Bukefalos 28 år!

Passande häst

Först, snälla använd en stavningskontroll. Jag har dyslexi, och det blir svårt för mig att läsa så många felstavade ord.

Det stavas, vana, verklighet, väldigt, helst, också, fina, vila, vila, benen, och böjningen hära existerar inte. Det blir jättejobbigt för mig att läsa när det är så många stavfel blandade med chat-stavning. Min intränade ordmönsterpassning fungerar inte då. Utan jag måste ljuda mig fram genom orden som en annan förstaklassare. Och då så slår dyslexin till och blandar bokstäverna med varandra. Det tar då en himla tid för mig att förstå vad du skriver. Rättstavad text läser jag däremot lika fort som alla andra. Det har jag tränat in.

Förövrigt har jag några frågor om hur man gör när man töltar och spänner skinkorna sammtidigt..
Är det menningen att man ska spänna skinkorna el skinkan i varje steg, varanat steg, med frambenens steg el bakbenen?
Man spänner en skinka i taget mellan bak och frambenets nedslag på varje sida. Detta för att fördröja steget mellan bak och fram och på så sätt bryta passtakten.

Om amn spänner skinkan tror du att man då stör hästen när den arbetar, i jämförelse med om man sitter helt stilla och bara följer med.
Nej, man visar hästen hur den skall använda sin rygg för att komma till 4-takten.

Om vi nu säger att du ska tölta länge, hur gör du för att orka spänna skinkan? el slutar du med det?
Jag tränar hårt och brutalt. Och visst har jag varit mör i skinkorna ibland. Snacka träningsvärk. Om hästen har svårt att hålla 4-takten och lätt binder sig mot passer, så rider jag med växelvis skinkspänning hela töltpasset. Men på vältöltande hästar, så behöver jag bara följa med och låta mitt bäcken beskriva en Konsum åtta.

JAg har lärt mig att när hästen gör rätt så ska man ge den eftergift, dvs sluta invärka på hästen, tills dess man behöver be hästen förbättra rörelsen avsluta den el likande.
Det blir automatisk eftergift för hästen när hästens rygg och ryttarens bäcken och skinkor "dansar i takt".

och om man oxå använder skinkan för att flytta hästen sidledes är det inte stor risk att hästen uppfattar spänningarna i skinkan som en uppmaning att flytta sig sidledes? Hur gör du för att hästen inte ska missförstå dig?
Spänningen i skinkan skall vara så kort att hästen inte hinner iväg åt sidan innan spänningen kommer i andra skinkan.

Sen har jag en fråga till, när jag spänner ena skinkan så spänner jag ryggen oxå, när jag spänner arm musklerna så spänns även skinkan och ryggen, hur ska man bära sig åt för att minnimera spänningarna i sin kropp som kan störa hästen?
Man måste träna mycket. Och genom att träna att omväxlande spänna och slappna av en muskel i taget i kroppen, så får man så småningom så mycket kontroll över kroppen att man kan BARA spänna ena skinkan eller BARA flytta ena handen. Yoga, tai chi, dans, judo, karate, jiu jutsu och en del andra fysiska aktiviterer är bra för det.
 
okej, tack för svaren,, vet du vad,, jag har oxå dyslexi, och när jag inte skriver skolarbeten brukar jag inte bry mig så mycket om hur jag stavar, för jag är så himmla slö.. fast man kanske borde skärpa sig lite.. :D
 
jag är också tacksam för mer noggranhet i stavningen! Även utan dyslexi är det jobbigt att läsa med många stavfel. Och jag vill läsa, för diskussionen är intressant!

/Malin
 
Jag hoppas inte att det var mina inlägg du tog illa upp av, det var inte meningen iaf. Jag tror inte att du har förstört hästen eller något sånt, men däremot förstår jag inte varför du rider in en 5-växlad häst när du inte är van vid de extra gångarterna. Men självklart vill jag inte sänka dig eller så, men jag tycker det är synd om dig att du har fått ett sånt stort ansvar som att rida in en häst när du inte har tillräckligt med kunskaper.

Vad bra att du har en tränare, det kanske är bättre att du frågar han/hon om hur du ska göra eftersom han/hon vet hur du och din häst fungerar. Det är ju inte helt lätt att förstå sånna här ganska komplicerade saker om ingen visar en.

Vad bra att du har lyckats så bra med hans uppförande och respekt mot människor, det ska du vara stolt över :)

Lycka till..!
 
Klart jag frågar och pratar med tränaren jag rider för, men det betyder ju inte att jag inte ska leta information på andra ställen,,
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 831
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp