Mammadutt

Trådstartare
Kan jag tex erbjuda min pudelhanne till parning fastän han inte är utställd eller röntgad?

Bara nyfiken.
 
En seriös uppfödare väljer inte en sådan hane.

Skulle aldrig använda eller erbjuda en sådan hane till avel.
 
okej. jag tänkte mer om en privatperson vill ta valpkull på sin.... fast då ska man med andra ord skaffa kennel först?
Tack för svaret :)
 
Får och får. Det är inget som hindrar dig från att avla på din hane, men är han inte ens röntgad så skulle inte jag rekommendera det. :)
 
haha nä förstår att man får... men man bör ju inte.... :) Jag tänker inte göra det såklart, har inte koll på vad som gäller, jag vill ju självklart inte tillverka oregistrerbara lurvisar med min.... :)
 
En pudel dvärg eller toy behöver inte röntgas innan parning eftersom att det inte anses som ett problem inom rasen. Det är sällan så små hundar har problem med höfterna. (En pudel mellan behöver röntgas)

Du måste dock se till att din hane är ögonlyst senast ett år innan parningen eftersom att det finns lite olika ögonsjukdomar inom rasen.

Du får också registrera valpar efter en hane/tik som inte är utställd, men det kostar en slant extra!
 
aha.... så om jag ögonlyser min kille kan han avlas med (till tik som är ögonlyst och utställd, fast det ska vara en kennel, inte en privatperson som har denna tiken)?
 
Tiken behöver bara vara ögonlyst hon också. Hon behöver heller inga utst.meriter. Dock får du inte annonsera ut kullen på SPK:s hemsida om inte båda föräldrarna är utställda. Fast det är en annan historia :) Du får fortfarande registrera valparna bara tiken och hanen är ögonlysta. För att kolla så att det inte är några andra konstigheter som avelsförbud och sånna saker så kan du alltid ringa till SPK:s avelsråd den dagen du hittat en tik och prata om parningen.

Ingen av er behöver heller vara kennelägare. Man kan föda upp valpar som privatperon också. Dock får en tikägare inte ta hur många kullar som helst utan att registrera sig.

Förr i tiden fick man nog inte ens registrera kennelnamn innan man hade fött upp nån kull. Därför är de första kullarna i "gamla" kennlar alltid utan kennelnamn :D
 
Man får ta, och registrera, 2 kullar utan att ha kennelnamn, men i och med den 3:e kullen måste man ansöka om kennelnamn.

MEN - en förutsättning för att man överhuvudtaget ska få registrera valparna är att BÅDA föräldrarna uppfyller de krav på tex. olika undersökningar som SKK ställer.
Dessa finns att läsa på SKK's hemsida under "Registreringsbestämmelser". Som uppfödare måste man också känna till och följa SKK's "Grundregler". Du räknas som UPPFÖDARE så fort din tik fött en kull valpar, oavsett om du har kennelnamn eller inte!
 
Helt rätt! Fast detta gäller ju tikägaren, inte hanhundsägaren. Den sistnämde behöver ju inte bry sig om det! Det är ju inte h*n som står som uppfödare till valparna. Hanhundsägaren håvar ju bara in pengarna för parningarna hihi.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras I avelsdiskussioner kommer det ofta upp att man inom vissa raser behöver vara särskilt noga med linjer. Ibland behöver man vara särskilt...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Linda_A
·
F
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
174 191
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp