Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

FlipTheFrog

Trådstartare
Så har vi börjat snegla lite åt Passathållet - en helt ny arena!

Vill ni hjälpa mig med modellbeteckningarna, vad ska man titta efter om det är en Passatkombi med fyrhjulsdrift som man är på jakt efter? Kan man se på beteckningen om det är en bensin- eller dieselmotor?

Ni med Passaterfarenhet, dela gärna med er av bu och bä!

Hur ligger de viktmässigt?
Skattemässigt?
Prismässigt?
Årsmodeller man ska passa sig för?
Hur är de att köra (vill gärna ha en pigg motor...)?
Hur är de att dra med?
Hur är lastutrymmet (jämfört t ex med Volvo 850)?
Hur långt går de innan det börjar bli dags att ta adjö?

~FlipTheSaabFrog
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Du talar om förra generationen va? Isf har jag hört att man ska försöka hitta ett ex från efter faceliften då barnsjukdomarna ska vara åtgärdade.

VAG:s framvagsdetaljer som länkarmar och bussningar på Passat/Audi A4 är svaga punkter som man tyvärr får räkna med att byta då och då verkar det som. Men det är nog en sjuka som de delar med flera andra, t.ex. Volvo.

Låg bränsleförbrukning, bra rostskydd och praktisk kaross är annars egenskaper jag gillar hos Passat.

Tror att du får dra ganska mycket med 4-hjulsdriven och diesel. Med en framhjulsdriven bensinare var det iaf för lite för oss.

Jag har inte dragit med ngn Passat, men har en kompis som drar ofta och hon älskar sin dieselkombi!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Frågan är hur mycket man måste köra för att det ska löna sig med en diesel..

När skedde faceliftet du pratar om?
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

halloj!!

Vi har en passat -02 sedan 4-motion V6.
Enligt min morbror så skall man titta på 02 och senare för att komma undan de värsta framvagnsproblemen på denna modellen...
Nu har jag inte papprena här så jag vet hur mycket vi får dra men vi har ju bara B-körkort här hemma så vi får ju inte dra så överdrivet mycket iaf, men för oss räcker det alldeles tillräckligt, tar oss fram i princip överallt både med och utan släp.

Man ska åtminstone gå på en V6 och modellerna med lite mer hästar s.a.s. turbo är ju inte fel, vi var först inne på en V5 med 150 hästar men provkörde en och näpp alldeles för slö..

Skatten är inte super blodig på våran iaf, vet inte hur nytt man måste gå och om man tjänar nått på att skaffa en med partikelfilter.

Brorsan hade en 2,5 diesel har jag för mig och den hade gått 20" tro jag när han köpte den och när han sålde den hade den gått 28" och inte har han behövt kosta på den mer än nån annan bil direkt...

Lastutrymmet kan jag inte svara för eftersom att vi inte har kombi men jag är fullt nöjd ändå, våran sväljer 3 tjejers shoppingkassar på månadshandlingarna så...:D
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Vi hade en från 90 som gick 40.000mil innan den fick åka till bilhimlen.

Det HADE gått att renovera motorn men kostade mer än vad det smakade.

Nästan ingen rost, snygg... Drog inte så mkt drivmedel trots bensin och brorsan bakom ratten.

Vet ej hur det var med släpet, vi hann bara åka 60mil med släp innan den dog (inte pga släpet). Och då motorväg.

Men jag sörjde när den dog :(
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Tack för svaren!!

Nån av er som vet hur mkt skatt ni betalar för er Passat?

Och nån som har koll på bensin/dieselförbrukningen?
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Har en turbo diesel -00, tror jag att det är.
Som sagt en del att fixa till i framvagnen då och då..., men annars en mkt bra bil.
Är pigg och bra att dra med och den är grymt snål att köra med.
Bra lastutrymme, får med mig allt till två hästar.
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Vi har en turbo diesel -04 kombi. Fungerar utmärkt att dra med. Låg bränsleförbrukning och stark. Vi har bara en framhjulsdriven men upplever inga problem med det. Jag är väldigt nöjd med bilen. Dock dyr service men behöver bara servas var 3000:ende mil.
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Bara...

Jag körde 5000mil förra året, det blir nästan två service/år *ryser*

(Nu kör jag int ens hälften, bättre väg till jobbet).
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Jag sörjer vår sportkombi varje gång jag ska brottas med pansarvagnen Volvo som vi har nu. V6 Syncro (4 hjulsdrift) hade vi och den var super att dra med, mjukkörd och lätt att manövrera. Stark som en oxe och kunde starta med lastad trailer på glashalt underlag (total dragvikt på B-kort 1380 kg). Vår passat hade lite problem med rost och var väldigt dyr att reparera. Man ser ju många 1,8 turbo från andra generationen före karossbytet, kanske är den ok? Man kan dra med en VW golf gti turbo också ;) det ser rätt fräckt ut!
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Tja, många andra bilar ska ju servas var 1500:ade mil så 3000 mil är lite bättre tycker jag. Kostar ca 5000:- förutom när det är dags för byta av kamkedja efter 12000 mil då kostar det 9000:-.... ryser! Vi närmar oss det...:eek::eek:
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Ja våran bensinare tro jag att vi betalar runt 2700 i skatt på året.
I och med att det är en bensinare drar den lite mer nu på vinterföre åsså om man kör med tunga kängorna på (för de e ju så roligt) så kanske runt 0,9 till 1 liter milen men på sommarn ligger den runt 0,8 och man kör som folk. helt överenskomligt för den säkerhet och framkomlighet man får för det.
:bow:
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Tack för hittills inkomna svar!
Här kommer fler frågor...

Vad är det i framvagnen som krånglar?! Har hört det om Passat från flera håll nu och känner inte alls till denna problematik (Saabmänniska som jag är är jag däremot väl bekant med andra spännande åkommor..).

Vet ni vad det är för lastvikt om man kommer upp på de större motorerna(V5 och V6)?

Hur länge måste man sköta servicen på "rätt ställe och vid rätt mil" för att garanti etc ska gälla?

Har Passater något milintervall då mycket brukar behöva bytas?
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Tack för hittills inkomna svar!
Här kommer fler frågor...

Vad är det i framvagnen som krånglar?! Har hört det om Passat från flera håll nu och känner inte alls till denna problematik (Saabmänniska som jag är är jag däremot väl bekant med andra spännande åkommor..).

Vet ni vad det är för lastvikt om man kommer upp på de större motorerna(V5 och V6)?

Hur länge måste man sköta servicen på "rätt ställe och vid rätt mil" för att garanti etc ska gälla?

Har Passater något milintervall då mycket brukar behöva bytas?

Vi har en Passat kombi -00 V6 4motion bensinare. Har haft den i drygt två år. Den slurpar tyvärr i sig rätt ordentligt med bränsle. Ca 1-1.2 liter milen. Vi har den som andra bil/dragbil. Kör en Diesel annars.

Den får dra 1800 kg och skatten kostade sist 2219 kr/år

Vad som krånglar i framvagnen har jag ingen aning om. Vi har klarat oss från sådana problem och kamkedjan var precis bytt när vi köpte den så oss har den bara kostat en normal service om året.

Förutom bränsleförbrukningen är vi supernöjda på alla sätt.
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Har Passater något milintervall då mycket brukar behöva bytas?

Kamremsbyte vid några 1000 mils intervall...det är inte tvärbilligt...annars det gamla vanliga...olja, filter mm

Broders 1,9 tdi drar ungefär 0,56 utan släp...vet inte vad den kan tänkas dra med dock betydligt mindre än en V6 bensin iaf. Dieslarna i sig är i regel så pass starka så 4M är kanske inte behövs om man inte är och trailar runt i skogen, dessutom så lär dom enligt min sambo dra mer också. Den enda negativa är väl som någon annan skrivit att framvagnen kan vara lite si så där...men satsa på något lite nyare...inte tidigare än 01 iaf!

Funderar själv på köpa en, måste bara provdra bjässen bakom broders först....
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Jag gillar min bil.

Den servas när vi känner för det. (Blir väl en gång om året inför besiktning ungefär).

Kamremmen gick på 2500kr på verkstad inkl nya remmar till generator, servo osv.

Jag byter nog aldrig, får lägga ner lite pengar på rostbekämpning tror jag.

:)
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Jag älskar min Volvo, den är billig, snäll och pålitlig.

Ju mer bil det diskuteras ju mer inser jag att nya bilar är både dyra att köpa, köra (med några undantag), laga, serva och äga.
 
Sv: Passat som dragbil - fyrhjulsdrift, ev diesel

Normalt sett så hade jag frågat min morbror om detta då han jobbat på VAG X-antal år...:confused: men han är utomlands för tillfället men har för mig att framvagnarna har "tunnare" "smalare" "klenare" länkarmar m.m. och från -02 är dessa saker utbytta till grövre saker.
Brorsan hade ju en 2,5 tdi men jag minns inte vad skatten hamnade på den iom att den var 4-driven också...

Inte vet jag men generellt så drar väl turbobilarna lite mindre då turbon inte ständigt nyttjas, men större motor blir det ju lite mer råstyrka tycker jag, "notera personlig åsikt".
Men vill man vara på det säkra vad gäller framkomlighet och man drar mycket och tungt så satsa definitivt på 4-wd så blir man i princip aldrig stannades nån stans.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 206
Senast: super
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 282
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp