Bukefalos 28 år!

Panik!!! Måste få Hjälp!!!

Folk som är riktigt insatta i ämnet foder räknar med TS- värdena. :smirk:

Om värdena på hösilaget skulle vara per kg foder så innebär det att ts-värdena skulle vara ca 20 i MJ och 140 i Smrp. Jag tyckte det lät lite för högt för att stämma, så jag gissar att värdena är per kg ts.

Jessica
 
Det är mycket farligt att förutsätta saker när man inte vet vilka det är man diskuterar med. Den som läser det du skriver kan ju inte veta att du förutsätter utan de kanske tar det du skriver ordagrant.

I sådana här fall, där det handlar om så viktiga saker som en hästs foderstat, så är det bättre att försutsätta att folk vet mindre än man tror, så att det inte kan bli missförstått.

mvh Jessica
 
Allmänt till alla....

Har läst igenom inläggen och blir lite förvånad över att en del ihärdigt påpekar att EN sak är RÄTT...barocknenne verkar ha koll på sin häst och ALLT funkar inte på alla hästar..


Måste säga att det känns skönt att åtminstone EN person förstår mig... TACK!!! :) :banana:


Till er andra: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

JA min nordis hoppar 150cm och går svår dressyr, dock inte utan slit då hon reds in först som 8 åring! Vi hoppade jämfota hela första året, andra året var inte mycket bättre, innan hon började lugna sig. Jag blir lite F-bannad när ni pekar på att jag kanske är okunnig... JAG är 20 år, JAG har ridit i 20 år (min mor red på en volt runt min liggvagn när jag var nyfödd, JAG fick min första häst som 2åring (red ut på denna pålle i skritt o trav med min mor som red sin egen häst bredvid). JAG har alltid fått reda ut problemen själv s¨å kom inte o ionsinuera på att morsan skött allt!!! (annars kommer väl det med...) Så att tro att jag inte rider min häst i form, inte vet vad hård träning är... Det är till att tro något det (är så arg att jag inte ens kan uttrycka det)! Jag har ALDRIG haft matproblem med någon annan häst förrut.

OCH JA!!!! Min häst skämdes, jag tycker själv det är gulligt att ha en rund häst på sommaren (hon vilade i 3 månader för övrigt), om ni inte fattat att era hästar har känslor så borde ni nog ta en titt på dem, de kan uppleva fler känslor än rädsla, däribland kärlekt, ömhet, förtroende, ilska, stolthet OCH skam...

Hade en hästpratare i somras som berättade att förutom att min pålle är väldigt känslig o bra på att känna av sin omgivning så var applåder det absolut bästa hon visste för då hade hon varit duktig...


Att döma ut hennes matsmältningsporblem som problem med fodret är att vara väääääldigt självgod, ni menar alltså att de välrenommerade vetrinärer som alla kommit fram till samma sak har fel??? (alla dessutom enbart hästvetrinärer...) Vilka proffs ni måste vara då. Väntar ivrigt på att få läsa om er i tidningen! :bow: :bow: :bow:

HMMPF
 
Det enda jag påpekade var att jag tycker att ett 30 %igt träningstillägg låter väldigt lite om hästen tränar svårt dressyr.

Och om det är så att du inte vill höra en massa åsikter så kanske du skulle ha ändrat din rubrik på tråden till "Jag tänker ställa frågor om foder, men jag vet redan hur jag vill ha det" istället för som det står nu "Panik!!! Måste få Hjälp!!!

Som jag har upplevt dina svar så har du endast svarat positivt på dem som skrivit de svar du redan innan visste att du ville ha, vilket inte verkar vidare konstruktivt eller utvecklande.

Jessica
 
Barock-nenne, jag tvivlar inte på dina goda intentioner, men jag tycker att du skall ta din fråga till SLU , http://hippocampus.slu.se/ så slipper vi alla att tjafsa här.

SLU har koll på hästutfodring, fråga dem, de svara gärna på frågor, skriv ett mail dit.

Återkom jättegärna hit och berätta vad du fick för svar.
 
Men man måste också förstå att ALLT inte är som det står i böcker...i detta fallet vatr jag ju varken bä eller bu, men jag vet att det finns en himla massa referensramar på allt och ingenting inom hästvärlden, och har själv haft en häst som absolut inte följt eller läst dessa "listor" det kvittar om sen hela världen säger att han är "frisk" enl prover....så ÄR han inte det iallafall...när han 20 min efter ett lopp ligger på 120 i puls när han borde ligga på 70-80...och då har han VUNNIT loppet( normalt skulle han vara dödssjuk och varit sist i mål, om man gått efter t ex SLU) och det är aldrig några dåliga hästar han mött, utan hästar med V75 status.....så där kan dom slänga alla mallar dom har...på för honom stämmer det inte....och det finns hästar som ligger LÅNGT under det normala i blodvärden, trots det funkar dom bra....det finns variationer iallt, det är det jag vill få fram.
 
Hej
Jag kan nog inte hjälpa dig med din hästs foderproblem. Men jag vill bara gratulera till en sådan fantastisk häst. En bruksnordis som nästan hoppar sen egen mankhöjd och dessutom har kappasitet för svår dressyr. Det måste vara en smäcker nordsvensk som bara väger 480kg. Vad är det för härstamning i denna häst? En sådan häst har jag letat efter i trettio år. Tänk att få se hopp-eliten flyga över hindren i globen på bruksnordisar.

Lycka till i framtiden
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag har en 14-årig valack, 169 hög som jobbar ca 6 dagar i veckan, varav minst 2 lite hårdare dressyrpass. Han har varit under...
Svar
9
· Visningar
4 727
Senast: Bialitt
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 240
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp