Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Nu stjäl jag bara tråden (alltså inte postat till dig bitingboxfish) men jag måste bara få ur mig detta.

Det jag har sett av diverse filmer med repviftningsfilosofin gör mig bara förbannad:mad: Jag vill inte ha en häst som är uppe i taket så fort jag lyfter en arm eller ett grimskaft. De filmer som visats här ger mig bara uppfattningen att hästen blir stressad (kanske inte rädd, men stressad). jag vill inte ha en häst som fladdrar omkring utan kontroll. För jag ser bannemig ingen kontroll... åtminståne inte någon kontroll uppbyggd på ömsesidig respekt.

Vad händer när hästen ska köras in t ex? Jättesmart att ha en häst som går undan för en lina som råkar fladdra till på sidan om hästen då...

Jag är helt övertygad om att det är den som håller i snöret som är problemet när man har en sk. "problemhäst". Jag kan bara ta mig själv som exempel:

1. I stallet där jag hade häst förut fanns en häst som hade för vana att kliva över sin ägare så fort hon ledde den någonstans. Jag ledde ut den i hagen några gånger och mig klev den aldrig över. Jag visste inte att det var en stökig häst att leda (det fick jag reda på senare, när hästen hade mosat in matte i en vägg för att sedan själv gå in i stallet i sin egen takt). Detsamma gällde för flera andra i stallet. Hästen gick snällt efter utan stök. men som sagt, hästägaren hade stora problem med hästen.

2. Jag och min ponny hade stora meningsskiljaktigheter när det gällde lastning. Det resulterade i att jag (då typ 15 år eller så) hade stora problem med lastningen av hästen. Det tog timmar för mig, med mycket bråk, ryck i armar när hästen slängde sig mm. En dag när jag gråtandes kämpade med lastträningen (behöver jag säga att jag inte visade några bra vibbar i samband med lastning...:angel:) kom stallägaren ner till transporten. Han tog grimskaftet i ena handen, och med hängande grimskaft gick han in i transporten med hästen efter sig:eek: Jag lyckades aldrig med den bedriften själv (jag lider fortfarande av bilden då jag bara ser hästar som vägrar gå in i transporten, men jag jobbar på mitt dåliga självförtroende när det gäller lastning).

När jag tittar på mina hästar i hagen så kan jag se ett öra som viker sig lite bakåt och den andra hästen flyttar sig direkt, en blick, en ställning visar sig betyda att den andra hästen ska gå undan eller komma närmare. Små små signaler alltså. Att slänga med rep och flaxa med armarna tycker inte jag ger några små signaler.

De små signalerna som jag visade för hästen som klev över sin matte (inte för att jag vet vad jag gjorde, men ändå) eller som stallägaren visade min häst vid lastningen, det är det jag vill kalla för hästmannaskap/känsla för hästar/NH what ever. Om man ska sätta ord på det, så är kanske ömsesidig respekt det bästa, repviftning är det då inte i alla fall.

Jag kan väl bara tala för PNH, men vi lär oss faktiskt inte att vifta med rep.
Vi lär oss att kommunicera med små små signaler, och målet är för det mesta att tillslut kunna ta bort repet helt, alltså jobbar man alltid för att kunna använda repet så lite som möjligt.
Dessutom lär vi våra hästar skillnaden på om jag bara tramsar runt med ett rep(typ bär det, släpar det, hivar det över hästen) eller om jag ger hästen en signal, med eller utan rep.
Jag ska kunna piska marken där hästen står(eller ja, bredvid, ni fattar) utan att den blir rädd eller tror att jag vill något, och med en ändring i min energi så ska jag kunna göra "samma sak" och få en "jättereaktion". Typ.
Motsvarande tömkörning, repet som gungar mot kroppen betyder inget så länge jag inte samtidigt lägger till min energi.

Det känns faktiskt ganska drygt när "folk" kallar "oss" för "repviftare", det har en nedlåtande ton som antyder att vi inte vet vad vi håller på med, dessutom visar det hur lite personen i fråga vet om den metod de så "insiktsfullt" uttalar sig om.
Ena stunden är NH-hästar "apatiska" och helt hjärntvättade, i andra stunden far de runt som stressade vildar :grin: hur ska ni ha det? :cool:
:devil:
Är väl sånt som bland annat får oss lite aggressiva ibland... :mad:

Du menar på fullast allvar att repet gör dej till ledare???

JAg förstår inte att folk ska hålla på att tro att varje dag är en kamp om ledar rollen

http://www.equerry.se/Artiklar/när-hästen-inte-gör-som-du-vill_2268.html

Hittade faktiskt en NH tränare som verkar helt vettigt...

MAn annvänder inte hårda metoder för att komma fortare fram med sin häst.. Man tar det lugnt.

http://www.equerry.se/Artiklar/ha-inte-så-bråttom_2269.html

Men alltid det här har jag lärt mej hos vanliga häst folk...

Vi lär oss att kommunicera med små små signaler, och målet är för det mesta att tillslut kunna ta bort repet helt, alltså jobbar man alltid för att kunna använda repet så lite som möjligt.

Det känns faktiskt ganska drygt när "folk" kallar "oss" för "repviftare", det har en nedlåtande ton som antyder att vi inte vet vad vi håller på med, dessutom visar det hur lite personen i fråga vet om den metod de så "insiktsfullt" uttalar sig om.
Ena stunden är NH-hästar "apatiska" och helt hjärntvättade, i andra stunden far de runt som stressade vildar :grin: hur ska ni ha det? :cool:

Ja alla avsett skola, avser så små signaler som möjligt i sin hästhantering.

ang. "Ni" eller "oss" som du väljer att kalla det, så är det jättemärkligt för mig, att man kan försvara sin skola så inåt helsicke, att inte ens en sån här debatt gör att man kan se att det finns problem inom skolan. Att det finns massor av NH gone wrong, är nog ett etablerat faktum.
Nu till det vesäntliga:
det finns massor med annan hantering gone wrong också, inom hoppning, dressyr osv.

skillnaden för mig är att om jag, som traditionell dressyr ryttare, hade den tyska dressyrryttaren som fick djurförbud förra året efter att ha smygfilmats utförandes fruktansvärd hantering av sina hästar, på min bakgård, så skulle jag aldrig försöka komma på en massa berättiganden eller försvarstal för denne, även om hon tillhörde samma gren som jag själv. Jag fattar inte hur man ens kan känna sig manad att försvara det hela, på det sätt som gjorts av bla. dig här i tråden, att det har att göra med den speciella hästen, och att det därför krävs speciella metoder osv osv. Jag tycker sånt tänk är fruktansvärt, och vore det tex politiskt hade det väckt reaktioner värden över.

Du menar på fullast allvar att repet gör dej till ledare???

JAg förstår inte att folk ska hålla på att tro att varje dag är en kamp om ledar rollen

http://www.equerry.se/Artiklar/när-hästen-inte-gör-som-du-vill_2268.html

Hittade faktiskt en NH tränare som verkar helt vettigt...

MAn annvänder inte hårda metoder för att komma fortare fram med sin häst.. Man tar det lugnt.

http://www.equerry.se/Artiklar/ha-inte-så-bråttom_2269.html

Men alltid det här har jag lärt mej hos vanliga häst folk...

Sanio, på sidan 17 skrev jag ju ett inlägg till dig och ställde några frågor som mötte upp ett inlägg som du gjort. Du får gärna besvara dem.
//Annika

Jag kommer inte exakt ihåg rubriken på tråden som handlade om Linda Parelli och det hon gör i det klippet.

Jag visste inte ens att det klippet har varit uppe till diskussion förut. Jag har letat efter den tråden utan framgång.

Klippet finns här http://www.youtube.com/watch?v=CyF2QqP29DU samt även i starten av den här tråden.

Vad gäller det här klippet skulle man iofs från "NH-håll" kunna avfärda min kritik med att jag inte förstår vad som sker. För det gör jag verkligen inte. Jag skulle ha gissat att målet är att få hästen osäker och rädd, men det kan det ju inte vara. Ur den aspekten tycker jag att det här klippet är värre än det med repet runt hästens ben, det finns i alla fall någon nytta med att kunna tränsa hästen, men rädsla finns det ingen nytta med.

Oavsett vad jag tycker om metoder som används, brukar jag ju kunna begripa vad man vill uppnå. Det begriper jag inte när det kommer till det här klippet.

För mig ser det ut som en person som är rädd för hästar och som av misstag blivit tvungen att hålla i en. Jag hade rekommenderat personen att öva med marsvin först, för att på ett någorlunda ofarligt sätt börja utveckla något slags kapacitet att respektera och kommunicera med djur.

Dessutom lär vi våra hästar skillnaden på om jag bara tramsar runt med ett rep(typ bär det, släpar det, hivar det över hästen) eller om jag ger hästen en signal, med eller utan rep.
Jag ska kunna piska marken där hästen står(eller ja, bredvid, ni fattar) utan att den blir rädd eller tror att jag vill något, och med en ändring i min energi så ska jag kunna göra "samma sak" och få en "jättereaktion". Typ.
Motsvarande tömkörning, repet som gungar mot kroppen betyder inget så länge jag inte samtidigt lägger till min energi.

Jag menar att om man ska få en häst att göra det man vill så hjälper inga hjälpmedel som då ska föreställa någon annan hästs kroppsspråk (rätta mig gärna om jag har fel). Det visar filmen från England t ex. En stressad spänd människa som känner att han/hon måste prestera ger inga bra signaler oavsett om man har hjälpmedel eller ej.

Den där stallägaren som lastade min häst t ex. Han kände inte hästen närmare, hade aldrig hanterat honom tidigare, men något i hans kroppsspråk gjorde att hästen utan tvekan följde honom in i en transport. Ingen invänjning med hjälpmedel behövdes där.

Jag jobbar inte med PNH själv som du förstått, men jag har en häst som man har använt metoden på. Den hästen far bakåt med en väldig fart om man råkar fladdra med grimskaftet. Hon är helt cool annars, så användandet av rep i uppfostran har satt spår som troligtvis aldrig kommer att försvinna. Så, nej, den delen av PNH som innebär rep och flaxande med armar osv. kommer ingen att kunna få mig att använda.

skillnaden för mig är att om jag, som traditionell dressyr ryttare, hade den tyska dressyrryttaren som fick djurförbud förra året efter att ha smygfilmats utförandes fruktansvärd hantering av sina hästar, på min bakgård, så skulle jag aldrig försöka komma på en massa berättiganden eller försvarstal för denne, även om hon tillhörde samma gren som jag själv.

Där tycker jag att du pekar på något viktigt! Jag är också en traditionell dressyrryttare, med en bakgrund som traditionell hoppryttare, och jag är djupt förtvivlad och allvarligt oroad över en del av det som sker inom hoppningens och dressyrens värld idag.

Jag är oroad över hästar som far illa, jag är oroad över den bild av ridsporten som detta ger utåt och jag vill faktiskt gärna lägga lite tid och kraft på att arbeta för att ha en levande och fruktbar diskussion inom de traditionella tävlingsinriktade grenarna så att vi också med en modern, nutida syn på djur fortsättningsvis kan ha kvar en ridsport som är sådan att vi inte behöver skämmas för vår djurhantering och aldrig, aldrig behöver dölja den och utföra den i hemlighet därför att den inte tål dagens ljus.

Mot den bakgrunden tycker jag också att det är BRA att det kommer kritiska röster som bland annat pratar om andra, mjukare sätt att hantera och utbilda hästar. Jag tycker att det är befriande att metoderna ifrågasätts och analyseras.

Jag trodde ett tag att det var entydigt bra att "de alternativa" dyker upp, för om inte annat manar det oss alla inom hästeriet till att tänka och diskutera lite mer, när någon utmanar oss.

Jag trodde ett tag att jag kunde förvänta mig mer av "de alternativa" när det gäller ett öppet och klartänkt sätt att diskutera hantering och utbildning, men det tror jag inte längre.

Jag tror att vi alla, oavsett var vi har våra sympatier, våra vänner, vår trygghet, måste våga se klart med klar blick när något inte är okej. Och vi måste våga kritisera våra vänner, våra lärare, våra idoler om de inte är respektfulla mot sina hästar.

Jag tycker att det ska bli oerhört spännande att följa hästvälfärdsdebatten de närmaste decennierna! Jag tror att vi har en massa riktigt spännande och smärtsamma saker framför oss.

Jag är uppriktigt förtvivlad över den hårdhet gentemot hästarna som ofta försvaras här på Hanteringsforumet.

Det kan jag.. JAg var intrreserad och satte mej in i det en del och kollade på Horselity mm. Men i stort sätt allt som han sa kunde jag utan LBI mm.

Men på något vis tycker jag det känns konstigt att sätta hästar i fack på det viset och sen ska man ändra de till en typ maskin.

Jag har sista ordet med mina hästar men de ska ändå få vara sej själva och få ta egna intitiv.
Oftast när jag är ute och rider så på vägen hem så vill de oftast ta en sväng till och det tycker jag att de ska få föreslå. Men om jag säger nej så går de självklart hem..

Sen blev några jag kände helt konstiga och frälsta när det började med detta och jag tyckte det gick till överdrift.

JAg tar lite här och lite där som jag tycker och lär mej från olika andra männsikor.
JAg tycker inte att 100% av allt jag hör är rätt av en person utan jag sollar, men de som börjar verkar helt snöa in och sen blir många helt, att allt annat är djurplågeri..

JAg blev nästan helt mot de när någon sitter och skriver..

I dag har jag varit på dressyr tävling men jag kunde inte njuta av det pga av alla sporrar, spö och skarpa bett..
DÅ blir man kankse som amn omgås..
Även om jag är lika löjlig som de eftersom jag också börjar dra alla över en kant..

Jag visste inte ens att det klippet har varit uppe till diskussion förut. Jag har letat efter den tråden utan framgång.

Klippet finns här http://www.youtube.com/watch?v=CyF2QqP29DU samt även i starten av den här tråden.

Vad gäller det här klippet skulle man iofs från "NH-håll" kunna avfärda min kritik med att jag inte förstår vad som sker. För det gör jag verkligen inte. Jag skulle ha gissat att målet är att få hästen osäker och rädd, men det kan det ju inte vara. Ur den aspekten tycker jag att det här klippet är värre än det med repet runt hästens ben, det finns i alla fall någon nytta med att kunna tränsa hästen, men rädsla finns det ingen nytta med.

Oavsett vad jag tycker om metoder som används, brukar jag ju kunna begripa vad man vill uppnå. Det begriper jag inte när det kommer till det här klippet.

För mig ser det ut som en person som är rädd för hästar och som av misstag blivit tvungen att hålla i en. Jag hade rekommenderat personen att öva med marsvin först, för att på ett någorlunda ofarligt sätt börja utveckla något slags kapacitet att respektera och kommunicera med djur.

Jag hittade inlägget bland listan över mina egna. Jag har inte skrivit fler än att det går att navigera bland dem...Tråden heter rätt och slätt 'Parelli' och just det inlägget är gjort 2010-03-21 på hiskeliga halv fyra på morgonen! Undrar hur stavningen ser ut just då...:o
/Annika

Det kan jag.. JAg var intrreserad och satte mej in i det en del och kollade på Horselity mm. Men i stort sätt allt som han sa kunde jag utan LBI mm.

Men på något vis tycker jag det känns konstigt att sätta hästar i fack på det viset och sen ska man ändra de till en typ maskin.

Jag har sista ordet med mina hästar men de ska ändå få vara sej själva och få ta egna intitiv.
Oftast när jag är ute och rider så på vägen hem så vill de oftast ta en sväng till och det tycker jag att de ska få föreslå. Men om jag säger nej så går de självklart hem..

Sen blev några jag kände helt konstiga och frälsta när det började med detta och jag tyckte det gick till överdrift.

JAg tar lite här och lite där som jag tycker och lär mej från olika andra männsikor.
JAg tycker inte att 100% av allt jag hör är rätt av en person utan jag sollar, men de som börjar verkar helt snöa in och sen blir många helt, att allt annat är djurplågeri..

JAg blev nästan helt mot de när någon sitter och skriver..

I dag har jag varit på dressyr tävling men jag kunde inte njuta av det pga av alla sporrar, spö och skarpa bett..
DÅ blir man kankse som amn omgås..
Även om jag är lika löjlig som de eftersom jag också börjar dra alla över en kant..

Du svarade kanske inte direkt på mina frågor, men strunt samma. Är inte anklagelserna värre kan jag väl sopa dem under mattan. Jag gissar att din Haflinger har ett riktigt gott liv tillsammans med dig, och det är huvudsaken!!!:)
Du kan väl fundera lite över vad jag skrev till dig i alla fall. Jag tror inte att det bara är jag som reagerar på alla grova sakfel du skriver.
//Annika

Jag hittade inlägget bland listan över mina egna. Jag har inte skrivit fler än att det går att navigera bland dem...Tråden heter rätt och slätt 'Parelli' och just det inlägget är gjort 2010-03-21 på hiskeliga halv fyra på morgonen! Undrar hur stavningen ser ut just då...:o
/Annika

Nu har jag hittat det och läst det. Det var långt! Jag kan inte termer etc inom NH på det vis som du kan, men så långt jag hänger med i resonemanget så ser vi nog väldigt likartat på det där klippet. Allvarlig avsaknad av känsla, timing och eftergifter. Fattar du vart hon vill nå? Vad är syftet med övningen?

Att klippet faktiskt ingår i ett undervisningsmaterial hade jag inte fattat - där blir jag seriöst bekymrad.

I tråden är det genast någon som efter ditt låååånga inlägg frågar om Linda Parelli kan tänkas vara rädd för hästar, och det är ju exakt det intryck även jag får av just det klippet. Men det är meningslöst att spekulera i det.

Stavningen var helt ok, och du är dessutom väldigt mycket bättre på engelska än genomsnittet! :laugh:

Kolla då på när han tränar att lasta (sista halvan):

http://www.youtube.com/watch?v=mwYAn4IH918&feature=player_embedded

eller den här,

http://www.youtube.com/watch?v=7ueprRcH5B4

Inte ser det vidare trevligt ut precis.

Och om detta är vad som sker när det skall filmas då kan man bara föreställa sig vad han håller på med när inga utomstående har tillträde.

Filmen med lastningen kunde jag inte se klart. Jag har aldrig i hela mitt liv när jag omgåtts med olika typer av hästmännsikor sett en så illabehandling av hästar i hela mitt liv.

Det är verkligen att pressa hästen till snabbt resultat och det han utstrålar det sista är dumma häst som inte bara går på.. Till och med när kamrorna rullar så kan han inte behärska sej...

Stackars hästen är helt svettig och rädd och han bara slår hästen. I normala fall som jag lärt mej om hästar så presterar man det nya för hästen och låter den kolla, nosa mm. När man fått den fram mot transporten så berömmer man och avslutar till dagen efter. Sen tar man upp det igen och sätter lite högre krav. Att den ex tar ett steg på lämen beröm och avsluta och så forstätter man till hästen helt lugnt står där inne.

I dessa klipp jag sett om den här männsikan är helt i mot allt jag lärt mej om hästar och jag kan även hålla med de som håller på med PNH att det han sitte och säger i filmerna mm är helt tvärt om det han gör..

Så jag förstår varför folk skriver att det inte är PNH som Pat själv gör.
Vilket är väldigt konstigt...
HAn säger bla att man aldrig ska tappa kontrollen mm. Nu har jag bara hört allmän information från honom och inte helt sett metoderna.

Men de som håller på med PNH borde kontrollera allt de gör så det inte är omvandlad psykologi för att trycka ner hästen...

Efterlyser en person som hållt på mycket med NH som håller med om det jag skriver.
Vet inte vart denna personen är, men han har nog inte skirvit i denna tråden..
Han skrev att många hästar ser ut som ner psykade hundar när de gör dessa NH övningar...
Vet inte om det var en han..
HAn hade erfarenhet av övningarna.

Jag har gått en ¨så kallad hästutbildning i Sverige och där lär de i alla fall inte ut att man ska slå sina hästar till resultat..

PÅ de praktik platser eller medryttar platser, hästskötar platser jag har gjort har jag aldrig sett någon dålig häst människa som psykar ner sin häst med rädsla för att nå de målen de söker..

Varken Hopp, dressyr, trav eller annan verksamhet..

Sen klart att det finns det säger jag inte. Men har inte än stött på det. Jo en gång, min kompis köpte en häst som vi trodde var barrad, men det hade vi aldrig något bevis på.. Men den hästen fick det hur gått som helst och ett lyckligt slut och tävlade en hel del.

Men nej har inte sett detta hemska behandlingen. Då har jag varit hos en del framstående hopp, dressyr, travtränare som ligger/legat i eliten..

Ja något liknande har jag aldrig behövt ta till för att få min ponny i transporten
som det kunde förra sommaren kunde ta timmar att lasta. Nu travar hon in i släpet.

Nog för att jag dängt till henne i bogen när hon sprang över mig, men att vifta
med ett rep helt oprovocerat på en stillastående häst förstår jag inte anledningen till?

Ja, jag lägger två döingar till på högen. Därför att han är så effektiv att han inte hinner se till att hästen är nöjd och glad samtidigt som den hoppar in. Och därför att han ger en fas fyra med handen i hästens ansikte utan att den försökt vända över honom.
Det är inte för att jag inte är otroligt glad över att ha fått ta del av PPs hästkunskap som jag har valt att gå vidare, och jag kommer alltid att ha den hästhantering och filosofi som kommer därifrån med mig, varje dag. Däremot blir det en jobbig paradox att klara av, att samtidigt som jag använder det jag lärt mig måste avsäga mig allt samröre med den hantering som visats och debatterats här. D.v.s. nästa paradox, att det inte är det jag har lärt mig av PP...
//Annika

Ja alla avsett skola, avser så små signaler som möjligt i sin hästhantering.

ang. "Ni" eller "oss" som du väljer att kalla det, så är det jättemärkligt för mig, att man kan försvara sin skola så inåt helsicke, att inte ens en sån här debatt gör att man kan se att det finns problem inom skolan. Att det finns massor av NH gone wrong, är nog ett etablerat faktum.
Nu till det vesäntliga:
det finns massor med annan hantering gone wrong också, inom hoppning, dressyr osv.

skillnaden för mig är att om jag, som traditionell dressyr ryttare, hade den tyska dressyrryttaren som fick djurförbud förra året efter att ha smygfilmats utförandes fruktansvärd hantering av sina hästar, på min bakgård, så skulle jag aldrig försöka komma på en massa berättiganden eller försvarstal för denne, även om hon tillhörde samma gren som jag själv. Jag fattar inte hur man ens kan känna sig manad att försvara det hela, på det sätt som gjorts av bla. dig här i tråden, att det har att göra med den speciella hästen, och att det därför krävs speciella metoder osv osv. Jag tycker sånt tänk är fruktansvärt, och vore det tex politiskt hade det väckt reaktioner värden över.

Kan bara hålla med här! Tycker åxå att det är märkligt att det ställs upp så "mangrannt" när det gäller NH och kritik som framförs. Varför är det så otroligt känsligt kan man undra!? Det finns alltid uppenbarligen förmildrande omständigheter kring det som sker och görs.

Skulle inte heller försvara någon som utövade bedrövlig hästhantering bara för att vi tillhörde samma genre.

Kicki :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från... 2
Svar
25
· Visningar
8 668
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på... 2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 158
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka