Passform sadel

Bukefalos 30 år!

super

Trådstartare
Varning lång text..
Har en super duper känslig kille som hatar det mesta i sadelväg. Har verkligen provat nästan allt som fanns på marknaden innan vi köpte nuvarande.

Den sadel vi har nu fungerade toppen från start men fick problem när den skulle stoppas första gången. Då stoppade sadelmakaren den med äkta ull och det gillade inte hästen alls. Så fick leta som 17 för att hitta någon som stoppade med original ull. Hittade till slut en som stoppade med original ullen och då blev hästen hyfsat nöjd igen ett tag.
Stoppningen från fabriken höll i ca 1,5 år innan hästen började protestera. Men efter denna sadelmakare stoppade så började han protestera redan efter 6 månader. När hon försökte toppstoppa så blev det bara värre och värre så bytte då sadelmakare. Fick rek en som skulle vara så skicklig.. Denna sadelmakare lyckades istället få sadeln att börja rugga hästen och vad hen än gjorde så blev det bara värre. Och då började hen skylla på att sadeln säkert inte passade från början. Grejen är den att den hade aldrig ruggat hästen tidigare.. Eller efter..

Hur som så bytte jag sadelmakare igen och sa att vi får göra en nollställning och riva ut all ull och göra en helomstoppning. Denna sadelmakare lyckades och hästen blev jätte nöjd igen och sadeln ruggade inte längre. Den åkte dock bak lite och då tippade den så blev lite framvikt sas. Lade en trapezpadd och då fungerade det nästan ett år. Nu har den varit iväg för korrigering hos samma sadelmakare och vi valde då att värma om bommen till ett snäpp smalare samt så toppstoppade hon lite grann. Fick hem sadeln igår och hästen är super nöjd och bjöd som aldrig förr. Men sadeln åker fortfarande lite bakåt. Inte lika mycket som förut men jag skulle helst vilja ha den några cm längre fram. Problemet är att denna sadelmakare är väldigt långt bort så måste skicka sadeln varje gång plus att risken finns att hästen blir missnöjd och jag får skicka den igen.

Hur petiga skulle ni vara? Skulle ni acceptera att sadeln är lite längre bak än ni skulle önska. Jag tänkte jag skulle prova att lägga trapezpadden igen och se vad som händer. Vanliga paddar såsom fårskinn och tex Winderen fungerar inte, då säger hästen upp sig. Han har väldigt bred mankbas och jag tror han är väldigt känslig för att det blir trångt där, vilket det lätt blir med vanliga paddar.

Är väldigt kluven faktiskt om jag bara ska rida på och vara glad att hästen är nöjd eller försöka åtgärda och riskera missnöjd häst. Jag tänkte jag ska prova med trapezpadden iaf och se vad han säger.. Och att nästa gång den åker på korrigering försöka antingen stoppa mer fram eller ta in bommen ett snäpp till. Grejen är oxå att han sluttar väldigt upp mot bogbladen och allt jag lägger på glider bak. Om jag tex lägger på ett schabrak och går och hämtar sadeln så ligger schabraket halvvägs bak på ryggen när jag kommer tillbaka.. Så det kanske är en utopi att få sadeln att ligga där jag vill ha den..
Jaja bild på hästen med sadeln efter ridpasset.
20251020_181223.webp

Är den där bilden när den hasat bak? De flesta sadlar alldeles för långt fram. Jag tycker inte sadeln ligger för långt bak egentligen på bilden då din häst verkar ha en relativt lång manke och bog. Ev så kan det också vara så enkelt som att sadelgjordsläget och sadelläget inte stämmer överens och därför hamnar sadeln längre bak än du önskar. Har du testat lika olika gjordar?

Får du svårt att sitta när den åkt bak?
Jag hade inte brytt mig om att den glidit bak, om sadeln inte tippar dig fel i det läget
Nej inte mer än vanligt. Sadeln är väl inte helt optimalt till mig, skulle behöva smalare midja men hästen är bred över ryggen och som sagt dissar alla andra sadlar så jag får anpassa mig så gott det går. Har en seatsaver padd vid uteritt annars får jag så ont så jag knappt kan gå efteråt. Men med padden fungerar det bra.

Tycker det ser ut som att den på bilden sitter där jag hade lagt den. Ser inte riktigt var skulderbladen är men det ser okej ut. Så jag hade nog helt enkelt sadlat där från början, och kanske klippt lite längre bak. Är hästen nöjd så funkar det.
Jag har med flit lämnat päls lite längre fram för att lyfta täckena lite. Det tar bara några steg så lägger den sig där bak. När jag rider ut så måste vi ha förbygel annars ligger sadeln på länden efter någon uppförsbacke..😅

Tycker du den glider bak så pass att den riskerar att trycka på känsliga ställen bak på ryggen?
Jag hade nog varit nöjd trots att den glider, men den ska ju såklart inte hamna på dåliga ställen bakåt. Men din häst är ju superkinkig och tydlig så han hade säkert protesterat om den hamnade på ett dåligt ställe👍

Tycker du den glider bak så pass att den riskerar att trycka på känsliga ställen bak på ryggen?
Jag hade nog varit nöjd trots att den glider, men den ska ju såklart inte hamna på dåliga ställen bakåt. Men din häst är ju superkinkig och tydlig så han hade säkert protesterat om den hamnade på ett dåligt ställe👍
Den är väldigt löst stoppad längst bak för att inte störa länden. Den ligger precis vid sista revbenet när den åkt bak. Upplever inte att han är spänd i länden. Den åkte mer bak innan justeringen och då fick han små knölar vid mankbasen. Dom försvann när jag hade trapezpadden och då gled den inte lika mycket heller men kanske ungefär samma som nu efter justering. Jag hade dock hoppats att den skulle ligga mer kvar efter justeringen utan trapezpadd så blev väl lite besviken.

Jag hade inte sadlat längre fram än sådär, så för mig känns det rimligt att den landar ungefär där i normalt arbete. :)

Det är ju helt enkelt inte alla hästar som är formade för att behålla en sadel där vi vill ha den i alla lägen, så om hästen är nöjd hade jag fortsatt med förbygel vid uteritt och varit nöjd så. Framförallt om det är en häst som tydligt säger ifrån när det inte passar och verkar nöjd med sadeln som den är.

Väcker liv i den här tråden igen då jag igen har problem.. Hästen började protestera för ca en månad sedan och det har med tiden blivit mer och mer så för ca två veckor sedan så kontaktade jag sadelmakaren och skickade sadeln förra veckan för omstoppning. Jag skickade sadeln förra måndagen och hade den tillbaka redan på fredagen så jätte snabbt av sadelmakaren.

Red i sadeln för första gången i fredags men Mysen är inte nöjd. Den åker oxå bak minst lika mycket som innan stoppningen, vilket betyder att stoppningen inte verkar fungera.

Det enda positiva var att hästen inte fick bulor vid mankbasen som han fått sista tiden. Men som sagt inte nöjd utan tjurar och stannar hela tiden. Provade med trapezpadd men då gled den ännu mer bak. Så fick ge upp. Provade att rida ut i söndags med en modifierad Winderen padd och då kändes han ganska nöjd så blev lite hoppfull. Tömkörde sedan i tisdags och idag provred jag på banan med padden. Men det blev tvärnej från Mysen, grinig och ville inte samarbeta. När jag känner på stoppningen så tycker jag faktiskt inte den är helt jämn, utan det finns små ojämnheter, den är dock väldigt mjuk men frågan är om han reagerar ändå på dom små ojämnheterna. Jag tycker ju att padden borde hindra så han inte känner dom men man vet ju aldrig. Fick svar från sadelmakaren att han kanske behöver en annan sadel men det var ju ett rent helvete att bara hitta denna och så kanske vi står inför samma problem nästa gång den nya behöver stoppas. Blir oerhört trött på min pipiga häst ibland faktiskt!! Det är jätte problem varje gång sadeln ska toppstoppas så funderar om vi måste göra en helomstoppning igen..
Sadeln fungerade 1,5 år när den var ny men efter olika sadelmakare försökt fixa den så känns det som det bara blir värre. Den sadelmakaren jag har nu fick ju sadeln att fungera så hästen var nöjd när den var nystoppad ca 1 år. Så skickade den för ångning förra gången och då blev hästen nöjd men bara ca 3 månader..

Jag ger upp snart faktiskt!😭😭😭

Har du testat att ha en gelpad under sadeln mot hästens rygg? Man kan sia om mycket med detta vad som är rätt och fel där, men för min förra häst som var extremt känslig så gjorde den stor skillnad och efter jag började med den protesterade hon oavsett vad jag hade för sadel på om jag inte hade padden närmast ryggen. För henne var padden jätteviktig.

Har du testat att ha en gelpad under sadeln mot hästens rygg? Man kan sia om mycket med detta vad som är rätt och fel där, men för min förra häst som var extremt känslig så gjorde den stor skillnad och efter jag började med den protesterade hon oavsett vad jag hade för sadel på om jag inte hade padden närmast ryggen. För henne var padden jätteviktig.
Tack för tipset. Nej gelpadd är väl det enda jag inte testat. Jag tror tyvärr inte att det skulle hjälpa heller. Hästen är extremt bred vid mankbasen och om jag lägger på en gelpadd så blir kanalen för smal och han avskyr tryck nära mankbasen. 🫩

Du kan ju testa att klippa ur den framtill i så fall. sadeln ligger ju stilla med en sån och den avlastar bra. Som sagt kan vara värt att testa på en känslig häst. Jag menar den lite "klistriga" varianten. Sen spelade det ingen roll för min häst om den var nytvättad och klistrig eller inte, huvudsaken för henne var att den fanns där. Min nuvarande vill absolut ha fårskinn under sadeln och inte någon gelpadd men så är han inte lika känslig.

Väcker liv i den här tråden igen då jag igen har problem.. Hästen började protestera för ca en månad sedan och det har med tiden blivit mer och mer så för ca två veckor sedan så kontaktade jag sadelmakaren och skickade sadeln förra veckan för omstoppning. Jag skickade sadeln förra måndagen och hade den tillbaka redan på fredagen så jätte snabbt av sadelmakaren.

Red i sadeln för första gången i fredags men Mysen är inte nöjd. Den åker oxå bak minst lika mycket som innan stoppningen, vilket betyder att stoppningen inte verkar fungera.

Det enda positiva var att hästen inte fick bulor vid mankbasen som han fått sista tiden. Men som sagt inte nöjd utan tjurar och stannar hela tiden. Provade med trapezpadd men då gled den ännu mer bak. Så fick ge upp. Provade att rida ut i söndags med en modifierad Winderen padd och då kändes han ganska nöjd så blev lite hoppfull. Tömkörde sedan i tisdags och idag provred jag på banan med padden. Men det blev tvärnej från Mysen, grinig och ville inte samarbeta. När jag känner på stoppningen så tycker jag faktiskt inte den är helt jämn, utan det finns små ojämnheter, den är dock väldigt mjuk men frågan är om han reagerar ändå på dom små ojämnheterna. Jag tycker ju att padden borde hindra så han inte känner dom men man vet ju aldrig. Fick svar från sadelmakaren att han kanske behöver en annan sadel men det var ju ett rent helvete att bara hitta denna och så kanske vi står inför samma problem nästa gång den nya behöver stoppas. Blir oerhört trött på min pipiga häst ibland faktiskt!! Det är jätte problem varje gång sadeln ska toppstoppas så funderar om vi måste göra en helomstoppning igen..
Sadeln fungerade 1,5 år när den var ny men efter olika sadelmakare försökt fixa den så känns det som det bara blir värre. Den sadelmakaren jag har nu fick ju sadeln att fungera så hästen var nöjd när den var nystoppad ca 1 år. Så skickade den för ångning förra gången och då blev hästen nöjd men bara ca 3 månader..

Jag ger upp snart faktiskt!😭😭😭
Du kanske har svarat på detta tidigare, isåfall har jag glömt. Men har du provat något bomlöst alternativ? Jag tänker att din häst verkar superkänslig och en bomlös sadel är ju mer flexibel uppe på ryggen, den anpassar sig åt alla håll och kanter.

Du kanske har svarat på detta tidigare, isåfall har jag glömt. Men har du provat något bomlöst alternativ? Jag tänker att din häst verkar superkänslig och en bomlös sadel är ju mer flexibel uppe på ryggen, den anpassar sig åt alla håll och kanter.
Japp har testat och han avskydde det oxå.. Den gled även bak den med så det kan ha påverkat.

Ett tag trodde jag att han avskydde alla sadlar och funderade på om jag skulle vara tvungen att sälja honom som körhäst, men sedan som sista utväg så testade vi massa olika sadlar och då blev han nöjd med den sadeln som vi har till slut..

Men problemen började om när det var dax att stoppa den efter ca 1,5 år. Sedan dess har den inte fungerat ordentligt någon längre tid och flera sadelmakare har misslyckats med att få honom nöjd. Den senaste sadelmakaren fick honom nöjd när vi gjorde en helomstoppning så sista utvägen är helt enkelt att göra en ny helomstoppning men det blir ju väldigt dyrt att göra det varje gång.🤑

Japp har testat och han avskydde det oxå.. Den gled även bak den med så det kan ha påverkat.

Ett tag trodde jag att han avskydde alla sadlar och funderade på om jag skulle vara tvungen att sälja honom som körhäst, men sedan som sista utväg så testade vi massa olika sadlar och då blev han nöjd med den sadeln som vi har till slut..

Men problemen började om när det var dax att stoppa den efter ca 1,5 år. Sedan dess har den inte fungerat ordentligt någon längre tid och flera sadelmakare har misslyckats med att få honom nöjd. Den senaste sadelmakaren fick honom nöjd när vi gjorde en helomstoppning så sista utvägen är helt enkelt att göra en ny helomstoppning men det blir ju väldigt dyrt att göra det varje gång.🤑
Usch ingen lätt situation. Och samtidigt antar jag att han är underbar att rida när allt känns rätt. Då vill man ju inte ge upp ridningen. Jag upplever att det är svårt att hitta en sadel som passar året runt. Min blir lite rundare på sommaren och då började bomsadeln trycka på ryggen så för oss blev bomlöst en lösning.

Usch ingen lätt situation. Och samtidigt antar jag att han är underbar att rida när allt känns rätt. Då vill man ju inte ge upp ridningen. Jag upplever att det är svårt att hitta en sadel som passar året runt. Min blir lite rundare på sommaren och då började bomsadeln trycka på ryggen så för oss blev bomlöst en lösning.
Ja precis, när han är nöjd är han jätte fin. Min blir oxå lite tjock på sommaren men inte så att ryggen ändras så mycket.

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Totaldissad sadel
  • Koppjärn x-change
  • Sadelväska

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat