Papparollens förändring under senare tid?

Jag är, om ni inte har förstått det, också för delad föräldraledighet (och vi har själva delat lika med våra tre barn- helt lika med ettan, pappa hemma mer med tvåan och jag mer med trean;totalt väldigt lika) men inte för total inflexibilitet. Gärna öronmärkta dagar men inte precis alla helt enkelt.
 
Ja, men om nu inte styrmedel är rätt väg, vad har du för konkreta förslag på andra sätt som kan göra föräldraförsäkringsuttaget mer jämställt?

Jag har inget rakt svar på det, men jag tror faktiskt på att folk mer och mer ska fatta att det rimliga är att vara två primärföräldrar. Det är helt okej för mig att du inte tycker som jag och jag förstår och respekterar ditt resonemang även om jag inte håller med. Få saker i livet är helt enkelt svart/vita.
 
Jag har inget rakt svar på det, men jag tror faktiskt på att folk mer och. Er ska fatta att det rimliga är att varat vår primärförälrar. Det är helt okej för mig att du inte tycker som jag och jag förstår och respekterar ditt resonemang även om jag inte håller med. Få saker i livet är hel enkelt svart/vita.

Problemet är ju att ganska många säger att de lever jämställt och att båda är primärföräldrar, när det är ganska uppenbart för utomstående att så inte är fallet. Och jag tycker det är märkligt om en nu är så för ett jämställt samhälle att en inte har egna förslag på hur det ska gå till, när en nu förkastar ett konkret förslag som skulle vara ganska enkelt att genomföra i praktiken. Med enbart diskussioner och opinionspåverkan kan förändring ske endast mycket långsamt.
 
Jag har inget rakt svar på det, men jag tror faktiskt på att folk mer och mer ska fatta att det rimliga är att vara två primärföräldrar. Det är helt okej för mig att du inte tycker som jag och jag förstår och respekterar ditt resonemang även om jag inte håller med. Få saker i livet är helt enkelt svart/vita.

Hur ska man få folk att förstå det?

Vad rent konkret ska göras alltså?
 
Fast du skriver ju faktiskt upprepade gånger att man som enskild person kan göra på ett visst sätt för att sprida ringar på vattnet. Det tolkar jag just som att göra på det sättet med syftet att påverka andra att göra likadant och på så sätt påverka politiskt i viss mån. Menar du att jag misstolkar dig där? Förklara gärna i så fall 😊! Jag har aldrig påstått att du har skrivit något om varken tvång eller övertalning, men däremot har du flera gånger använt uttrycket ”uppmuntra till” angående flaskning. När vi fick vårt första barn var MVC helt klart positiva och hjälpsamma när jag sa att vi ville försöka delvis kunna flaska (för vardagens och allas väls skull - inte med någon ideologisk baktanke) och hjälpte till med tips om hur vi skulle göra. Det verkade inte direkt vara någon ovanlig fråga. Det rimliga är väl information och sakkunnig stöttning oavsett hur man än vill göra?
Och som sagt- jämställt föräldraskap och två primärfäräldrar bör väl på något sätt vara normen hur som helst tänker jag- oavsett hur barnet får i sig mjölk de första 6 månaderna.
Jag menar att personer som vill göra annorlunda också kommer ge ringar på vattnet. Sen kan det valet göras av olika skäl. Någon gör det av praktiska skäl, några vill väldigt gärna ge pappan chansen och vissa (som tex jag) vill göra det bland annat med jämställdhet som främsta skäl.
Även om kanske du tycker det verkar onödigt jobbigt så finns det andra som tycker att det är värt allt extra bök för att de ser långsiktiga fördelar.

Jag tycker det är tråkigt när debatten fastnar på konkreta beteenden och skulle verkligen önska att den lyftes en nivå.
 
Jag menar att personer som vill göra annorlunda också kommer ge ringar på vattnet. Sen kan det valet göras av olika skäl. Någon gör det av praktiska skäl, några vill väldigt gärna ge pappan chansen och vissa (som tex jag) vill göra det bland annat med jämställdhet som främsta skäl.
Även om kanske du tycker det verkar onödigt jobbigt så finns det andra som tycker att det är värt allt extra bök för att de ser långsiktiga fördelar.

Jag tycker det är tråkigt när debatten fastnar på konkreta beteenden och skulle verkligen önska att den lyftes en nivå.
Eh- jag har aldrig påstått att det är ”otroligt jobbigt”!? Och om man gör det valet av ideologiska skäl så tycker man ju troligen att det är värt det och då är det ju fine, eller hur?
För mig utgör ”praktiska skäl” och ”att ge pappan chansen” inget motsatsförhållande utan går hand i hand, eftersom jag tycker att det är fullkomligt självklart att man är två föräldrar som är lika mycket värda och som hjälps åt (förutsatt att man inte är ensamstående då, men det är ju en helt annan femma).
 
Eh- jag har aldrig påstått att det är ”otroligt jobbigt”!? Och om man gör det valet av ideologiska skäl så tycker man ju troligen att det är värt det och då är det ju fine, eller hur?
Ja och jag har aldrig påstått att människor ska göra något de inte vill.
 
Problemet är ju att ganska många säger att de lever jämställt och att båda är primärföräldrar, när det är ganska uppenbart för utomstående att så inte är fallet. Och jag tycker det är märkligt om en nu är så för ett jämställt samhälle att en inte har egna förslag på hur det ska gå till, när en nu förkastar ett konkret förslag som skulle vara ganska enkelt att genomföra i praktiken. Med enbart diskussioner och opinionspåverkan kan förändring ske endast mycket långsamt.
Du får tycka så om du vill. I ett fritt och öppet samhälle bör allas åsikter respekteras så länge de inte är av kränkande art, och det är också därför vi har val och politiska partier. Dock är jag lite förvånad över att flera verkar ha så svårt att respektera och acceptera åsikter som avviker från ens egen. Som sagt så förstår jag den åsikt du och några till förespråkar och jag ser poängen och respekterar er ståndpunkt även om jag själv inte tror att det är rätt väg att gå.
Det känns som om den här diskussionen har gått i stå och jag tycker nog att vi helt enkelt faktiskt kan enas om att vi har olika åsikter. Tänk vad skönt att vi bor i ett land där det faktiskt är okej att ha det 😊!
Ha en fin sommar!
 
Du får tycka så om du vill. I ett fritt och öppet samhälle bör allas åsikter respekteras så länge de inte är av kränkande art, och det är också därför vi har val och politiska partier. Dock är jag lite förvånad över att flera verkar ha så svårt att respektera och acceptera åsikter som avviker från ens egen. Som sagt så förstår jag den åsikt du och några till förespråkar och jag ser poängen och respekterar er ståndpunkt även om jag själv inte tror att det är rätt väg att gå.
Det känns som om den här diskussionen har gått i stå och jag tycker nog att vi helt enkelt faktiskt kan enas om att vi har olika åsikter. Tänk vad skönt att vi bor i ett land där det faktiskt är okej att ha det 😊!
Ha en fin sommar!

Eh... jag trodde vi var på ett diskussionsforum och att poängen därmed var att diskutera. Om du inte vill diskutera frågan är det väl bara att sluta svara/inte delta? Att bemöta en åsikt och tycka annorlunda är på inget sätt samma sak som att inte respektera andra åsikter. Otroligt märklig kommentar måste jag säga. Men visst, vi kan absolut dra ett streck här.
 
Eh... jag trodde vi var på ett diskussionsforum och att poängen därmed var att diskutera. Om du inte vill diskutera frågan är det väl bara att sluta svara/inte delta? Att bemöta en åsikt och tycka annorlunda är på inget sätt samma sak som att inte respektera andra åsikter. Otroligt märklig kommentar måste jag säga. Men visst, vi kan absolut dra ett streck här.
Jo visst vill jag diskutera 😊! Känner väl bara att just den här diskussionen känns rätt uttömd nu.
Det är jättebra att du respekterar min åsikt precis som jag respekterar din!
Jag tyckte det kändes lite oartigt att bara sluta svara också, och därav mitt inlägg ovan.
 
Senast ändrad:
Jag lämnar tråden. De senaste frågorna jag fått har jag redan resonerat kring i mina tidigare resonemang. Orkar inte dra allt en vända till helt enkelt och tråden tycker jag har blivit lite tjatig.
 
Jag har inget konkret svar på det, men skulle önska att du respekterar att jag är för en viss flexibilitet precis som jag respekterar att du är för en exakt uppdelning.

Varför tror du att jag inte respekterar din åsikt? Du har all rätt att ha den och jag vill inte ta den i från dig. Jag vill bara ta vidare diskussionen ett steg framåt. För att jag ens ska kunna överväga att ändra min åsikt så vill jag ju veta vilka andra alternativ som finns för att arbeta mot det målet som vi ändå är överens om. Ett mer jämställt samhälle.

Att säga att det sättet jag föreslår inte är "bra" men att sedan inte ha några andra förslag på hur man ska göra istället kommer inte få mig att ändra min åsikt. Hade någon istället presenterat ett eller flera förslag på hur samhället kan agera för att uppnå målet med andra medel hade jag nog lätt kunnat ändra mig om de verkar rimliga. Men hittills har jag inte läst ett enda konkret förslag på andra åtgärder från er som är emot en individuell föräldraförsäkring. "arbeta för en jämställd arbetsmarknad" är för mig inte konkret det är "luddigt" och väldigt oklart hur det skulle ske.

Ett jämställt arbetsliv kommer helt enkelt inte att ske innan vid har ett jämställt föräldraskap. De går i varandra.

Jag är efter den här tråden bara ännu mer övertygad i min tro att mer styrning behövs i denna fråga för att bryta de normer som sitter i ryggmärgen hos så många. Men jag är beredd att ändra åsikt men då måste jag göra det baserat på något jag faktiskt kan se skulle fungera.
 
Varför tror du att jag inte respekterar din åsikt? Du har all rätt att ha den och jag vill inte ta den i från dig. Jag vill bara ta vidare diskussionen ett steg framåt. För att jag ens ska kunna överväga att ändra min åsikt så vill jag ju veta vilka andra alternativ som finns för att arbeta mot det målet som vi ändå är överens om. Ett mer jämställt samhälle.


Att säga att det sättet jag föreslår inte är "bra" men att sedan inte ha några andra förslag på hur man ska göra istället kommer inte få mig att ändra min åsikt. Hade någon istället presenterat ett eller flera förslag på hur samhället kan agera för att uppnå målet med andra medel hade jag nog lätt kunnat ändra mig om de verkar rimliga. Men hittills har jag inte läst ett enda konkret förslag på andra åtgärder från er som är emot en individuell föräldraförsäkring. "arbeta för en jämställd arbetsmarknad" är för mig inte konkret det är "luddigt" och väldigt oklart hur det skulle ske.

Ett jämställt arbetsliv kommer helt enkelt inte att ske innan vid har ett jämställt föräldraskap. De går i varandra.

Jag är efter den här tråden bara ännu mer övertygad i min tro att mer styrning behövs i denna fråga för att bryta de normer som sitter i ryggmärgen hos så många. Men jag är beredd att ändra åsikt men då måste jag göra det baserat på något jag faktiskt kan se skulle fungera.

Men nu kan jag inte låta bli tråden ändå, då jag skrev ”arbeta för en jämställd arbetsmarknad”. Jag drog upp det i mitt allra första resonemang i tråden och försökte lyfta frågor som arbetsmiljö, lön och villkor inom kvinnodominerade yrken. För att lyfta blicken från föräldraskap och vidga vyerna till att omfatta fler strukturer. Uttaget av föräldradagar och arbetsliv hänger till viss del samman. Att det för dig blev så ”luddig” ingång är helt enkelt för att du missade mitt första försök att lyfta frågan, andra gången orkade jag inte börja om. Jag hade gärna utvecklat det, men ingen nappade då.
 
Senast ändrad:
Jag är, om ni inte har förstått det, också för delad föräldraledighet (och vi har själva delat lika med våra tre barn- helt lika med ettan, pappa hemma mer med tvåan och jag mer med trean;totalt väldigt lika) men inte för total inflexibilitet. Gärna öronmärkta dagar men inte precis alla helt enkelt.

Vi verkar då tänka likartat och jag tror det är sunt att inte tro sig ha något enkelt svar på dessa frågor. Dessa strukturer är svåra att rå på. Självklart är det en stor och komplex fråga utan enkla och snabba svar.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Men nu kan jag inte låta bli tråden ändå, då jag skrev ”arbeta för en jämställd arbetsmarknad”. Jag drog upp det i mitt allra första resonemang i tråden och försökte lyfta frågor som arbetsmiljö, lön och villkor inom kvinnodominerade yrken. För att lyfta blicken från föräldraskap och vidga vyerna till att omfatta fler strukturer. Uttaget av föräldradagar och arbetsliv hänger till viss del samman. Att det för dig blev så ”luddig” ingång är helt enkelt för att du missade mitt första försök att lyfta frågan, andra gången orkade jag inte börja om. Jag hade gärna utvecklat det, men ingen nappade då.

Att du har skrivit det fetmarkerade har jag sett men det säger inte mig något om hur det skulle kunna genomföras. Jag har inte uppfattat att någon skrivit några konkreta förslag på hur anser att man kan/ska göra detta på en samhällsnivå.

Lönerna har gått upp i många kvinnodominerade yrken men hittills verkar det ju inte ha någon större effekt på uttaget av föräldraledighet.
 
Att du har skrivit det fetmarkerade har jag sett men det säger inte mig något om hur det skulle kunna genomföras. Jag har inte uppfattat att någon skrivit några konkreta förslag på hur anser att man kan/ska göra detta på en samhällsnivå.

Lönerna har gått upp i många kvinnodominerade yrken men hittills verkar det ju inte ha någon större effekt på uttaget av föräldraledighet.

Men ingen här sitter ju på någon revolutionerande lösning. Du lägger ut en morot ”jag är beredd att ändra åsikt..”, men jag diskuterar inte för att ha ”rätt” i en fråga utan enkelt svar. Jag tror att enbart en individualiserad föräldraförsäkring inte kommer vara fullt så effektiv på jämställdheten som önskat, samtidigt som det uppfattas som ett stort intrång i valfriheten. Därför tycker jag att det är viktigt att se över föräldraförsäkringen som helhet. Redan idag är ett stort problem att just kvinnor är hemma länge utan ersättning och den möjligheten kommer kvarstå med delad försäldraförsäkring. Därför måste man jobba med jämställdhet på alla plan parallellt. Givetvis ger höjda löner ingen omedelbar effekt som enda åtgärd. Det finns ingen quick-fix, det gör frågan så intressant. Men det innebär också att du aldrig kommer känna att någon här kan övertyga dig om att ändra åsikt.
 
Bra fraga, jag har väl vant mig, trivs bra här i övrigt. I min egen familj lever vi annorlunda och jag hoppas mina döttrar ska växa upp till ett jämnlikare samhälle.

Det jag tycker känns mest jobbig är känslan att jag inte "duger" som mamma, för att jag inte gör allt för min man och för att jag vill jobba (och min man vara hemma) fast att vi skulle kunna leva bra pa bara hans lön.
Vi har som mal att vi bada ska jobba deltid närmaste aren för att vi vill fa mer till för familjen, men da ska bada jobba deltid inte bara jag. Jag är ganska trött pa fragan/kommentaren. Men du ska väl inte jobba sen, du som har fyra barn stannar väl hemma.

Insag nu när jag skrev och tänkte efter att det stör mig mer än jag tror, men jag kan inte göra sa mkt at det.

Jag förstår att det är jobbigt att känna sig avvikande på ett negativt sätt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 459
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 515
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 669
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp