Par övergav häst - förbjuds ha djur

Snuffsan

Trådstartare
Ur ridsport:
När en 33-årig man och en 19-årig kvinna flyttade från Halland till Södermanland i augusti förra året lämnade de kvar hästen. Nu förbjuds de att ha djur över huvud taget.

I mitten av oktober fick miljö- och byggnadskontoret i Laholm in en anmälan om hästen som gick omkring på en fastighet utan tillsyn, skriver Hallandsposten.
Djurskyddsinspektören tog kontakt med paret och bad dem ta hand om hästen, men det gjorde de inte. Därför omhändertogs hästen den 14 november med stöd av djurskyddslagen. Samtidigt hittades en övergiven katt som var i så dåligt skick att den fick avlivas.
Den 33-årige mannen menar att hästen skänkts bort under sommaren, men aldrig hämtades.
Länsstyrelsen förbjuder mannen och kvinnan att både skaffa och ha hand om djur tills vidare då de "saknar förståelse för sitt ansvar som djurhållare".
De djur som paret i dagsläget äger eller har hand om måste de göra sig av med inom fyra veckor.
Den omhändertagna hästen bor numera hos en ny ägare i Ängelholm.


Det här fallet skrevs det mycket om på Buke i samband med parets flytt. Det var flera här som sa sig veta hur det låg till och som försvarade paret. Hästen och katten var inte alls övergivna, grannen var en sur kärring som anmälde i onödan osv. Jag har för mig att kvinnan i paret själv finns/fanns på Buke.

Jag skulle vilja veta hur ni ser på saken nu, med lite perspektiv på saken och med domen klar?
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Om det nu stämmer att de övergav hästen och katten så tycker jag inte de ska ha djur, nej.

Jag har inte läst om detta tidigare och vet inte hur spekulationer kan ha sett ut.
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Det låter som om det fanns två liknande fall då...ett i var ände av halland.
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Tänk att det ska finnas människor till allt:mad:

Ja, det är inte klokt vad människor drar för (förhastade) slutsatser av en tidningsartikel eller två :cool: ;) Men de är klart, det kan ju vara sant även om det står i tidningen ;)
Om det är något livet lärt mig, så är det att det alltid finns två sidor av saker och ting och ibland tre om massmedia är inblandad :eek:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Klart att det måste vara sant ;)
Nej men visst kan det bara vara något påhitt från tidningen men jag skulle inte vara förvånad om det är sant. Som sagt, det finns människor till allt och jag själv har erfarenhet av människor som jag tror mycket väl skulle kunna dumpa hästen och flytta.

Borde man inte kunna gå in på länsstyrelsen och kolla om det finns någon dom?
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Eftersom länsstyrelsen har bestämt att de har djurförbud så är det knappast bara en tidningshistoria.

Jag minns som sagt inte vilka som stod bakom de här paret då det diskuterades senast. Är du en av dem och har du mer info?
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Jag tror inte de hittar på utan förvränger sanningen för att få reaktion och rubriker. Det är nog bättre som du säger att läsa domstolsprtokoll eftersom det har prövats lite seriösare än vad journalister gör. Om du inte vill betala kan du söka domar här.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Ur ridsport:

Länsstyrelsen förbjuder mannen och kvinnan att både skaffa och ha hand om djur tills vidare då de "saknar förståelse för sitt ansvar som djurhållare".

Det måste ligga en hel del övrigt bakom denna domen. För förståelse och djurägaransvar är det fler som saknar:crazy: . Varken länsvetrinären eller djurskyddet är vidare nitiska i denna komunen...
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Nej, jag menar bara att det är lite vagt att grunda en riktigt underbyggd åsikt på en tidningsartikel eller från massmedia i allmänhet. Om inte, så med hänsyn till inblandade som kan fara illa i folkmunsskvaller som grundar sig på massmedias uppgifter. Dementier ser man sällan eftersom det oftast är en liten ruta på undanskymd plats i tidningen. Det fysiska våldet i samhället får vi höra mycket om i massmedia, men det psykiska våldet i form av folks skvaller hör man inte så mycket om :mad:
Jag vill bara ha sagt att man ska vara :devil: säker på sin sak om man ska vidarebefodra olika uppfattningar och åsikter. Jag anser givetvis också, att om man inte kan sköta djur ska man inte heller få ha djur...men det är sakkunniga som ska avgöra det inte varje privatperson med massmedia eller ena parten som enda information.

Vänligen
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Ok. Länsstyrelsen i Halland har själv en länk till ridsports artikel under sina nyheter. Räcker det nu eller?
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Det måste ligga en hel del övrigt bakom denna domen.

Har inte läst papperna i ärendet men om det är Länsstyrelsen så är det ingen dom i ärendet så som vi i allmänhet betecknar ett beslut från Domstol. Jag skulle hellre beteckna det som ett beslut av Länsstyrelsen, alltså nivån över Kommun. Så jag skulle definitivt inte lägga lika stor tillit till ett beslut av Länsstyrelsen som ett domslut av en domstol. I det här fallet Länsrätt, Kammarrätt eller Regeringsrätt.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Men herregud vad håller du på med? Varför märker du ord och håller på för att trolla bort fokus från ämnet? Det står inte dom i artikeln. Det står att man beslutat att ge paret djurförbud. Det är så det fungerar.

Har du med ärendet att göra eller? Är du en av de som skrev och försvarade dem förra rundan?
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Så ja, lugnt och fint nu ;) Jag har inte någon personlig kännedom om inblandade eller detaljer i fallet precis som de flesta här, vilket var det jag påpekade. Att vi dömer bara genom att läsa en tidningsartikel utan att ha fakta är det jag vänder mig emot. Inte att människor som inte sköter sin djur ska ha förbud att ha djur, det är det nog ingen som säger emot.
Det finns flera fall där Länsstyrelsen har fått fel i domstol och utfallet ändrats och innan det prövats i domstol tycker jag det är förmätet att döma utan att ha tillräckliga kunskaper om händelseförloppet.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Okej, jag rättar mig ... Det ligger nog en hel del övrigt bakom beslutet
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

För att veta till 100% vad som hänt måste man vara en av de två som övergav hästen. Och är det kravet för att kunna diskutera då skulle vi inte ha mycket till diskussionsforum kvar.

Att paret fått djurförbud av länsstyrelsen räcker för att jag ska starta en tråd och kunna diskutera detta. Passar det inte dig så strunta i tråden.
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Okay, visste inte att forumet var till för att snacka skit om något/någon man inte vet ett dugg om, sorry :eek: :eek:

Tack och adjö...
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Men länsstyrelsen är en myndighet precis som domstol etc. En myndighet kan givetvis fatta fel beslut, och därför finns alltid möjligheten att överklaga en myndighets beslut.
Jag upplever det generellt så att man i Sverige har mycket på fötterna när det gäller att djurskyddsärenden. Det är inte bara så att man tar bort djuren från ägaren, utan att man utreder detta noga. I många fall tycker jag att man friar lite för ofta än fäller.
Därför tror jag att länsstyrelsens bedömning är riktig. Jag tycker bara så synd om katten som fick sätta livet till för dessa människor.
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Men nu får du väl ändå ge dig!!! Länsstyrelsen har beslutat om djurförbud. Det finns en anledning till det. Men va bra att du drar dig ur tråden så vi andra kan diskutera.
 
Sv: Par övergav häst - förbjuds ha djur

Har inte läst om det innan. Men om det som står är sant så tycker jag inte att det är mer än rätt att de får djurförbud. Och man kan ju inte skylla på att hästen skänkts bort.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 157
Senast: BIMM
·
  • Artikel
Hästnyheter (HP) I augusti flyttade paret till Södermanland. Men deras häst lämnades kvar vind för våg på fastigheten utanför Laholm, där den...
Svar
3
· Visningar
1 271
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp