Passar sadeln??

Sv: Passar sadeln??

20683756.jpg

Jag tror faktist att det där schabraket var använt utan padd, men är inte säker.

Min första tanke när jag såg avtrycket på schabraket var att den ligger an i fram och bak, men inte i mitten (där det är "rent") - och då är ju sadeln för rak alternativt kan den vara för böjd också och lämna punkttryck = ger också ett "rent tryck" och att de områden som inte blir belastade blir smutsiga. Men sen när man ser sadeln på hästen så ser man också att den ligger an fram och bak och den är då inte för böjd för då hade man sett att den hade lättat, framför allt i bak. Jag kan ju givetvis inte se på bilderna att den inte ligger an i mitten, men ANTAR att den inte gör det m tanke på hur avtrycken blir.

Ett alternativ är också att sadeln är för smal och att den skulle passa bättre i en vidare bomvidd! Dvs det är eg inte bomFORMEN som är fel utan vidden...

Senast ändrad av en moderator:

Vilket märke/modell kan passa då??

Hm... Fjordingar är ju rätt breda så jag antar att det inte finns alltför mkt att välja på... Är inte jättebra på superbreda sadlar (vart är Diabolical Kitten när hon behövs :p)... Prestige kanske skulle funka, men frågan är om de kan bli tillräckligt breda för din fjording - jag tycker inte de är så jättebreda nämligen...

En annan tanke är att den sadel du har nu är för smal och om du har samma sadel i vidare bomvidd kanske den inte lägger sig som en brygga över hästens rygg?

lånar knapp av mig själv och skriver att kanske Stübben WX (33,5) kan passa?
Jag vet inte, men kanske? :idea:

Baserat på denna bild som jag nu tittat närmre på skulle jag vilja påstå att sadeln glider fram och därför krusar pälsen + lämnar tomrum i mitten. Att den glider fram beror troligtvis på att kusen behöver vidare bomvidd. Alltså - jag är inte säker på att hästen behöver en mer svängd bom, bara en vidare bomvidd.

Senast ändrad av en moderator:

TS:

Jag tror också på en bredare bomvidd men då hamnar sadeln på manken..

Prova Crown, Arabian, Frank Bains, HdR, M&N ev. den nya Griffin

precis min tanke. Blir bommen bredare kommer sadlens framvalv ligga på manken.

OM man tittar på stövmärket ser sadeln ut att inte ligga till ordentligt utom längst fram och vid bossorna så jag skulle tippa på att den är lite för rak för din hästs rygg. Jag har haft nästan samma problem på min häst. Jag letar ny sadel för fullt!

Baserat på denna bild som jag nu tittat närmre på skulle jag vilja påstå att sadeln glider fram och därför krusar pälsen + lämnar tomrum i mitten. Att den glider fram beror troligtvis på att kusen behöver vidare bomvidd. Alltså - jag är inte säker på att hästen behöver en mer svängd bom, bara en vidare bomvidd.

Den åker absolut inte fram, den åker snarare bakåt!
Hoppsadlar ska ju ligga lite på bogbladet, så att koppjärnsspetsen ligger lite bakom bogbladet men min sadel lägger sig så att man får in 2-3 fingrar mellan bogbladet och främsta punkten på sadeln. Jag tycker att det är lättare att prova ut dressyrsadlar än hoppsadlar pga. att det är mkt lättare att få bra bogfrihet med dressyrsadlar.

Vilgot behöver antagligen väldigt mycket bogfrihet...

Hm... Fjordingar är ju rätt breda så jag antar att det inte finns alltför mkt att välja på... Är inte jättebra på superbreda sadlar (vart är Diabolical Kitten när hon behövs :p)... Prestige kanske skulle funka, men frågan är om de kan bli tillräckligt breda för din fjording - jag tycker inte de är så jättebreda nämligen...

En annan tanke är att den sadel du har nu är för smal och om du har samma sadel i vidare bomvidd kanske den inte lägger sig som en brygga över hästens rygg?

Vilgot är iaf inte "fjordingbred".

Om håret lockar sig framtill är sadeln för smal.
Tycker inte den ser ut att vara för rak baserat på avtrycket. Att det är rent där beror nog snarare på att sadeln faktiskt ligger still där och trycker jämnt. Skulle snarare tippa på att den är för böjd, iom att sadeln rör sig mer längre bak. (därav smutsigt där bak)
Prova en lite vidare sadel och kanske en något rakare, typ Globus Esperanza eller Clic dressyr. Vill du ha tips på andra märken så säg till så får du det...

verkligen inte.. dom är så bannan formade sadlar kan bli;)

Liknande trådar

Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 531
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det... 2
Svar
28
· Visningar
4 934
Senast: Nea_
·
Utrustning Finns det ens? Jag är lite sugen på att skaffa en extrasadel till ponnyn att ha framförallt vid uteritt i blött/lerigt/äckligt väder...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka