fy fan för djurplågeri!

Presto

Trådstartare
Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa djurplågare, men artikeln jag läste fick min bägare att rinna över. Visst, det är en artikel där författaren har valt ut vilka delar han vill ha med, men det är ändå fakta och detta har verkligen hänt!

Under år 2008 fälldes 62 personer för djurplågeri, varav 3 fick fängelse, övriga fick böter, villkorlig dom eller samhällstjänst. Kommer ni ihåg stoet Silver som fick inre blödningar och måste avlivas sedan en man fört in ett okänt föremål i ponnyns ändtarm och slida plus att man hittade mannen sperma utanför spiltan? Han fick av tingsrätten 6månader fängelse för djurplågeri och grov skadegörelse!! Detta var den hårdaste domen av alla fall av djurplågeri under samma år.

Sen hade tidningen sammanställt de hårdaste straffen djurplågare hade fått, ska försöka ta det lite kort:

En man hade undernärda nötkreatur som de flesta vägde under hälften av normalvikten och alla var kraftigt nersmutsade (täckta med ett gödselpansar som dom uttryckte det), för 27 djur var avlivning enda utvägen. Han blev dömd för djurplågeri vilket gav villkorlig dom och 50 dagsböter.

En man hade en hund ute dygnet runt i minusgrader utan mat i fyra dygn, femte dagen fick hunden massa mat vilket ledde till att hunden dog dagen efter (allt blod samlades i magen för att ta hand om den plötsliga maten). Grannen larmade polisen när den såg hunden liggande på rygg och kramprycka, mannen blev dömd till fängelse i en månad för djurplågeri.

En man hade en ko som var så mager att den inte kunde ligga ordentligt, två kunde inte resa sig och en fjärde haltade så mycket så den behövdes avlivas. Han hade ansvar för ca. 100kor varav flera kor hade långa och vridna klövar eller klövspaltsinflammation. Han höll inte spiltorna rena och kossorna fick inte vård när de var sjuka. Han var dömd för liknande brott innan och dömdes nu för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen, han fick villkorlig dom och 75timmar samhällstjänst.

Grannarna såg en död ko och skulle ta ut den med traktor och upptäckte då flera döda kalvar i det 20cm djupa gödseln som täckte hela ladugården och på ett ställe stack huvudet upp på ett svårt medtaget ungdjur som fortfarande var vid liv. Grannarna fick avliva fem djur och hittade tolv redan döda nötkreatur och betesmarkerna var lervälling utan foder. Totalt sett var ca. 100 nötkreatur utsatta för lidande. Han dömdes för djurplågeri och fick villkorlig dom och 100 dagsböter.

I två rum med ett 5cm tjockt lager av avföring och rester av döda katter var 37 katter instängda och dom hade inte tillräckligt med mat och vatten och ägarna tog inte hand om sjuka djur. Enligt åklagare ledde djurens levnadsförhållanden till stort psykiskt och fysiskt lidande. Paret dömdes till villkorlig dom och 120dagsböter vardera för djurplågeri.

Vid en inspektion upptäcktes två ihjälsvultna kalvar, sex uppbundna tjurar som stod skrikande i sin egen avföring och en lösgående ko med tre spädkalvar som inte hade tillgång till vatten. Fem nötkreatur måste avlivas på plats, sju andra skickades till slakt. Mannen dömdes till villkorlig dom och 80 dagsböter för djurplågeri.

På en gård fanns det inte tillgång till foder och ett föl dog av svält och ett sto var så magert att hon behövdes avlivas. Tre andra hästar som ännu var i livet hade så deformerade hovar att de led kraftigt. Täcket som en häst bar på hade kapslats in i ett sår. Kvinnan dömdes till villkorlig dom och 100 dagsböter för djurplågeri.

En kvinna hade en häst som hade svårt att andas och tänderna var så slitna att den sakta svälte ihjäl, hon vägrade avliva. Bakgrund: En kommun skulle ge henne hundhållningsförbud med detta skedde aldrig, istället flyttade hon till en ny kommun där hennes hund och tre hästar beslagtogs. Hästarna levde i ett stall utan ström och var magra. Några år senare upptäcktes att en häst hade kronisk fång i alla benen och ville inte röra sig och kvinnan vägrade avliva, hästen självdog ett år senare.:cry: Ytterligare ett år senare så hade kvinnan fortfarande inte avlivat den förstnämnda hästen som var avmagrad och knappt vid liv så den och en annan häst omhändertogs och bara dagar senare tvingades man avliva hästen. Hon dömdes för djurplågeri och fick villkorlig dom och 100 dagsböter.

Ska det verkligen vara så här i Sverige på 2000-talet?! Och dessa var dom hårdaste domarna under 2008!! Det värsta av allt är att djur är det oskyldigaste som finns! I min värd skulle jag vilja att brott mot djur och barn (oskyldiga, aningslösa och har aldrig velat något ont) döms likvärdigt och då skulle fan inte tidelag vara tillåtet! Varför är det så mycket mer tillåtet att plåga och svälta djur? Vad tycker/tror ni?

Hela inlägget är säkert flummigt skrivet, men jag är upprörd! :mad:
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Jag håller med dig! Sevige e värdelösa på att straffa som dom som begår djurplågeri!

För ett par år sen såg jag ett djupolisavsnitt(från usa) där en kvinna blev dömd för djurplågeri. Hon fick bara 6 månaders fängelse, men i hennes cell skulle täckas med bilder på dom hästar som hon inte hade tagit hand om. Liksom som en påminelse till varför hon var där. Mera sånt sverige! Dax för att tuffa till sig!
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Usch:mad: Sveriges "straff" är mesiga! Sånt får bara inte hända!

Kan ju tillägga att Silver tävlade för "min" klubb:cry:
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Jag är helt med dig och känner mig så maktlös när man upplever dåliga djurhållningssituationer eller läser liknande artiklar. Det är otroligt tragiskt. När man väl kommit så långt att det tas upp för domstol (hur många får inte en kontroll utan följder och konsekvenser?), VARFÖR ger man inte ett straff värt att kallas straff?
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Det var en mening ovan som jag reagerade pa. Om strom (elektrisitet). Jag har ingen elektrisk i mitt stall och det gar alldeles utmarkt med pannlampa och batterilampor. Sa det ar nog inget krav tror jag. Det ar ju inte sa att hastarna behover ha en sanglampa precis...

Men till amnet. Jag fick just rapport fran en kompis i Norra Texas om gemensam bekant (om man kan kalla henne det). Damen i fraga hade ett 50 tal araber, som nu har blivit beslagtagna av Humane Society och kommer att auktioneras av eller bli avlivade da damen hade vanvardat hastarna. De var undernarda, svaltande och med temperaturer i 30+ grader stod utan solskydd. Allt fran sma fol till aldre ston och hingstar. Jag har sjalv sett hur hastarna blev omhandertagna (eller inte blev omhandertagna), och det var inte vackert. For tillfallet ar damen/agaren pa bond bail pa 150 000 dollar och dom kommer senare. Det kan bli fangelse och forbud att halla djur.. Saken ar att hon har blivit domd i annan state tidigare sa det kan bli mer fangelse.. Dock ar lagarna inte sa stranga som i Sverige nar det galler fortsatt djurhallning.. Men jag haller med, straffbalken i Sverige ar mesig, nar det galler allt tycker jag..
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Får jag använda ditt inlägg på min blogg?
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Det är hemskt att djur far illa.

MEN varje fall har en historia. En historia som inte kommer fram i media.
Där inte ett fängelse straff är lösningen på allt.
Tänk på det innan ni dömmer folk.....

Jag var också dömmande innan jag själv fick se hur saker och ting vinklas i media och hur djurskydd arbetar.
Hur djuren blir viktigare än personen bakom tragiken.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Visst är det så, men hur man än vrider och vänder på saken så kan INGENTING bakomliggande stödja att man vanvårdar sina djur. Man har ALLTID ett val. Hur illa min situation än skulle bli så har jag ett ansvar gentemot mina djur att se till att de har det bra, om det så innebär att jag väljer att slakta dem (vilket i mina ögon är mycket humanare än att behålla dem in i en ohållbar situation).

Min fråga återkommer som alltid; varför ska det vara så svårt att få ett förbud att hålla djur? Om jag vanvårdar en häst eller tio, femtio eller hundra. Man har hur som helst bevisat att man inte kan hantera djurhållningen. För mig är det that´s it. Som det är idag får en person i mitt samhälle som tidigare vanvårdat ett 20-tal djur till döds/svält fortfarande hålla djur. HUR?!
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Men hur man än vrider och vänder på saken så kan INGENTING bakomliggande stödja att man vanvårdar sina djur. Man har ALLTID ett val.
Jo bakomliggande orsaker som psykisk ohälsa kan förstöra en persons omdöme.
En person som vet hur djuren ska skötas och har gjort det ialla tider. Kan bli nockad och bara stänga av.
Det är en försvars mekanism vi människor har.

Ett fängelse straff är inte alltid en lösning. Böter är inte alltid lösning.
För en ekonomisk situtation kan vara orsaken att saker och ting går käpp rakt åt skogen.
En person kan må extremt dåligt av att se att allt bara far åt pipsvängen. Och då tänker den inte klart.

Hjälp och stöd kan vara ett alternativ.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Det finns ingen som helst orsak att vanvårda djur på något sätt. Psykisk ohälsa är verkligen heller ingen anledning. Kan man inte ha djur, så ska man inte ha djur. Inget mer med det och en person som skiter i sina djur ska heller aldrig mera få ha djur. Ev. få ha djur efter år av behandling och allt det där kanske den kan få ha egna djur igen. Under regelbunden uppsikt så dom inte får chansen att vanvårda igen.

Tycker inte man ska ta så lätt på sånt där och tänka att jaja, männskan mådde ju dåligt..tycker inte det är någon ursäkt alls.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Visst kan man drabbas av psykisk ohälsa, utbrändhet, stressymptom osv. osv. Försvarsmekanism eller ej så skulle i alla fall inte jag kunna ha en relation/bekantskap med en person som hanterat djur på det viset, för det är ingen ursäkt. Det är precis som att säga att det är okej för alkisen att bränna hemma för han är ju alkis.

Det är inte alltid en LÖSNING, men ett straff är ett straff. Hamnar man i en ekonomisk situation där man ser att djurhållningen inte blir hållbar, så skulle det sista jag gjorde låta mina djur stå kvar och självdö, svälta eller få andra skador. Jag hade sålt, slaktat (och ja, faktiskt, inte nödvändigtvis på ett slakteri om nöden krävde) och sökt hjälp från alla håll om jag såg att jag inte skulle kunna hantera problemet själv.

Hjälp och stöd är alltid ett alternativ men i kombination med ett vettigt straff. Om mina föräldrar har slagit mig som barn så innebär ju inte det att jag kan slå mina barn, man får inte göra det enligt lag, det spelar ingen roll om jag har psykisk problematik, är narkoman, alkoholist eller någonting annat, lag är lag.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Obehaglig läsning... Jag trodde nog att straffen var hårdare generellt.

Det är svårt att uttala sig om en situation som man inte känner till, men vid exempelvis fallet med Silver (som ju varit uppe även på denna sajt) är det märkligt att straffet bara blir 6 månader.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Men jag fattar inte hur domstolar tänker när dom bedömer djurplågeri. Om man klarar av att låta sina djur lida så utan dåligt samvete (alla som har dömts har ju inte för avsikt att sluta plåga sina djur frivilligt) oavsett bakgrund så måste man ha en skruv lös. Varför inte döma alla djurplågare till fängelse (där de får hjälp) eller ännu bättre rättspsykiatrisk vård. :confused:

Jag tror inte alls böter eller villkorlig dom ger samma effekt, visst det är kanske ett uppvaknade att detta inte är okej, men sen? Om dom inte får hjälp med sina problem, vad talar då för att dom inte kommer fortsätta i samma banor som innan?
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Jag håller med dig! Det här tramset, rent ut sagt, om "förmildrande omständigheter" är ren bullshit. Det är inte mer rätt att göra något bara för att man själv ar problem.

Många säger att det är svårt att uttala sig om en situation man inte känner till och visst är det så, men under INGA omständigheter är det okej med djur som svälter ihjäl eller t.ex. hästar och kor som får så långa hovar/klövar att de inte klarar av att gå. Det krävs inte ett geni för att se att revbenen sticker ut på ett djur och att det betyder att den behöver mer mat, eller att ett djur som stapplar fram och knappt kan gå behöver vård av något slag.

Jag är så trött på dessa människor i olika djurskyddsprogram från USA där de säger att det är en kunskapsfråga. Är folk verkligen så korkade att de inte fattar?!

Att djur far illa eller dör av vissa sjukdomar som är svåra ett se med blotta ögat har jag mer förståelse för, även om det inte är accepterbart det heller.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Fast när det gäller djurplågeri kan man knappast använda uttrycket förmildrande omständighet då det i praktiken innebär att man blivit provocerad att göra det man gjort. I lagboken står det att förmildrande omständighet är t.ex. om brottet föranletts av någon annans grovt kränkande beteende eller av stark mänsklig medkänsla.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Fast när det gäller djurplågeri kan man knappast använda uttrycket förmildrande omständighet då det i praktiken innebär att man blivit provocerad att göra det man gjort. I lagboken står det att förmildrande omständighet är t.ex. om brottet föranletts av någon annans grovt kränkande beteende eller av stark mänsklig medkänsla.

Det går alltid att använda sig av förmildrande omständigheter om det finns sådan, djurskyddsbrott är inte undantagna.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Det går alltid att använda sig av förmildrande omständigheter om det finns sådan, djurskyddsbrott är inte undantagna.

Kan du ge mig ett exempel? För utifrån lagen har jag svårt att förstå vad det skulle kunna vara :confused: men jag är öppen för att ändra min åsikt om det.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Jag håller med, jag tror faktiskt att i de flesta fall handlar det om olyckliga omständigheter och inte människor som verkligen vill göra djur illa(som i fallet med Silver).

Det djurplågeri där jag själv har mycket insyn handlar det om en människa som själv lever i misär men som inte vill/kan ta emot hjälp och som inte heller kan påtvingas någon eftersom hän är fullt rättshabil. Det var också uppenbart för polis och djurskydd att personen i fråga inte var någon ondskefull djurplågare, nu minns jag inte vad straffet blev(om det ens utdömdes något), men det var uppenbart för alla att det var ett straff i sig för personen att bli av med sina djur eftersom det rubbade tillvaron så för denne. Tyvärr var det så det måste bli eftersom djuren inte hade det bra(tyvärr för personen, bra för djuren). Den här typen av människor ska naturligtvis inte ha djur men de hör inte hemma i fängelse heller. Rättspsyk kommer inte heller på fråga eftersom hän, trots att hän inte är psykiskt frisk, inte har någon form av psykotisk störning.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

jag tror också absolut att det kan finnas tragiska omständigheter. Jag vet flera fall av brott mot djurskyddslagen och ägaren förstår inte att djuret far illa och kan inte med att lämna bort det eller avliva det. Ägaren vill inget ont men det har blivit så. Det är därför personen måste få hjälp och inse att det funkar inte att ha det så. I såna här fall funkar inte böter, vilket tyvärr verkar vara den vanligaste påföljden.

Men det är fortfarande ingen förmildrande omständighet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Gärningar som har inneburit allvarligt lidande för djur ska bestraffas med fängelse. Det är samtliga riksdagspartier överens om och det...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sex månaders fängelse. Det var det hårdaste straffet som landets tingsrätter förra året utfärdade för djurplågeri. Den dömde var en man...
Svar
1
· Visningar
566
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 072
Senast: Puffindog
·
Äldre Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där. Tyckte det var bra med en spinoff...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
24 130
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp