Även om tiken haft valpar så fortsätter hon ju vara sig själv. Jag har aldrig märkt att mina tikar slutar leka och busa eller vara i sin rätta ålder bara för dom haft en kull valpar :)
Ofast leker dom ju även med valparna på slutet.
Sen tycker jag 18 månader är för tidigt men jag har parat mina dvärghundar vid både 2 och 3 års åldern utan några problem, dom är vuxna då och ingen av mina hundar eller deras avkommor har några fysiska eller psykiska besvär.
OT Hur många valpar har du fött upp och hur vet du att alla är friska? Handlar det om officiella tester eller utgår du ifrån att alla valpköpare informerar dig?

(Jag vill veta för i min ras (ansedd som väldigt frisk) har seriösa uppfödare börjat inse hur lite de egentligen vet om hälsostatus både inom rasen och bland de hundar de själva fött upp. Bland annat har Spikes disease och Legg Perthes börjat dyka upp och sådana sjukdomar dokumenteras inte i några officiella register. Finns en bra strategi för uppfödare att hålla koll så tar jag gärna med den till min rasklubb)
 
OT Hur många valpar har du fött upp och hur vet du att alla är friska? Handlar det om officiella tester eller utgår du ifrån att alla valpköpare informerar dig?

(Jag vill veta för i min ras (ansedd som väldigt frisk) har seriösa uppfödare börjat inse hur lite de egentligen vet om hälsostatus både inom rasen och bland de hundar de själva fött upp. Bland annat har Spikes disease och Legg Perthes börjat dyka upp och sådana sjukdomar dokumenteras inte i några officiella register. Finns en bra strategi för uppfödare att hålla koll så tar jag gärna med den till min rasklubb)
Exakt. Många raser är ju friska ända tills man börjar undersöka dem...
 
Hmm Nej håller verkligen inte med, när mina tikar av små ras är dryga året räknar jag dom absolut som vuxna, dom har en vuxenroll i flocken och emot andra hundar. Dom är inga unghundar längre.
Sen vet jag inte vad för raser ni har ni som har alla dessa hundratals oika åkommor på era hundar jag har haft så mycket hundar genom åren och ingen av dom har varit det minsta känslig eller sjuk. Har nog haft bra raser :)
Så dina hundar utvecklas inte och mognar mer efter ett års ålder? Det är mycket tydligt att min som snart är tre år numera är vuxen, det var han inte alls som ettåring. Vad har du för ras/er?

Det kan väl knappast ha gått dig förbi hur många hundar/raser som dras med allt möjligt som är ärftligt?
 
Exakt. Många raser är ju friska ända tills man börjar undersöka dem...
Samtliga av mina valpar jag fött upp är hälsotestade av sina ägare resultaten finns för mig att läsa på hunddata, är det så konstigt att det faktiskt finns friska krya hundar i dagens Sverige?!
 
Så dina hundar utvecklas inte och mognar mer efter ett års ålder? Det är mycket tydligt att min som snart är tre år numera är vuxen, det var han inte alls som ettåring. Vad har du för ras/er?

Det kan väl knappast ha gått dig förbi hur många hundar/raser som dras med allt möjligt som är ärftligt?
Hundar utvecklas hela livet om man ska se det så även en 10 årig hund är en helt annan hund än en 3 årig hund. Men vuxna ja jag anser att samtliga av mina tikar varit vuxna vid dryga året. Nej och jag tycker det är väldigt märkligt att det fortsätter avlas på dessa raser där var och varannan hund är sjuk och när man nästan ska räkna med att den utvecklar något efter 3 års åldern.
 
OT Hur många valpar har du fött upp och hur vet du att alla är friska? Handlar det om officiella tester eller utgår du ifrån att alla valpköpare informerar dig?

(Jag vill veta för i min ras (ansedd som väldigt frisk) har seriösa uppfödare börjat inse hur lite de egentligen vet om hälsostatus både inom rasen och bland de hundar de själva fött upp. Bland annat har Spikes disease och Legg Perthes börjat dyka upp och sådana sjukdomar dokumenteras inte i några officiella register. Finns en bra strategi för uppfödare att hålla koll så tar jag gärna med den till min rasklubb)
Både officiella tester och kontakt med valpköparna, alla är friska. En har ett skönhetsfel.
Ja det är väl lika bra vi slutar föda upp hundar snart 😅
 
Samtliga av mina valpar jag fött upp är hälsotestade av sina ägare resultaten finns för mig att läsa på hunddata, är det så konstigt att det faktiskt finns friska krya hundar i dagens Sverige?!
Men om det är testade är det ju inte ett problem?

Det är då folk tänker att man inte behöver testa eftersom det är en frisk ras, som det efter x antal år kommer fram att det kanske borde ha testats ändå.
 
Det
Men om det är testade är det ju inte ett problem?

Det är då folk tänker att man inte behöver testa eftersom det är en frisk ras, som det efter x antal år kommer fram att det kanske borde ha testats ändå.
Det är klart dom bör fortsätta testas :)
Det var inte avelsmässigt jag tänkte på i första hand utan att små raser INTE mognar senare än stora och att jag upplevt alla mina tikar som vuxna vid drygt ett års ålder.
Alla har väl olika erfarenheter antar jag och angående aveln har jag dels haft tur dels valt en ras som är frisk.
Det finns en hel del raser som faktiskt är relativt friska även om man börjar undersöka dom men dessa skrivs det inte så mycket om som om dom sjukare.
 
Jag tillhör de som tycker att en tik bör vara 3 år innan man avlar på den. Då lär man ha upptäckt t ex idiopatisk epilepsi och allergi i kullen. Dessutom kan eventuella mentala svagheter visat sig, t ex ökade tendenser till rädsla för fyrverkerier/åska.

Hanar får gärna vara ännu äldre.
 
En anledning till att många inom min ras väntar länge med att ta valpar är delvis för att när det väl dyker upp problem inom rasen, så är det ofta sådana som märks ganska sent. Att då avla på unga hundar är allt annat än bra, men ja, bryr man sig inte om det så finns det inga hinder att avla på en yngre tik...

Stor +1 på detta!

Avlar man med korta generationsintervall kan mycket gå snett innan man inser det och anlag som man inte vill ha i en ras kan ha hunnit sprida sig rejält. Avlar man på tvååriga tikar kommer en tik som utvecklar t ex en autoimmun sjukdom vid 6-7 års ålder i värsta fall kunna ha ett helt gäng barnbarnsbarn...
 
Hmm Nej håller verkligen inte med, när mina tikar av små ras är dryga året räknar jag dom absolut som vuxna, dom har en vuxenroll i flocken och emot andra hundar. Dom är inga unghundar längre.
Sen vet jag inte vad för raser ni har ni som har alla dessa hundratals oika åkommor på era hundar jag har haft så mycket hundar genom åren och ingen av dom har varit det minsta känslig eller sjuk. Har nog haft bra raser :)


Oj, jag tycker att det är först nu min hund börjar kännas lite mer vuxen och mogen. Hon blev två i mars, och jag tror att hon kommer kännas vuxen först runt tre år.
 
Oj, jag tycker att det är först nu min hund börjar kännas lite mer vuxen och mogen. Hon blev två i mars, och jag tror att hon kommer kännas vuxen först runt tre år.
Kanske är olika vad man anser är vuxet också, min ras hållet sig ung långt upp i åren och är studsig och busig helä livet så det blir aldrig nån sån dämpad vuxenhet :)
 
Visst är det så att det varierar, men ska man se det generellt så är väl 3årsåldern hyfsat rätt ändå? Själv är jag van vid att seriösa uppfödare väntar tills tiken är åtminstone 4 år gammal, men vet att det inom många raser anses vara sent.

Med tanke på att TS inte ville höra något om hälsoundersökningar m.m. så tippar jag dessutom på att hen inte bryr sig om att räkna in sådant i "när tiken är redo". En anledning till att många inom min ras väntar länge med att ta valpar är delvis för att när det väl dyker upp problem inom rasen, så är det ofta sådana som märks ganska sent. Att då avla på unga hundar är allt annat än bra, men ja, bryr man sig inte om det så finns det inga hinder att avla på en yngre tik...
Ålder beror på - jag har parat en 2-åring nu :) Eller 2 år och 2 år och 2 månader för att vara mer exakt :D Men givetvis hälsokollad och gjort ett superfint BPH. En stabil och social hund :)

Men vet man inte när man ska para (eller när man får para), så kanske man ska tänka till lite om hunden är mogen, och givetvis hälsokoller osv.
 
Även om tiken haft valpar så fortsätter hon ju vara sig själv. Jag har aldrig märkt att mina tikar slutar leka och busa eller vara i sin rätta ålder bara för dom haft en kull valpar :)
Ofast leker dom ju även med valparna på slutet.
Sen tycker jag 18 månader är för tidigt men jag har parat mina dvärghundar vid både 2 och 3 års åldern utan några problem, dom är vuxna då och ingen av mina hundar eller deras avkommor har några fysiska eller psykiska besvär.

Jag har märkt en stor mognadsförändring på dr tikar jag låtit para. Ja, de fortsätter leka osv men det kommer ett ansvar och allvar över dem också. Vilket jag tycker är självklart när de en gång axlat föräldrarrollen.
 
Vi pratar ju om mognad. Friska hundar slutar inte att vara busiga och lekfulla. Då är något fel.

Undrar fortfarande vad du har för ras?
Pudel toy och dvärg.
Du skrev att små hundar mognar senare än stora och min erfarenhet är att det är precis tvärtom.
När jag hade stora hundar var dom barnsliga upp till 3 års åldern och ville hålla på med unghundsfasoner som att bita i koppel som exempel.
Jag har haft pudel i 20 år snart och ingen av dessa har hållt på så när dom passerat dryga året utan jag har upplevt samtliga som vuxna då.
Jag haft jag har även haft malteser bland annat och även där tyckte jag att dom blev vuxna betydligt tidigare än stora hundar.
Dom små har alla slutat vara unghundar vid dryga året och sedan varit vuxna om än lekfulla och glada resten av livet :)
 
Hmm Nej håller verkligen inte med, när mina tikar av små ras är dryga året räknar jag dom absolut som vuxna, dom har en vuxenroll i flocken och emot andra hundar. Dom är inga unghundar längre.
Sen vet jag inte vad för raser ni har ni som har alla dessa hundratals oika åkommor på era hundar jag har haft så mycket hundar genom åren och ingen av dom har varit det minsta känslig eller sjuk. Har nog haft bra raser :)

Eller tur med individerna? Om nu pudel alltid är 100% frisk, varför måste man göra ett PRA-test?
 
Eller tur med individerna? Om nu pudel alltid är 100% frisk, varför måste man göra ett PRA-test?
Ja varför tror du?
Och var har jag skrivit att pudel är 100 procent frisk?
Att det är en frisk ras betyder inte att alla är friska eller att man ska sluta testa dom friska avelsdjuren.
Vi gjorde även bph med hela förra kullen, superbra :)
 
Ja varför tror du?
Och var har jag skrivit att pudel är 100 procent frisk?
Att det är en frisk ras betyder inte att alla är friska eller att man ska sluta testa dom friska avelsdjuren.
Vi gjorde även bph med hela förra kullen, superbra :)

Du skrev att du aldrig haft några hundar med problem eller sjukdomar för att det är en bra ras. Vi har lite olika tolkningar av frisk märker jag :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej. Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk. Jag har lite funderingar och är...
2
Svar
25
· Visningar
4 242
Senast: Motacilla
·
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp