Passa in kandar

Sv: Passa in kandar

När jag introducerade kandar på vår ena valde jag att använda en mer eller mindre rak Sprenger stång med lite tungfrihet och korta skänklar från första början och det är den jag har fortfarande tillsammans med ett tunt tredelat bridongbett i samma storlek.

Hur som så tycker inte jag att det finns några anledningar till att börja använda kandar för tidigt speciellt inte om du har en häst som har haft lite svår mun. Har du hittat något som den trivs med -så rid med det så till vida att det inte finns tävlingsmässiga krav att kandar måste bäras eller att man är på en sådan nivå träningsmässigt. Självklart kan det vara klokt att skola in en häst successivt innan man på "riktigt" rider på den nivån. Men jag får känslan av att det ibland är lite häftigt att rida på dubbla tyglar och ha onödiga bett i munnen på hästar. Vet inte om du tillhör den kategorin men med tanke på att du nämner både pelham och postkandar så blir mina dressyrhjärna helt till sig. ;)

Våra två hästar är på liknande nivå och den ena rids regelbundet på kandar, medan den andra aldrig ens har provat ett ännu. Man får känna sig fram men det finns ingen anledning att stressa eller experimentera bara för experimenterandets skull.

Jag hoppas att du inta tar illa vid dig, jag skriver utifrån mina erfarenheter och tyvärr tycker jag att man allt för ofta ser okänsliga händer hålla i tyglarna -både på träns och kandar.
 
Sv: Passa in kandar

ok, nej jag tar inte illa vid mig, hästen i fråga hade jag inte ännu tänkt börja rida kandar med. Utan såg tråden, vet att vi kommer att komma dit, tänkte först introducera honom isåfall till vår/ sommar om allt utvecklar sig så bra det har gjort än så¨länge.

Jag har inte hållit på så jätte långe med hästar, 22år, och jag har haft möjligheten att under många av dessa år få tillfället att rida in så kallade "svåra" hästar ( med hjälp naturligtvis). Jag vill bara tydliggöra detta uttryck, med att säga att i min värld finns inga problem hästar, endast endel som behöver en hel del mer tid på sig och att man som hästmänniska ska kunna hitta olika vägar för varje individ för att nå samma mål ;)

endel av mina föregående hästar jag fått äran att vara i kontakt med har inte alltid haft förutsättningarna att gå så långt, men de har blivit toppen allround hästar som istället fått göra "sitt bästa" än det så kallade bästa ;) om ni förstår vad jag menar ;)

Nu har jag 2 st kvar, en 9åring och en 5åring.

9åringen och jag började rida för ca 3,5år sen. han var en ängslig själ som inte riktigt var förstådd, men är idag en underbar kille, vi rider på blandat sätt, jag menar att jag som person inte enbart riktar in mig på dressyr och anledningen till det är att när man möter dessa hästar kan man ibland vara tvungen att gå en annan väg för att kunna nå samma mål.

Men i grunden är det dressyr jag tycker om och det är oxå det jag introducerar när hästen är mogen för den typen av koncentration och har förtroende för ryttaren, då dressyr i mina ögon är ett arbete som kräver just förtroende och koncentration.

vi har idag kommit till att börja med tex förvänd galopp / piruetter, nu ska ni inte tro att det är vackra piruetter. missförstå mig inte men en början till dem, och min tanke var att om ca 6-8mån har vi kanske kommit till det stadie där vi börjar komma upp till den typen av betsling.

men men, jag kommer inte att gå för fort fram, det kan jag lova, då mina hästar är av kalibern att du inte går för fort fram;) annars hade dom inte stått i mitt stall.

jag vill inte vara för övertydlig, men märker oxå i mina inlägg att jag kanske inte är tydlig nog, dessutom så har ju varje häst sin historia och det skulle vara omöjligt att berätta allt och få perfekt respons på ett forum.

jag vill återigen tillägga att jag rider för BRA tränare, 3st olika faktiskt, de är alla inriktade dressyr, men ser olika saker att träna på, jag har oxå många goda vänner med betydlig mer erfarenhet än jag som jag har daglig kontakt med och vi pratar alltid om hästarna och utvecklingen, ingen här ska tro att jag sitter hemma i stallet och exprimenterar med bett. Jag har iallfall så mycket erfarenhet ;)

Men just kandar har jag inte ridit på innan ;) Men jag har ridit på en massa andra saker.kanske även grimma räknas.

Jag kan ju säga en tanke jag har om hästens mun, tygeln, handen, bettet;) att om hästens mun vore smör och tyglarna siden trådar, du skall rida så mjukt att tråden aldrig skär genom smöret;)

Hoppas jag ytterligare har kunnat förklara lite tydligare om mig och mina tankar ;)
 
Sv: Passa in kandar

Du kan aldrig ställa en häst i nacken med ett oledat. du tappar kontakten på yttersidan när man så försöker göra.

att rida kravlöst på rakt bett funkar.
 
Sv: Passa in kandar

hittade en bra hemsida som beskrev alla olika typer av bett och hur de fungerar ;) men på hemsidan skriver han inte som Axel beskrev...

Stångbettets fördelar är att det ligger stadigt i hästens mun och att det verkar på hela munnen. Samtidigt är det ett skarpt bett eftersom hävstångsmekanismen gör att det verkar i hästens mun starkare än vi tar i tygeln. Stången använder vi alltså i stort sett enbart när vi vill förhålla eller ställa/böja...

jag vill gärna ha ännu mer information om raka/oledade/stång, Axel vad har du lärt dig? du får gärna svara lite mer ingående då jag är väldigt nyfiken. ;)
 
Sv: Passa in kandar

Du kan ställa lika lite med stång som med rakt bett- därav det är bridongen som man rider mest på.
 
Sv: Passa in kandar

Inte ens den regerande olympiska mästarinnan rider sin på kandar- som många svenska dressyrtanter:D


Se o njut:love:


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-OT_6suEdl8

Ja, och hon är liten och späd och en kraftfull häst. :bow: Carl är också en så sympatisk ryttare. Härligt att se filmen.

Tänker på folk som sätter på kandar och sen tycker att det går så finemang att få hästen trevlig :crazy: Hörde om nån som skrev att hästen gick så fantastiskt bra men hon måste ha kandar som "livräddare". Den människan tävlar tydligen msv i alla fall. Svenska dressyrtanter som sagt :D :o
 
Sv: Passa in kandar

Många hästar blir aldrig utan kandaret mer sen de fått in det:crazy:

De proffs som jag har sett rider sina på träns allt som oftast.

att det går... ja det såg vi på filmen:bow::love:
 
Sv: Passa in kandar

*lånar sista*

Har läst o läst i denna tråden och i andra och har kommit fram till att det skiljer sig en del vad folk tycker, som alltid med hästfolk ;)

Jag ska börja vänja in min pålle på kandar snart då det snart dags att ta det steget på tävling men jag har funderat mkt på det här med storleken på bridongens bettringar. De flesta säger att man bör ha en bridong med lite mindre ringar men ändå ser man rellativt ofta hästar som går med kandar och har ett vanligt tränsbett med vanliga lite större ringar som bridong. Vilken betydelse har storleken på bettringen egentligen???
 
Sv: Passa in kandar

Någon betydelse har det säkert, men jag känner noll skillnad om jag rider med små eller stora ringar på bridongen. (Red med tränsbettet som bridong först och eftersom hästen trivdes med den betslingen köpte jag en likadan bridong för att få de mindre ringarna). Anledningen till att jag la 1000 kr till för att få ett precis likadant bett - med små ringar - var för att jag ville ha mindre skrot visuellt sett.
Skall bli kul att se vad du får för svar på den här frågan! :)
Det är ett vanligt tredelat Sprengerbett btw. Inte det svagt framåtböjda, för det är för tjockt för min häst, det är det gamla lite smalare bettet.
 
Senast ändrad:
Sv: Passa in kandar

De "betarna" trimmar min hästtandläkare eftersom det är stor risk att hästen nyps av dem när man rider, även med bett.
 
Sv: Passa in kandar

hittade en bra hemsida som beskrev alla olika typer av bett och hur de fungerar ;) men på hemsidan skriver han inte som Axel beskrev...

Stångbettets fördelar är att det ligger stadigt i hästens mun och att det verkar på hela munnen. Samtidigt är det ett skarpt bett eftersom hävstångsmekanismen gör att det verkar i hästens mun starkare än vi tar i tygeln. Stången använder vi alltså i stort sett enbart när vi vill förhålla eller ställa/böja...

Stången kan användas till annat än att vara förstärkt broms. Hästen kan läras att stång och bridong har olika betydelse.
- Stången kan användas för att förmå hästen att ändra vinkeln mellan hästens hals och huvud.
- Bridongen kan användas för att förmå hästen att höja huvudet.
 
Sv: Passa in kandar

De "betarna" trimmar min hästtandläkare eftersom det är stor risk att hästen nyps av dem när man rider, även med bett.

Trimmar, menar du att han slipar ner dem mycket? Aldrig vart med om det. Men då vill jag ändra och fippla så lite som möjligt med hästens tänder å. :)
Men det känns ju inte som man kommer ifrån problemet om man trimmar dem, då måste man ju rycka dem helt om problemet är att stången tenderar att slå i dem när man sänker den.??
 
Sv: Passa in kandar

Jag håller med dig 100% det var oxå så att här blir man total sågad ibland bara för att man ställer en nyfiken fråga. Men så som du beskriver uppfattar jag oxå användningen av bredong o stång. Håller själv just nu på att prova ut 3delade sprenger bett till min polle som inte gillar 3delat innan. Men det kan ju oxå vara pga att jag köpt billigare bett. Han funkar bättre på ett lite mer böjt. Men men ;-) alltid kul med buke läsning ;-)
 
Sv: Passa in kandar

Beror på hur långa de tänderna är från början, en del har ju rejält långa såna tänder om man inte trimmat dem.
Ja min tandläkare (haft samma i ca 7 år till hästarna jag haft), slipar en del på de tänderna (inte så att de blir pyttesmå, men slipar till så det inte är vassa kanter eller för långa).
 
Sv: Passa in kandar

Men alltså dessa betar kan ju bli rejält stora. Och hur som haver oavsett om de är stora eller små så ligger ju stången emot tanden oavsett storleken på tanden om stången sitter för långt ner i förhållande till tänderna. Jag förstår faktiskt inte hur man ska kunna trimma tanden så detta problem försvinner? Kan du inte visa bild?
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
824
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 860
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp