Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste ställa en fråga.. Såg en hund idag som såg tvärhalt ut, vinglig och hoppig med bakdelen. Tog en liten stund innan jag såg orsaken, den hade bara ett bakben. Antar att det andra var amputerat och inte att hunden var född så.

Aldrig sett det innan så blev lite ställd. Är det en rimlig sak att göra på en hund som har ett trasigt ben efter en skada eller något?

Pratat med en vän från Ungern om sånt tidigare, då han har en vän med en hund som går i någon slags rullstol då det inte har bakben. Där märktes det att våra kulturer skilde sig åt lite. Här skulle man väl aldrig ha kvar en hund utan bakben tänker jag.

Vet inte vart jag vill komma, mest bara få ut mig det.
Grannen har en hund med bara ett bakben och den lever ett fullgott liv och springer precis lika lätt och fort som sina kompisar. En glad och sprallig liten filur 🙂
 
Måste ställa en fråga.. Såg en hund idag som såg tvärhalt ut, vinglig och hoppig med bakdelen. Tog en liten stund innan jag såg orsaken, den hade bara ett bakben. Antar att det andra var amputerat och inte att hunden var född så.

Aldrig sett det innan så blev lite ställd. Är det en rimlig sak att göra på en hund som har ett trasigt ben efter en skada eller något?

Pratat med en vän från Ungern om sånt tidigare, då han har en vän med en hund som går i någon slags rullstol då det inte har bakben. Där märktes det att våra kulturer skilde sig åt lite. Här skulle man väl aldrig ha kvar en hund utan bakben tänker jag.

Vet inte vart jag vill komma, mest bara få ut mig det.
Är personligen otrolig skeptisk till den typen av operation. Visst att de kan leva ett gott liv utan ett ben - men bara tanken på att kapa en så viktig kroppsdel på en individ som inte förstår är knepig för mig.
Har än mer problem med rullstolar och dyl - det hindrar ju hundarna från att kunna bete sig naturlig.
 
Måste ställa en fråga.. Såg en hund idag som såg tvärhalt ut, vinglig och hoppig med bakdelen. Tog en liten stund innan jag såg orsaken, den hade bara ett bakben. Antar att det andra var amputerat och inte att hunden var född så.

Aldrig sett det innan så blev lite ställd. Är det en rimlig sak att göra på en hund som har ett trasigt ben efter en skada eller något?

Pratat med en vän från Ungern om sånt tidigare, då han har en vän med en hund som går i någon slags rullstol då det inte har bakben. Där märktes det att våra kulturer skilde sig åt lite. Här skulle man väl aldrig ha kvar en hund utan bakben tänker jag.

Vet inte vart jag vill komma, mest bara få ut mig det.

Jag tänker att man köper hunden lite tid genom att amputera ett ben.
Hur mycket tid man köper beror antagligen på många faktorer, som hur mycket snedbelastning den tål och hur rörlig den är med bara tre ben.
Och så får man så klart sätta det i relation till det stora ingrepp en amputation innebär.

Min gamla tik hoppade på tre ben i sex veckor efter att ha blivit påkörd och var tvungen att ha vänster bak upphängt i en mitella under tiden höften som slagits ur led ”fixerade” sig igen. Hon var väldigt rörlig med tre ben, men jag är mycket tveksam till att jag hade valt att amputera henne om jag hade behövt.
 
Jag tänker att man köper hunden lite tid genom att amputera ett ben.
Hur mycket tid man köper beror antagligen på många faktorer, som hur mycket snedbelastning den tål och hur rörlig den är med bara tre ben.
Och så får man så klart sätta det i relation till det stora ingrepp en amputation innebär.

Min gamla tik hoppade på tre ben i sex veckor efter att ha blivit påkörd och var tvungen att ha vänster bak upphängt i en mitella under tiden höften som slagits ur led ”fixerade” sig igen. Hon var väldigt rörlig med tre ben, men jag är mycket tveksam till att jag hade valt att amputera henne om jag hade behövt.
Samma här. Min Aysu fick gå med gips i några veckor och hårt bandage i ytterligare några veckor, hela tassen, hela bakbenet upp till höftknölarna, efter att hon splittrat patellan. Hon var förvånansvärt smidig, sov upp och ner på rygg och jag fick kämpa för att stoppa henne från att hoppa upp och ner ur soffan hur som helst. Visst såg det osmidigt ut när hon gick, men hade hon haft amputerat ben istället för en stor, tung, orörlig klump till ben så hade det nog gått smidigare. Ändå hade jag aldrig amputerat bakbenet på henne. Inte en chans. Hade det inte gått att laga henne så hade hon fått somna in.
 
Är personligen otrolig skeptisk till den typen av operation. Visst att de kan leva ett gott liv utan ett ben - men bara tanken på att kapa en så viktig kroppsdel på en individ som inte förstår är knepig för mig.
Har än mer problem med rullstolar och dyl - det hindrar ju hundarna från att kunna bete sig naturlig.

Halv kl

Jag tyckte det är absurt hur vanligt det är med rullstolar och amputerade kroppsdelar på hundar i USA. Jag tror också att man kan vinna tid på att amputera, men det måste slita på kroppen med den snebelastningen.
Såg häromdagen ett klipp på en bc utan bakben som använde rullstol och ja den såg glad ut just då, men jag har svårt att tänka mig att man håller en sån hund nöjd till vardags. Tyckte mest det var hemskt och det var fullt med "kärlek" i kommentarerna.
 
Halv kl

Jag tyckte det är absurt hur vanligt det är med rullstolar och amputerade kroppsdelar på hundar i USA. Jag tror också att man kan vinna tid på att amputera, men det måste slita på kroppen med den snebelastningen.
Såg häromdagen ett klipp på en bc utan bakben som använde rullstol och ja den såg glad ut just då, men jag har svårt att tänka mig att man håller en sån hund nöjd till vardags. Tyckte mest det var hemskt och det var fullt med "kärlek" i kommentarerna.
Har diskuterat detta med amerikaner förut och tankegången verkar vara att ett ganska bra liv ändå är bättre än inget liv alls. Att en hund aldrig kommer kunna klättra, simma, hoppa är inte ett problem, den viftar ju på svansen! O_o Dessutom tror jag de är mycket måna om förtryck i USA, till en absurd grad. Om du inte skulle ge en hund rullstol så hatar du rullstolsbundna människor, typ…

”Död hund lider inte” var ett främmande koncept. I deras ögon lät jag nog som en seriemördare.
 
Har diskuterat detta med amerikaner förut och tankegången verkar vara att ett ganska bra liv ändå är bättre än inget liv alls. Att en hund aldrig kommer kunna klättra, simma, hoppa är inte ett problem, den viftar ju på svansen! O_o Dessutom tror jag de är mycket måna om förtryck i USA, till en absurd grad. Om du inte skulle ge en hund rullstol så hatar du rullstolsbundna människor, typ…

”Död hund lider inte” var ett främmande koncept. I deras ögon lät jag nog som en seriemördare.
Jag tror att största skillnaden är att det är lagligt där (vet inte om det är så i alla delstater dock?). Då blir det mer och mer att folk ser det, får för sig att det ser bra ut och allt normaliseras.

För jag kan tveklöst säga att jag sett en hel del svenskar också som varit ok med rullstol till hund, med samma "motivering" som vissa amerikanare kör med (det om att hata rullstolsburna människor).

Själv är jag glad åt att min unghunds amerikanska uppfödare är en snäll och klok kvinna. Hon är helt med mig om att en saluki (som vi har) ska kunna springa i full fart i kuperad terräng och kan den inte springa är det bättre att den får somna in. För hur mycket mina hundar än älskar att sova med mig i soffan och strosa runt i lugnt tempo i en platt park så är det inte aktuellt för dem att aldrig göra annat. Allt sådant är ju återhämtning för dem, mellan deras älskade jaktlekar och långa skogspromenader i snårig skog.
 
Här är bild på alla fyra fötter i marken. Mvh några gråa hår senare😂
71D2E1A4-66E0-4010-A00A-D04A1DBA242B.jpeg
 
Omöjligt att säga utifrån den bilden :) Själv har jag som grundtänk att om klorna når golvet när hunden står jämnt och stilla, då är klorna för långa. Sedan vill jag absolut inte att de har för korta klor heller, för hundarna behöver klorna för att få grepp när de springer snabbt. Börjar klorna skruva sig och vrida sig in mot trampdynorna, då är de på tok för långa.
I normalfallet instämmer jag helt.
Men så skaffade jag papillon. I RAS står att klorna ska nudda underlaget annars är det ett fel.
Galet, men de är utrustade med långa hartassar Så det blir ingen belastning på led. Mer än att det är fult....
 
Grannen har en hund med bara ett bakben och den lever ett fullgott liv och springer precis lika lätt och fort som sina kompisar. En glad och sprallig liten filur 🙂
Förra hundens uppfödare hade en tik som bara hade ett bakben. Den busade och sprang glatt minst lika fort som de andra. men så var det en liten hund med liten belastning på benet.
 
I normalfallet instämmer jag helt.
Men så skaffade jag papillon. I RAS står att klorna ska nudda underlaget annars är det ett fel.
Galet, men de är utrustade med långa hartassar Så det blir ingen belastning på led. Mer än att det är fult....
Hade jag haft papillon hade klorna ändå inte fått nudda underlaget :angel: Även saluki har långa hartassar, står inget där om att klorna ska nudda marken, däremot står det så på tex borzoi om jag inte missminner mig helt. Oklart varför det står så på vissa raser med hartassar men inte på andra?
 
Halv kl

Jag tyckte det är absurt hur vanligt det är med rullstolar och amputerade kroppsdelar på hundar i USA. Jag tror också att man kan vinna tid på att amputera, men det måste slita på kroppen med den snebelastningen.
Såg häromdagen ett klipp på en bc utan bakben som använde rullstol och ja den såg glad ut just då, men jag har svårt att tänka mig att man håller en sån hund nöjd till vardags. Tyckte mest det var hemskt och det var fullt med "kärlek" i kommentarerna.
Jag är lite kluven, för jag vet arbetshundar som amputerats efter olyckor och som jobbat helt problemfritt i många år efter det. Skulle nog inte göra det själv dock.
 
Har diskuterat detta med amerikaner förut och tankegången verkar vara att ett ganska bra liv ändå är bättre än inget liv alls. Att en hund aldrig kommer kunna klättra, simma, hoppa är inte ett problem, den viftar ju på svansen! O_o Dessutom tror jag de är mycket måna om förtryck i USA, till en absurd grad. Om du inte skulle ge en hund rullstol så hatar du rullstolsbundna människor, typ…

”Död hund lider inte” var ett främmande koncept. I deras ögon lät jag nog som en seriemördare.
Detta påminner mig om ett klipp jag såg på Instagram där en hund inte hade några framben mer än stumpar och man hade satt på två proteser. Jag skrev att för mig var detta inte ok bla med hänsyn till smärtan av proteserna samt ev av amputationen och då jag inte ser att hunden har ett värdigt och smärtfritt liv. Jag har i den tråden blivit kallade väldigt många hemska saker, bla att jag uppenbarligen avskyr människor i rullstol, att jag absolut inte borde ha hund osv. Jag älskar hundar men man kan inte jmf hundar och människor. Framförallt kan en människa säga till när och vad som gör ont. Och såklart, en person gör ju själv sina medicinsk val medan vi väljer åt hunden.

Jag vet inte riktigt var jag står i frågan om att amputera ett bakben. Kanske hade jag gjort det beroende på omständigheterna samt medveten då om att hunden skulle behöva daglig rehab/fysioterapi för att motverka snedbelastning. Och även medveten om att man ger hunden viss extra tid.
 
Varit iväg och vallat med bc pojkarna. Spock har ju tagit det lugnt men nu verkar trampdynan ha läkt så det var första gången i fårhagen för honom på några veckor. Alltså han är sååå fin 🤩🤩🤩. Trodde han skulle vara hetsigare pga vilan men han var samma stabila klippa till hund som alltid med fåren ❤️.

Imorgon ska han kanske få köra sin första blåbärstävling I agility, har inte riktigt bestämt mig än.

Spock
20230706_131655.jpg
 
L
Varit iväg och vallat med bc pojkarna. Spock har ju tagit det lugnt men nu verkar trampdynan ha läkt så det var första gången i fårhagen för honom på några veckor. Alltså han är sååå fin 🤩🤩🤩. Trodde han skulle vara hetsigare pga vilan men han var samma stabila klippa till hund som alltid med fåren ❤️.

Imorgon ska han kanske få köra sin första blåbärstävling I agility, har inte riktigt bestämt mig än.

Spock
Visa bifogad fil 122845
Han är så himla söt!
 
Kan just ha råkat höra av mig till jobbet och bett kollega lägga undan en stor, dyr, snygg och skön hundbädd till mig, trots att partner tyckte det vore klokt att vänta tills vi flyttat för att se hur bädden får plats i nya hemmet :angel: Men det är mina pengar, nuvarande bädden hemma är extremt sliten och otrevlig och hundarna älskar verkligen den som jag nu tänkt köpa. Så eh. Det är åtminstone inte spontanshopping. Jag har spanat efter ny bädd i ungefär ett år och haft ögonen på just den här i flera månader. Usch. Jag hatar att köpa dyra saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp