Bukefalos 28 år!

Panik vid tryck mot nacken.

Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Som du "alex" skriver.. "lär hästen att följa med dig- vart det än bär hän"..
Det är just vad jag håller på med med min herre.. Fast jag vill att han skall gå på transporten utan att jag är med inne.. Just för att man skall kunna lasta honom själv..
Vad bra att du förklarade lite mer ingående:bow:

Jag förmodar att du inte leder den in i boxen...

Säg Gå in! varje gång. Sen använder du det när du ska börja att skicka in den i trailern.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Tack! :)

Det positiva med invänjningen är att han står kvar i samma stall som han stog när jag köpte honom.
Men som du säger så måste vi lära känna varandra ordentligt.
Han ä väldigt lyhörd och villig att lära så jag håller hoppet och modet uppe att vi ska ta oss igenom det här.. :)
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Vad bra att du förklarade lite mer ingående:bow:

Jag förmodar att du inte leder den in i boxen...

Säg Gå in! varje gång. Sen använder du det när du ska börja att skicka in den i trailern.

Hmm.. problemet är att han står på lösdrift..
Vi har alltså inga regelrätta boxar, men jag ska komma på något annat bra ställe att öva på, ett ställe där jag vet att han går in föra mig utan problem..
Ska gnugga knölarna lite.. :D

Tack för ett jättebra tips!
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

:bow:
Inte tänkt på det där med den lilla borsten förut.. Har ju en som ligger i ryktlådan, nånstans där längst ner.. :)

Vad beträffar det du skrev om att jag ska visa honom att han skall gå framåt samtidigt som jag trycker lätt med handen... :bump:
Tusen tack för det tipset!!!
Den tanken har faktiskt aldrig slagit mig!
Ska prova det imorgon när vi har våran markarbetesdag..

Snacka om att man blir hemmablind och stirrar sig blind på problemen..

Men tack än en gång! Känns som att jag fick nått konkret att jobba med nu..

:banana::banana:

Fast det var inte så jag menade :D

Jag menade att han ska lära sig att gå fram när du tar i repet framifrån :) I alla möjiga situationer så att det bli lika odramatisk och självklart när du lastar.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Han är en otroligt känslig häst, både på gott och ont. :crazy:

Och givetvis så känner han ju inte mig riktigt än.. Har inte tänkt på det sättet förut.
Måste väl vara med hästar som med människor att vissa har svårare att öppna sig än vad andra har.
En del människor kan nog känna sig lite halv illa till mods i min närhet eftersom jag är en människa som kan gå fram till en viltfrämande person och börja prata med vederbörande.
Jag är alltså totalt oblyg.. :angel:
Han kanske är lite blyg helt enkelt... :idea:

Nu är hjärncellerna i full aktivitet! Två inlägg på raken som fått mig att tänka i andra banor än tidigare.. :bow:


Min häst blev inte "häst" förrän efter ett halvår hos oss. Vet inte hur han var hos uppfödarna men här rörde han inte en fena mer i hagen än földe efter den andra hästen ex. Och man kunde inte höja rösten, röra sig häftig eller ens försiktigt lägga in hö i boxen i början utan att han blev 2 dm lägre och satt på bakhasorna med uppspärrade ögon. Men i takt med att vi lärde känna varandra så vågade han ta för sig mycket mer, både tillsammans med oss och på egen hand. Vilken glädje när man såg honom bocka i hagen första gången :love: Något han nu gör dagligen i sina busstreck.

Vissa saker tar tid, men vi fick oxå jobba mycket med att faktiskt utsätta honom för saker. Han skulle sittas in när han varit hos oss ca 3 mån och får att det skulle ens vara påtänkbart så började vi vifta med armarna, hoppa och skutta runt honom. I stall, vid promenader osv. Först höll han på att dö, man fick stå och småskutta ngn meter bredvid i stallet tills han åtm stod rakt upp på benen, sluta och börja igen - samma visa. Mkt skuttande blev det men vilken stabil häst det blev sedan! Helt plötsligt blev hela hanteringsbiten av honom mycket enklare, han var inte på sin vakt mot oväntade rörelser och vi la inte ned all energi på att vara försiktiga. Han slappnade helt enkelt av mkt mer och tog inte varje hastig rörelse som "Hjälp!! Vad händer nu??!" utan förstod att han kunde lita på att vi inte skulle göra honom illa (vilket ingen tidigare gjort heller även om man kan tro det).



Självklart gör man docK sådana övningar med känsla nog att inte göra saken värre.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

:rofl:

Du har ditt sätt och jag har mitt. Jag vill inte ha något repviftande bakom min häst.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Jag har ju hellre ngn bakom som schasar på- än att dra i huvudet:crazy:

Fösa är bättre än att dra- bakhjulsdrift:grin:
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Går din häst undan för tryck öht? Naturligt för hästar är att gå MOT tryck, inte från, det måste de lära sig.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Fast det var inte så jag menade :D

Jag menade att han ska lära sig att gå fram när du tar i repet framifrån :) I alla möjiga situationer så att det bli lika odramatisk och självklart när du lastar.

Uttryckte mig nog lite kort när jag svarade dig..
Det var så jag gjorde. Drog lätt i grimmskaftet samtidigt som jag tryckte i nacken och sen beröm när han tog ett steg framåt.
Fast det är inga som helst bekymmer att göra när man står på gårdsplanen och grejjar, men när han på någotvis inte känner för att göra det man vill så slänger han i backen och kastar sig bakåt.. :confused:

Som tex, när han får för sig att han inte ska gå in i transporten... Han är inte ett dugg rädd för den för om jag hänger in krubban i kärran och släpper honom på rampen så går han så sakteliga in..
Men det är väl bara att fortsätta öva.. :D
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Går din häst undan för tryck öht? Naturligt för hästar är att gå MOT tryck, inte från, det måste de lära sig.

Han går undan för tryck både från skänkel och handen på olika ställen av kroppen. Inte minsta tendens till motsträvan. :love:
Han går även undan genom att man pekar på vilken del av kroppen han ska flytta, tex, pekar på bringan och han backar, pekar på baken och han vänder på framdelen eller står vid rumpan och pekar framåt och han går framåt.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Jag skrev ju det i mitt första inlägg, antingen har man trycket i fram ELLER i bak på hästen.

Att ha en som drar i fram och en som viftar i bak är idiotiskt, då kommer hästen börja kämpa emot och enda flyktvägen är uppåt... (om man har en häst som inte vill gå in i släpet och stressar över detta).


Det bästa är ju att ha en häst man kan släppa i stalldörren som själv knatar bort till släpet och in... Men vägen dit ser olik ut för varje häst.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Lånar min egen knapp lite...

Han är väldigt intresserad av vad som händer runt och bakom honom när han är på väg in i transporten.
Som när vi var hos vet. häromveckan och skulle åka hem så vägrade han gå på för att han var tvungen att titta på allting runtomkring.
Vi fick flytta undan transporten till ett lugnare ställe men han vägrade fortfarande att gå på, till slut fick sambon ta honom i grimskaftet medans jag klappade till honom på rumpan så att han gick in.
När han kom in i transporten suckade han och hade han kunnat så hade han räckt ut tungan som ett tjurigt barn..
Samtidigt som jag var arg på honom för att han var så fjantig så kunde jag ju inte gör annat än att skratta.. :love:
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Jag skrev ju det i mitt första inlägg, antingen har man trycket i fram ELLER i bak på hästen.

Att ha en som drar i fram och en som viftar i bak är idiotiskt, då kommer hästen börja kämpa emot och enda flyktvägen är uppåt... (om man har en häst som inte vill gå in i släpet och stressar över detta)..
Jag är av den åsikten att det aldrig ska dras framåt- i huvudet- lika lite sóm man drar en hund framåt i kopplet. En signal som den kan lära sig, men att dra- nej aldrig.

en häst är ett flyktdjur o är inte svårt att få att gå framåt- om man inte hindrar den vägen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 157
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 653
Senast: Ninnurur
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 510
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp