PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

makarontanten

Trådstartare
Jag hade aldrig hört talas om PANDAS ( även kallat PANS) tills för ca 1 månad sedan då en kollega var på föreläsning om det. Tycker det är en helt otrolig upptäckt som få verkar veta något om. Sorgligt, med tanke på hur dåligt personerna verkligen mår.

På mitt jobb har vi nu en klient som är testad positivt för detta (har inte börjat behandlingen, bara blodprovet är gjort). Det ska bli otroligt spännande att följa detta och se om det blir en "förvandling" och ett bättre liv framöver för klienten.

Jag skulle gärna vilja höra om någon känner till något fall som ni kan berätta om. Blev personen helt frisk, lite bättre eller knappt märkbart? Hur länge behandlades personen med antibiotika, var det fler steg i behandlingen? Hur gammal var personen? Vill veta allt och skulle vara så tacksam om ni vill berätta och kanske ge mig mer erfarenhet för att kunna hjälpa vidare:)

( har naturligtvis läst på nätet, så det är era erfarenheter jag vill ha :-)
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Vad är Pandas? Berätta gärna för en oinvigd. (och nyfiken)
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Vad är Pandas? Berätta gärna för en oinvigd. (och nyfiken)

I korta drag så får en person ( barn i största del) psykiska problem ( hallucinationer, seperationsångest, ticks mm) pga att de har streptokocker i kroppen som inte har behandlats sen innan. De blir friska ( vet inte om de blir helt friska) av vanlig antibiotika om de får det i minst 3 månader men oftast upp till ett år..

Klienten jag pratar om är äldre, men har alla symtomen för detta och är färdig för utredning då den visat positivt för detta på blodprov.
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Vad har man tittat på i blodprovet då? Antikroppar antar jag?

Detta är en omtvistad diagnos vad jag förstår. Jag ser snarare en mycket stor fara i att behandla godtyckligt med antibiotika så länge. Snart finns det ingen antibiotika kvar att använda. Vad ska vi göra då?
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Fast så glasklart ligger inte fältet om man läser original artiklar, Streptococcal upper respiratory tract infections and exacerbations of tic and obsessive-compulsive symptoms: A prospective longitudinal study kommer bland annat fram till att behandling med antibiotika inte har någon effekt.

Det finns tecken på att infektion med grupp A streptokocker skulle kunna vara en orsak till tics hos främst barn. Hur det egentligen ligger till kanske forskningen kommer fram till så småningom.
 
Senast ändrad:
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Vad har man tittat på i blodprovet då? Antikroppar antar jag?

Detta är en omtvistad diagnos vad jag förstår. Jag ser snarare en mycket stor fara i att behandla godtyckligt med antibiotika så länge. Snart finns det ingen antibiotika kvar att använda. Vad ska vi göra då?

Blodprovet visade att personen hade streptockocker ( de har gjort odling ).

Jag vet ju inte mycket själv om PANDAS, så om den är omtvistad eller inte har jag ingen aning om. Personen jag arbetar med i detta fallet är mycket dålig psykiskt och kan det hjälpa med antibiotika vore det en dröm för både personen själv, anhöriga och personal.
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Fast så glasklart ligger inte fältet om man läser original artiklar, Streptococcal upper respiratory tract infections and exacerbations of tic and obsessive-compulsive symptoms: A prospective longitudinal study kommer bland annat fram till att behandling med antibiotika inte har någon effekt.

Det finns tecken på att infektion med grupp A streptokocker skulle kunna vara en orsak till tics hos främst barn. Hur det egentligen ligger till kanske forskningen kommer fram till så småningom.

Nu är jag oerhört dålig på engelska, så länken förstår jag inte alls;). Jag ville mest höra om det finns någon som känner till något fall och kunde berätta mera. Det finns ju dock fall där antibiotika hjälpt om man läser andra artiklar på nätet än den du länkade till:)
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Jag trodde det handlade om pandor :o

Tror att många som kollat gjort som jag, varit nyfikna om rubriken men aldrig hört talas om det förut :)
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Har de gjort en odling på blodet verkligen? O_o

Ja, de har gjort odling. För att ens få ta detta prov krävs ett godkännande av psykiatriläkare och det var med nöd och näppe vi fick ta provet...Men nu är det gjort med odling och allt. Det visar positivt..
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Det tänker jag också på. Det är inte värt det.

Men... Vad är inte värt vad? Jag, som jobbar med väldigt sjuka människor inom psykiatrin. Hur kan man säga att det inte är värt ett försök att få dem friska? Hade ni resonerat likadant om det handlade om er? Vem är vad behandling och vem inte?
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Hur kan man säga att det inte är värt ett försök att få dem friska? Hade ni resonerat likadant om det handlade om er? Vem är vad behandling och vem inte?
Jag skulle kanske inte framställa det som att det inte är värt det, men det säger ändå någonting om problemställningen. När det gäller antibiotikaanvändning handlar det ju, som flera redan nämnt, om dilemmat med resistenta mikroorganismer. Enkelt uttryckt; ju mer antibiotika vi använder desto fler olika bakterier utvecklar resistens, och desto mer effektiv resistens utvecklar redan resistenta bakterier. Så litet hårddraget kan ett sådant här resonemang komma att handla om å ena sidan möjligheten att behandla en åkomma och å andra sidan risken att mista möjligheten att behandla ett stort antal andra åkommor, inte sällan potentiellt livshotande, hos en stor mängd människor.
 
Senast ändrad:
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Jag skulle kanske inte framställa det som att det inte är värt det, men det säger ändå någonting om problemställningen. När det gäller antibiotikaanvändning handlar det ju, som flera redan nämnt, om dilemmat med resistenta mikroorganismer. Enkelt uttryckt; ju mer antibiotika vi använder desto fler olika bakterier utvecklar resistens, och desto mer effektiv resistens utvecklar redan resistenta bakterier. Så litet hårddraget kan ett sådant här resonemang komma att handla om å ena sidan möjligheten att behandla en åkomma och å andra sidan risken att mista möjligheten att behandla ett stort antal andra åkommor, inte sällan potentiellt livshotande, hos en stor mängd människor.

Fast... vem ska behandlas och vem inte? Är "mina" boende/patienter mindre värda än andra som behöver antibiotika för andra åkommor? Nä, vill ha svar på vem som har rättigheter och inte i detta fall med att kunna få behandling ( i detta fall antibiotika)...
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Fast... vem ska behandlas och vem inte? Är "mina" boende/patienter mindre värda än andra som behöver antibiotika för andra åkommor?
Jag tycker att diskussionen är intressant, och den är högaktuell sedan ett bra tag. Det svåra, både för vårdpersonal och för den breda allmänheten, är att ta de där nödvändiga stegen bakåt för att se den riktigt stora bilden. Antibiotika spelar en viktig roll i stora delar av sjukvården globalt och är i praktiken en förutsättning för rätt många behandlingar och ingrepp över hela världen. Jag tror att det är svårt för många att föreställa sig hur katastrofalt det vore om det verktyget försvann ur lådan - vilket det är på god väg att göra redan.
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Har aldrig hört talats om detta, men vid en snabb infosökning (pubmed) verkar de mest gälla barn som snabbt utvecklar OCD. I övrigt snackar man väl om hypotes/syndrom = ingen sjukdom. Jag behandlar utifrån aktuell validerad forskning, inte internetsidor... Undrar om det ens finns nån med behandlingserfarenhet?

Personer som behöver antibiotika ska ha antibiotika. Vi har det bra i Sverige med våra bakterier :D att på måfå behandla med pcv i flera månader... Nja, men jag är inte infektionsläkare... De är ett eget släkte ;)

Vad jag blir ledsen över personer som gått med obehandlad syfilis och hamnar på psyk. Hade en föreläsare som bankade in "glöm aldrig lues", dyker upp än idag bland tankarna :o
 
Sv: PANDAS, har ni erfarenheter att dela?

Aha. Det låter som om jag får googla. Måste läsa mer om detta. Intressant.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 654
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Keb71
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 205
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp