Pass förvaring

I och med att lagen säger att det ska finnas hos hästen bör ju intresset ligga hos stallägaren att kalkylera med vettiga ex små dokumentskåp, om hen skall ha inackorderingar.

I och med att lagen säger att det ska finnas hos hästen bör ju intresset ligga hos stallägaren att kalkylera med vettiga ex små dokumentskåp, om hen skall ha inackorderingar.
Såna är ju helt värdelösa. Ta med under armen och banka uppepå för att öppna.

Jaha, givetvis får de sitta fast i väggen.
Men det känns svårt att hitta en lösning som passar dig.
Du får vara glad att din stallägare inte följer lagen.
Ja jag tycker att lagen är orimlig. Å andra sidan har jag aldrig ens hört talas om någon som behövt visa passet annat är hos vet eller på tävling.

Ja jag tycker att lagen är orimlig. Å andra sidan har jag aldrig ens hört talas om någon som behövt visa passet annat är hos vet eller på tävling.
Jag har fått uppvisa mina pass när länsstyrelsen kom. Finns mycket orimliga lagar, jag skulle tex vilja att det räckte att stallägaren hade kopia som dög för att tex visa länsstyrelsen. Men det är givetvis inte möjligt.

Jag skulle aldrig acceptera en lösning som innebär att jag själv inte kan komma åt passet omedelbart, precis när jag vill/behöver. Jag har behövt åka in akut till klinik vid ett par tillfällen. Det behöver alltså förvaras i stallet. Jag tänker att vill en ha inackorderingar så lär en lösa det. Som tur är så var det inget problem för mig att stallkamraterna kunde komma åt passet (grimmor etc kunde få fötter ibland men inte passen), vi var få i stallet.

Senast ändrad:
På tävling har man ingen skyldighet att visa passet men man måste ha det med sig för att man transporterar hästen. ;)

Förresten läste nu att det finns inget krav på att visa upp passet vid en akut nödsituation till veterinären.
Jag har nog nästan aldrig behövt visa passet för veterinär. Enda gången var nog vid besiktningen när hästen köptes, då tror jag veterinären typ noterade id-kontroll eller liknande. Har alltid med passet till vet men inte behövt visa (undantag vaccination såklart).

Nej men i vanliga fall finns vaccinationerna i passet.
Jag vet, men diskuterade just när man MÅSTE ha med sig passet. :)

F ö så resonerar jag som du, jag har helst koll på mitt pass själv och som sagt, just nu i bilen men ska hitta ett fukttätt fodral och sen förvara det i trailern, då är det iaf vid hästens bostad och det är alltid med om jag åker nånstans. :)

Jag vet, men diskuterade just när man MÅSTE ha med sig passet. :)

F ö så resonerar jag som du, jag har helst koll på mitt pass själv och som sagt, just nu i bilen men ska hitta ett fukttätt fodral och sen förvara det i trailern, då är det iaf vid hästens bostad och det är alltid med om jag åker nånstans. :)
Vi har en gammal ryktlåda i transporten där vi har extra grimma och elkabeln, när släpet är kopplat lägger vi i lås och kulskydd och sätter lådan i bilen. Där skulle man kunna ha passet kanske.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 319
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 249
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur