Pannlampa för promenad

MissFideli

Trådstartare
Nån som har den här typen av lampa på promenader? Är de bra?
Screenshot_20231031_165019_Temu.jpg
 
Jag köpte en för jag ville testa på arbetsorten. Ja, den fungerar, men det är bara själva "ljusbandet" jag kan ha igång, den lilla lampan reflekterar i mina glasögon. Det är billigt och duger. Har dock en lumonite compass r hemma och det går inte ens att jämföra. 😅
 
Jag köpte en för jag ville testa på arbetsorten. Ja, den fungerar, men det är bara själva "ljusbandet" jag kan ha igång, den lilla lampan reflekterar i mina glasögon. Det är billigt och duger. Har dock en lumonite compass r hemma och det går inte ens att jämföra. 😅

Jag vill ha en med bredare ljusbild än en vanlig pannlampa.
 
Lumonite är så grymt mycket bättre att det inte ens är jämförbara. Den du bifogade lyser visserligen brett men inte många meter. Lumonite lyser sjukt långt och har en bred ljusbild. Det finns filmer som visar hur ljudbilden ser ut.

Tittade lite nu och ser att den verkar riktigt bra! Men den är dyr. Finns en konkurrent som är billigare med samma eller bättre resultat, ska hålla lite koll på prisutvecklingen på dom båda inför Black Friday.
 
Jag har både sådant och Lumonite. Faktiskt bra påminnelse för bandet hade jag kunnat ha på promenad med hästen! Använder skymningsläget då på Lumoniten men bandet är ju lättare och smidigare på huvudet. Har bandet som reserv i bilen och de var inte ens urladdat av att ha legat över hela sommaren. Lumonite har också en bred ljudbild, jag testade ett gäng för att komma undan den jävla cirkeln i mitten och är 100% nöjd med Lumonite både avseende ljudbild, styrka och de 4 olika lägena som finns.
 
Jag har två pannlampor. En billig med batteri framtill och en lite dyrare där batteriet sitter i nacken. Batteri i nacken är oslagbart! Den är lätt framtill så sitter kvar där man sätter den, den med batteriet framtill kasar ner hela tiden pga tung. Den på din bild ser ut att ha batteriet på sidan, det kanske är lika bra som baktill, jag har inte testat. Ville bara skicka med tyngdpunkt som en faktor att tänka på.
 
Jag har två pannlampor. En billig med batteri framtill och en lite dyrare där batteriet sitter i nacken. Batteri i nacken är oslagbart! Den är lätt framtill så sitter kvar där man sätter den, den med batteriet framtill kasar ner hela tiden pga tung. Den på din bild ser ut att ha batteriet på sidan, det kanske är lika bra som baktill, jag har inte testat. Ville bara skicka med tyngdpunkt som en faktor att tänka på.
Jag tycker tvärtom! Har en silva med batteri i nacken och det är osmidigt och glider. Och så har jag en lumonite compass med batteri fram i lampan och den sitter bra.
 
Jag letar också bra pannlampa och en faktor jag funderar på är bländning av människor man möter. Pannlampa som både lyser upp för mig men ändå inte bländar den jag möter. Tips?
 
Jag har två olika lampor av just den "band" modellen, en billig noname från Clas Ohlson och en dyr Liteband (toppmodellen i deras utbud). Det är förvånansvärt liten skillnad i prestanda mellan dem.

Är det specifikt en bred ljusbild utan hotspot man är ute efter så slår den lamptypen alla konventionella lampor (inkl dyra modeller från Lumonite, LEDLenser, Silva m fl) utan konkurrens. Du får ett helt jämnt belyst fält som är lika brett som hela ditt synfält.

Men nej, det är inte alls lika starkt belyst som med t ex en Lumonite Compass. Vilket förstås kan vara helt avgörande i somliga situationer - och egalt i andra. När jag går på promenad på natten upplever jag sällan att jag har behov av att se flera hundra meter bort. Däremot tycker jag det är besvärande att ha en hot spot och begränsat ljusfält, så att jag behöver vrida på hela huvudet istället för att bara röra på ögonen.
 
Jag letar också bra pannlampa och en faktor jag funderar på är bländning av människor man möter. Pannlampa som både lyser upp för mig men ändå inte bländar den jag möter. Tips?
Jag har en sån som bara är ett band, och den har en sensor som gör att jag bara kan vifta med handen bredvid huvudet så tänder/ släcker den sig. Smidigt vid möte!

Edit, det hade jag visst redan skrivit tidigare 🙄
 
Jag har två olika lampor av just den "band" modellen, en billig noname från Clas Ohlson och en dyr Liteband (toppmodellen i deras utbud). Det är förvånansvärt liten skillnad i prestanda mellan dem.

Är det specifikt en bred ljusbild utan hotspot man är ute efter så slår den lamptypen alla konventionella lampor (inkl dyra modeller från Lumonite, LEDLenser, Silva m fl) utan konkurrens. Du får ett helt jämnt belyst fält som är lika brett som hela ditt synfält.

Men nej, det är inte alls lika starkt belyst som med t ex en Lumonite Compass. Vilket förstås kan vara helt avgörande i somliga situationer - och egalt i andra. När jag går på promenad på natten upplever jag sällan att jag har behov av att se flera hundra meter bort. Däremot tycker jag det är besvärande att ha en hot spot och begränsat ljusfält, så att jag behöver vrida på hela huvudet istället för att bara röra på ögonen.

Det är just det sista jag inte heller vill ha, så vi får se vad denna går för. Den sägs ha ett brett ljusfält med.
Jag vill kunna se en bra bit pga vilda djur, men även brett.
 
Jag har en nightbud när jag rider och är väldigt nöjd med den.
Ger en bred och lagom stark ljudbild. Vill inte ha för stark så allt utanför bilden blir kolsvart 😅
Rider på grusvägar och öppen terräng, för det är den alldeles utmärkt!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Sist jag köpte lampa till jacka så köpte jag på stadium dessa var jätte bra. Köpte fyra nya i år. Har en oanvänd kvar. Den jag bytte...
Svar
2
· Visningar
312
Tjatter Jag söker en nätt pannlampa med bra sken som jag kan ha när jag cyklar. Eftersom jag ska till tex föreläsningar så vill jag inte ha en...
Svar
12
· Visningar
507
Senast: MCP
·
Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Jag har blivit besatt av denna lampa! Tyvärr redan såld. :( Har försökt googla men inte hittat något liknande. Finns den lampan eller...
Svar
4
· Visningar
749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp