Bukefalos 28 år!

Papparollens förändring under senare tid?

... och jag har svarat att jag tror det betor på traditioner och strukturer som faktiskt så sakteliga är på väg bort. Några färdiga lösningar har jag inte, det är komplexa frågor och du får nog faktiskt nöja dig med de argument jag redan har upprepat många gånger för att motivera min åsikt.
Varför tror du att de är påväg bort? Vad baserar du det på? Jag ser snarare en tillbakagång. När jag tittar på de i 20-30 års åldern så är det färre och färre som ser det som självklart att barn ens är deras gemensamma ansvar. De kan säga att de är gravida (om graviditeten är önskad, annars är hon gravid) vilket enligt min mening är att förminska vad en graviditet innebär men att barnet är deras gemensamma ansvar är inte alls självklart utan de flesta ser det som självklart att mamman ska vara hemma. Möjligtvis att pappan kan tänka sig att "förlänga" semestern och att "vara barnvakt". Delad föräldraförsäkring behövs om en förändring ska ske. Möjligtvis att det kan ske undantag om föräldrarna har en enormt bra motivering och inte den gamla vanliga som vi alltid har hört.
 
Självklart inte av sig själv utan genom ett samhällsklimat i förändring mot det positiva!

Kan inte se någon märkvärd förbättring på detta område. Av alla jag vet om som fått barn de senaste åren eller ska få i år så har eller ska max 1 av 10 par delar lika på föräldraledigheten. All cred till de som delar lika men normen verkar vara att mamma är hemma 1-1.5 år. Sen skolas barnet in eller så tar pappan några månader (max 6) föräldraledighet. Det bara sprutar ut barn i våra omgivningar just nu så det är inte bara någon enstaka det handlar om. Jag tror knappast att 90 % inte hade kunnat dela lika om de hade velat. Tror du det?
 
Kan inte se någon märkvärd förbättring på detta område. Av alla jag vet om som fått barn de senaste åren eller ska få i år så har eller ska max 1 av 10 par delar lika på föräldraledigheten. All cred till de som delar lika men normen verkar vara att mamma är hemma 1-1.5 år. Sen skolas barnet in eller så tar pappan några månader (max 6) föräldraledighet. Det bara sprutar ut barn i våra omgivningar just nu så det är inte bara någon enstaka det handlar om. Jag tror knappast att 90 % inte hade kunnat dela lika om de hade velat. Tror du det?
Alla kvinnor på mitt jobb är hemma minst två år. Minst. Pappan är hemma någon månad samtidigt som mamman, oftast på sommaren i samband med semestern.

Jag tog just emot en mamma på mitt rum på jobbet. Hon skulle ansöka om längre vårdledigt för det är så skönt att vara hemma och hon var inte alls sugen på att jobba. Herregud. Varför, VARFÖR vill dessa kvinnor ha sådana män som de har. Män som inte har det minsta intresse av att vara pappa.
 
Alla kvinnor på mitt jobb är hemma minst två år. Minst. Pappan är hemma någon månad samtidigt som mamman, oftast på sommaren i samband med semestern.

Jag tog just emot en mamma på mitt rum på jobbet. Hon skulle ansöka om längre vårdledigt för det är så skönt att vara hemma och hon var inte alls sugen på att jobba. Herregud. Varför, VARFÖR vill dessa kvinnor ha sådana män som de har. Män som inte har det minsta intresse av att vara pappa.

Oj det var ännu mer extremt. Kan också undra varför en del män skaffar barn utan att verka vilja vara med dem. Sen är jag rätt säker på att det finns de som vill vara mer föräldralediga men kvinnan anser sig ha rätt till större delen eller hela föräldraledigheten.
 
Kan inte se någon märkvärd förbättring på detta område. Av alla jag vet om som fått barn de senaste åren eller ska få i år så har eller ska max 1 av 10 par delar lika på föräldraledigheten. All cred till de som delar lika men normen verkar vara att mamma är hemma 1-1.5 år. Sen skolas barnet in eller så tar pappan några månader (max 6) föräldraledighet. Det bara sprutar ut barn i våra omgivningar just nu så det är inte bara någon enstaka det handlar om. Jag tror knappast att 90 % inte hade kunnat dela lika om de hade velat. Tror du det?
Jag tror att många kan dela lika men jag är ändå inte för stenhård inflexibilitet. Jag köper att du tycker annorlunda 😊.
 
Alla kvinnor på mitt jobb är hemma minst två år. Minst. Pappan är hemma någon månad samtidigt som mamman, oftast på sommaren i samband med semestern.

Jag tog just emot en mamma på mitt rum på jobbet. Hon skulle ansöka om längre vårdledigt för det är så skönt att vara hemma och hon var inte alls sugen på att jobba. Herregud. Varför, VARFÖR vill dessa kvinnor ha sådana män som de har. Män som inte har det minsta intresse av att vara pappa.
Låter ju skitkonstigt. Tror att det till viss del har att göra med var man bor oxå. När vi bodde på landet såg jag mkt mer av traditionell ojämställd uppdelning men sen vi flyttade till stan (medelklass villaområde i hyggligt stor stad, många högskoleutbildade) upplever jag att folk i allmänhet delar mer lika.
 
Senast ändrad:
Varför tror du att de är påväg bort? Vad baserar du det på? Jag ser snarare en tillbakagång. När jag tittar på de i 20-30 års åldern så är det färre och färre som ser det som självklart att barn ens är deras gemensamma ansvar. De kan säga att de är gravida (om graviditeten är önskad, annars är hon gravid) vilket enligt min mening är att förminska vad en graviditet innebär men att barnet är deras gemensamma ansvar är inte alls självklart utan de flesta ser det som självklart att mamman ska vara hemma. Möjligtvis att pappan kan tänka sig att "förlänga" semestern och att "vara barnvakt". Delad föräldraförsäkring behövs om en förändring ska ske. Möjligtvis att det kan ske undantag om föräldrarna har en enormt bra motivering och inte den gamla vanliga som vi alltid har hört.
Vi har helt olika bild! Beror säkert till viss del på var man bor och vilket umgänge man har.
 
Alla kvinnor på mitt jobb är hemma minst två år. Minst. Pappan är hemma någon månad samtidigt som mamman, oftast på sommaren i samband med semestern.

Jag tog just emot en mamma på mitt rum på jobbet. Hon skulle ansöka om längre vårdledigt för det är så skönt att vara hemma och hon var inte alls sugen på att jobba. Herregud. Varför, VARFÖR vill dessa kvinnor ha sådana män som de har. Män som inte har det minsta intresse av att vara pappa.
Eller så är det kvinnan som är helt ointresserad av sitt jobb?
 
Jag tog just emot en mamma på mitt rum på jobbet. Hon skulle ansöka om längre vårdledigt för det är så skönt att vara hemma och hon var inte alls sugen på att jobba. Herregud. Varför, VARFÖR vill dessa kvinnor ha sådana män som de har. Män som inte har det minsta intresse av att vara pappa.

Hur kan det vara det vara hennes mans fel att hon hellre är hemma än går tillbaka till jobbet :confused:

Finns ju män som faktiskt inte "får" vara hemma med sina barn i den utsträckning de vill, just på grund av såna kvinnor som du beskriver här ovan.
 
Vi har helt olika bild! Beror säkert till viss del på var man bor och vilket umgänge man har.
Vi bor väl i samma stad? Eller? 😊
Jag håller med om att det är värre på landsbygden och även i de mindre städerna. Men iaf som jag känner till så är fördelningen fortfarande väldigt ojämn, även bland högskoleutbildat medelklassfolk.
Även @WildWilma beskriver många som delar ojämnt i samma stad.
 
Kan inte se någon märkvärd förbättring på detta område. Av alla jag vet om som fått barn de senaste åren eller ska få i år så har eller ska max 1 av 10 par delar lika på föräldraledigheten. All cred till de som delar lika men normen verkar vara att mamma är hemma 1-1.5 år. Sen skolas barnet in eller så tar pappan några månader (max 6) föräldraledighet. Det bara sprutar ut barn i våra omgivningar just nu så det är inte bara någon enstaka det handlar om. Jag tror knappast att 90 % inte hade kunnat dela lika om de hade velat. Tror du det?
Jag trodde i min enfald att det inte var helt jätteovanligt att man delar lika. När folk frågat mig hur länge jag ska vara hemma har majoriteten blivit märkbart förvånade när jag sagt 9 månader och lika förvånad när jag sagt att pappan också ska vara hemma 9 månader. Definitivt norm att mamma är hemma minst ett år, helst längre.

Edit: Bor visserligen på landet, men jobbar i universitetsstad.
 
Hur kan det vara det vara hennes mans fel att hon hellre är hemma än går tillbaka till jobbet :confused:

Finns ju män som faktiskt inte "får" vara hemma med sina barn i den utsträckning de vill, just på grund av såna kvinnor som du beskriver här ovan.
Min bror är en sån där som inte får. Inte för att han någonsin har protesterat kring det. Hans extremt passiva papparoll är så sjukt provocerande..
Man kan ju också tänka kring varför dessa män väljer att skaffa barn med en kvinna som hindrar dem i deras föräldraansvar?
Jag hade då aldrig skaffat barn med en man som ville vara förälder på ett sätt som inte passar med min egen syn..
 
Jag trodde i min enfald att det inte var helt jätteovanligt att man delar lika. När folk frågat mig hur länge jag ska vara hemma har majoriteten blivit märkbart förvånade när jag sagt 9 månader och lika förvånad när jag sagt att pappan också ska vara hemma 9 månader. Definitivt norm att mamma är hemma minst ett år, helst längre.
Det är ju bara att titta på statistiken, vi är låååångt från att dela lika skulle vara vanligt..
 
Hur kan det vara det vara hennes mans fel att hon hellre är hemma än går tillbaka till jobbet :confused:

Finns ju män som faktiskt inte "får" vara hemma med sina barn i den utsträckning de vill, just på grund av såna kvinnor som du beskriver här ovan.
Och han vågar inte stå upp för sig själv? På riktigt?
 
Min bror är en sån där som inte får. Inte för att han någonsin har protesterat kring det. Hans extremt passiva papparoll är så sjukt provocerande..
Man kan ju också tänka kring varför dessa män väljer att skaffa barn med en kvinna som hindrar dem i deras föräldraansvar?
Jag hade då aldrig skaffat barn med en man som ville vara förälder på ett sätt som inte passar med min egen syn..

En långsökt (not) gissning är att de flesta har nog inte en susning om det beteendet innan de fått barn med sin partner.

Dvs samma som varför skaffar vissa kvinnor barn med kompletta fullblodsidioter? Jo, för att de inte visste att partnern var en komplett fullblodsidiot förrän barn redan fanns med i bilden.
 
En långsökt (not) gissning är att de flesta har nog inte en susning om det beteendet innan de fått barn med sin partner.

Dvs samma som varför skaffar vissa kvinnor barn med kompletta fullblodsidioter? Jo, för att de inte visste att partnern var en komplett fullblodsidiot förrän barn redan fanns med i bilden.
Då tänker jag att majoriteten av dessa kanske pratat lite för lite med sin partner innan de valde att skaffa barn.
För de flesta så kanske de lite naivt blundade för tendenser som sedan förvärrades iom barn?
Ett mindre antal hade säkert ingen aning. Och då kan man ju hoppas att de ändå kämpar och inte bara lägger sig platt.

Jag skulle liksom tappa all respekt för min sambo om han gjorde en sån vändning. Hade inte kunnat fortsätta relationen.
 
En långsökt (not) gissning är att de flesta har nog inte en susning om det beteendet innan de fått barn med sin partner.

Dvs samma som varför skaffar vissa kvinnor barn med kompletta fullblodsidioter? Jo, för att de inte visste att partnern var en komplett fullblodsidiot förrän barn redan fanns med i bilden.
Mitt ex sa rakt ut att han inte tänker vara hemma med nåt barn. Han var en jäkligt najs typ på många sätt, men han hade varit en sån pappa.

Och jag tror att de flesta ändå pratar ens lite löst om hur saker och ting ska lösas vid eventuella barn innan de skaffar barn. Eller borde prata åtminstone. Typ vem ska vara hemma först, hur gör vi om barnet aldrig sover, ska det flaskmatas, vad händer om ena föräldern blir sjuk o.s.v
 
Vi har helt olika bild! Beror säkert till viss del på var man bor och vilket umgänge man har.
Nu tänker jag väl inte på mitt eget umgänge i första hand även om de jag känner i den åldern tyvärr inte ser delat ansvar som en självklarhet heller. Jag tänker mer på mina barns umgänge, på deras vänner, kollegor och bekanta och hur de (deras bekantskapskrets) ser på delat ansvaret för barnen. Ena bor i större stad och andra i mindre men båda har samma uppfattning om att delat ansvar inte är något självklart hos omgivningen när barn kommer in i bilden. Min dotter har dragit det så långt som till att halvt på allvar halvt på skämt säga att hon gärna blir förälder om hon får bli pappan. Hon är krass och inser att oavsett hur jämställt det än är i samhället på ytan så ligger de gamla unkna värderingarna där om att kvinnan bör ta ansvar för barnen hos alldeles för många. Hon precis som väldigt många andra unga kvinnor har fått frågan om barnplaner på anställningsintervjuer. Föräldrar idag lär inte förändra ansvarsfördelningen mer drastiskt än tidigare generationers föräldrar har gjort om ingen styrning från staten sker. Vi har inte tid att vänta i 65 år till innan kvinnor och män ses som jämlikar. Vi har inte råd att vänta alls.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 306
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 790
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 696
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 841
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp