Du får förlåta om jag är skeptisk men har provat så mycket sadlar och blivit besviken varje gång i princip. Det är svårt med sadlar överlag eftersom dom flesta som sagt hamnar i bakvikt, även bomsadlar.
Många som ser honom tycker att ja men den där ska inte vara några problem med tills man börjar lägga på sadlarna och dom som sagt ligger i bakvikt. En gång när vi var till en vet som var erkänt väldigt duktig som tyckte att den där är väl inga problem att hitta sadel till så han gick till sadelbutiken som låg bredvid kliniken och bad dom komma med ett gäng sadlar. Efter att ha konstaterat att samtliga låg jätte illa så var svaret typ, ok nu förstår jag problemet. Denna vet hade jobbat som landslagsvet i Tyskland blan annat.
Och om vi väl har hittat en sadel som det ens är någon idé att hoppa upp i så har hästen iaf dissat dom och om han inte gjort det direkt så brukar han börja protestera ungefär 4-5e ridturen då brukar protesterna komma för att sedan bli värre och värre.
När jag köpte sadeln vi har nu hyrde vi först en provsadel länge, blev 1,5 år pga covid, för att verkligen vara säkra att han godkände den.
Det är få som hyr ut sadlar någon längre tid för prov och då vågar jag faktiskt inte köpa, har provat det och det är inget kul alls kan jag säga.
Jag har oxå fått höra från olika sadelprovare att min häst bara är istadig och ouppfostrad och det är omöjligt att sadeln kan klämma osv. Vad kan jag säga min häst har väldigt starka åsikter om sadlar och det har varit väldigt nära att jag gett upp. Den sadel vi har nu var inte billig den heller när jag köpte den men det var liksom köpa eller göra om han till körhäst.. Skulle jag köpa den ny nu så skulle den kosta närmare 50".