Papegojor och liknande

Fåglar har, likt hundar, katter och många andra djur, symbolförståelse. De kan koppla ihop en symbol (ljudsekvensen som är tal) till ett specifikt föremål eller beteende. Detta ses hos hästen som rör sig framåt på en smackning eller hunden som hämtar sin boll på uppmaning. Eller katten som lär sig att sätta sig på en viss plats för att signalera hunger. Vi har också lyckats lära chimpanser att självständigt bygga korta meningar med en rudimentär grammatik på teckenspråk.

Fåglar skiljer sig åt då de har (liksom människor) struphuvuden som tillåter dem både en stor variation av möjliga ljud och en närmast unik viljemässig styrning av ljuden son produceras. Det ger dem förmåga att väldigt korrekt härma alla möjliga olika ljud, inklusive mänskligt språk.

Är detta språk? Det beror på hur man definierar språk. När man pratar om språk som någonting som är unikt för människan så pratar man uppenbart om något utöver denna symbolförståelse och viljemässiga finmotoriska styrning av struphuvudet. Vad jag vet har vi ännu inte hittat ett djur som har människans förmåga att använda språket för att lösa problem, planera eller berätta om något som hänt.
Här tror jag att de flesta människor (som inte är språkforskare etc.) har väldigt svårt att skilja på om det som djuren använder är språk eller symbolförståelse. Pga. att vi själva använder språket som vi gör och som regel inte inser vilken roll symbolförståelsen har för oss själva. Eftersom vi tenderar att baka ihop det hela till en samlad föreställning om att vi kommunicerar att att det sker via ett språk. Precis som man underskattar hur mycket som förmedlas via t.ex. kroppsspråk.
 
Här tror jag att de flesta människor (som inte är språkforskare etc.) har väldigt svårt att skilja på om det som djuren använder är språk eller symbolförståelse. Pga. att vi själva använder språket som vi gör och som regel inte inser vilken roll symbolförståelsen har för oss själva. Eftersom vi tenderar att baka ihop det hela till en samlad föreställning om att vi kommunicerar att att det sker via ett språk. Precis som man underskattar hur mycket som förmedlas via t.ex. kroppsspråk.
Det är intressant att fler djur än vi trott, använder namn (läten som representerar/symboliserar enskilda individer)

Kognitionsforskning och med den etologin har kommit lång sedan jag studerade ämnet på slutet av 1990-talet
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp