Bukefalos 28 år!

Panik vid tryck mot nacken.

Blomskan

Trådstartare
Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken.
Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte hur han har reagerat förut. Skillnaden på då och nu är att jag arbetar honom och grejjar med honom mer och på ett annorlunda sätt mot tidigare ägaren.
Problemet kan uppstå både när han står uppbunden samt när man leder honom. Det är framförallt när han är lite spänd som tex vid lastträning eller när man grejjar i ansiktet på honom (för det gillar han inte alls) som problemet uppstår.Han har lyckats att rycka sönder ett antal grimmor och grimskaft och jag vet inte vad jag ska ta mig till.När han står uppbunden så att han har en vägg bakom sig försöker han inte slita sig loss.

Exempel: Han står uppbunden vid stocken för att bli borstad, när man kommer till att man ska borsta huvudet går det först bra för att sedan bytas ut mot att i panik kasta sig bakåt och slita tills antingen grimman eller grimskaftet ger vika.Det som skilljer sig lite mot andra inlägg i ämnet är att han även gör det när man ska lasta honom, eller när man leder honom och han tex blir rädd för något.
Man kan tex vara halvvägs in i transporten då han helt plötsligt kommer på att han skall börja backa. Många hästar kan man ju genom att sträcka grimskaftet få på andra tankar men om han känner minsta lilla motstånd från grimman så skickar han genast upp huvudet och backar (kastar sig bakåt).

Nu känns det som att han har kommit på att man kan göra på detta vis för att slippa ifrån jobbiga situationer. Just uppbindningen känner jag är lättast att lära honom men hur tusan gör man med transporten?

Jag vägrar acceptera att han alltid skall stå lös, vilket han gör utan några som helst problem. Jag kan lämna honom och vara bort en stund och han står fortfarande kvar på samma ställe.

Någon som har några bra idéer?
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

halsrem funkar bättre på en del som är känsliga för tryck över nacken, även att sätta fast grimskaftet i halsringen och ner genom grimman funkar bra på vissa.

vi binder aldrig ner hästar som har ont av tryck utan sätter en bindning högt från varje sida oavsett om det är i stallet eller transporten.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Om du vet att den är huvudskygg- ha den inte fastbunden när du ska borsta huvudet. Bygg upp förtroendet.

När den backar vid lastning- lätta istället så kommer den att stanna. Det är trycket den får panik av.

Lär den vid ett litet tryck- signal o hjälp bakifrån= gå framåt- belöna.

Den har troligen inte blivit riktigt lärd o då fått en fobi.

Ha den fastsatt med säkerhetsknutar o hjälp o lär om hur han ska agera. Ge morot!
Smacka, säg -Kom! ...........
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

En naturlig reaktion vid tryck i nacken hos hästen är att ta upp-bak huvudet och känner den då att den sitter fast så får den panik.

Jag skulle råda dig till att inte ha hästen uppbunden och när du hanterar den och lasttränar har på en repgrimma istället (eller en MR-grimma tex) som ger trycket över nosen istället för i nacken om hästen tar upp huvudet.
Dessa grimmor ska man dock inte sätta fast hästen med.
Vet dom som har sina hästar i transporten med repgrimma men MR-grimman ska man definitivt enbart träna med. Ej lämna hästen själv med den grimman på...

Bygg upp självförtroendet. För mig är det först nu som jag "vågar" ha min häst uppbunden med snören på båda sidor som sitter fast i den vanliga grimman.
Har tidigare haft honom lös eller satt enbart en lina i mittringen under...

Han kan fortfarande få panik men inte så ofta. Då brukar jag bara stå och "vänta ut" honom. Han blir lugn så fort han kommer loss.

Han har också haft sönder grimmor genom årent... Jag har haft den här hästen i 7 år...
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

På något sätt får jag för mig att ett ligger mest trams i botten för beteendet.
Det går jättebra att borsta honom i huvudet när han inte sitter fast. Det är precis som han har fått för sig att när hon ska borsta huvudet så kan jag ta det som en ursäkt att slita mig loss.

Precis som du skriver så lättar jag på trycket när han backar men istället för att ge efter så fortsätter han och vips så har han vunnit.
Eller vunnit har han inte gjort heller för börjar han att backa så "tar jag över" och manar honom till att backa.

Jag jobbar nu på att istället för att gå med in i transporten, stanna utanför och få honom att gå på själv.. Men Rom byggdes ju inte på en dag så det är bara att fortsätta kämpa.

Det är en häst med egna ideér och funderingar det här. :grin:
Han är så jäkla snabb på att koppla ihop vissa situationer med obehag.
Exempelvis så har han kopplat ihop transporten med veterinären eftersom vi har varit iväg till denna vid två tillfällen på 2 månader.
Jag har försökt att få honom att istället koppla ihop transporten med bra saker, tex har jag ställt på honom (efter lite övertalning med mat) på transporten och låtit honom stå där och äta sin middag. Han står där både med öppen lucka och med stängd lucka och sen när jag tycker att det räcker så backar jag ut honom.
Jag har även använt transporten för att åka till paddocken för att löshoppa, vilket han tycker är roligt, allt bara för att han ska tänka possitivt om denna otäcka farkost.. :)

Men hästägare är väl ett tålmodigt och envist släkte va..? :bump:

Jag tar tacksamt emot fler idéer och funderingar!
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Jag har fått lära mig att man ska välja vart man vill ge trycket. Sätter du tryck både framifrån och bakifrån så är det då hästen börjar kämpa emot... (ffa vid lastning)

Bättre att antingen ha tryck bakifrån eller framifrån. Dvs ej en står och drar i grimskaft och en viftar med lina bakom.

Antingen enbart tryck fram, ex en repgrimma och man lastar själv eller tryck bakifrån som TS skriver, lär hästen gå in själv i transporten.


Som en liten notis från mig bara.. Det går att lasta en häst med massor av tryck överallt, tro mig. I våras behövdes 3 man för att få in min häst i transporten. Idag lastar jag honom själv. Dock kan jag inte skicka in honom än... träna träna

Tänkte skriva att när hästen backar så bör du fortsätta backa den men såg att TS redan skrivit själv att hgjorde så! :)
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

MR-grimma..?
Är det en sån där som Monty Robert har uppfunnit? :angel:
Den trycker över näsan istället va?
Helt spontant känns det som att det skulle vara en sak som oxå får honom att backa men det kan ju vara matte som målar :devil: på väggen innan vi provat..
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Japp det var han jag tänkte på...
Du kan ju lätt prova, bara lägga grimskaftet om mulen på hästen och se vad som händer...


Jag trodde min häst också skulle backa och hålla på men fick en mycket lugnare reaktion med MR-grimman och hästen började fundera...

Inte säkert det fungerar på din häst men prova kan man ju alltid eftersom du säger det är trycket i nacken som hästen reagerar på. Nu hamnar trycket runt nosen istället och ett ta upp huvudet som reflex då är inte lika "enkelt" även om jag stött på protester även med MR-grimman på, men knappast i samma stil som med vanlig grimma...

Som sagt, en repgrimma fungerar ju också bättre än en vanlig grimma...
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Jag tror nog snarare att din häst känner obehag än att han jäklas.

När du ska lasta honom, försök att inte spänna grimskaftet. Då bryter han ut i panik.
Spänn bara i den mån att du vill ha fram honom, om han drar tillbaka - släpp genast efter - beröm när han stannar - led in honom - släpp genast efter om han börjar dra bakåt. Håll på tills han går in.

Om det inte fungerar kan du börja backa honom - lugnt och sansat - backa backa backa backa - sen fram igen med löst grimskaft - stannar han och vill backa - backa backa backa - fram igen med löst grimskaft.

En häst som känner obehag för grimman ska man var mycket tålmodig med. Tänk inte att han jäklas för då blir du snabbare stressad - inte bra.

Om du vet att den är huvudskygg- ha den inte fastbunden när du ska borsta huvudet. Bygg upp förtroendet.

:bow: Huvudet på spiken! :bow:
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Det går aldrig att dra in en häst i släpet via huvudet.

Det handlar om en signal som hästen kan lära sig- ett kort drag i grimman.
Föl puttar man på lite bakifrån- för att lära den vad det betyder- hur den ska agera. Sen lär den sig att följa med- när man går.
En dragkamp vinner du aldrig. Allt framför hästen ska vara positivt.

I början har man stoet före- som draghjälp. Sen ska människan vara samma draghjälp- om hästen nu litar på sin människa.

Är evinnerligt trött på repviftande:crazy:

Bra förklarat Kaffi....
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Definiera dragkamp...

Framåt är positivt då jag ger eftergift på trycket så fort han ens tänker framåt.
Skulle hästen börja backa så backar jag upp den så det ska vara jobbigare att backa än att följa med mig in i släpet.


Väl inne i släpet ska det vara trevligt. Ibland får min häst nåt godis att tugga på när han väl står inne. Eller lägga in hö så kan han stå och käka lite osv... Att gå in i släpet ska inte automatiskt betyda "åka iväg och jobba".

När man väl sedan åker är bra körning det bästa för att få en lättlastad häst. Jag kör supersakta på guppiga vägar, skarpa kurvor.. bromar i god tid osv...

Hästen är nu så åkvan att han säkert skulle gå in i släpet ändå om jag körde mer "normalt" men iom de problem vi haft tidigare så kör jag hellre för "mesigt"...


Alla hästar är ju olika. När jag lastar min häst med tryck runt nosen vill jag absolut inte ha någon som står utanför/bakom och gäckar hästen då hans enda flyktväg om han skulle vilja fly är uppåt... Vill hellre att han backar i så fall för allas säkerhet.


Hästar gör alltid vad som är bäst för den själv.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Att du drar sålänge hästen ej går framåt.

Det får man lära sig tidigt att inte göra- hjälp till bakifrån istället.

Varför utsätta hästens huvud för obehag istället för att tänka ut mer pedagogiska lösningar. Vi är inga Neanderthalare väl:confused:

Lär hästen att följa med dig- vart det än bär hän.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Jag håller med.

TS: Du visra inte hästen den minsta respekt när du fortsätter att borsta i ansiktet trots att den visar obehag. Det där måste du lära den på annat sätt, och ha den som sagt inte uppbunden när du ska lära den att inte vara så rädd om huvudet.

Man kan träna en hel massa för att få hästen att gå undan för tryck, ta ett mjukt lätt tag och släpp direkt när han gör en antydan att göra rätt.
Men om hästen får panik, då tror jag nästan alla går emot tryck.

Dra aldrig hästen in vid lastning, lär dig att skicka in den istället, det går inte att dra en panikslagen häst in med nacken.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Känns som jag behöver förtydliga mig lite angående hanterandet av min häst.

Angående borstandet i ansiktet kan jag hålla med om att om man kastar sig över hästen och under tvång försöker att borsta den någonstans där den tycker det är obehagligt, då är det givetvis respektlöst.

Jag hanterar alltid min häst med det största lugn och det sista jag vill ha är ett panikslaget och sönderstressat fullblod!

När det kommer till ansiktsvård, vilket tyvärr är väldigt behövligt på min kille eftersom han ställer sig på pannan/öronen och snurrar runt i leran så fort han får tillfälle, iaktar jag största försiktighet.

Den mjukaste borsten, som är så mjuk att den inte ens är obehaglig på min hud plockas fram. Han får lukta och smaka på den vilket resulterar i att han tar den i munnen och skakar på huvudet.
Och med största försiktighet borstar jag av områdena runt öronen och i pannan. Andra områden använder jag händerna till att gno rent.
Det är absolut inga bekymmer att använda händerna i huvudet på honom.


Angående det här med att dra på en häst på en transport eller var som helst för den delen.
Jag kan då inte bemästra en klump på 500kg och jag känner inte någon som kan det heller för den delen.

Vill förtydliga lite; vid lastning har jag tidigare gått före honom in, han stannar och tittar sig omkring, står där en stund och helt plötsligt börjar han backa. Försöker jag sedan på någotvis att övertala honom genom ett lätt "drag" i grimskaftet så är det omvänd effekt.. Jag försöker inte på något vis hålla emot utan går genast fram till honom och backar upp honom.
Efter detta går vi sedan fram till transporten igen och efter kanske 2-3 försök så går han på, lockad av mat och med mig sakta krypandes utefter väggarna.
Trycket som jag pratade om här är så litet att grimskaftet precis har blivit sträckt, alltså ingen dragkamp.

Har nu lagt om strategi, går fram med honom mot transporten, lägger grimskaftet över halsen och manar honom att själv gå in.
Igår ställde jag en foderhink halvvägs in så han var tvungen att gå in med framdelen för att nå den.. Nemas Problemas.. Så nu spinner jag vidare på det och tar små steg i taget.

Som du "alex" skriver.. "lär hästen att följa med dig- vart det än bär hän"..
Det är just vad jag håller på med med min herre.. Fast jag vill att han skall gå på transporten utan att jag är med inne.. Just för att man skall kunna lasta honom själv..
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Ojj.. Vad långt det blev..

Glömde dock en sak..

När man lägger handen i nacken och trycker lätt för att få honom och sänka huvudet så gör han det utan protester.

:confused:
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Ett tips till huvudet, en liten borste om du inte har det. Min häst är dock inte rädd (var väl det innan men han är väldgit lätt att ha o göra med så fort han känner människan) men han uppskattar tydligt INTE stora borstar, hur försiktigt man än är och trots att den är minst lika mjuk som den lilla.


Egentligen tänkte jag bara skriva att du kansek parrallellt med övrigt träning (du verkar ju ha många bra tankar!) kanske borde försöka vänja honom vid vad trycket i nacken betyder. Om han alltid sänker nacken för handen är det ju en jättebra början. Utveckla så du kan få honom att ta litet tryck i nacken som en framåtsignal i alla lägen i snöre. Med vanligt grimma. inget slagsmål al la dragkamp utan ta lite, hålla kvar och lätta när han förstår och gå framåt. INTE hålla emot om han backar men behålla ett konstant mjukt tryck över nacken tills han förstår och kliver fram. Får han panik har du hållt på tok för mycket eller så får du börja med att öva på att sänka huvudet i rep först.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Att du drar sålänge hästen ej går framåt.

Det får man lära sig tidigt att inte göra- hjälp till bakifrån istället.

Varför utsätta hästens huvud för obehag istället för att tänka ut mer pedagogiska lösningar. Vi är inga Neanderthalare väl:confused:

Lär hästen att följa med dig- vart det än bär hän.

Håller med:bow:

Man kan inte DRA in hästar i transporter (eller annars heller).


TS:
Jag tror att den kan ha suttit fast och skadat sej/fått ont i nacken och därav är överkänslig nu. Eller så är den en häst som öht är ovanligt känslig för tryck/klaustrofobisk. Låt den inte hamna i lägen där den kan spänna fast.

Den känner inte dej tillräckligt ännu för att vara helt lugn med dej, kanske, då måste du vara försiktig och inte göra för hastiga rörelser och särksilt inte mot huvudet. Den kommer troligen att reagera mindre på huvudborstning tex när den är mer trygg med dej. Ge den tid och närma försiktigt som axel skrev.
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Ett tips till huvudet, en liten borste om du inte har det. Min häst är dock inte rädd (var väl det innan men han är väldgit lätt att ha o göra med så fort han känner människan) men han uppskattar tydligt INTE stora borstar, hur försiktigt man än är och trots att den är minst lika mjuk som den lilla.


Egentligen tänkte jag bara skriva att du kansek parrallellt med övrigt träning (du verkar ju ha många bra tankar!) kanske borde försöka vänja honom vid vad trycket i nacken betyder. Om han alltid sänker nacken för handen är det ju en jättebra början. Utveckla så du kan få honom att ta litet tryck i nacken som en framåtsignal i alla lägen i snöre. Med vanligt grimma. inget slagsmål al la dragkamp utan ta lite, hålla kvar och lätta när han förstår och gå framåt. INTE hålla emot om han backar men behålla ett konstant mjukt tryck över nacken tills han förstår och kliver fram. Får han panik har du hållt på tok för mycket eller så får du börja med att öva på att sänka huvudet i rep först.

:bow:
Inte tänkt på det där med den lilla borsten förut.. Har ju en som ligger i ryktlådan, nånstans där längst ner.. :)

Vad beträffar det du skrev om att jag ska visa honom att han skall gå framåt samtidigt som jag trycker lätt med handen... :bump:
Tusen tack för det tipset!!!
Den tanken har faktiskt aldrig slagit mig!
Ska prova det imorgon när vi har våran markarbetesdag..

Snacka om att man blir hemmablind och stirrar sig blind på problemen..

Men tack än en gång! Känns som att jag fick nått konkret att jobba med nu..

:banana::banana:
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

TS:
Jag tror att den kan ha suttit fast och skadat sej/fått ont i nacken och därav är överkänslig nu. Eller så är den en häst som öht är ovanligt känslig för tryck/klaustrofobisk. Låt den inte hamna i lägen där den kan spänna fast.

Den känner inte dej tillräckligt ännu för att vara helt lugn med dej, kanske, då måste du vara försiktig och inte göra för hastiga rörelser och särksilt inte mot huvudet. Den kommer troligen att reagera mindre på huvudborstning tex när den är mer trygg med dej. Ge den tid och närma försiktigt som axel skrev.

Han är en otroligt känslig häst, både på gott och ont. :crazy:

Och givetvis så känner han ju inte mig riktigt än.. Har inte tänkt på det sättet förut.
Måste väl vara med hästar som med människor att vissa har svårare att öppna sig än vad andra har.
En del människor kan nog känna sig lite halv illa till mods i min närhet eftersom jag är en människa som kan gå fram till en viltfrämande person och börja prata med vederbörande.
Jag är alltså totalt oblyg.. :angel:
Han kanske är lite blyg helt enkelt... :idea:

Nu är hjärncellerna i full aktivitet! Två inlägg på raken som fått mig att tänka i andra banor än tidigare.. :bow:
 
Sv: Panik vid tryck mot nacken.

Jo jag är säker på att det blir bättre när ni får mer tid ihop så att han är lugn i miljön och med dej, vissa hästar tar ju längre tid på sej att bli trygga. jag hade ett sto som tog ett halvår innan hon riktigt tycktes känna sej trygg hos oss, hon var en ganska ängslig häst öht men inte när hon väl lärt känna oss och omgivningarna.

Ju mer spänd häst, ju större risk att den reagerar häftigt och därmed råkar spänna grimskaft mm och då kommer trycket= panik.

Så sätt inte fast honom helt nu i början, tycker jag, utan lägg det löst som jag skrev i förra inlägget:idea:
En del fullblod är mer känsliga än andra och det kan bli lite ovant om man inte haft såna förrut, så det är kanske så att både du och han måste vänja er vid varandras sätt att vara :idea: De reagerar mycket och snabbt, men det betyder inte så mycket, de lugnar sej lika fort igen i regel, men det kan verka väldigt överkänsligt för den som är lite ovan vid såna!

Lycka till med hästen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 157
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 653
Senast: Ninnurur
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 510
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp