Bukefalos 28 år!

Panikattacker i sömnen?

emma-vsm

Trådstartare
Jag andas lite stressat (tror jag) och gnyr eller jämrar mig "nej, nej, nej" typ. Ofta vaknar min sambo av det, det har hänt att jag själv vaknat och då känner jag mig väldigt rädd och som att jag har panik. Ibland kan jag komma ihåg på morgonen att det har hänt men oftast minns jag inget.

Jag vet inte riktigt hur länge det varit såhär, men sista året har jag haft en sambo som märkt av det, i vissa perioder mer, ibland mindre.

Jag är snarkare och läste att om en har andningsuppehåll kan kroppen reagera på liknande sätt. Jag mätte dock min sömn för typ 3 år sedan och då hade jag inga andningsuppehåll.

Är det någon som upplevt något liknande eller har några tankar om vad detta kan bero på? Förutom att det är obehagligt kan jag tänka mig att sömnen blir störd, vilket ju inte är så bra.
 
Sv: Panikattacker i sömnen?

Det är ungefär likadant för mig, men jag drömmer mycket mardrömmar och skriker ofta högt i sömnen och skrämmer vettet ur min sambo. Skaffade "sleep talk recorder" på telefonen och jäklar alltså! :eek: Låter som om jag håller på att bli mördad.

Mardrömmarna och skrikandet blir värre i perioder av stress eller när jag mår dåligt/är ur balans. Har haft generella sömnsvårigheter hela livet, men har nu en medicin som ger mig mycket bättre sömnkvalitet och lugnare nätter.

Så du kanske ska kolla upp detta med läkare? Hur mår du i övrigt i livet?
 
Sv: Panikattacker i sömnen?

Generellt har jag en väldigt bra sömn, och har alltid haft. Det är väl i perioder när jag är väldigt nere som jag haft lite problem med att sova/vaknar tidigt men det är inget stort problem.

Minns inte att jag drömmer otäckt, inte i samband med dessa attacker iaf..

I övrigt mår jag väl helt okej, jag är inte riktigt i balans men jag har tidigare varit nedstämd och haft ångest och det har jag fått samtalshjälp för (de sista 2,5 åren ungefär). Visst känner jag att jag hamnar i obalans i perioder, ibland även lite ångest men i jämförelse med innan tycker jag det är okej.

Det där med stressen kanske kan vara nåt, kanske blir det mer i stressiga perioder.

Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 498
Kropp & Själ Min sambo har haft andningsuppehåll vid sömn i många år troligen. Han visste inte om det förrän han träffade mig och jag påtalade det...
Svar
10
· Visningar
1 435
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
1 986
Senast: vtok
·
IT & mobiler Det finns ju en uppsjö olika! Är de något bra? Vad har man dem till? Vad har en sådan som en vanlig hederlig klocka inte har? Jag har...
Svar
10
· Visningar
1 207
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp