Splittan

Trådstartare
Då jag inte har fått några inlägg på dressyr sidan, så prövar jga här i stället. Eftersom jag vet att här finns kunniga och kloka människor!

Till mattes stora förvåning, nästan, så fick jag min häst till att göra passage flera gånger och lite piaff, inte så många steg, ca 5 steg åt gången.
Men så här glad är jag

Men jag behöver lite hjälp av er!
Jag vill ha tips och råd. Hur jag ska fortsätta nu. Hur mkt jag kan begära av hästen m.m.

Nu ska jag berätta hur jag gjorde!!
Jag har samlat min häst mkt innan, både från marken (tömkörning) och från ryggen. Hon har gjort nått steg i passage när jag har tömkört henne, men det har varit svårt att få fram det, för oftast så börjar hon galoppera på stället.
SÅ här tömkör jag: När jag vill att hon ska samla sig så går jag snärma henna och snet bakom, med pisken bakom rumpan.

MEN i dag så tömkörde jag henne och tänkte göra öppna.
Hon flyttade sig inte så mkt som jag ville.
Så jag tänkte att hon kanske skulle flytta lite mer om jag tog fram pisken så den löpte längs med hennes kropp (jag hoppas ni förstår vad jag menar?).
Resultatet blir att hon tittar på pisken och går in i passage , hon bara samlar sig och visps så blev det passage.
Jag blev paff, men tänkte: det här ska jag pröva!
Så jag går ut på spåret och samlar hennes trav (pisken bakom rumpan) för fram pisken längs med henes kropp och hästen går i passage igen...
Jag prövade även att peta hene på korset med spöet, med reultat att hon sätter ordentligt under sig och går in i passage igen, kortar jag hon lite till så går hon in i piaff.

Nu är det dock bara några steg hon tar, men hade varit väldigt glad för goda råd om hur jag ska fortsätta m.m!

Mvh EN mkt glad "splittan"
 
Sålenge den går i rett form, og ikke trykker ryggen unna gjennom å spenne muskulaturen i overlinjen - så synes jeg dette høres bare fint ut. Bare ikke krev for mye, bruk heller lang tid. Noen få minutter, 4 ganger i uken er nok. Husk at det tar lang tid å gjøre den sterk.
 
Jag är inte bra på tömkörning över huvudtaget, men det finns det folk här inne som är som säkert svarar också.

Men jag fattade det som om du nyss börjat med piaffen, eller?
I dså fall tycker jag att du bara ska ägna dig åt den åtminstone i ett halvår för att stärka din häst. Att begära passage innan den är ordentligt stärk är inte så schyst även om det ser "lätt" ut för dom är de oftast inte klara för det.

Jag hoppas att du får mer givande svar av de andra som akn lite mer om tömkörning.
 
Det var passagen hon gjorde först, sedan så fick jag henne även att göra lite piaff.
Hon har väldigt lätt att samla sig och sätta under sig.
 
Hon har väldigt lätt för att sätta under sig dock så kryllar hon gärna ihop sin hals lite för mkt, så där måste jag se till att hon släpper lite, för annars så spänner hon just musklerna i överlinjen.

Man vill ju så gärna träna på det mkt nu, det är alltid kul när man äntligen får resultat från en lång träning, med riktning mot piaff, passage.

Men som med allting annat så får man hejda sig och inte bli för ivrig ;),

Det ser ju så lätt ut för de hästar man ser på TV m.m
Men min häst orkade bara ett par steg, sedan vill hon gå in i "stillastående" galopp, men jag försökte att mana fram hon i mellantrav innan hon slåg över från passage till galopp.
Har fått lärta mig att samlar man en häst mkt så ska man låta den går framåt lite fortare efter ett tag, är det rätt tenkt eller är jag helt ute och cyklar :confused:
 
Om hun tilbyr seg å gå i 'stillestående' galopp, så synes jeg du skal ta imot dette supertilbudet med stor takk!

Bryt heller av før hun ikke orker mere. En liten advarsel her: Når hester går i så samlet galopp, ønsker de snart å strekke litt ut på bakbeina. Pass opp, og ikke korriger/straff den om den gjør dette. Det er en helt vanlig reaksjon og er et tegn på at hesten virkelig har lagt vekten bakover, slik at den føler behov for å strekke ut litt. Dette er også en utmerket øvelse for å løsgjøre leddene i bakparten.

Jeg ville ikke jaget den fram i mellom trav men heller tatt imot tilbudet om galopp, og brukt det. Bare pass på at du skaper en positiv arbeidsatmosfære, og at hesten som sagt ikke blir spent eller at den unndrar seg gjennom å trykke ryggen bort.

Høres ut som du har en virkelig fin hest. :bow:
 
Vissa hästar kan ha enklare för passagen och det verkar det ju som om din häst har så du kanske får börja i den änden i stället.

Orsaken till att det ser så lätt ut på tv är för att de gär en annan sorts passage. De gör benlyftspassage och då hamnar gärna ryggen i ett statiskt läge=skadligt!
Vi försöker sträva efter en ryggsvungs passage där ryggraden "svungar". den blir inte lika spektakulär (beror självklart en del på hästen och hur länge man tränat), men den bygger upp, tränar och är hälsosam för hästen.

Är det tungt för din häst så är du troligtvis på rätt väg! Man ska bara vara glad när hästarna måste ta i för att göra t.ex passage för då visar de ( i de allra flesta fallen) att de gör det rätt.

Jag tycker också att hästen ska få gå fram en del efter att de gjort en samlande rörelse och det tror jag alla här inne håller med om.
Bjud din häst att säka framåt-nedåt med huvudet och nacken så får du ännu mer med dig. Då kommer du att märka om din häst har gjort den samlande rörelsen utan spänning.
 
Hon har väldigt lätt att samla sig, hon har lätt för att gå i mkt sammlad galopp och kan göra halva fina piuretter, i bland så kan vi få till en hel...
Jag är hoppryttare igentligen, men i hoppning så har man stor fördel om hästen är vändbar och i balans..

Då ska jag göra som du säger, har inte tänkt i de banorna om hur användbar den samlade galoppen var!
Men så blir det kanske när man håller på med dressyr och de högre skolorna själv. Men det är kul att lära sin häst nya saker!

Min häst är en mkt känslig häst, men hon ställer ofta upp och gör det jag ber henne och jobbar då för fullt.
Fast i bland är hon riktigt lat :angel:

tackar för bra tips, och tar tacksamt imot fler :bow:. Då jag inte vill förstöra det jag och min häst har påbörjat!
 
Hon kämpar och jobbar i passagen, och jag tycker den ser ganska bra ut, sett då från en nybörjar häst i passage och nybörjar ryttare inom de högre skolorna.

Jag tycker det är kul att utbilda min häst i de lite högre skolorna, vill altid ha något nytt att lära min häst, det är en liten kick när man ser sina framsteg.

Mer framåt - neråt, ja, det behöver hon, hon är en aning hög. Och jobba mot att hon gör sin rörels utan att bli spänd.

Jag slukar alla tips :bow:, jag vill ju inte förstöra det min häst har visat mig att hon kan när jag ber henne!
 
Jag tror våra hästar är väldigt lika , det låter så. Ganska roligt att en galoppör nedärver sådant :smirk:
 
'hon är en aning hög. Och jobba mot att hon gör sin rörels utan att bli spänd'

Flott at du klarer å se dette. Om hun gjør øvelsen gjennom å spenne seg i ryggen, så blir det feil. Du må være veldig nøye med dette, for det er fort at hun lærer seg å gjøre det via spenning. Uten å ha sett det, er det vanskelig å si noe mer. Det med spenning gjelder generelt.

Jeg arbeider ikke med tømmekjøring selv, men jeg arbeider hestene mine på lange tyglar. Her går vi ved siden av hesten enten den skritter, traver eller galopperer. Det sier seg selv at galoppen må være veldig samlet for å kunne gå ved siden av den. Den første galoppen får man gjerne fordi hesten tilbyr seg å galoppere, den er litt frisk en dag og går over i galopp ut fra et hjørne når den skal inn i versade f.eks. Har man arbeidet i måneder/år med å gjøre hesten sterk, så kan man da begynne å arbeide hesten i så samlet galopp.

Det finnes hester som tilbyr galopp som absolutt ikke er klare for det fysisk. Dem skal selvsagt ikke 'få lov' til å fortsette i galopp. Det er trenerens ansvar å avgjøre hvorvidt hesten er klar eller ikke for det den tilbyr seg å gjøre.

Innen den klassiske dressuren, finner man et begrep som heter 'å tilby'. Det vil si at hesten av og til gjør noe annet enn det man hadde tenkt. Er det noe man kan bruke senere, som f.eks. passage, så legger man til hjelpen for denne - og lar hesten gjøre det den 'tilbyr'. Dette er en utmerket måte å lære hesten nye øvelser på - før den egentlig skal begynne å trene dem. Changementer f.eks. Enkelte hester har tendens til å bytte galopp på samme sted hver gang, og istedenfor å korriere den, kan man legge til hjelpen for bytte - og på den måten liksom leke seg fram i innlæringen.

Når jeg leser innlegget ditt, får jeg følelsen av at det er dette som skjer, nemlig at hesten din selv finner ut at den gjerne kan gå passage. Så da er det bare å ta imot med åpne armer, og forsøke å lære hesten din hjelpen for denne. Vær ydmyk, bruk lang tid, og sørg for at hesten synes det er gøy - slik at den gjerne tilbyr seg å gjøre dette igjen. Får du til dette, har du oppnådd noe stort. Samme teknikk kan du bruke med stort sett alt. Med litt taktikk, kan du faktisk 'lure' hesten til å tilby det du ønsker den skal gjøre. Jeg gjør dette mye, spesielt i innlæringen av nye vanskelige øvelser. Gøy er det også, både for hest og 'rytter'. :)
 
Tänkte igår pröva tipsen jag har fått av er, men regnet de vräkte ner, så det blev inget av tömkörningen :(.
Ska hoppträna idag, men i morgon då ska jag äntligen pröva tipsen. Jag är så ivrig så jag blev väldig irriterad när det regnade.

Ska se om jag kan ta lite foton sedan, så jag kan få reda på om jag är på rätt eller på fel väg!


Japp du har alldeles rätt i att hästen själv valde att gå i passage. Och jag komm på att hon gärna gjorde det när jag höll pisken på ett visst sätt!!?

Att gå i väldigt sammlad galopp har hon gjort i något år.
Att hon har musklat till sig änu mer märket jag igår när jag skulle sätta på regntäcket. Täcket passade inte alls runt bogarna på henne, och det passade för 6 månader sedan..

Jag måste tacka för dina bra inlägg, har fått många "aha-upplevelser", och smarta lösningar av dig.
Jag lovar att jag kommer att ha mer frågor och funderingar, då detta bara är början för mig och min häst.
 
Andra träningspasset!

I dag så gick jag ut för att öva och pröva tipsen jag har fått.
Hon tycks ha smält det som hände första gången, och idag så förstod hon direkt vad som förväntades av henne!
Det gjorde att hon blev mkt mer avspänd och hon jobbade på ordentligt och gav lite mer extra av sig själv.

Jag kräver inte så mkt av henne, vilket gör att hon tycker det är roligt och inte allt för svårt, och det leder till att hon ställer upp och jobbar lite hårdare för att göra mig ännu mer glad så att hon får mer beröm :)

Hennes piaff är inte så centrerad änn, och hennes passage är i lite "söligare tempo".
Jag vill ju som sagt inte pressa henne, det kommer ju med tiden när hon orkar mer!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 925
Senast: WildHorse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 554
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 624
Senast: Klara
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 225
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp