Papparollens förändring under senare tid?

Som @WildWilma skriver här ovan, det är redan stor skillnad mellan olika familjer idag. Vissa tar inte ut en enda dag under första året så de kan vara hemma länge med barnet medan andra familjer tar ut dagar 7 dagar i veckan och då skolar in barnet tidigare.

Ur barnens perspektiv så tycker jag att helt delad föräldrapenning är att föredra för jag tror att om båda får ta hand om sitt barn lika mycket i början så blir relationen och anknytningen bättre.
Svarar på sista stycket också. Självklart är det optimala att båda föräldrarna är hemma lika mycket och tar ut alla dagarna! Det skriver jag under på utan att blinka. Det jag tycker blir fel är om den ena föräldern av någon anledning inte kan ta ut / inte anser sig kunna ta ut alla sina dagar och därför avstår och följden blir att barnet får färre dagar hemma med någon förälder alls. Därför är jag för någon slags medelväg, likt den som föreslås, med ett antal dagar bundna till varje vårdnadshavare och ett antal man kan fördela efter sina egna förutsättningar. Eller som det ser ut i dag med hälften var till båda föräldrarna men med möjlighet att avstå vissa dagar (kanske färre möjliga att avstå än i dag vore rimligt) till den andra. Där markerar man ju i alla fall initialt att grunden är att man ska dela.
Vad gäller anknytning och tid med föräldrar, så är ju (som tur är på många sätt 😉) heller inte dagen över när jobbet är slut; det finns många timmar kvar för den icke föräldralediga parten att umgås och ta hand om barnet.
Så som sagt så är min åsikt att 50/50 är önskvärt och att öronmärkta dagar ska finnas, men att ändå inte precis all flexibilitet ska tas bort. Jag tycker inte det känns ok om barnen får betala priset för en (absolut i sig god) ideologisk kamp genom att i vissa fall få mindre tid med sina föräldrar.
Sorry, några av er har ju redan hört det tugget från mig...
 
Det skrev jag inte heller att du hade, jag svarade bara på ditt inlägg om att det var synd om barnen om de måste skolas in tidigare för att inte alla föräldrar vill ta hälften av tiden. Redan idag skiljer det åt när barn börjar på förskolan pga olika förutsättningar och uttag av betalda dagar.

Jag är medveten om att åsikterna går i sär, det är ju därför vi diskuterar. :)

Visst är det så, jag tycker bara att det ska finnas en mån av flexibilitet att utnyttja även utan att bli ”straffad” av staten.
 
Fast alltså om din sambo tjänar över 100 000 i månaden är det helt obegripligt att han inte skulle ha råd att vara hemma med er dotter. Att han har prioriterat dyra levnadsvanor är ju inte samma sak. Det blir ju som att säga att man inte har råd med mjölk för att man har köpt för mycket champagne.

Snacka om att hitta på. Vem har sagt att vi inte har råd? Vi har för övrigt inga dyra vanor (ingen häst etc). Men vi vill fortsätta spara så mkt som vi gör. Min sambo har för övrigt tagit ut lika mycket pappaledigt som jag tagit ut. Vi har tom fått jämställdhetsbonus.

Jag tycker ändå att taket ska bort. Man ska inte straffas för att man tjänar bra.
 
Om t ex mamman behöver börja plugga heltid i augusti och barnet då är 5 månader kommer inte pappans dagar att räcka om han ska vara hemma på heltid. Alternativet är att mamman får vänta ett helt år till innan hon kan hoppa på utbildningen.
Jag fattar nog inte hur föräldraförsäkringen fungerar. Hur kan dagarna räcka till mamman men inte till pappan?
 
Snacka om att hitta på. Vem har sagt att vi inte har råd? Vi har för övrigt inga dyra vanor (ingen häst etc). Men vi vill fortsätta spara så mkt som vi gör. Min sambo har för övrigt tagit ut lika mycket pappaledigt som jag tagit ut. Vi har tom fått jämställdhetsbonus.

Jag tycker ändå att taket ska bort. Man ska inte straffas för att man tjänar bra.
Kan du se att perspektivet är lite större än enskilda redan högavlönade familjer? Ni vill alltså att staten ska betala ert personliga sparande? Jag tycker det låter helt galet.
 
Jag fattar nog inte hur föräldraförsäkringen fungerar. Hur kan dagarna räcka till mamman men inte till pappan?
Om mamman i exemplet inte har möjlighet att vara hemma exakt halva tiden utan pappan skulle vara hemma längre så går inte det (med ersättning från FK) om man inför strikt 50/50. Självklart kan pappan vara hemma sina dagar men de som mamman avstår p g a studiestart brinner ju inne.
 
Jag tycker inte man blir straffad av staten för att man väljer att inte utnyttja sin del av föräldraförsäkringen. Du får ju liksom inte böter bara för att du inte använder föräldrapenningsdagar.
Och då tycker vi helt enkelt olika 😊. Jag är för både jämställdhet, flexibilitet och barnets bästa helt enkelt och därför tycker jag inte all flex ska bort. Jag förstår absolut ditt resonemang även om jag själv tycker lite annorlunda. I en familj med höga inkomster spelar det nog ingen större roll men om båda har lägre inkomster så görs ju kombon flexibilitet överhuvudtaget och att vara hemma längre än ett år helt omöjligt.
 
Om mamman i exemplet inte har möjlighet att vara hemma exakt halva tiden utan pappan skulle vara hemma längre så går inte det (med ersättning från FK) om man inför strikt 50/50. Självklart kan pappan vara hemma sina dagar men de som mamman avstår p g a studiestart brinner ju inne.

Jag fattar fortfarande inte alls. Kan inte mamman ta dessa dagar någon annan gång?
 
Om mamman i exemplet inte har möjlighet att vara hemma exakt halva tiden utan pappan skulle vara hemma längre så går inte det (med ersättning från FK) om man inför strikt 50/50. Självklart kan pappan vara hemma sina dagar men de som mamman avstår p g a studiestart brinner ju inne.
Varför skulle de brinna inne? Mamman börjar skolan när barnet är fem månader och har då tagit ut fem månaders föräldraledighet. Sedan är pappan hemma från slutet av augusti-början av september till i slutet av maj -början av juni, ungefär 9 månader så kan hon ändå ta ut resterande dagar sedan på sommarlovet. Det finns inget som hindrar eller vad menar du med att dagarna skulle brinna inne?
 
Snacka om att hitta på. Vem har sagt att vi inte har råd? Vi har för övrigt inga dyra vanor (ingen häst etc). Men vi vill fortsätta spara så mkt som vi gör. Min sambo har för övrigt tagit ut lika mycket pappaledigt som jag tagit ut. Vi har tom fått jämställdhetsbonus.

Jag tycker ändå att taket ska bort. Man ska inte straffas för att man tjänar bra.

Du menar att ni vill att skattebetalarna ska spara så mycket åt er (om taket försvinner)?

Jag påstod inte att ni inte hade råd, tvärtom. Jag påpekade det orimliga i att avstå FP av ekonomiska skäl när man har den lön din sambo verkar ha, och skylla det på brister i systemet.
 
Varför skulle de brinna inne? Mamman börjar skolan när barnet är fem månader och har då tagit ut fem månaders föräldraledighet. Sedan är pappan hemma från slutet av augusti-början av september till i slutet av maj -början av juni, ungefär 9 månader så kan hon ändå ta ut resterande dagar sedan på sommarlovet. Det finns inget som hindrar eller vad menar du med att dagarna skulle brinna inne?
Okej, halvdåligt räkneexempel då 😉. Just i det faller går det ju faktiskt med nöd och näppe (men pappans dagar är ju verkligen tvärslut- inte en chans att han kan förkorta sin arbetsvecka för att hämta tidigt en dag e d) men det finns ju liknande situationer med jobb som man lämpligast hoppar av/ på i samband med läsårsbörjan/ slut, en förälder som varit arbetslös får möjlighet till ett vick eller vad som helst. Det finns gott om situationer där lite flex underlättar avsevärt för familjerna.
Som sagt- ser man dagarna som föräldrarnas att spendera med barnet - självklart 50/50, ser man dagarna som barnets att spendera med en förälder så kan jag inte se att det ur barnets perspektiv skulle vara bättre att börja tidigare på förskola och gå längre dagar för att olika omständigheter kanske gör att man inte kan ta ut exakt precis lika många dagar. Att barnet skulle få en sämre anknytning till den förälder som t ex är den som är hemma 40 proc jämfört med den som är hemma 60 proc (10 proc flex) har jag också väldigt svårt att tro.
 
Jag fattar fortfarande inte alls. Kan inte mamman ta dessa dagar någon annan gång?

Mamman kan absolut, men pappans dagar är tvärslut och all möjlighet till flexibilitet i fortsättningen är körd. Om någon ska förlänga sommaren för barnet så är det mamman som måste i alla år eller om någon ska jobba lite mindre och ta f p en dag i veckan så är det mamman- oavsett vem och vems arbete det passar bäst för.
 
Mamman kan absolut, men pappans dagar är tvärslut och all möjlighet till flexibilitet i fortsättningen är körd. Om någon ska förlänga sommaren för barnet så är det mamman som måste i alla år eller om någon ska jobba lite mindre och ta f p en dag i veckan så är det mamman- oavsett vem och vems arbete det passar bäst för.
Men som det ser ut idag så ”snålar” ju kvinnor som grupp på dagarna något enormt, dvs man tar ut färre dagar för att spara. Varför skulle inte en pappa kunna göra samma?
 
Och då tycker vi helt enkelt olika 😊. Jag är för både jämställdhet, flexibilitet och barnets bästa helt enkelt och därför tycker jag inte all flex ska bort. Jag förstår absolut ditt resonemang även om jag själv tycker lite annorlunda. I en familj med höga inkomster spelar det nog ingen större roll men om båda har lägre inkomster så görs ju kombon flexibilitet överhuvudtaget och att vara hemma längre än ett år helt omöjligt.

Jag tror att jämställdhet gynnar barnen mest och vill därför att samhället ska jobba för det, att föräldrarna tar ut 50/50 är en väg dit som jag tror på.

Sista meningen förstår jag inte riktigt? Kan inte låginkomsttagare vara hemma lika länge och behöver därför flex?
 
Jag tror att jämställdhet gynnar barnen mest och vill därför att samhället ska jobba för det, att föräldrarna tar ut 50/50 är en väg dit som jag tror på.

Sista meningen förstår jag inte riktigt? Kan inte låginkomsttagare vara hemma lika länge och behöver därför flex?
Om (minst) en person tjänar bra kan man kanske lägga undan till att vara hemma med barn e d. Om man inte har så höga inkomster alls behöver man troligen använda sina FP- dagar.
 
Men som det ser ut idag så ”snålar” ju kvinnor som grupp på dagarna något enormt, dvs man tar ut färre dagar för att spara. Varför skulle inte en pappa kunna göra samma?
Klart han kan! Jag tycker bara helt enkelt inte att det ska behövas av den anledningen jag nämner ovan. Har man ekonomi och möjligheter är det ju toppen, tycker i alla fall jag, om man kan snåla lite (gäller båda eller den som har möjlighet - oavsett kön) så att det finns dagar att t ex förkorta fsk-veckan för en liten eller sommarlovet för en större.

Sen kan det ju vara så att man har ett jobb som gör att man är mycket ledig ändå - t ex om man jobbar sovande natt och gör många timmar så och därav har många lediga dagar, eller om man är lärare och har sommarlov. I de fallen behöver man ju inte ta ut så mycket f p för att vara ledig med barnen och där känner jag väl också att det vore shysst om en partner med typ 9-17- jobb och 5 v semester kan ta fler föräldradagar etc.
 
Om (minst) en person tjänar bra kan man kanske lägga undan till att vara hemma med barn e d. Om man inte har så höga inkomster alls behöver man troligen använda sina FP- dagar.

Det håller jag inte riktigt med om. Folk som tjänar mindre har oftast mindre omkostnader än höginkomsttagare och kan även de spara undan pengar så de kan spara på dagarna.
 
Det håller jag inte riktigt med om. Folk som tjänar mindre har oftast mindre omkostnader än höginkomsttagare och kan även de spara undan pengar så de kan spara på dagarna.
Sådant kan förstås variera. Jag anser hur som helst att dagarna är till för barnet och att det därför bör finnas en viss flex för att de verkligen ska komma barnet till godo!
 
Klart han kan! Jag tycker bara helt enkelt inte att det ska behövas av den anledningen jag nämner ovan. Har man ekonomi och möjligheter är det ju toppen, tycker i alla fall jag, om man kan snåla lite (gäller båda eller den som har möjlighet - oavsett kön) så att det finns dagar att t ex förkorta fsk-veckan för en liten eller sommarlovet för en större.

Sen kan det ju vara så att man har ett jobb som gör att man är mycket ledig ändå - t ex om man jobbar sovande natt och gör många timmar så och därav har många lediga dagar, eller om man är lärare och har sommarlov. I de fallen behöver man ju inte ta ut så mycket f p för att vara ledig med barnen och där känner jag väl också att det vore shysst om en partner med typ 9-17- jobb och 5 v semester kan ta fler föräldradagar etc.
Skulle förstås stå ” förkorta fsk- veckan för en liten eller FÖRLÄNGA sommarlovet för en större” inte förkorta det 😆
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 073
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 596
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 707
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp