S

Sissan

Har en tik som löper(dag 13) och hanhunden hade lyckats bryta sig ut till henne i en 30-45 minuter träff idag!!!:eek:
Vad kan man göra nu då, vet ju inte om de har parat sig men risken är ju stor... Men kan man göra abort på tik och i så fall när???
 
Sv: Panik!!!!

Man kan abortspruta tiken, men det är inte alltid det fungerar. Jag kommer inte ihåg exakt vilket dygn det ska ske på.

Om inget annat funkar går det ju i varje fall att kastrera tiken och ta bort och på så vis få bort fostren. Det är vad jag skulle göra om inte sprutan fungerat.
 
Sv: Panik!!!!

Vad blir det för skillnad på tiken om man kastrerar henne??
Jag vet att hanhundsägare har blivit avrådd från att kastrera sina hanhundar om de ska jaga för jaktintresset kan försvinna då...
Vad kostar en kastrering förresten??
 
Sv: Panik!!!!

Här i Falun kostar det runt 5500 att kastrera en tik.
 
Sv: Panik!!!!

ska man inte avla på tiken så hade jag kastrerat henne, utan abortspruta först.
FInns nästan bara förderlar med att kastera tikar, om man inte ska avla (men vissa pälsraser kan få sämre pälskvalite)
Sprutor har däremot ganska mkt biverkningar.
 
Sv: Panik!!!!

Jag har inte sett att det blivit någon direkt skillnad i temperament eller arbetsförmåga på vare sig tik eller hane vid kastration. En del har blivit något slöare men inte direkt mycket.

Ytterligare fördelar du får om du kastrerar är att man helt eliminerar risken för livmoderinflammation, inga mer kladdiga löp, ingen skendräktighet och du behöver inte längre oroa dig för att hane och tik ska para sig.
 
Sv: Panik!!!!

Du kan välja på att åka och spruta henne direkt eller vänta 4 veckor, ultraljuda tiken och spruta henne (eller kastrera) om hon då är dräktig. Väljer du det första alternativet kommer tiken att löpa om och få ny ägglossning + att risken finns att tiken får en livmoderinflammation.
 
Sv: Panik!!!!

KickiH skrev:
Du kan välja på att åka och spruta henne direkt eller vänta 4 veckor, ultraljuda tiken och spruta henne (eller kastrera) om hon då är dräktig. Väljer du det första alternativet kommer tiken att löpa om och få ny ägglossning + att risken finns att tiken får en livmoderinflammation.

Så du menar att det är bättre att vänta 4 veckor och kolla upp henne då alltså?? Låter ju iofs bättre om hon nu inte skulle vara dräktig men om hon är det så tycker jag ju att det borde vara större risk för livmoderinflammation om man tar bort större foster??:confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 555
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 197
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en tik och en hane hemma som är mina egna. De är av rasen mops. Jag skulle ta valpar vid detta löpet, men det går inte som...
2
Svar
21
· Visningar
3 717
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp