Fast det får ju personalen också. Det är bara att beställa från köket.Fast de får ju mat som är anpassad till ev allergier, det är ju skillnaden. Man kan ju inte behöva jobba hungrig för att man är allergisk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det får ju personalen också. Det är bara att beställa från köket.Fast de får ju mat som är anpassad till ev allergier, det är ju skillnaden. Man kan ju inte behöva jobba hungrig för att man är allergisk.
Om man är inhoppsvikarie kan det ju vara svårt, och det var väl det tråden rörde?Fast det får ju personalen också. Det är bara att beställa från köket.
Det borde inte vara svårare alls faktiskt. Och i många kommuner det ENDA sättet att göra det på.Om man är inhoppsvikarie kan det ju vara svårt, och det var väl det tråden rörde?
Eh, okej. Men det betyder ju inte att det är bra eller ens vettigt bara för att det är på det sättet.Det borde inte vara svårare alls faktiskt. Och i många kommuner det ENDA sättet att göra det på.
Varför skulle det vara bättre att ta med egen mat än att beställa specialkost från köket? Det är väl jättebra att det finns och erbjuds?Eh, okej. Men det betyder ju inte att det är bra eller ens vettigt bara för att det är på det sättet.
Jobbar du inom förskoleverksamheten? Att äta pedagogisk måltid med barnen betyder att man arbetar. Det handlar inte så mycket om att äta för sin egen del (tro mig, om du jobbar med 1-2-åringar kan du vara glad om du får i dig något...Eh, okej. Men det betyder ju inte att det är bra eller ens vettigt bara för att det är på det sättet.
Härligt många pekpinnar.Jobbar du inom förskoleverksamheten? Att äta pedagogisk måltid med barnen betyder att man arbetar. Det handlar inte så mycket om att äta för sin egen del (tro mig, om du jobbar med 1-2-åringar kan du vara glad om du får i dig något...), utan att man är med och hjälper barnen med måltiden. Om det står på ditt schema att du ska äta med barnen så har du alltså rast OCKSÅ, före eller efter barnens lunch. Du kommer alltså inte att gå hungrig hela dagen, för det är då du har möjlighet att äta din medhavda mat. Jag tittade tillbaks på TS originalinlägg:
"många allergier (fisk o skaldjur, mjölkprodukter, frukter och vissa kryddor). Sedan avskyr jag kyckling"
Det är ju inget konstigt egentligen, och inget som köket skulle ha några större problem med, förutom att "avsky kyckling" inte är en allergi. Om det är kyckling får väl TS beställa vegetariskt den dagen i stället. Alternativt ta med mat och äta den på sin rast i stället.
Härligt många pekpinnar.
Pekpinnar? Det är ju så det funkar. Jag har jobbat inom verksamheten i drygt 10 år, och i minst 3 olika kommuner. Som på alla arbetsplatser har förskolor också regler som måste följas.Härligt många pekpinnar.
Men jag förstår inte problemet? Så här ser det ut, vad ska @bettysmatte göra åt det menar du? Hon förklarar ju bara.Härligt många pekpinnar.
Fast att saker är på ett visst sätt betyder ju inte att det är minsta vettigt. Det är ju helt stört att man inte kan få äta vettigt om man är vikarie och allergisk. Kids är ju inte dumma i huvudet, bara att förklara för dem. Och jo, det är möjlig att ta en diskussion med överordnade, de är ju också människor.Eller upplysning hur det fungerar IRL?
Jag kan mycket väl föreställa mig att det blir diskussioner kring orättvisorna i att vissa får äta sånt medan andra inte får. Helt onödigt, kan jag tycka.
Fast att saker är på ett visst sätt betyder ju inte att det är minsta vettigt. Det är ju helt stört att man inte kan få äta vettigt om man är vikarie och allergisk. Kids är ju inte dumma i huvudet, bara att förklara för dem. Och jo, det är möjlig att ta en diskussion med överordnade, de är ju också människor.
Fast som fastanställd personal och kollega borde man väl kunna stå upp för en så simpel grej? Fattar att TS kanske inte vill göra det. Men i tråden vetkar det som det bara finns en enda möjlighet och det är REGLERNA. Regler går att förändra, trots allt.Jag är inte övertygad om att det är helt lyckat att komma som vikarie och börja härja om att alla ska ändra det sätt de arbetar på idag. Det finns en överhängande risk att framstå som jobbig och krävande, och helt klart den man sist ringer in.
Fast som fastanställd personal och kollega borde man väl kunna stå upp för en så simpel grej? Fattar att TS kanske inte vill göra det. Men i tråden vetkar det som det bara finns en enda möjlighet och det är REGLERNA. Regler går att förändra, trots allt.
Så kan det vara, och på andra sätt. Personligen tycker jag att det låter idiotiskt att en allergiker inte kan få vettig mat bara för att det finns en REGEL. Men det är ju jag. Men okej. Du gillar den regeln jättemycket.Om man som fast anställd anser att det finns grund för reglerna, så kanske man inte tycker det är något man vill "stå upp för"? Det kanske faktiskt finns en grund för hur det ser ut. Det kan vara en lämplig utgångspunkt, innan man kastar sig in och ska ändra för att det ska passa en person.
Fast jag förstår fortfarande inte vad du menar, eller om du missförstår situationen? Det GÅR att få specialkost från köket om man är allergisk. Glutenfritt, laktosfritt, mjökproteinfritt, vegetariskt, osv. Om det nu är som TS säger att det är för sent klockan 8 att ringa och beställa specialkost, så är det ju rimligtvis inte för sent om man är kvar som vikarie mer än en dag.Fast att saker är på ett visst sätt betyder ju inte att det är minsta vettigt. Det är ju helt stört att man inte kan få äta vettigt om man är vikarie och allergisk. Kids är ju inte dumma i huvudet, bara att förklara för dem. Och jo, det är möjlig att ta en diskussion med överordnade, de är ju också människor.
Så kan det vara, och på andra sätt. Personligen tycker jag att det låter idiotiskt att en allergiker inte kan få vettig mat bara för att det finns en REGEL. Men det är ju jag. Men okej. Du gillar den regeln jättemycket.
Bra förklaratDet vi äter i förskolan är Pedagogisk Måltid. Meningen är inte att vi ska bli mätta utan att vi ska inspirera barnen till att smaka, prata med dem om maten, att vi ska ha en stund av samvaro. Om jag inte blir mätt på den portion jag kan lägga upp vid lunchen äter jag medhavd mat på min rast, i personalrummet. Det är inte en rättighet att få mat bara för att en jobbar på förskola, om jag har specialkost som inget av barnen har kan jag inte kräva att få min specialkost. Då får jag äta av det jag kan med barnen och så får jag äta min medhavda mat på min rast. På "min" förskola får inte barnen ha med mat hemifrån pga eventuella allergier (händer på förskolor att barn kommer på morgonen med frukost i handen), då tycker i alla fall jag att det rimmar illa att personalen sitter och äter sin egen mat.