Passa in kandar

Sv: Passa in kandar

Hejda sig lite...

Du har "hjälpt" henne istället för att hon får hjälp av ett proffs på plats.
Konstiga grejor som att skänkeln måste böjas ut osv. På en normal kandarstång är skänkeln konstruerad ngt utåtvinklad o bridongen ligger inte innanför stången när de används- inverkar.

Man kan bara gå efter vad DU har skrivit o där framgår det att hästen fortfarande ej har ridits dressyr eller annat än lång tygel o ej heller att människan inte har kunnat rida.

Varför hänvisar du inte vidare till en tränare? Det är den största gåtan- om det nu finns ngn:confused:
 
Sv: Passa in kandar

Ja du.. Som jag skrivit tidigare så är detta enbart en diskussion som vi haft med varandra och jag har skapat tråden för att själ lära mig mer och för att se om det fanns några tips att få. Vad är så hemskt med det??

Och som jag vidare skrivit tidigt i tråden så fick hon råd av tränaren att börja skritta lite hemma på kandaret. Och att när hon kom tillbaka nästa träning skulle hon hjälpa henne att passa in det. Men hon kom inte så långt som till nästa träning innan hon gjorde illa sig. De pratade om vad som hon skulle prova för något och när hon gjort det har det inte suttit bra. Och därför uppkom diskussionen. Jag trodde inte det var förbjudet att starta trådar på buke för att själv få lära sig om saker andra håller på med. Vad är nackdelen med kunskap? Du kan ju dela med dig istället för att sitta och vara otrevlig och gå på som en jag vet inte vad.

Och de där konstigheterna med att vrida ut överskänkeln får stå för dig, för här och var där man läser så skriver kandaranvändare att de gör så.
Så att det är konstigt, det är det du som tycker. Och jag tänker inte leva efter din tro och filosofi även om du ofta har mycket bra saker att dela med dig av, men det är det fler som har. Men när du är på det här humöret är du bara tråkig. varför inte ha en bra diskussion och lära folk istället? Det är tråkigt för jag tycker du verkar väldigt kunnig inom många områden men ibland helt ovillig att dela med dig så man lär sig, du vill bara köra över folk när de frågar om hjälp?

Så nej hon är verkligen inte ensam och tar deffinitivt hjälp av sin tränare. Men efter första tipsen så kändes inte den kombinationen okej och vi började spåna på alternativ. Och där kommer buke in. Lite tips och synvinklar. Hur har personer med samma ''problem'' löst det.


Vad är det för fel med att hästen vilat och är riden på kandaret på lång tygel?

Varför tar man med automatik för givet att så fort en tråd startas på buke så har inte problemet lyfts med en som kan innan? Man kanske vill ha fler synvinklar, tips och råd. Eller helt enkelt diskutera och lära sig mer. Varför är det så svårt att låta mig få göra det? Jag kan inte gå till hennes tränare och diskutera kandaret. Jag kan prata med min tränare om det men jag föredrar att prata om och lägga fokus på det jag och min häst håller på med, inte andras problem när jag rider för min tränare. Sen finns det ju mycket duktigt folk på buke om du inte uppmärksammat det??

Och för det sista så är det inte jag som återupplivat denna tråden. Jag var nöjd med den hjälp jag fått, dels från dig. Så jag vet inte varför du börjar dra upp allt igen och helt plötsligt inte alls är vänlig eller hjälpsam.

Det enda instuktionerna tjejen fått är att släng på ett kandar, börja skritta med det på lång tygel hemma i skogen, ta en stång som känns bra för dig och som du tror hästen kan trivas med, en bridong liknande tränsbettet och sedan passar vi in det optimalt nästa träning och provar oss sedan fram vilka bett han trivs bäst på, men måste börja någon stans.
Hon går och bestämmer sig för en ''klassisk'' stång (tjock med bred port som tränaren föreslog) som hon lånar av en bekant och tredelas muffbridong. Provar ut det på hästen och hon tycker inte det blir bra. Bestämmer sig för att prova en rak stång. Jag frågar om den här och får tips här att en låg kort port är bättre och bridong med rörliga ringar och hon byter till dessa. Provar ut det och efter lite mixtrande så sitter det väldigt bra och hästen verkar supernöjd det lilla den gått. Nästa steg är att ta med kandaret till träningen och låta tränaren se över det, MEN hon gör sig illa på jobbet och blir sjukskriven och hästen får stå - vilket gör att tränaren inte sett hästen ännu och kan hjälpa henne med kandaret (som har hängt på sin krok sen tidig sommar). Vad tycker du är problemet med tillvägagångssättet?? Man måste ju börja någonstans som tränaren säger. Sen när hon känner hur hästen känns i jobbet med betten så skulle de börja ändra om det behövdes.

Innan man provat är det ju omöjligt att veta vad som är rätt. Men med lite tips från erfarna personer är det lättare att få en bra start?.
 
Senast ändrad:
Sv: Passa in kandar

Det hela blev ju fel när hon inte tog anpassningen direkt med tränaren o istället började gå efter eget tycke.
Hon kunde ha lagt det på is istället för att köpa??? olika stänger.

Det är inte alls omöjligt att tränaren hade hissat upp bettena o sen bett tjejen rida o utgått därifrån. Det verkar ju inte heller som hon har så stor RIDrutin på kandar.

Det är inte så svårt att sätta in betten o se att de bara nuddar varandra o hissa upp om den tar i kanintänderna. För att få allt rätt bör man hålla i bridongtyglarna från ryttarens position o då även spänna kindkedjan. Det blir ofta för lös kedja om man inte gör så o därmed får man en stång som faller igenom= o hästen kan tycka att det är obehagligt att få porten mer upp i gomen. Ngt som man kan misstolka till att det är fel på stången.
Anpassningen är ofta mer viktig än materialet. Därav tränarens råd. "Rid inte med det förrän jag kollat. skritta ut i skogen bara". Typ:angel:
Sätter man det för lågt kan man på tungproblem, en häst som börjar skaka på bettena eller går bakom HAND.
Sorry om jag blev otålig..:o
 
Senast ändrad:
Sv: Passa in kandar

Det är lugnt, förstår hur du menar. Och ja det blir ju svårt när inte tränaren kan styra upp det direkt. Men hon följde tränarens tips om att prova ut nåt som känns bra så kollar vi på det nästa gång. Hennes tränare bor inte på samma ort utan kommer och gästtränar och jag har för mig att tränarens tanke var att hästen skulle bli lite bekant med två bett i munnen så de kunde börja rida lite på kandaret direkt på träningen. Därav tipset om att skritta på det hemma så han inte fick en chock :) Men helt klart håller jag med dig om att de må va bra mycket lättare att ta med sig grejerna och låta tränaren passa in det direkt och sen börja rida lite på det hemma eller hur man nu vill vänja in dem på det. :)
 
Sv: Passa in kandar

jag funderar oxå på kandar. tråden kom ju fram till många olika saker, kanske jag oxå kan få tips ;)

Min häst har liten mun, men bred käke upptill. tre delat bett är inte det han gillar bäst, men det funkar, då har han stl 12,5

Jag rider på ett postkandar och det är 13 cm och svängd stång, det gillar han bäst anledningen till att mina stänger är längre beror helt enkelt på att överskänkeln ger tryck på kinden om jag tar ett 12,5cm , så därför måste jag i det läget ha en längre stång.

Sen rider jag också på ett rakt Pelham, tycket han går bättre på det än tre delat, men inte lika bra som postkandaret. Pelhamet är också 13cm för att få plats med överskänkeln. Dock rider jag med med pelhamet med mitt westernträngs, då har jag ju långa tyglar och rider med trängande tygeltag så att säga, det ger ju inte den typen av inverkan, snarare tyngden på tygeln.

skit samman, om jag nu vill ha kandar. Hur ska jag tänka, liten mun, känslig (men det är jag oxå och vi känner varann väldigt väl ) Ska bridongen vara 12,5 och kandaret 11,5 med svängd stång, alt rak stång, ingen tungfrihet, han har låg gom. Hur tänker ni här??
 
Sv: Passa in kandar

Rent spontant så undrar jag varför du vill rida på kandar? Skall du ha det för att rida dressyr eller för att typ kunna få stopp på hästen? För att kunna svara måste det framgå.
 
Sv: Passa in kandar

ja du, jag får stopp på min häst med sätet, du kanske rider med handen?

om du undrar varför jag rider på stång? fråga då.

Jo min häst är inte förtjust i delade bett, det blir lixom rörigt i munnen, han gillar lite tyngre och stabilare bett. Men nu har vi ridit så pass många år tillsammans och han har blivit betydligt mycket bättre, så jag tänkte gå över till tre delat oxå.

Jag rider dressyr, men det innebär inte att jag utesluter andra ridsätt. Jag gillar även western ridning och hoppning ;)

Min grund baserar sig på centrerad ridning.

åter till frågan, själv har jag mest stött på att bridongen är i samma stl som tränsbettet eller 0,5-1cm längre och stången samma som tränsbettet. det jag funderade över här i tråden var den som sa att de hade stången en stl mindre, det lät intressant.

och en liten poäng bara angående bett och "de" som kanske tror att "jag" skulle ha svårt att få stopp på min / mina hästar.. Jag har en teori, den lyder; en häst springer ju med benen, inte munnen så det är ju inte bettet som avgör den saken, snarare kommunikationsträning.. ;)
 
Sv: Passa in kandar

Hallå sunshine! :devil: Det var jag som skrev det om längder på bett. Kanske någon mer har gjort samma sak, vet ej. Jag kan inget om ditt sätt att rida så jag kan inte hjälpa dig. Självklart använder jag mig av handen när jag rider, att bara rida för sitsen är helt enkelt omöjligt. Jag använder hela min kropp när jag rider och för att man skall kunna rida dressyr så måste hästen gå fram till handen. Sen behöver man inte dra den i munnen för det, men att rida dressyr utan att ha ett enda gram i handen går inte. Sen "springer" inte en dressyrhäst med benen heller :)
 
Sv: Passa in kandar

du måste vara en stjärna på att få folk tycka illa om dig ;)

Jag tyckte då ditt inlägg tidigare i tråden var bra, nu har jag fullständigt ändrat uppfattning om dig. ( inte din kunskap om betten)

Jag vet hur man rider hästen från skänkel till handen, och med kroppen.

det var bara det att du så tydligt trodde jag inte kunde rida som jag var tvungen att svara så...

Men det spelar mig ingen roll, tro vad du vill...

Jag vet vilka jag tränar för och vart mina hästar kommer ifrån.

En western ryttare, tex, kan ju rida sina hästar samlat och seriebyten osv utan att hålla stöd i handen, så det borde ju funka?? lika så inom det akademiska, där rids väl hästarna också på längre tygel och utför de flesta rörelser hästar kan.

Det är väl också så att hästen egentligen helt utan ryttare kan utföra alla rörelser? Det är ju faktiskt inte så att vi människor lär hästen galoppombyten / piaff / passage osv.

så om nu hästen i sitt naturliga tillstånd redan kan alla dessa rörelser, så handlar det ju om kommunikation mellan ryttare och häst för att tillsammans få till de här rörelserna, och då finns ju mig veterligen olika ridsätt / ridstilar för att få till en o samma rörelse, endel rider dressyr på klassiskt vis, endel rider galoppombyten utan sadel och träns ???
 
Sv: Passa in kandar

det var bara det att du så tydligt trodde jag inte kunde rida som jag var tvungen att svara så...

fast VAR uttrycker kryddan att du inte kan rida?
Det var en vanlig fråga -det kan ju finnas olika anledningar till att man vill rida på kandar, tex att du i dressyren kommit till kandarklasser, du tycker att du har bättre kontroll, hästen trivs bäst på det eller whatever....och kryddan undrade vad din var. Du bad om tips -och för att kunna ge ett så bra tips som möjligt kan man behöva mer info, för att kanske kunna tipsa om nåt annat.
 
Sv: Passa in kandar

jag beskrev vilka typer av bett min häst tyckte om, om tex rakt, svängt och tungfrihet, att han hade liten mun och låg gom, samt blir snabbt bred över käken. Det är väl info om hästens mun och att han tex inte tycker om / passar för tungfrihetsbett. Den infon tycker jag är bra beskriven..

Vilka tankar jag har varför jag vill betsla upp... Ja det kan ju vara för att jag känner att han stiger i utbildningsnivå och till våren tänker jag betsla upp för att kunna förfina vårt arbete.

Att jag inte skrev det sistnämnda var ju helt klart för jag tog det för givet att man kanske inte betslar upp bara för skoj skull.
 
Sv: Passa in kandar

men det är helt lugnt. Jag har en uppfattning om dessa bett som jag delar med min tränare / goda vän / samt min enas häst förra ägare ( samma person). Hon satsar på OS i rio, så hennes kunskap och tips och ideér tar jag gärna emot.

Det jag tyckte var intressant var ju kryddans beskrivning av en mindre stång.

luungt, ursäkta kryddan för att jag blev lite irriterad, jag kanske läste ditt inlägg på fel sätt ;)
 
Sv: Passa in kandar

jag beskrev vilka typer av bett min häst tyckte om, om tex rakt, svängt och tungfrihet, att han hade liten mun och låg gom, samt blir snabbt bred över käken. Det är väl info om hästens mun och att han tex inte tycker om / passar för tungfrihetsbett. Den infon tycker jag är bra beskriven..

Vilka tankar jag har varför jag vill betsla upp... Ja det kan ju vara för att jag känner att han stiger i utbildningsnivå och till våren tänker jag betsla upp för att kunna förfina vårt arbete.

Att jag inte skrev det sistnämnda var ju helt klart för jag tog det för givet att man kanske inte betslar upp bara för skoj skull.

Detta inlägg var ju väldigt tydligt och enkelt att tipsa utifrån. Tyvärr är det inte helt självklart att folk inte betslar upp utan anledning och därför ställer man ju frågan -varför just kandar?
Men hursomhelst, vad hästen trivs med för stång är ju väldigt individuellt -men utifrån din beskrivning så hade jag testat en stång utan tungfrihet men är lätt svängd. Och inte köpt den dyraste mest fancy stången, utan en lite billigare så man har råd att mixtra lite om hästen inte är nöjd
 
Sv: Passa in kandar

tänkte det med, men sen är ju frågan på bridongen, två eller tre delat, jag har ju ridit på både två och tre delat tränsbett på honom och han går ungefär lika dant på båda, och i stl där har han 12,5 så då ska stången vara 12,5 eller 11,5 men vilket tycker ni känns bäst när ni rider, samma stl eller olika stl?

direkta skillnaden på 2 o 3 delat? Jag tänker här då bla på att min polle kanske inte tycker om trycket upp i gommen av delade bett, på tränsbett kan jag oxå tillägga att jag ibland rider på oledat tränsbett.
 
Sv: Passa in kandar

Jag har precis satt ihop mitt kandar men ej provat på hästen än.. Jag har samma storlek på stång och bridong (samma strl som på tränsbett -11,5). Har själv valt en bridong som är tredelad för jag rider vanligtvis på tredelat tränsbett och hästen trivs med det -men det säger ju inte att det kommer gå hem med kombinationen stång+tredelad bridong. Jag tror man får prova sig fram lite.
 
Sv: Passa in kandar

får testa helt enkelt, men det var ju bra att du påminde om att man först kan köpa de billigare alternativen ;)

Jag kör nog då på 3 delat och svängd stång ;) i samma stl, ska se hur det ser ut i munnen om jag sänker pelhamet till "stång" nivån, det är ju 13cm långt och då kan jag ju oxå se hur mycket förstort det ser ut där på plats ;)

Sen kan jag ju oxå ta ett par pass på banan med både det 3 och 2 delade bettet och se vilket han gillar bäst så att säga, ska ju inte handla detta riktigt ännu ändå, då jag enbart har paddock hemma så blir det ju lite lugnare period nu på vinter ;) tycker det är lite läskigt att köra när det är så halt med ;)
 
Sv: Passa in kandar

Bara att testa. Jag ska inte ha kandar på någon av mina två riktigt än heller, men kan ju prova ut det ordentligt iallafall.
Som sagt, man behöver inte köpa det dyraste utan kan ju vara bra att ha möjligheten att testa olika varianter om man inte skulle träffa rätt direkt.
 
Sv: Passa in kandar

Att jag ställde frågan om vad du skulle ha kandaret till beror på att även t e x hoppryttare rider på kandar ibland. Så du missförstod frågan. Och beroende på VAD man skall ha det till och vilken typ av häst som man sitter på så väljer man olika längd på skänkeln också.
Det normala inom dressyren är att man har samma längd på bridongen som på tränsbettet och att man går ner en storlek på stången eftersom hästens mun är smalare där stången ligger.
Och det finns säkert flera som blir sura över det jag skriver, ibland blir jag förvånad över vissa svar jag får :confused: Jag lovar att lägga till flera såna här i framtiden: :):):) :D
 
Sv: Passa in kandar

du måste vara en stjärna på att få folk tycka illa om dig ;)

Jag tyckte då ditt inlägg tidigare i tråden var bra, nu har jag fullständigt ändrat uppfattning om dig. ( inte din kunskap om betten)

Jag vet hur man rider hästen från skänkel till handen, och med kroppen.

det var bara det att du så tydligt trodde jag inte kunde rida som jag var tvungen att svara så...

Men det spelar mig ingen roll, tro vad du vill...

Jag vet vilka jag tränar för och vart mina hästar kommer ifrån.

En western ryttare, tex, kan ju rida sina hästar samlat och seriebyten osv utan att hålla stöd i handen, så det borde ju funka?? lika så inom det akademiska, där rids väl hästarna också på längre tygel och utför de flesta rörelser hästar kan.

Det är väl också så att hästen egentligen helt utan ryttare kan utföra alla rörelser? Det är ju faktiskt inte så att vi människor lär hästen galoppombyten / piaff / passage osv.

så om nu hästen i sitt naturliga tillstånd redan kan alla dessa rörelser, så handlar det ju om kommunikation mellan ryttare och häst för att tillsammans få till de här rörelserna, och då finns ju mig veterligen olika ridsätt / ridstilar för att få till en o samma rörelse, endel rider dressyr på klassiskt vis, endel rider galoppombyten utan sadel och träns ???
Om man anser att westernryttare rider i samlade gångarter samt gör seriebyten bra...:crazy:

Jag har aldrig sett några hästar utföra bra piaff, passage eller seriebyten. jo min ena som efter INLÄRNING briljerade med en massa byten i vartannat på rak linje. Annars är det mer konster som har med att göra att göra sig pampigare eller skräckinjagande. tänk antiloper som hoppar fram.

Hästen måste gå att ridas på träns innan kandaret sätts in. funkar det inte beror det på ryttarens hand/ ridning. Du rider mest på bridongen.

Sällan beror det på hästen eller dess mun om den går att rida på vanligt bett- basta!
 
Sv: Passa in kandar

Men jag vill nog ändå påstå att alla hästar inte trivs med delade bett , endel tycker om "hela" alltså oledade bett. Men jag rider även min häst på oledat tränsbett med fasta ringar
. :)
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
824
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 860
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp