Passar den!?

Elma_vip

Trådstartare
Undrar ifall den här sadeln ser ut att passa min dam. :P Om inte, vad är fel?

Ryggen:
DSCN1831.jpg

DSCN1832.jpg

Ingen sadelgjord:
DSCN1833.jpg

DSCN1834.jpg

DSCN1835.jpg

Spänd sadelgjord(vet inte om det har nån betydelse men):
DSCN1836.jpg

DSCN1837.jpg

DSCN1838.jpg

DSCN1841.jpg

Bild på hela hästen med all utrustning:
DSCN1845.jpg

Obs! Hon står lite snett på bilderna, tror att det är golvet hon står på som spökar. :P

Mvh Diana

Sv: Passar den!?

Okej. Tack, Ingen som kan se lite hur den ligger i alla fall? Om den liggger helt fel?

jag tycker det ser riktigt bra ut. Det syns ingenting alarmerande i alla fall. Den ligger inte i fram eller bakvikt. Den ser ut att vara lagom vid. Känn under med en hand mot sätet så att den ligger an jämnt hela vägen.

ta nya kort när du sadlat en hand längre bak för nu ligger den för långt fram

lägg sadeln lite längre bak, den ligger på bogbladet nu. kram rebeccah :) gå in på msn ikväll (:

Tack alla som svarat, ska lägga den lite längre bak än jag brukar imorron, så tar jag nya kort så kan jag lägga ut dom imorron kväll. =)

Mvh Diana

Förresten, Hur tyckte ni att hennes rygg såg ut? Har fått tipset att ha en gelepad under sadeln som stötdämpning, det kanske inte behövs eller? Kanske bara ska ha den när jag hoppar?

Mvh Diana

Den ligger för långt fram så det är svårt att se då. Men helt fel är den nog inte.

Oj det hade alla redan sagt...............

Så jag lägger till: Sadelmodellen är nog rätt för din hästs rygg, vad gäller bossorna. Den ska tex inte ha kilbossor eftersom den har en sänkt rygg. MEn jag är ingen expert så mer får andra säga.

Senast ändrad av en moderator:

Hoppar du i dressyrsadel? :D. Din häst ser ut att ha svängd rygg, och äldre stübben brukar ju vara ganska svängda. Vad är det för modell?

Dra bak den och kolla när du har spänt fast sadelgjorden om den "vippar" mkt baktill. Hur många cm är det mellan manke och framvalv? Det ska va mellan 4 och 7. Tycker den ser lite bred ut, isf kan du ju använda fårskinnspad eller nått. Sen kan ju hända att din häst höjer ryggen när den arbetar, Isf skulle du nog ha en rakare sadel.

Ta annars ut en sadelutprovare, det e viktigt att ens sadel ligger bra.

Hej!
Ett hett tipps att tänka på om inte hästen har haft den här sadeln tidigare är det risk att den sjunker lite.
Jag tänker i synnerhet på hennes manke!
En sadel med cutback är inte helt fel till en häst med sådan manke.
Hur stort mellan rum är det kvar när du sitter i sadeln.
En sadel skall så långt det går ligga bra utan en massa paddar och underlägg som är väldigt populärt i dagsläge..
Jag håller med resterande om att sadeln måste bak en bit för att ge frihet åt bogarna samt att sadelgjorden kommer hamna väldigt långt fram och störa hehhes/hans rörelser.
MItt stora tips KONTAKTA EN SADELUTPROVARE .
Fel sadel:DYRA VET.RÄKNINGAR OCH LIDANDE HÄST /Lycka Till!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror dock tyvärr att om du drar tillbaka sadel och lägger den bakom bogbladet så finns det risk att framvalvet tar i manken när du sätter dej i den...

Själva modellen är nog helt okej... men med tanke på hästen stora manken bör det nog vara en sadel med cutback om inte manken ska ta skada....

Japp den hoppar jag i. :P hehe Hur visste du att jag hoppade? (du kanske har läst mina andra trådar eller?:P ) Ska prova dra bak den. :P

sadeln ser inte ny ut, alltså borde den väl inte sjunka för det gör bara nya/nyomstoppade sadlar. Trodde jag iaf. :confused:

till trådskaparen:
jag tycker att din sadel ser ut att ligga helt ok. (men som alla andra sagt, dra bak den en bit!) men jag tycker att du ska skippa padden! speciellt gel-pads ligger som en tung blaffa på ryggen och hindrar ryggradens frihet, det är ju därför sadeln har en kanal inunder. ska du ha en pad om sadeln tex är för vid tycker jag att fårskinn är bäst.

Sadeln är konstruerad så den ska ge tillräcklig stötdämpning utan pad.

Travhästryttaren skrev:
Hej!
Ett hett tipps att tänka på om inte hästen har haft den här sadeln tidigare är det risk att den sjunker lite.
Jag tänker i synnerhet på hennes manke!
En sadel med cutback är inte helt fel till en häst med sådan manke.
Hur stort mellan rum är det kvar när du sitter i sadeln.
En sadel skall så långt det går ligga bra utan en massa paddar och underlägg som är väldigt populärt i dagsläge..
Jag håller med resterande om att sadeln måste bak en bit för att ge frihet åt bogarna samt att sadelgjorden kommer hamna väldigt långt fram och störa hehhes/hans rörelser.
MItt stora tips KONTAKTA EN SADELUTPROVARE .
Fel sadel:DYRA VET.RÄKNINGAR OCH LIDANDE HÄST /Lycka Till!!

Detta är sadeln jag har haft i 1½ år nu, fick med den när jag köpte Elma. Ska dra bak den och ta kort så får jag se hur den ligger då.

Clementine skrev:
sadeln ser inte ny ut, alltså borde den väl inte sjunka för det gör bara nya/nyomstoppade sadlar. Trodde jag iaf. :confused:

till trådskaparen:
jag tycker att din sadel ser ut att ligga helt ok. (men som alla andra sagt, dra bak den en bit!) men jag tycker att du ska skippa padden! speciellt gel-pads ligger som en tung blaffa på ryggen och hindrar ryggradens frihet, det är ju därför sadeln har en kanal inunder. ska du ha en pad om sadeln tex är för vid tycker jag att fårskinn är bäst.

Sadeln är konstruerad så den ska ge tillräcklig stötdämpning utan pad.

Den är inte ny. Har haft den 1½ år nu. Okej, då tar jag bort padden och drar ak sadeln lite. låter det bra? :P

det låter bra för sadeln låg definitvt för långt fram. men man kan ju inte säga säkert att det blir bra förren man sett en bild

Clementine skrev:
det låter bra för sadeln låg definitvt för långt fram. men man kan ju inte säga säkert att det blir bra förren man sett en bild

Okej, lägger ut bilder imorron. :P

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: Cactus
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 542
Senast: Cambrie
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 784
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka