Parkeringar

Snuffsan

Trådstartare
Tävlingsarrangörer - Hur ser era parkeringar ut?
Har ni ordentlig parkeringsplats för alla transporter, eller får de parkera i en hage eller annat?

Arrangörer slarvar ofta med parkeringar, vilket kan få konsekvenser. Ofta har klubben en hage man öppnar för parkering. Regnar det så sitter man fast. Är det torrt är det ofta väldigt knöligt.

Vi körde till tävling i söndags. Lastade en fräsch ponny, körde inte speciellt långt, fin väg, jämn och lugn körning. Framme på tävlingsplats hade de parkering i en hage. Vi skulle köra av vägen in genom ett grindhål och sedan direkt svänga in i nästa hage. Tvära svängar och väldigt knöligt och upptrampat, som det ofta är innanför grinden i en hage. I svängarna dunsade det till inne i transporten. När vi sen lastade ut ponnyn var hon tvärhalt. Hon hade vrickat sig. Bara att lasta in och åka hem igen och nu står ponnyn och vilar i sjukhage. Trist.

Samma vecka inträffar samma sak med en bekants ponny på annan tävlingsplats med kass parkering.

Jag har en annan bekant som för något år sedan fick avliva en häst då den ramlat omkull i transporten just på väg ut från en parkering i en hage. Hästen trillade och fastnade på ett väldigt olyckligt sätt.

Så därav denna tråd: Hur ser era parkeringar ut? Har ni tänkt på hur illa det kan gå?

Sv: Parkeringar

Jag kan svara för det ställe där jag mestadels funktionerar (dock inte som parkeringsvakt). Där finns det gott om utrymme att parkera på och det blir aldrig "trångt".

Dock är det på många tävlingsplatser kring Sthlm vanligt att man får stå i det du beskriver, speciellt om man har fyrhjulsdrift...Jag tror inte att tävlingsarrangörer tänker på vilka konsekvenser skumpandet ut i hagar kan få faktiskt.

Vi har våran parkering främst i gräshage. Man kör då rakt från asfaltsväg in i hagen. Inga nivåskillnader och inga tvära svängar. Blir det lerigt har vi traktor tillgängligt men har aldrig varit med att det behövs. Kommer det riktigt mycket folk finns en liten grusparkering i anslutning direkt till asfaltsväg eller får man ställa längst väggkaneterna, men det har jag aldrig varit med om.

Vi har en jämn och oftast inte spec lerig grusparkering. Har vi tävlingarna utomhus finns det gott om plats, är det innetävlingar kan man vara tvungen att parkera längre bort, men sjysst parkering ändå.
Har vi ont om plats brukar det bli personbilar som i första hand får parkera i hagar och likn.

Jag tror inte att tävlingsarrangörer tänker på vilka konsekvenser skumpandet ut i hagar kan få faktiskt.

Nej, men det är dags att tänka till. Eftersom tävlingsarrangörer består av hästägare så borde det inte vara så svårt att få arrangörer att tänka till.

Parkeringarna på de klubbar där jag håller till är OK. Den ena kan bli lite lös om det är blött (sandunderlag), men inte skumpig.

Jag har tänkt på det ibland vad som kan hända när man blir anvisad plats ut i någon hage eller en "lerpöl", men har faktiskt inte hört förut att det kan gå så illa som det gick för din och din bekants häst. Jag har nog mest oroat mig för att köra fast eller att hamna i ett läge där man kommer varken fram eller tillbaka med bil+släp.

Parkeringen är tyvärr vår klubbs akilleshäl vid tävlingar, det är som du beskriver, vi har dock ett alternativ med en plan asfaltsparkering men den ligger 400 m längre bort och den är inte folk så intresserade av att stå på.

Vi har parkering på en stor (nästintill gigantisk :p) grusplan som är anlagd för att klara tung trafik. Det finns inte en grop på vår tävlingsparkering, inte heller några kanter att köra över. Vid dressyrtävlingar när det aldrig blir samma rullians på parkeringen klarar vi oss dessutom utan parkeringsvakter. Den är så stor att de kan ställa sig hur de vill, var som helst och ändå får alla plats.

Det är sällan jag tänkt på att parkeringen skulle vara dålig. De är nog faktiskt inte så illa på parkeringsfronten i våra trakter när jag tänker efter.

Det verkar bli fler och fler av dessa parkeringar då många alternativa klubbar har dykt upp på senare år.(Som inte är lokaliserade på ridskoleanläggningar utan som ofta utnyttjar privata alternativ.Dessa privata alternativ har oftast inte ekonomi eller intresse till en stor parkering)

Flera tävlingsarrangörer är jättebra och fler satsningar på parkeringsalternativ runt olika ridanläggningar skulle vara super.

Efter dagens övningar så kan jag bara säga att det viktigaste med en parkering är att det finns belysning.
Tävlade på Söderby i Vallentuna idag och där var det parkering i en hage och det var väl helt OK men eftersom det var över 300 starter så var tävlingen inte slut förrän långt efter mörkrets inbrott.

När jag kom ner (parkeringen låg c:a 7 min från tävlingsplatsen) efter min andra runda och skulle packa och åka hem så var det becksvart och det blåste tyvärr också rätt hårt.
Medan jag gjorde iordning Taxen så hörde jag att någon häst i närheten levde rövare i sin trailer/lastbil lite då och då och det var lite otäckt då jag inte ens kunde lokalisera varifrån det kom.

Taxen tyckte också att det var lite upprörande så jag skyndade mig så gott jag kunde att klä av och slänga in honom.
När han väl var inne så gav jag mig iväg för att försöka hitta varifrån ljudet kom och mötte två kamrater som också hade hört oväsendet.

Vi hittade en häst som hängde över bommen i sin B-kortslastbil och att det var så illa såg vi inte förrän en annan kompis kom med sin bil och kunde lysa upp med lyktorna.
Jag hoppas och tror att det gick relativt bra med hästen, den kom ut över bommen genom skötardörrarna men hade jag sett något så hade jag upptäckt det tidigare så därför så vill jag gärna propagera för belysning om tävlingarna håller på efter att det blivit mörkt.

Fy så hemskt!

Ja som sagt, riktiga parkeringar, plana, torra och belysta vill vi ha!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 988
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 432
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 459
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka