Bukefalos 30 år!

Fortsätter min utvärdering av testerna.

Jardin de Flora - usch, denna var verkligen inte för mig. Enligt recensionerna på hemsidan så skulle denna inte lukta tant, men det gjorde den på mig. Gick heller inte bort, fick tvätta mig med två olika tvålar och ett schampo samt duscha och det gick ändå inte bort. Fick till slut spruta på en annan parfym ovanför.

Milky Flower - efter debaclet med parfymen ovan var jag skeptiskt till denna eftersom den skulle vara blommig. Men den är mer neutral. Kan inte säga att den där tant-lukten var så stark här, men den var nog inget för mig ändå. Men jag skulle nog ändå säga att gillar man blommiga parfymer så kan man testa.

Hotter Mimosa - luktar väldigt starkt och på gränsen till tantigt till en början, men lägger sig och får en trevligare doft sen. Den här har jag lagt i gruppen "behöver testa mer" för att kunna säga ja eller nej, men den är inte helt oangenäm om man låter den lägga sig lite.

Coco on the Beach - den här var ganska neutral i sin kokosdoft, inte alls lika stark som den andra jag testade. Jag personligen gillar den andra bättre, plus att jag redan har en parfym från ett annat märke som luktar kokos, så jag kommer nog inte köpa den här i fullsize. Men det hade jag kanske gjort om jag inte redan hade haft en och inte hade gillat den andra så mycket.

Apropå Essnce. På mig doftar Aurora Vanille och Vanilla Sass identiskt. Men jag har bara små prover, nån som har de större flaskorna och upplever samma sak? Tycker ofta parfymerna luktar annorlunda om de sprutas på istället för duttas.

Säg till om ni tröttnar på mina recensioner, men tycker det är rätt trevligt att läsa andras utvärderingar, så fortsätter. Efter den senaste omgången var jag ganska besviken, för det kom flera på rad som verkligen inte var min typ.

Sweet Cara - den här var precis vad jag behövde efter en omgång med ganska tråkiga dofter. Den luktar riktigt gott. Påminde väldigt mycket om en annan parfym jag har, först tog jag lite för givet att det var snarlika Carashmellow jag tänkte på, men ju mer doften la sig, ju mer insåg jag att det snarare är min favorit Kiss från Rihanna som den påminde om. Som dessutom inte finns att köpa någonstans längre, så jag blev sjukt glad. Den här kommer jag absolut köpa en full flaska av.

Summer Breeze - väldigt annorlunda än mina andra parfymer. Luktar friskt och syrligt, lite citronaktigt. Läste på recensionerna på nätet att en del tycker att den luktar rengöringsmedel, och ja, det är en viss känsla av Ajax, absolut. Men inte helt oangenäm? Den här behöver jag nog ge lite tid, men den är absolut inte obehaglig.

Freshotic - den här var fantastisk. Den är blommig, men på ett trevligt, fräscht sätt, inte alls så där pudrigt tantig som jag verkligen inte kan med. Doftar dock väldigt starkt, så det är kanske inte en parfym man sprutar på sig massor av eller har i miljöer där det finns doftkänsliga.

Elle la Nuit - nej, den var inget för mig. Det var ingen explosion av tant-doft, men den gick för mycket åt det hållet för att jag skulle gilla den. Fick faktiskt tvätta bort den direkt.

Lady Essnce - nja blir mitt omdöme på denna. Enligt flera på hemsidan ska denna lukta Ferraribil (alltså godiset) och det kändes spontant som en doft som borde passa mig egentligen. Men jag känner ingenting av det? Möjligen att det antingen blir annorlunda om man sprutar på sig från flaska och inte duttar från testerna, och kanske att jag dessutom hade tantdoften från Elle la Nuit i näsan fortfarande (provade direkt efter att jag tvättat bort den), så jag får nog testa nån mer gång när jag inte redan har förstört mitt luktsinne.

Testat Libre Santal Couture (och har 4 andra samples att gå igenom, tema trä och läder):

Mindre av den kissiga apelsinblomman = bra
Lavendeln kommer fram rätt starkt på mig
Sandelträet är ganska diskret

En rätt trevlig doft, men till en handtvål, typ? Kan tänka mig att den kan vara intressant mitt i vintern. Inget fel på den, men inget upphetsande heller.

Säg till om ni tröttnar på mina recensioner, men tycker det är rätt trevligt att läsa andras utvärderingar, så fortsätter. Efter den senaste omgången var jag ganska besviken, för det kom flera på rad som verkligen inte var min typ.

Sweet Cara - den här var precis vad jag behövde efter en omgång med ganska tråkiga dofter. Den luktar riktigt gott. Påminde väldigt mycket om en annan parfym jag har, först tog jag lite för givet att det var snarlika Carashmellow jag tänkte på, men ju mer doften la sig, ju mer insåg jag att det snarare är min favorit Kiss från Rihanna som den påminde om. Som dessutom inte finns att köpa någonstans längre, så jag blev sjukt glad. Den här kommer jag absolut köpa en full flaska av.

Summer Breeze - väldigt annorlunda än mina andra parfymer. Luktar friskt och syrligt, lite citronaktigt. Läste på recensionerna på nätet att en del tycker att den luktar rengöringsmedel, och ja, det är en viss känsla av Ajax, absolut. Men inte helt oangenäm? Den här behöver jag nog ge lite tid, men den är absolut inte obehaglig.

Freshotic - den här var fantastisk. Den är blommig, men på ett trevligt, fräscht sätt, inte alls så där pudrigt tantig som jag verkligen inte kan med. Doftar dock väldigt starkt, så det är kanske inte en parfym man sprutar på sig massor av eller har i miljöer där det finns doftkänsliga.

Elle la Nuit - nej, den var inget för mig. Det var ingen explosion av tant-doft, men den gick för mycket åt det hållet för att jag skulle gilla den. Fick faktiskt tvätta bort den direkt.

Lady Essnce - nja blir mitt omdöme på denna. Enligt flera på hemsidan ska denna lukta Ferraribil (alltså godiset) och det kändes spontant som en doft som borde passa mig egentligen. Men jag känner ingenting av det? Möjligen att det antingen blir annorlunda om man sprutar på sig från flaska och inte duttar från testerna, och kanske att jag dessutom hade tantdoften från Elle la Nuit i näsan fortfarande (provade direkt efter att jag tvättat bort den), så jag får nog testa nån mer gång när jag inte redan har förstört mitt luktsinne.
Jag tycker dina recensioner är toppen 😁 så har jag nått att gå på när jag själv kommer till att försöka skapa mig en uppfattning 😅🙈

Provade Milky Flower (tror jag) igår, och ja, tantig kanske 😅 blev lite mysko blandat med stallkläder 🙈

Jag var på föreläsning i onsdags, med parfymhistoriker Victor Langer. Den här gången handlade om ros som parfymkomponent, och det var superintressant med historia, olika trender genom åren, få prova hur ros funkar i olika kombinationer och hur dess syntetiska komponenter luktar i relation till riktigt bra rena råvaror. Rekommenderas verkligen för den som är doftnördig!

Han har en hel serie med föreläsningar där olika klassiska noter tas upp, så jag har köpt biljett till alla som var planerade här. :D

Efter dagens dusch testar jag nu Hermes Barenia Plein Fleur.

Jag har sen tidigare Barenia vanlig och Intense som samples.

Hela serien har en väldigt unik bärton, aldrig känt något liknande förut, tillsammans med en riktig läderton. Även om dom räknas som designer perfume (alltså modehusens parfymer) så tycker jag att Barenia hör hemma bland nischparfymerna, för dom luktar väldigt speciellt. Lyxigt, kryddigt, lädrigt, frukt av okänd sort.

Originalet luktar gott men starkt, väldigt starkt. Det blir lite väl mycket läder och tant.

Intense har mer av det syrliga bäret och chillar lite på lädret men projicerar nå vansinnigt. God men mycket speciell.

Pleine Fleur är lite mildare och här tycker jag att dom träffar rätt balans för min hud, så den här ska jag nog beställa. Den är för höst och vinter, blir nog heltokigt en varm sommardag. För "vinröd" i doften liksom. För tankarna till en lyxig läderväska man har med sig till någon fruktfarm, och det luktar lite blommor också.

Edit: miracle berry är frukten. Tror det är gojibär kanske?

1000044930.webp

1000017417.webp

Sådär då, inga ursäkter att inte börja jobba mig igenom 😅

Printade ut det som hör till stora kittet, plus beskrivningen för Pear Obsession (och huuur mycke stör det inte att den inte matchar...)
Så rader med 5 i varje (men liggandes i lådan.
Tänker att när man väl hittar favoriter så kan man väl ställa ihop dom lr nått. 🤷‍♀️

Jag väntar på några splittar men vill testa mer fruktigt/bärigt. Libre Berry Crush och Alien Pulp är på väg (sniffade på Alien Pulp i butik och tyckte den var ganska trevlig). Black Opium Over Red har jag en split av och är tveksam, gillar den men den blir tråkig på min hud.

Jag var på föreläsning i onsdags, med parfymhistoriker Victor Langer. Den här gången handlade om ros som parfymkomponent, och det var superintressant med historia, olika trender genom åren, få prova hur ros funkar i olika kombinationer och hur dess syntetiska komponenter luktar i relation till riktigt bra rena råvaror. Rekommenderas verkligen för den som är doftnördig!

Han har en hel serie med föreläsningar där olika klassiska noter tas upp, så jag har köpt biljett till alla som var planerade här. :D
Vad kul! Jag har bara hört honom några gånger när han varit gäst i Morgonpasset i P3 och vilken otroligt duktig och intressant person. Dels parfymhistoria men också när han gjorde en parfymkonsultation för en av programledarna och sen tog med sig en egenkomponerad parfym till den personen. Kul att han håller föreläsningar!

Efter dagens dusch testar jag nu Hermes Barenia Plein Fleur.

Jag har sen tidigare Barenia vanlig och Intense som samples.

Hela serien har en väldigt unik bärton, aldrig känt något liknande förut, tillsammans med en riktig läderton. Även om dom räknas som designer perfume (alltså modehusens parfymer) så tycker jag att Barenia hör hemma bland nischparfymerna, för dom luktar väldigt speciellt. Lyxigt, kryddigt, lädrigt, frukt av okänd sort.

Originalet luktar gott men starkt, väldigt starkt. Det blir lite väl mycket läder och tant.

Intense har mer av det syrliga bäret och chillar lite på lädret men projicerar nå vansinnigt. God men mycket speciell.

Pleine Fleur är lite mildare och här tycker jag att dom träffar rätt balans för min hud, så den här ska jag nog beställa. Den är för höst och vinter, blir nog heltokigt en varm sommardag. För "vinröd" i doften liksom. För tankarna till en lyxig läderväska man har med sig till någon fruktfarm, och det luktar lite blommor också.

Edit: miracle berry är frukten. Tror det är gojibär kanske?

Visa bifogad fil 191047
Oj vad intressant den lät! Jag kan ha lite svårt när det blir för mycket patchouli, tycker du att den doftar mycket av det?

Oj vad intressant den lät! Jag kan ha lite svårt när det blir för mycket patchouli, tycker du att den doftar mycket av det?

Nej, väldigt lite patchouli, i princip inte märkbar utan den är mer som en komponent i det som gör den "mörka mustiga lädertonen", och den komponenten är mycket svagare i pleine fleur än i originalet och intense. Kanske kan jämföras med hur ett bra rödvin är, med bastoner liksom? Originalet har massor av den lädriga kryddigheten och starkast patchouli av dom tre. Intense projicerar mest av dom tre.

Första 10 minuterna av pleine Fleur känner man Barenia-signaturen mest, sen blir den mildare och blommigare. Drydownen är i princip enbart blommor på pleine fleur.

Vad kul! Jag har bara hört honom några gånger när han varit gäst i Morgonpasset i P3 och vilken otroligt duktig och intressant person. Dels parfymhistoria men också när han gjorde en parfymkonsultation för en av programledarna och sen tog med sig en egenkomponerad parfym till den personen. Kul att han håller föreläsningar!

Föreläsningarna hålls på Världskulturmuseet i Gbg och Medelhavsmuseet i sthlm. Jag ska verkligen se till att se så många som möjligt även när det är dofter som jag normalt sett inte gillar så mycket för det var så mycket kringhistoria som var intressant också. Är väldigt sugen på att boka en konsultation så småningom. :angel: :D

Testat några parfymer till.

Dirty Dancing - påminner extremt mycket om Pink Cloud från Ariana Grande. Jag testade vanliga, blå Cloud först men tyckte den luktade alldeles för träigt/maskulint men hörde sen att den rosa inte var lika mycket åt det hållet. Den var ändå lite för träig för min smak, men klarade i alla fall av att ha den på mig så gillar man träiga dofter så är den säkert trevlig. Bara inte för mig.

Pink Haze - den här var däremot riktigt trevlig. Luktade fräscht, blommigt och fruktigt. Lite sött. Någon hade skrivit på hemsidan att detta var som en vuxnare version av Escadas parfymer, och gillar man Escada borde man gilla den här. Det håller jag med om.

Irrestible Enigma - nej, den här var fruktansvärd. Verkligen fruktansvärd. Allra första sekunderna tyckte jag den kändes neutral och fräsch men den känslan försvann direkt och ersattes av något kvalmigt. Den var helt jäkla omöjlig att tvätta bort också.

Cherrylicious - nej, den var heller inget för mig. Även här öppnar den ganska bra men den har en spritig doft som inte alls är särskilt trevlig när den lagt sig lite. Det var fler på hemsidan som också kände spritdoften så det verkar inte bara vara jag.

Nu har jag fyra stycken kvar att testa, sen tänkte jag gå på omgång två med dem som klarat första rundan.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka