Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

*KL*

Jag provade något roligt idag hade en häst som var uppenbart orolig och stressad, tänkte i allt detta NH snack att jag skulle prova något. Jag lät mig själv bli irriterad på hästen och fortsatte som vanligt hästen lugnade sig nästan direkt, då slappnade jag av och hästen stod och "sov" när jag behandlade den. Är det något som skulle kallas NH?
Att helt enkelt låta ditt kropps språk och dina känslor visa sig för hästen.
Så har jag fungerat länge men inte tänkt på det så tydligt som idag.

Det är det jag menar med energier.

Är du nervös så känner djuren det eller kan t o m ta det för aggressivitet om man är så rädd att myagdala sprutar adrenalin.

Det är bara att titta på hund. Hur är ägaren? ja då blir hunden dito.

Det är därför som om man är rädd så känns det ännu tydligare med en uppsutten ryttare- hela kemin avslöjar- därav Nh- metoder för att tämja vilddjuren från marken länge innan uppsittning kan ske.

Ja, jag saknar också ett bra alternativ där man kan lära sig en sund hästhållning och ett vettigt sätt att hantera hästar utan en massa fix och trix. Detta säger jag trots att jag själv är "uppvuxen" på en stor ridskola. Har man inte förmågan att sålla agnarna från vetet så kan det bli precis hur tokigt som helst.

Kan bara skriva under på detta. jag antar/hoppas att det blivit bättre sen jag gick på ridskola sisådär nittonhundrafrösihjäl men då fick man snarare lära sig att vara rädd för hästar än att respektera och lära sig hantera dem. Vänstersidigheten t.ex. Vi fick lära oss att man måste göra allt från vänster sida, annars är det "farligt". Varför var det farligt? Bryr sig hästen? Om man bemödar sig att lära sig att hästar har urusel koppling mellan höger och vänster hjärnhalva och allt man lär in på vänster sida måste läras in på höger sida, och sen gör det. Då blir det inte "farligt" om Lisa slänger på täcket från höger.

Vi fick lära oss att det var "livsfarligt" att leda två hästar samtidigt snarare än att säga att det kan vara svårt och man behöver ha kontroll och känna sina hästar.

Det är "farligt" att lasta. Det är farligt att leda i grimma etc etc. Med tanke på hur livsfraligt det var att hålla på med häst när jag var liten är det konstigt att jag fortfarande lever:D:crazy:

Men,vad tusan sysslar människan med? Stackars häst!! :cry::cry:

Det är det jag menar med energier.

Är du nervös så känner djuren det eller kan t o m ta det för aggressivitet om man är så rädd att myagdala sprutar adrenalin.

Precis :)

Det är bara att titta på hund. Hur är ägaren? ja då blir hunden dito.

Stämmer in på våra 4 tassade vänner. Dock så är min hund inte ½ så aggresiv som jag är när något blir hotfullt. ^^

Det är därför som om man är rädd så känns det ännu tydligare med en uppsutten ryttare- hela kemin avslöjar- därav Nh- metoder för att tämja vilddjuren från marken länge innan uppsittning kan ske.

Detta syns mycket väl på ridbanorna jag är på. Kan säga det samma när jag rider en häst jag inte känner (därav rider jag inte mycket inte för att jag kan rida för fem öre heller). Det visar sig ofta på hästens muskulatur och hästens sätt när man tar kontakt med den. Spänd nervös (rädd) ryttare brukar generera spänd häst i muskulatur och hantering.

Jag har inte tänkt på det jag gjorde fören efter jag läste denna tråden men jag har alltid haft ett avslappnat sätt mot hästen och kanske tillåter lite mera än vad andra gör. Detta kanske är en anledning till att jag brukar få unghästar att göra det jag vill att dom ska göra. Utan att behöva använda "parelli metoder" jag rider ju inte in hästar men bett, träns/huvudlag, sele/sadel är ju så gott som samma sak.

Märkte på den hästen Linda "hanterade" i videon jag har haft hästar som beter sig på samma sätt. Dom brukar ge upp efter några minuter av att inte komma undan, utan repviftande eller skrämma ansiktet på hästen. Trodde detta var "sunt förnuft" men tydligen så ska NH viftandet in även där. Beklämmande.

Jag hoppas bara att denna informationen når ut till den stora massan så fort som möjligt. Ridsport kanske skulle göra ett repotage om detta så att folk börjar inse vad som faktiskt försegår bakom varumärket PNH.

Jag hoppas bara att denna informationen når ut till den stora massan så fort som möjligt. Ridsport kanske skulle göra ett repotage om detta så att folk börjar inse vad som faktiskt försegår bakom varumärket PNH.

Och vad är det som pågår menar du då?
Har du någon aning om hur många hästar de hanterar varje dag? Och hur de hanteras? Har du någon aning om hur och vad de lär ut?
Skulle ridsport göra ett reportage om dessa två händelser(varav den med Linda är fleeera år gammal)? I så fall skulle de kanske ha kollat närmare på exakt hur Catwalk har blivit tränsad hittills? För enligt uppgift var det så osnygga metoder att Robert inte ville visa på demon hur han måste göra... Ska man då dra slutsatsen att Robert gör på samma otrevliga sätt med alla sina hästar?

I båda nämnda fallen har Parellis gjort mindre kloka val, när de bestämt sig för att försöka lösa ett större problem nu och här, istället för att vara savvy (som de brukar) och låta det ta den tid det tar. I båda fallen har väl omgivningen och situationen inverkat negativt på omdömet.

Jag tycker att det skulle vara mer intressant om Ridsport luskade runt kring hur träningen av hästar sker här i sverige hos större kända tränare som tar emot hästar på utbildning. Men tanke på den nyligt uppmärksammande tränaren inom islandshästvärlden, och hennes metoder att träna normala hästar inför tävling...

Det sistnämnda görs ju till skillnad från US där sådant arbete är vedertaget- inget konstigt alls.
Engelsmännen blev förfärade uppenbarligen.

Är du så naiv att du inte kan se att det är såhär de går tillväga när det blir lite svårare.

De såg heller inget fel i det, utan menade att folk inte fattade vad de såg.
När reaktionen blev stark så blev det en dåres försvarstal.

I båda nämnda fallen har Parellis gjort mindre kloka val, när de bestämt sig för att försöka lösa ett större problem nu och här, istället för att vara savvy (som de brukar) och låta det ta den tid det tar. I båda fallen har väl omgivningen och situationen inverkat negativt på omdömet.

Jag tycker att det skulle vara mer intressant om Ridsport luskade runt kring hur träningen av hästar sker här i sverige hos större kända tränare som tar emot hästar på utbildning. Men tanke på den nyligt uppmärksammande tränaren inom islandshästvärlden, och hennes metoder att träna normala hästar inför tävling...

Men om man så hårt lanserar "sin" ideologi så bör man ju inte göra några avsteg oavsett omgivning och situation! Verkar ju ytterst märkvärdigt att man frångår något som man tror på och fungerar så otroligt bra! Ska ju inte finnas på kartan att använda sig av sådana här metoder anser jag!

De enskilda fallen av "misshälligheter" är ju givetvis åxå viktiga och intressanta. MEN om någon som Parelli avviker från den "rätta vägen" så fatalt och frångår en "lära" som bär hans namn.....ja där finns det inga ursäkter enligt min mening. Blir ju lika falsk som när en "viss" polischef kämpar för kvinnors rättigheter med näbbar och klor under arbetstid och våldtar och torterar dem under sin fritid! :crazy:

Kicki :laugh:

Och vad är det som pågår menar du då?
Har du någon aning om hur många hästar de hanterar varje dag? Och hur de hanteras? Har du någon aning om hur och vad de lär ut?

Ingen är väl så dum att de tror att det vi sett här är en enstaka händelse!? Och det spelar väl ingen som helst roll hur många hästar de hanterar per dag!? Vad gör det för skillnad!?

Och vad de lär ut eller hur de gör det har ju inte med saken att göra iom. att de uppenbarligen inte lever som de lär. Därav anser jag att det är falskt och oseriöst! Om man, som jag tidigare skrivit, kan göra så här inför publik och komeror, vad görs då inte när man är helt själv med ett "motsträvigt" djur!?

Det sistnämnda görs ju till skillnad från US där sådant arbete är vedertaget- inget konstigt alls.
Engelsmännen blev förfärade uppenbarligen.

Är du så naiv att du inte kan se att det är såhär de går tillväga när det blir lite svårare.

De såg heller inget fel i det, utan menade att folk inte fattade vad de såg.
När reaktionen blev stark så blev det en dåres försvarstal.

Kan bara...... :bow: :bow:

Men om man så hårt lanserar "sin" ideologi så bör man ju inte göra några avsteg oavsett omgivning och situation! Verkar ju ytterst märkvärdigt att man frångår något som man tror på och fungerar så otroligt bra! Ska ju inte finnas på kartan att använda sig av sådana här metoder anser jag!

De enskilda fallen av "misshälligheter" är ju givetvis åxå viktiga och intressanta. MEN om någon som Parelli avviker från den "rätta vägen" så fatalt och frångår en "lära" som bär hans namn.....ja där finns det inga ursäkter enligt min mening. Blir ju lika falsk som när en "viss" polischef kämpar för kvinnors rättigheter med näbbar och klor under arbetstid och våldtar och torterar dem under sin fritid! :crazy:

Nej, jag håller med.
All PR är INTE bra PR, han borde vara mer försiktig om sitt namn.

Men i utbildningsmaterialet och på kurser ligger fokus på love-lanuage-leadership HELA tiden, man får INTE rådet att börja brottas med "svåra" hästar. Vill bara poängtera detta.

Jag vill inte spekulera i orsaken till att man gör ett så dumt val som de gjorde i England, men efter att ha träffat Pat i höstas (om än väldigt kort) så kan jag iaf tänka mig några.

Angående vad som faktiskt skedde, och hur "illa" det faktiskt var, kan ingen av oss säga då vi inte var där, och vi har heller inte sett ens större delen av händelseförloppet.
Av det jag ser på filmen ser jag inget anmärkningsvärt egentligen, bortsett från det faktum att man forcerar för mycket (antagligen pga den begränsade tiden) och därmed möter onödigt mycket motstånd vilket naturligtvis varken ser, eller är, trevligt.
Jag tycker att det var dumt och onödigt att försöka fixa en väldigt trasig häst på kort tid, det var orättvist mot alla inblandade, det tror jag Pat inser efteråt.

Men i utbildningsmaterialet och på kurser ligger fokus på love-lanuage-leadership HELA tiden, man får INTE rådet att börja brottas med "svåra" hästar. Vill bara poängtera detta.
Jag tycker nog tvärtom- att en del... egentligen okunniga tar sig an "problemhästar". Troligen för att visa vad de kan. Inte så mkt för hästens skull.
En utmaning:mad:

Nej jag tycker synd om många unghästar som ska lära sig teckenspråket NH- fast människan "pratar" rena kinesiskan. Vad händer sen när man sitter upp?
Vilket språk gäller då den inte kan se signalerna?
Var är människan som alltid går där framför?

Var dig själv o var tydlig. Hästen lär sig betydligt snabbare att läsa av dig helt rätt än vice versa.

Angående vad som faktiskt skedde, och hur "illa" det faktiskt var, kan ingen av oss säga då vi inte var där, och vi har heller inte sett ens större delen av händelseförloppet.
Av det jag ser på filmen ser jag inget anmärkningsvärt egentligen, bortsett från det faktum att man forcerar för mycket (antagligen pga den begränsade tiden) och därmed möter onödigt mycket motstånd vilket naturligtvis varken ser, eller är, trevligt.
Jag tycker att det var dumt och onödigt att försöka fixa en väldigt trasig häst på kort tid, det var orättvist mot alla inblandade, det tror jag Pat inser efteråt.
Nej det är vardagsmat att surra upp benen o sen fortsätta upp till att binda fast den i munnen.

Då vet vi din acceptans.

Jag tycker nog tvärtom- att en del... egentligen okunniga tar sig an "problemhästar". Troligen för att visa vad de kan. Inte så mkt för hästens skull.
En utmaning:mad:
Det är väl inte någon tränares fel att en del får storhetsvansinne och tror de kan "fixa allt"? Dessutom vet jag en hel del som tagit sig "vatten över huvudet" i ren välmening för att hjälpa hästen. Även om de sedan inte lyckas med att få den ridbar..
Varför förutsätter du att andra bara har sitt eget ego för ögonen i allt de gör? Det kallas projicering har jag för mig...

Nej jag tycker synd om många unghästar som ska lära sig teckenspråket NH- fast människan "pratar" rena kinesiskan. Vad händer sen när man sitter upp?
Vilket språk gäller då den inte kan se signalerna?
Var är människan som alltid går där framför?

Var dig själv o var tydlig. Hästen lär sig betydligt snabbare att läsa av dig helt rätt än vice versa.

Det är inga problem med att ta språket med sig upp på ryggen, för det första ser hästar faktiskt väldigt väl sin ryttare (det trodde jag var allmänt känt?) men framförallt lär man hästen att flytta både för energi och för tryck, vilket funkar utmärkt uppsuttet.
Människan går inte alls alltid framför, varför tror du det?
Jag går oftast framför mina hästar på transportsträckor, av ren bekvämlighet, när vi tränar lär vi oss att kunna utföra det mesta oavsett min position i förhållande till hästen.

Jag har aldrig varit så mycket mig själv, och så tydlig, som sedan jag började med PNH.
Innan dess hade jag problem med min välutbildade "läromästare", sedan vi började med PNH har jag med mycket lyckat resultat utbildat från grunden och ridit in en häst, samt utbildat från grunden och påbörjat inridningen av en annan. Utan bockningar, avramlingar och skenturer, och i enbart repgrimma.

Nej det är vardagsmat att surra upp benen o sen fortsätta upp till att binda fast den i munnen.

Då vet vi din acceptans.

På filmen ser jag att han har ledrepet från grimman ner mellan frambenen och fram igen bakom det ena frambenet. Detta för att kunna begränsa hästens möjligheter att kasta upp huvudet. Jag har sett värre utrustning dagligen användas på vanliga snälla ridhästar.

Det kallar jag inte att surra benen.

Jag ser heller ingen fastbunden mun?

Ja ser inte heller något annat än så.. och jag vill inte försvara metoden då jag inte heller skulle gå tillväga så.
Jag skulle jobba med förtorendet och få hästen att sänka huvudet men i lugn och ro och inte med publik för det kräver 100 % av mig som ledare att ge hästen all min koncentration. Jag skulle definitivt inte använt mig av godis då jag tycker det är falskt mot hästen och jag tycker det är ett quick fix att göra det. Jag vill att hästen skall göra olika saker för att den kan, vill och tror på mig.

Sedan börjar jag tänka på många som ska lasta sin häst som använder linor, kvastar och pisk och dessa redskap ser man nästan varje gång man är ute någonstans med sin häst och då är det ingen som reagerar.

Nej precis, och det är ju så man inom PNH får lära sig att gå tillväga, att arbeta fram ett förtroende. Att "fixa" hästar inför publik känns lite... motsatsen... om jag ska vara ärlig. Jag blir personligen inte imponerad bara för att man kan fixa fort, jag blir imponerad av den som fixar värdigt och hållbart.

Tanken med att fixa hästar inför publik är kanske en sån där gammal sak som blivit kvar sedan cowboysarna fixade mustanger på löpande band till publikens nöje? :crazy:

Jag har aldrig varit så mycket mig själv, och så tydlig, som sedan jag började med PNH.
Innan dess hade jag problem med min välutbildade "läromästare", sedan vi började med PNH har jag med mycket lyckat resultat utbildat från grunden och ridit in en häst, samt utbildat från grunden och påbörjat inridningen av en annan. Utan bockningar, avramlingar och skenturer, och i enbart repgrimma.

Fast utan att du tar illa upp måste jag nog säga att det du illustrerar ang. tidigare scenarion inte existerar bland folk som har hästvett och rutin. Varken bockningar, avramlingar eller skenturer - grimma, träns eller vad det vara må, är normalt för en unghäst under inridning. då har ngt gått rejält snett.

Behövs ingen Parelli för att undvika sånt. snarare tvärtom.

På filmen ser jag att han har ledrepet från grimman ner mellan frambenen och fram igen bakom det ena frambenet. Detta för att kunna begränsa hästens möjligheter att kasta upp huvudet. Jag har sett värre utrustning dagligen användas på vanliga snälla ridhästar.

Det kallar jag inte att surra benen.

Jag ser heller ingen fastbunden mun?
Just för att du inte har hela bilden framför dig, så kanske du ska läsa referaten från DE som var där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från... 2
Svar
25
· Visningar
8 668
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på... 2
Svar
25
· Visningar
4 425
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 158
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025