Papparollens förändring under senare tid?

Grejen är ju att det fortsätter i samma spår.
Hon är föräldraledig mest pga hon har lägst ekonomi. Under de åren hon är föräldraledig kan pappan satsa mkt på jobbet. Han får högre lön och kommer vidare.
Efter tex två föräldraledigheter har löneskillnaden blivit ännu större och hon går ner i arbetstid pga hon tjänar minst.
Enligt statistik så ser man ju att de stora löneskillnaderna kommer när ett par får barn. Då drar männen ifrån.
Sen ser man också på statistik att männen jobbar mest i sitt yrkesliv under tiden de har små barn. Kvinnorna tvärtom.

Jag kan tycka att folk får göra de val de vill men... då får man också förstå konsekvenserna.
Varför ska en arbetsgivare satsa på kvinnor i barnafödande ålder om det ändå är bättre att satsa på en man? Eller att man måste förstå att ens val har konsekvenser både på individ och samhällsnivå.

Valen har också konsekvenser för barnens relation till sin pappa och tvärtom, för barnens syn på könsroller, och många andra saker.
 
Och som sagt- jämställt föräldraskap och två primärfäräldrar bör väl på något sätt vara normen hur som helst tänker jag- oavsett hur barnet får i sig mjölk de första 6 månaderna.

Bör ja, men normen är verkligen inte på det sättet i nuläget. Det måste till förändring för att nå dit.
 
Bör ja, men normen är verkligen inte på det sättet i nuläget. Det måste till förändring för att nå dit.
Visst är det mycket önskvärt - och det är ju inte det vi inte är överens om i tråden, utan om vägen dit och om huruvida ändamålet mer jämnt (?) uttag av föräldradagar helgar medlen - nämligen att ta bort alla obundna dagar.
 
Men om båda föräldrarna har relativt låg inkomst så är det ju bara att de delar rakt av och tar ut maximalt antal dagar? De behöver ju inte vara hemma ett halvår i taget om de inte vill - det går utmärkt att dela lika och vara hemma båda två i olika grad.
Ansolut - men om t ex den ena behöver hoppa på sina studier igen för att inte hamna i ofas eller att en arbetslös förälder får en oväntad jobbchans etc etc så kan en viss flexibilitet underlätta avsevärt.
 
I alla frågor är kanske inte reglerande lagstiftning det bästa. Är ändamålet ”en liten pusselbit mot ökad jämställdhet” värt medlen att man i praktiken tar bort möjligheten till flexibilitet i föräldraförsäkringen och därmed faktiskt försvårar möjligheten att vara hemma med små barn för många familjer (med konsekvensen att ännu yngre barn kommer att då gå mer tid på förskolan)? Jag tycker som bekant inte det- det måste finnas andra pusselbitar att lägga som inte försämrar för dem föräldraförsäkringen är tänkt för- nämligen barnen.

I längden är det värt det ja. Men resultaten kommer ju inte från ett år till ett annat.

Lider barn av att vara hemma med sina pappor?

Lider barn av att gå på förskola?

Jag tror det blir människor av de som får börja på förskolan strax efter 1 år och de som får vara hemma med sina pappor lika mycket som med mamma också.

Sen kanske det inte var den romantiska bilden av att bli mamma som kvinnan hade att vara hemma ca ett halvår, lämna över till den andra föräldern och sen skola in. Men att barnet skulle lida av detta har jag mycket svårt att tro.

Jag tror det gynnar barnen i längden att knyta av lika mycket med båda föräldrarna även om det innebär en lite tidigare inskolning. Det finns även en del forskning som visar just på fördelarna med att dela lika på föräldraledigheten är stora.
 
Ansolut - men om t ex den ena behöver hoppa på sina studier igen för att inte hamna i ofas eller att en arbetslös förälder får en oväntad jobbchans etc etc så kan en viss flexibilitet underlätta avsevärt.

En arbetsgivare får väl inte avstå att anställa någon på grund av att de ska vara föräldralediga?

Vi har haft flera på mitt jobb som har börjat sin anställning med just föräldraledighet.
 
Ansolut - men om t ex den ena behöver hoppa på sina studier igen för att inte hamna i ofas eller att en arbetslös förälder får en oväntad jobbchans etc etc så kan en viss flexibilitet underlätta avsevärt.

Jag förstår faktiskt inte problemet. I detta påhittade scenario behöver ju ändå en av föräldrarna vara hemma med barnet. Det är väl bara att de byter hemmavarande förälder? Dessutom är det inget som hindrar att hoppa på en jobbchans men först slutföra sin föräldraledighet.
 
En arbetsgivare får väl inte avstå att anställa någon på grund av att de ska vara föräldralediga?

Vi har haft flera på mitt jobb som har börjat sin anställning med just föräldraledighet.

Nej fast om det handlar om t ex ett vick eller korttidsanställnkng som ska tillsättas just då så är det faktiskt inte aktuellt. För en tillsvidaretjänst gäller förstås annat 😊
 
Jag förstår faktiskt inte problemet. I detta påhittade scenario behöver ju ändå en av föräldrarna vara hemma med barnet. Det är väl bara att de byter hemmavarande förälder? Dessutom är det inget som hindrar att hoppa på en jobbchans men först slutföra sin föräldraledighet.
Om t ex mamman behöver börja plugga heltid i augusti och barnet då är 5 månader kommer inte pappans dagar att räcka om han ska vara hemma på heltid. Alternativet är att mamman får vänta ett helt år till innan hon kan hoppa på utbildningen.

Det finns helt klart situationer när en inflexibel föräldraförsäkring kommer att missgynna familjer på individplan- det måste man ju faktiskt se även om man är för idén för samhällets skull i stort?
 
Jag förstår faktiskt inte problemet. I detta påhittade scenario behöver ju ändå en av föräldrarna vara hemma med barnet. Det är väl bara att de byter hemmavarande förälder? Dessutom är det inget som hindrar att hoppa på en jobbchans men först slutföra sin föräldraledighet.
Och detta påhittade cenario har sina motsvarigheter i verkligheten - för folks vardag och livssituation skiljer sig helt enkelt åt.
 
I längden är det värt det ja. Men resultaten kommer ju inte från ett år till ett annat.

Lider barn av att vara hemma med sina pappor?

Lider barn av att gå på förskola?

Jag tror det blir människor av de som får börja på förskolan strax efter 1 år och de som får vara hemma med sina pappor lika mycket som med mamma också.

Sen kanske det inte var den romantiska bilden av att bli mamma som kvinnan hade att vara hemma ca ett halvår, lämna över till den andra föräldern och sen skola in. Men att barnet skulle lida av detta har jag mycket svårt att tro.

Jag tror det gynnar barnen i längden att knyta av lika mycket med båda föräldrarna även om det innebär en lite tidigare inskolning. Det finns även en del forskning som visar just på fördelarna med att dela lika på föräldraledigheten är stora.
Barn lider absolut inte av att vara hemma med sin pappa- var någonstans av ALLT jag har skrivit lyckas du få till det att jag tycker så?

Däremot är det inte någon nyhet att det inte är det mest önskvärda att så små barn som ettåringar behöver gå fulltid på förskola. De är nästan bäbisar fortfarande och mår bäst av mycket tid med någon av sina föräldrar.
 
Och detta påhittade cenario har sina motsvarigheter i verkligheten - för folks vardag och livssituation skiljer sig helt enkelt åt.
Jo men varför är såna scenarion nästan alltid att pappan måste jobba och mamma vara hemma?
Tex har jag sett när den ena studerar. Om mamman studerar så ska hon vara hemma eftersom pappan tjänar mest. Om pappan studerar så är det bäst att han får studera klart så fort som möjligt.
 
Om t ex mamman behöver börja plugga heltid i augusti och barnet då är 5 månader kommer inte pappans dagar att räcka om han ska vara hemma på heltid. Alternativet är att mamman får vänta ett helt år till innan hon kan hoppa på utbildningen.

Det finns helt klart situationer när en inflexibel föräldraförsäkring kommer att missgynna familjer på individplan- det måste man ju faktiskt se även om man är för idén för samhällets skull i stort?

Hon kan väl hoppa på utbildningen och sen ta en månads föräldraledighet innan barnet skolas in på förskola? Utbildningar vet en ju för det mesta om senast några månader innan kursstart, så de brukar gå att planera runt.

Ja, individer kan komma att missgynnas, men det finns lösningar på de flesta problem, och jag tror att de lösningarna blir tydligare om människor blir tvungna att se bortom normen för föräldraförsäkringsuttag.
 
Jo men varför är såna scenarion nästan alltid att pappan måste jobba och mamma vara hemma?
Tex har jag sett när den ena studerar. Om mamman studerar så ska hon vara hemma eftersom pappan tjänar mest. Om pappan studerar så är det bäst att han får studera klart så fort som möjligt.
I mitt beskriva scenario var det inte så, om du läste!
 
Hon kan väl hoppa på utbildningen och sen ta en månads föräldraledighet innan barnet skolas in på förskola? Utbildningar vet en ju för det mesta om senast några månader innan kursstart, så de brukar gå att planera runt.

Ja, individer kan komma att missgynnas, men det finns lösningar på de flesta problem, och jag tror att de lösningarna blir tydligare om människor blir tvungna att se bortom normen för föräldraförsäkringsuttag.

Och som sagt, vi tycker olika 😉. Jag tycker att frihet och flexibilitet, jämte jämställdhet också är viktiga delar i samhället.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 798
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 356
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp