Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Under de åren som jag utvecklat mig och mina hästar med Parellis material-förhållningssätt som övningar- så genomsyras detta av att vi INTE använder tvång eller skapar rädsla hos hästen.

Så, om PP använder lina i munnen på hästen, eller har bundit fast benen, så skulle jag kalla det rejält avkall på kvaliteten i den egna filosofin.

[---]

Det är möjligt att jag själv varit lite snabb att döma de utvalda klipp som visats. Inte heller jag har sett hela händelseförloppet. Jag var lite naiv och förväntade mig att uttalandena om hobbling och fastbundna ben hade substans.

Jag anser fortfarande att PP forcerade hela händelseförloppet. En häst som tar som minst dagar att komma dit vi kan se i det klipp som filmats x dagar senare behöver inte vara med på en horse-event. Det finns inte en chans att publiken får en uppfattning om vare sig vardagshantering eller hästpsykologi, eller hur det sett ut innan eller efter timmarna på arenan.
Nää, relation, tillit och förtroende före målet, och ta den tid det tar, det har han själv lärt mig och det frångår inte jag.

Det är också vanskligt att världens seriösa Parelli-instruktörer och ända ner till någon som jag själv på olika sätt får riktiga bekymmer med att motivera vår hantering av hästar.

Jag är ganska övertygad (jag är ju tydligen sektmedlem:laugh:)att ingen häst någonsin behöver känna sig plågad av Pat Parelli.
[---]

//Annika

:confused:

Med andra ord ska man inte gå på en Parelliclinic om man vill se Parelli-metoden demonstrerad och förklarad. Antingen eftersom Parelli inte utövar ParelliNH eller för att man ändå inte begriper vad han gör.

:confused:

Med andra ord ska man inte gå på en Parelliclinic om man vill se Parelli-metoden demonstrerad och förklarad. Antingen eftersom Parelli inte utövar ParelliNH eller för att man ändå inte begriper vad han gör.

Kommer det fler?

Jag tror inte att du hade funnit det vidare givande att få något förklarat på en Parellidemonstration, det är bara en känsla jag har...;)

För den som verkligen vill är det nog tämligen så säkert att leta upp en minst tvåstjärnig Parelli-instruktör och få en jättebra och utförlig genomgång av denne.

Om du för övrigt baserar din frågan på just Pat Parelli efter filmklippen som visats, så väljer jag att avstå att råda dig, då jag som säkert framgått inte har sett exakt vad för 'metod' som använts och ingen har med säkerhet hittills kunnat upplysa om detta. Eller har jag missat det?
//Annika

Varför inte? För att jag, precis som publiken på den omtalade uppvisningen inte begriper vad Parelli sysslar med?

För den som verkligen vill är det nog tämligen så säkert att leta upp en minst tvåstjärnig Parelli-instruktör och få en jättebra och utförlig genomgång av denne.

Inte Parelli själv? Det borde annars vara det ultimata, det är ju trots allt han som kommit på metoden och lärt upp instruktörerna.

Är inte tanken att man som "vanlig" hästmänniska ska kunna gå på en av hans clinics och bli glatt överraskad och inspirerad, även om man var mindre entusiastisk före clinicen?

Ska man inte kunna utgå från att upphovsmannen till en omtalad och uppskattad metod visar just den metoden på ett sätt som publiken kan förstå?

Om han är den han utger sig för att vara så borde han ha gjort så och detta av flera skäl. För det första så är hästens välbefinnande viktigare än hans eget ego. För det andra så bör man, för att upprätthålla trovärdighet, hålla sig till det givna konceptet. För det tredje så borde känslan av att lyckas på "rätt vis" vara större än att bara lyckas till varje pris!

Kicki :laugh:

Absolut :bow:

Ursprungligen postat av Invinciblestables
Om han är den han utger sig för att vara så borde han ha gjort så och detta av flera skäl. För det första så är hästens välbefinnande viktigare än hans eget ego. För det andra så bör man, för att upprätthålla trovärdighet, hålla sig till det givna konceptet. För det tredje så borde känslan av att lyckas på "rätt vis" vara större än att bara lyckas till varje pris!
Delvis KL

Hans ego eller macho- välj själv.

tänker på filmen där han lastar en häst o inte ids vara schysst mot hästen o öppna båda dörrarna bak.

Där är han på hästens huvud med spöt istället för att bara vända bort det.

Samt är så upptagen med att imponera på den dumflinande kvinnan att han inte bryr sig om att han skrämmer hästen när han spexar för kvinnan.

Sånt där dravel smälter då jag inte för.:crazy:
Showbusiness.

Tycker du alltså att det är OK om repet läggs runt hästens ben och hålls i? Men inte om repet knyts fast?

Varför inte? För att jag, precis som publiken på den omtalade uppvisningen inte begriper vad Parelli sysslar med?

Inte Parelli själv? Det borde annars vara det ultimata, det är ju trots allt han som kommit på metoden och lärt upp instruktörerna.

Är inte tanken att man som "vanlig" hästmänniska ska kunna gå på en av hans clinics och bli glatt överraskad och inspirerad, även om man var mindre entusiastisk före clinicen?

Ska man inte kunna utgå från att upphovsmannen till en omtalad och uppskattad metod visar just den metoden på ett sätt som publiken kan förstå?

Nej, inte därför. Därför att efter den omtalade uppvisningen så;

1. är det uppenbart att både 'vanliga' och 'ovanliga' hästmänniskor fått bevittna en stark hingst med motvilja nog att få PP att välja att hantera på ett sätt som inte lämnat många glatt överraskade och inspirerade.

2. hela tanken med demonstration vet både du och jag är att både upphovsmannen och hans instruktörer ska kunna visa sin 'metod' och dela sin filosofi på ett sätt som publiken kan förstå. Så har inte skett här. All vanlig praxis har frångåtts. Huruvida han bundit hästen (skit i mina ögon) eller gett sig fan på att lyckas med en negativ förstärkning (obunden häst, möjlighet till eftergift, ok i mina ögon) har inte med säkerhet framgått någonstans.

Hästens tränsningsproblem har visat sig alldeles för djupt rotade för att kunna tas om hand under en horse-event. Detta borde man ha kunnat bedöma innan. I de otaliga klipp jag sett under åren har inget liknande inträffat. Då har upphovsmannen kunnat berätta för publiken steg för steg om hur han läser hästens personlighet, vad just den behöver och inte behöver och hur han svarar på hästens signaler under resans gång. Han visar på sätt och vis sina 'tekniker' eftersom han använder dem, och han förklarar vad han gör och varför, men han gör det med sin egen timing och kreativitet, därför kan du inte likställa det med 'nybörjar-kurs', eller något du direkt kan applicera när du kommer hem.

Din ton är med rätta aningen frustrerad om jag uppfattar den korrekt, och därför drog jag slutsatsen att ditt intresse att sätta dig in i PPs filosofi hädanefter är ganska obefintligt, och att det förtroende han byggt upp i många delar av hästvärlden blivit tämligen skamfilat och detta påverkat även dig.

Jag har hittills aldrig sett några orättvisa metoder användas av PP eller någon av hans instruktörer. Vad som händer 'hemma', med alla trasiga hästar som landar hos honom har inte jag någon inblick i. Om man bortser från att en del människor vill tillskriva mig som 'troende' och 'rättrogen' och därför fråntagen förmågan att tänka själv, så är det min ärliga mening att jag tror att det rör sig alldeles för mycket folk där, studenter, gäster, veterinärer, hovslagare, tävlingsfolk, praktikanter, duktiga instruktörer från hela Europa, för att han skulle kunna ha möjlighet att utöva någon form av psykiskt eller fysiskt djurplågeri utan att någon skulle sätta ner foten.

MVH/Annika

Jag har läst igenom tråden o sett filmerna. Och jag tycker vissa inlägg här är otroligt lika somliga inlägg i ett visst annat forum där det sägs att meningen med de utlagda filmerna med gurun inte aaaalls är att visa det perfekta (samtidigt som det faktiskt inte finns en endaste film att uppbringa som faktiskt visar det som är BRA med gurun ifråga), eller att man inte begriper vad man ser osv osv. Stackars hästar!

Jag har hittills aldrig sett några orättvisa metoder användas av PP eller någon av hans instruktörer.

Men filmen med Linda Parelli? Den ingår ju i deras eget undervisningsmaterial och omdömet "orättvis" är det minsta man kan säga, snarare regelrätt hästmisshandel.

Tycker du alltså att det är OK om repet läggs runt hästens ben och hålls i? Men inte om repet knyts fast?

Ja. Delvis.Om jag bedömt situationen rätt, vilket jag inte är säker på att jag har då klippen är få och suddiga, så är hästen trygg men ytterst stark och motvillig. Problemet är att ägaren inte kan tränsa den. Antingen struntar vi i det och pensionerar den, eller fortsätter med kampen varje dag. Eller kommer på något annat. Att lära den att acceptera att ge efter för tryck istället för att gå emot det är ett sätt. Men då måste du ha möjlighet att behålla trycket tills det är dags för eftergift, men eftergiften måste ju å andra sidan komma blixtsnabbt, och det går ju inte om hästen är fastbunden, för att inte tala om hur kränkande det är för hästen att behöva vara med om s.k. sacking out. Så ser jag skillnaden, och jag är medveten om att jag befinner mig i lejonkulan och är en hårsmån från att bli uppäten.:laugh:
Har linor i munnen använts, och hästen varit bunden kan den skadas fysiskt och med stor sannolikhet psykiskt. Jag ser inte samma dilemma om du ger eftergift eller snabt kan befria hästen om det skulle gå överstyr.
Ha i åtanke att så här stora motstånd är ganska ovanliga. Normalt sett jobbar vi ju med tryck i fashantering, d.v.s vi strävar efter minsta möjliga tryck vilket är en fingertopp mot yttersta pälsspetsarna och högsta trycket brukar vara ett tryck som du enkelt kan hålla med handen. Vanligtvis står hästen själv och funderar ett tag och kommer på lösningen utan större kaos. Men det är i vanliga fall.

Om jag hade varit PP och som jag uppfattat att PP brukar arbeta så hade själva tränsningen varit oviktig under låt säga en månad, och när partnerskap, tillit och förtroende varit etablerat hade jag inte haft lika starka protester att ta hand om.
Ego, missbedömning, okunskap, brist på ödmjukhet...det är upp till var att ha en åsikt om.
/Annika

Även om PP eller MR inte själva gör anspråk på denna hantering så gör ju en väldigt hög procent utav "lärljungarna" det! Finns ju många trådar här på Buke, även företeelser IRL, där det klassas som NH=naturligt/bäst/på hästars vis, Traditionell/hur man gjorde"förr"=våld/tvång/sämst. Du är en av de få som jag "mött" som inte har fullt ut denna uppfattningen.

Ha i åtanke att så här stora motstånd är ganska ovanliga. Normalt sett jobbar vi ju med tryck i fashantering, d.v.s vi strävar efter minsta möjliga tryck vilket är en fingertopp mot yttersta pälsspetsarna och högsta trycket brukar vara ett tryck som du enkelt kan hålla med handen. Vanligtvis står hästen själv och funderar ett tag och kommer på lösningen utan större kaos. Men det är i vanliga fall.

Om jag hade varit PP och som jag uppfattat att PP brukar arbeta så hade själva tränsningen varit oviktig under låt säga en månad, och när partnerskap, tillit och förtroende varit etablerat hade jag inte haft lika starka protester att ta hand om.
Ego, missbedömning, okunskap, brist på ödmjukhet...det är upp till var att ha en åsikt om.
/Annika

Som jag tidigare skrivit så tycker jag inte, av vad man kan se på filmen, att den här hästen inte på något vis, i mina ögon är så enormt besvärlig. Förstår inte referensrtamarna kring ett sådant tyckande.

Som jag ser det så är alla dessa representerade.....Ego, missbedömning, okunskap, brist på ödmjukhet.

Jag tycker att du är förvånansvärt nyanserad, betydligt mer så än vad "NH-förespråkarna", enligt min tolkning, tyvärr tenderar att vara tex här på buke.

Jag förstår ditt resonemang om vikten av eftergift, även om jag ändå tycker att trycket som sätts i den där filmen - som det ser ut - är för på tok hårt. Jag anser alltså inte att eftergift kan göra hur hårt tryck som helst acceptabelt. Jag tycker att man missbrukar och utnyttjar hästen(s integritet och person) genom att trycka så hårt att lättnaden måste bli oerhört stor när man ger efter. Det är och förblir våld för mig.

Jag är nyfiken på vad du tycker om filmen där Linda (?) Parelli är med? Den film som även anb ställer en fråga om. Har du lust att utveckla det, så ska jag inte slita dig i strupen när/om jag kommenterar mer än jag gör ovan i alla fall. :laugh:

Jag menar helt ärligt att det vore intressant. :laugh:

Men filmen med Linda Parelli? Den ingår ju i deras eget undervisningsmaterial och omdömet "orättvis" är det minsta man kan säga, snarare regelrätt hästmisshandel.

Ja, där har du faktiskt rätt. Jag har själv skrivit ett inlägg någonstans och kommenterat bristen på effektivitet och ödmjukhet.
Och om jag ska vara nitisk så har jag vid två tillfällen tyckt att en Parelli-instruktör nerifrån Europa varit mindre duktig på att avläsa två av våra mer extrema hästar, och inte tagit hand om relationen på ett aningen lite bättre sätt.
Nu tror jag att liken är blottlagda.

Jag har svårt att koppla ihop Parelli med djurplågeri och hästmisshandel, i övrigt har jag har jag framfört den saklighet och de personliga ställningstaganden som jag ville.
/Annika

Knapplånar mig själv....

Sedan ska vi inte heller glömma bort filmsnutten med Linda! Där om något så tycker jag att man tydligt kan se vilken dålig hästkännare hon är och vilken okunskap hon besitter. Hon verkar ju helt ointresserad av att nå fram till något konkret, har inga som helst mål, inga tydliga signaler.....inget, bara en massa ilska och misshandel av ett djur som dessutom är blind på ena ögat! :mad:

När man ser sådant av en person-inte-vilken-som-helst, ja då är ju ihåligheten ett faktum. Om mot detta samt videon med PP så måste man ju ta sig en rejäl funderare om inte munnen säger en sak men handlingen något annat.....

Jag tycker att du är förvånansvärt nyanserad, betydligt mer så än vad "NH-förespråkarna", enligt min tolkning, tyvärr tenderar att vara tex här på buke.

Jag förstår ditt resonemang om vikten av eftergift, även om jag ändå tycker att trycket som sätts i den där filmen - som det ser ut - är för på tok hårt. Jag anser alltså inte att eftergift kan göra hur hårt tryck som helst acceptabelt. Jag tycker att man missbrukar och utnyttjar hästen(s integritet och person) genom att trycka så hårt att lättnaden måste bli oerhört stor när man ger efter. Det är och förblir våld för mig.

Jag är nyfiken på vad du tycker om filmen där Linda (?) Parelli är med? Den film som även anb ställer en fråga om. Har du lust att utveckla det, så ska jag inte slita dig i strupen när/om jag kommenterar mer än jag gör ovan i alla fall. :laugh:

Jag menar helt ärligt att det vore intressant. :laugh:

Jag hann inte läsa ditt inlägg innan jag svarade på förra. :)Jag kommer inte exakt ihåg rubriken på tråden som handlade om Linda Parelli och det hon gör i det klippet. Någon kanske gör det? Jag skrev så mycket i inlägget där, och även om jag kommer ihåg ungefär vad jag tog upp så tar det för lång tid att skriva det igen. Kan du inte försöka att leta upp den?:o

Det är på gränsen att jag håller med dig, men på andra sidan om den.:) Om jag ser till just den den här hästen med det här problemet och valmöjligheterna att lösa det tycker jag att det är ett okej sätt FÖRUTSATT att den inte var fastbunden. Ett mycket bättre sätt hade varit att lägga ner den tid det egentligen hade tagit, för att värna om relationen med hingsten först!
/Annika

Det klippet och diskussion om det finns åxå med i den här tråden. Finns i TS första inlägg.

Som jag tidigare skrivit så tycker jag inte, av vad man kan se på filmen, att den här hästen inte på något vis, i mina ögon är så enormt besvärlig. Förstår inte referensrtamarna kring ett sådant tyckande.

Som jag ser det så är alla dessa representerade.....Ego, missbedömning, okunskap, brist på ödmjukhet.

Jag tycker inte heller att hästen verkar besvärlig över lag. Men jag står fast vid att just motståndet till att sänka huvudet/bli tränsad ser ut att vara förhållandevis väldigt stort. Det är en hingst, stark både mentalt och fysiskt. R.W. själv klarar inte av att tränsa hästen utan metoder som han inte ens vill visa, om det som uppgivits stämmer. Vi har en två-årig valack här hemma, med benhårt psyke och rastlös personlighet. Det finns inte en chans att vi får honom att sänka huvudet med ett litet tryck från handen på nacken just nu. Vi kommer inte att lösa det på det sätt som PP gjorde i det omtalade klippet. Vi kommer att göra det på det sätt han brukar förespråka, genom att ta den tid det tar, ta hänsyn till hästens personlighet och mognad, min egen erfarenhets-nivå samt att sätta relationen först.:)

//Annika

Det klippet och diskussion om det finns åxå med i den här tråden. Finns i TS första inlägg.

Fast jag har inte skrivit något om det här. Om Petruska ville veta mina åsikter om det så vill jag gärna dela dem. Men inte en gång till i denna tråden för det tar för lång tid att skriva ännu en gång. Och apropå det, solen skiner-jag tar paus och sticker ut till hästarna ett tag!!!:laugh:

//Annika

Även om PP eller MR inte själva gör anspråk på denna hantering så gör ju en väldigt hög procent utav "lärljungarna" det! Finns ju många trådar här på Buke, även företeelser IRL, där det klassas som NH=naturligt/bäst/på hästars vis, Traditionell/hur man gjorde"förr"=våld/tvång/sämst. Du är en av de få som jag "mött" som inte har fullt ut denna uppfattningen.

Som med allt annat så betyder det mycket hur öppen du är och som jag var inne på innan, hur mycket i svart och vitt du ser och om du kan uppskatta och värdesätta en gråskala. Jag tror att du automatiskt har förmåga att bli mer nyanserad allt eftersom du blir äldre och förhoppningsvis lite visare. Även om det finns de som går igenom hela livet i svart och vitt och samtidigt tonåringar som är så visa och klarsynta så man häpnar!:laugh:
Jag läser mycket, och FÖRSÖKER att se till för att jag är insatt innan jag bildar mig en uppfattning. Värdefullt är det att ansvara för sin egen personliga utveckling och sina egna ställningstaganden. Och att aldrig döma någon med annorlunda åsikt, hur svårt det än kan vara ibland! Nä, som jag skrev nyligen, det är nyttigt att få värdera, omvärdera och uppdatera sina ställningstaganden!!:o
//Annika

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från... 2
Svar
25
· Visningar
8 668
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på... 2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 158
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?