Pass som utlandsboende (utbruten från Covid-19 del 6)

turbofling

Trådstartare
Vi har fatt ett problem, vi har sen länge tänkt att göra en rundresa i Österrike med husvagnen iar.
Nu stiger antal smittade och värst i just dom delarna vi ska till. Nu maste jag till Wien, det finns inte sa mkt att välja pa eftersom jag maste till ambassaden för att fixa nytt pass. Varför ska det vara sa krangligt som utlandsboende att fixa nytt pass sa man maste aka till ambassaden, det är inte direkt nära fran oss till Wien och dyrt är det ocksa.
 
Vi har fatt ett problem, vi har sen länge tänkt att göra en rundresa i Österrike med husvagnen iar.
Nu stiger antal smittade och värst i just dom delarna vi ska till. Nu maste jag till Wien, det finns inte sa mkt att välja pa eftersom jag maste till ambassaden för att fixa nytt pass. Varför ska det vara sa krangligt som utlandsboende att fixa nytt pass sa man maste aka till ambassaden, det är inte direkt nära fran oss till Wien och dyrt är det ocksa.

Om man bor i Vastra USA maste man (sedan September forra aret) aka till Washington DC eller New York for att fixa Svenskt pass. Tidigare kunde man gora det i San Francisco och Seattle, eller en buss som korde upp och ner efter kusten ... Nu maste man kopa flygbiljett till Ostkusten (en liten tripp pa 500 Svenska mil, eller en flygtur pa 6 timmar om man har en direktflight som passar tidsmassigt) och vanta i manader for att passet sedermera ska skickas till antingen Seattle eller San Francisco. :crazy: :cautious:
Det hela innebar att alla som har Amerikanskt medborgarskap numera skippar det Svenska passet. :meh: Da mitt Svenska pass har gatt ut blir det inget nytt innan jag kommer till Sverige nasta gang ... men jag tycker verkligen synd om alla som inte har ett dubbelt medborgarskap. 😶
 
Om man bor i Vastra USA maste man (sedan September forra aret) aka till Washington DC eller New York for att fixa Svenskt pass. Tidigare kunde man gora det i San Francisco och Seattle, eller en buss som korde upp och ner efter kusten ... Nu maste man kopa flygbiljett till Ostkusten (en liten tripp pa 500 Svenska mil, eller en flygtur pa 6 timmar om man har en direktflight som passar tidsmassigt) och vanta i manader for att passet sedermera ska skickas till antingen Seattle eller San Francisco. :crazy: :cautious:
Det hela innebar att alla som har Amerikanskt medborgarskap numera skippar det Svenska passet. :meh: Da mitt Svenska pass har gatt ut blir det inget nytt innan jag kommer till Sverige nasta gang ... men jag tycker verkligen synd om alla som inte har ett dubbelt medborgarskap. 😶
Aven for oss har nere i Australien ar det ocksa lika omstandigt att fornya passet. Vi maste ta oss till ambassaden i Canberra. Detta innebar for mig och dottern att vi maste boka en tid pa ambassaden, ta ledigt fran jobb och skola, satta oss pa flyget i en timme, hyra bil, aka till ambassaden for ett 30 MINUTERS mote, sedan flyga hem igen. Alltsa for ett pass som kostar 500SEK pa polis stationen hemma i Sverige kostar oss 1400 SEK + resekostnader och inkomstbortfall💸 . Inte konstigt att ambassaden rekomenderade att man fornyar sitt pass vid besok i Sverige.

Tur ar ju att aven vi har dubbelt medborgarskap men ocksa att vi har kunnat tajmat vara Sverige resor sa vi kunnat fornya vara pass. Tydligen ar det svarare att fornya passet om det gatt ut sa vi far se hur det blir nu i Corona tider. Just nu ar vi i Melbourne helt isolerade fran ovriga Australien men som tur ar sa det inte dags for for nya pass annu :)
 
Mitt pass gick ut fore jul :cautious: och som det ser ut nu lar vi inte satta oss pa ett plan och andas samma luft som alla andra i det forsta taget. Det lar bli ett nytt Svenskt pass nasta gang jag aker till Sverige.
 
Mitt pass gick ut fore jul :cautious: och som det ser ut nu lar vi inte satta oss pa ett plan och andas samma luft som alla andra i det forsta taget. Det lar bli ett nytt Svenskt pass nasta gang jag aker till Sverige.

Men innebär inte det att ni just inte skulle bli insläppta i Sverige? Amerikanska medborgare får inte komma in i EU. Men det är ju i praktiken inget problem då jag antar att ni inte tänkt sätta er på en så lång flygning under coronaperioden.
 
Men innebär inte det att ni just inte skulle bli insläppta i Sverige? Amerikanska medborgare får inte komma in i EU. Men det är ju i praktiken inget problem då jag antar att ni inte tänkt sätta er på en så lång flygning under coronaperioden.

Att bli inslappt eller inte ar en "non issue". Som jag sa ar det inte aktuellt att flyga nagonstans fran trygga lilla Oregon just nu. :grin: Och Sverige ar inte pa tal forran Corona ar "gardagen's nyheter".:p
 
Men innebär inte det att ni just inte skulle bli insläppta i Sverige? Amerikanska medborgare får inte komma in i EU. Men det är ju i praktiken inget problem då jag antar att ni inte tänkt sätta er på en så lång flygning under coronaperioden.
Man förlorar ju inte sitt medborgarskap bara för att man inte har ett giltigt pass. Dock vet jag inte hur det går vid tullen om man inte har giltigt pass.
 
Man förlorar ju inte sitt medborgarskap bara för att man inte har ett giltigt pass. Dock vet jag inte hur det går vid tullen om man inte har giltigt pass.

Nä, självklart inte. Men kan man bevisa det på annat sätt än med pass?

Man kan komma in i Sverige från DK via Öresundsbron och färjan från Helsingör med svenskt körkort. Men det gäller inte vid andra EU-länders gränser (om man t.ex. behöver mellanlanda på annan EU-flygplats på vägen till Sverige).
 
Senast ändrad:
Man har ju ett papper med bevis om svenskt medborgarskap och man borde ju finnas med i något ”system”. Men vet som sagt inte hur det fungerar vid gränsen, troligtvis behövs väl pass ändå.

Jag tvivlar på att det funkar när man står vid en gräns i en passkontroll. Det får man nog kolla upp det först annars kan det bli jobbigt.
 
Jag tvivlar på att det funkar när man står vid en gräns i en passkontroll. Det får man nog kolla upp det först annars kan det bli jobbigt.
Var det inte bevisa medborgarskapet för att kunna få ett nytt pass det handlade om.
Passkontroll är väl självklart att man behöver ett pass till, oavsett om man bor i landet eller utomlands?
 
Var det inte bevisa medborgarskapet för att kunna få ett nytt pass det handlade om.
Passkontroll är väl självklart att man behöver ett pass till, oavsett om man bor i landet eller utomlands?

Nä, nån sa att de skulle vänta med att skaffa nytt svenskt pass till nästa gång de var i Sverige. Men nu kommer de inte bli insläppta i Sverige om de inte kan visa upp ett svenskt pass eftersom amerikanska medborgare inte släpps in i EU för tillfället. Så då får de vänta.
 
Nä, nån sa att de skulle vänta med att skaffa nytt svenskt pass till nästa gång de var i Sverige. Men nu kommer de inte bli insläppta i Sverige om de inte kan visa upp ett svenskt pass eftersom amerikanska medborgare inte släpps in i EU för tillfället. Så då får de vänta.
Ja, men tanken var väl att resa när saker har normaliserats och då reser man på sitt pass från det andra landet. Avstår man från att resa inom landet pga smitta så reser man väl inte utomlands då heller?
 
Ja, men tanken var väl att resa när saker har normaliserats och då reser man på sitt pass från det andra landet. Avstår man från att resa inom landet pga smitta så reser man väl inte utomlands då heller?

Nä, jag skrev ju det. *suck* Jag skrev att det i praktiken inte var nåt problem eftersom jag antog att de inte ville sätta sig på en så lång flygresa... Läs alla inläggen innan du börjar argumentera emoti fortsättningen. Lite tröttsamt att behöva dra allt en gång till. Såå intressant var det inte...
 
Nä, jag skrev ju det. *suck* Jag skrev att det i praktiken inte var nåt problem eftersom jag antog att de inte ville sätta sig på en så lång flygresa... Läs alla inläggen innan du börjar argumentera emoti fortsättningen. Lite tröttsamt att behöva dra allt en gång till. Såå intressant var det inte...
Det var inte jag som började med att göra en generaliserad diskussion av det, så du behöver inte hacka på mig.
Men oavsett ett sidospår som bör rinna ut i denna tråds sand...
 
Man förlorar ju inte sitt medborgarskap bara för att man inte har ett giltigt pass. Dock vet jag inte hur det går vid tullen om man inte har giltigt pass.
Man har ju ett papper med bevis om svenskt medborgarskap och man borde ju finnas med i något ”system”. Men vet som sagt inte hur det fungerar vid gränsen, troligtvis behövs väl pass ändå.

Exact!
Och ingen kommer ens ut ur sitt land (oavsett vilket det ar) pa en internationell flight utan giltigt pass. Nu ar vi ju manga som bor utomlands och har dubbla medborgarskap och darfor kan skaffa pass i det land vi befinner oss i (och den lilla hala 500 Svenska mil fran platsen Svenska UD har bestamt att Svenskar maste befinna sig i for att fa Svenskt pass).
 
Exact!
Och ingen kommer ens ut ur sitt land (oavsett vilket det ar) pa en internationell flight utan giltigt pass. Nu ar vi ju manga som bor utomlands och har dubbla medborgarskap och darfor kan skaffa pass i det land vi befinner oss i (och den lilla hala 500 Svenska mil fran platsen Svenska UD har bestamt att Svenskar maste befinna sig i for att fa Svenskt pass).
Jodå, det råder passfrihet inom Norden. Jag har tagit mig med flyg till Island utan pass exempelvis, flera gånger dessutom. Och passerat gränsen till Danmark många gånger (via båt/tåg/bil) utan pass. På gränsen mellan Tyskland och Danmark var det heller ingen som kollade passet. Så nog kan jag ta mig ut ur landet utan pass och så långt som till Tyskland lyckades det.
 
Exact!
Och ingen kommer ens ut ur sitt land (oavsett vilket det ar) pa en internationell flight utan giltigt pass. Nu ar vi ju manga som bor utomlands och har dubbla medborgarskap och darfor kan skaffa pass i det land vi befinner oss i (och den lilla hala 500 Svenska mil fran platsen Svenska UD har bestamt att Svenskar maste befinna sig i for att fa Svenskt pass).

Förutom passfrihet inom Norden kan du resa inom Schengen utan pass om du har giltigt id-kort.
 
Är man utomlands och passet blir ogiltigt ansöker man om ett nytt på en svensk ambassad eller vissa konsulat. Inom Schengen man man resa utan pass. Flygbolag kan knorra, men pass är inget krav och med bil är det bara att tuta och köra.

I Norge kan du inte få nytt svenskt pass, det måste man ta sig till Sverige för :) Finns såklart konsulat och ambassader här, men pass hjälper dom inte en med. Nu kan man ju åka på annat godkänt id till Sverige skulle det vara så att passet gått ut. Men vet inte hur det blir i dessa tider om det kan ställa till problem för folk?
 
Är man utomlands och passet blir ogiltigt ansöker man om ett nytt på en svensk ambassad eller vissa konsulat. Inom Schengen man man resa utan pass. Flygbolag kan knorra, men pass är inget krav och med bil är det bara att tuta och köra. Ja kanske inte i coronatider, men i grund och botten är det vad som gäller.

Det var ju just det att narmaste Svenska konsulat eller Ambasad ligger mer an 500 svenska mil fran dar vi bor ... Nu har vi Amerikanskt pass sa vi skippar helt enkelt det Svenska tills vi kommer till Sverige laaaangt efter Corona har slutat vara sadant hot.

Jodå, det råder passfrihet inom Norden. Jag har tagit mig med flyg till Island utan pass exempelvis, flera gånger dessutom. Och passerat gränsen till Danmark många gånger (via båt/tåg/bil) utan pass. På gränsen mellan Tyskland och Danmark var det heller ingen som kollade passet. Så nog kan jag ta mig ut ur landet utan pass och så långt som till Tyskland lyckades det.

Good for you!
Jag kan ta mig till Canada och Mexico utan pass men med Amerikanskt korkort ... Men inte till Europa, liksom ingen Europe kan ta sig till USA utan pass.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 547
Senast: Stefffie
·
Hästhantering Hej, har ventilerat det här lite i andras tradar men inte fatt nagon reaktion sa jag tankte att det kanske ar battre att starta en egen...
Svar
17
· Visningar
1 896
Senast: daphna
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: Spunkgrodan
·
Övr. Katt Maste fa skriva av mig lite innan jag blir tokig. Kopte tva Maine Coonkatter i varas som nu ar 8 manader. De kastrerades i juni och...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: aemaria
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp