Para om katt efter dödfödd unge

Bukefalos 30 år!

Ipalollipop

Trådstartare
Finns de några kunniga här inne om kattavel :) Jag har fött upp i några år men aldrig varit med om detta innan. Min honkatt födde på dag 69 (vilket är väldigt sent då mina alltid fött på dag 63-64). Ungen kom med baken först och satt fast så med guidning av veterinär fick jag tillslut ut honom och då var han tyvärr avliden. Sen kom de inte fler ungar. Nu efter 1,5 v löper hon igen. Dock har jag inte tänkt para om henne så snabbt då jag tänker kroppen måste återhämta sig. Mjölken är borta och hon är i bra hull. När rekommenderar ni att man kan para om henne? OBS detta är raskatt med stamtavlor, så ingen tror jag bedriver huskattsavel..

Jag hade hellre parat om rätt snart istället för att vänta flera löp och riskera pyo och annan skit.
Var det hennes första kull? Om inte, hur har tidigare förlossningar varit? Hur gammal är hon?

Hur var hennes mammas kullstorlekar och förlossningar?

Jag hade hellre parat om rätt snart istället för att vänta flera löp och riskera pyo och annan skit.
Var det hennes första kull? Om inte, hur har tidigare förlossningar varit? Hur gammal är hon?

Hur var hennes mammas kullstorlekar och förlossningar?
De var hennes första kull. Hon är 1,5 år. Hennes mamma har haft två kullar, 4 i varje och haft enkla förlossningar.

Jag tänker mer om livmodern hunnit läka på en vecka? Om de inte finns risk att få in bakterier vid ny parning så fort?

Jag tänker mer om livmodern hunnit läka på en vecka? Om de inte finns risk att få in bakterier vid ny parning så fort?

Nä, jag hade tagit det på nästa löp, men inte väntat så mycket längre. Tänkte inte riktigt på att man ens kan para så fort :idea:, i min ras är det ju långa resor att planera om man inte äger hanen själv.

Hade det varit en hona som haft någon form av förlossningsproblem tidigare hade jag inte försökt igen. Eller om hon varit äldre och det här var första kullen.

Nä, jag hade tagit det på nästa löp, men inte väntat så mycket längre. Tänkte inte riktigt på att man ens kan para så fort :idea:, i min ras är det ju långa resor att planera om man inte äger hanen själv.

Hade det varit en hona som haft någon form av förlossningsproblem tidigare hade jag inte försökt igen. Eller om hon varit äldre och det här var första kullen.
Precis så är min tanke att para henne vid löp nr 2. Vill de ska gå minst 3-4 v så hon hinner läka på insidan. Ja jag känner till linjerna bakom och har inte varit komplikationer. Jag tror mer att ungen kom på fel håll (och var väldigt stor) då den var ensam också som gjorde de svårare. Händer samma igen kommer jag inte ha kvar henne i avel. Dock ska vi prova en annan hane, bara för säkerhetens skull.

Precis så är min tanke att para henne vid löp nr 2. Vill de ska gå minst 3-4 v så hon hinner läka på insidan. Ja jag känner till linjerna bakom och har inte varit komplikationer. Jag tror mer att ungen kom på fel håll (och var väldigt stor) då den var ensam också som gjorde de svårare. Händer samma igen kommer jag inte ha kvar henne i avel. Dock ska vi prova en annan hane, bara för säkerhetens skull.

Låter som en bra plan.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar