Bukefalos 28 år!

parkörning i praktiken

ameo

Trådstartare
Moderator
När man kör par, har man alltid samma häst på höger respektive vänster sida? Finns det några fördelar eller nackdelar med att variera höger och vänster sida?
Hur tänker ni om placering, vilken häst som går till höger resp vänster?
 
I början försöker jag ha hästarna på samma sida varje gång, så de ska få känna sig trygga i uppgiften innan vi börjar möblera om.
Nackdelen är, tycker jag, att de blir lite ensidiga när de alltid går på samma sida. Nu försöker jag köra dem mer i enbet och då verkligen fokusera på rakriktning och liksidighet.
Det paret jag har nu kommer antagligen alltid att gå på samma sida då den ena är i stort sett blind på ena ögat och jag därför vill att han går med den sidan inåt.
 
När man kör par, har man alltid samma häst på höger respektive vänster sida? Finns det några fördelar eller nackdelar med att variera höger och vänster sida?
Hur tänker ni om placering, vilken häst som går till höger resp vänster?
Vi variera lite beroende på vem de går med och vad som ska göras. Men visst brukar de funka bättre på en sida än den andra. Om de blir ensidiga av parkörningen så kan det bero på att de är felspända. Tanken är ju att de båda ska vara i jämt drag i sina respektive linor. Om en av dem blir hängandes på stången så behöver man korrigera det så inte den ena drar och den andra åker snålskjuts ;-)
 
Tänker jag fel?

Jag har några hästar som jag kör (också, huvudsakligen ridning för min del).
Jag har planer att på sikt sätta ihop i par, har ett par vettiga konstellationer.

Jag har ett sexårigt sto som är snäll och samarbetsvillig vad man än ber henne om, obekymrad i alla de situationer jag än så länge utsatt henne för.
Häst "två" som jag vill sätta ihop henne med, är idag två år gammal och satt för vagn på ett trevligt sätt. Han är dock ung, och jag tänker mig att det är lämpligt att sätta stoet som "vänsterhäst" och därmed närmst trafiken (liten grusväg, inte farligt trafikerad) fram tills "tvåan" blivit äldre och mer erfaren (och ja, tvåan ska köras mer innan det är aktuellt att sätta ihop i par; har inte lämplig vagn än och med mitt tempo att få saker gjorda tar det väl minst ett år till innan jag har en vagn).

Rimligt?

Båda hästarna ska självklart vara dragvana var och en för sig, innan de sätts ihop. I alla fall självklart i min situation.
"tvåan" ska köras lite mer nu under hösten och sedan vila under vintern, finns ju ingen brådska att träna en tvååring mer än att den ska vänja sig mentalt vid arbete och uppgifter.
 
Tänker jag fel?

Jag har några hästar som jag kör (också, huvudsakligen ridning för min del).
Jag har planer att på sikt sätta ihop i par, har ett par vettiga konstellationer.

Jag har ett sexårigt sto som är snäll och samarbetsvillig vad man än ber henne om, obekymrad i alla de situationer jag än så länge utsatt henne för.
Häst "två" som jag vill sätta ihop henne med, är idag två år gammal och satt för vagn på ett trevligt sätt. Han är dock ung, och jag tänker mig att det är lämpligt att sätta stoet som "vänsterhäst" och därmed närmst trafiken (liten grusväg, inte farligt trafikerad) fram tills "tvåan" blivit äldre och mer erfaren (och ja, tvåan ska köras mer innan det är aktuellt att sätta ihop i par; har inte lämplig vagn än och med mitt tempo att få saker gjorda tar det väl minst ett år till innan jag har en vagn).

Rimligt?

Båda hästarna ska självklart vara dragvana var och en för sig, innan de sätts ihop. I alla fall självklart i min situation.
"tvåan" ska köras lite mer nu under hösten och sedan vila under vintern, finns ju ingen brådska att träna en tvååring mer än att den ska vänja sig mentalt vid arbete och uppgifter.
Det låter klokt. Det vi vill med unga hästar är att de ska få lära sig att dra på rätt sätt innan man tränar dem i par så de inte lär sig att åka snålskjuts på den gamla erfarna. Vi har även satt ihop en ung häst med en erfaren stabil häst bara för att dem unge ska få känna sig tryggheten några gånger. Men då blir det inget dragarbete utan den unge har bara "gått med" och vi har spärrat svängeln så den erfarne har fått dra hela vagnen. Vi brukar precis som du sätta den trafiksäkra närmast trafiken.
 
Nu har jag börjat...

I helgen satte jag ihop två hästar i par för tömkörning.
De fick var sin hälft av en parsele, vilket ju var bra. Så var sin töm. Och så jag bakom som skulle försöka kontrollera ekipaget...
"ettan" är en femårig nybliven valack, körd en del i enbet sedan sommaren som fyraåring. Snäll.
"tvåan" är den 2½-årige hingsten, körd i enbet sedan slutet av augusti i år och löjligt snäll.

Svårigheten först var att få dem att gå bredvid varandra, det problemet löstes när jag satte ihop stångkopplen (ville egentligen inte "knyta fast dem" i varandra men insåg att det var nödvändigt, och de är vana vid varandra och går i samma hage så det kändes inte helt livsfarligt).'
Därefter bara runt ett par varv på gårdsplanen och byta varv tillsammans.

Dagen efter satte jag fast dem i varandra direkt, och tömkörde ut på vägen och till ridbanan. Båda hästar är trafiksäkra men jag valde att ha den lite äldre som vänsterhäst ändå.
Problemet nu var att de gick olika fort/långsamt. "tvåan" går mycket långsammare än "ettan" och det reglerades för dagen genom väldigt många halvhalter för ettans del. Han tar det bra, inga problem så långt, men nästa gång ska jag nog ha ett spö och få fram "tvåan" lite till.
Att svänga fungerade tillräckligt bra så länge de var lika långt fram; alltså får väl träningen bli dels för min del att hålla ordning på alla tömmar (ska använda korstöm senare) och att få hästarna att gå lika långt fram.
Har än så länge ingen parvagn men ska skaffa när jag lagt undan pengar, och det är ju bra att träna utan vagn till att börja med.
Snart är det dessutom vintervila för båda killarna, så det är lagom nedladdning inför vintern.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 405
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 431
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp