Passfråga!!

Hoppiz

Trådstartare
Har nyss köpt ett fullblod. Tycker hans pass är "konstigt", jag har ju inte sett ett sånt förut, har kompisar som har halvblod o deras pass ser ju inte alls lika dana ut... Är det bara så att dom är olika? Jag gillar deras pass bättre iaf.
Står även i mitt fullblods pass att han är hingst, o det är han ju inte :crazy:
Jag får jag väl beställa ett nytt pass så det blir ändrat, för så kan det väl inte va om jag ska ut på tävling? Vad kostar det att beställa ett nytt?
Tacksam för svar.... (mycket passfunderingar i huvudet ;) )

Sv: Passfråga!!

De olika rasföerningarns pass ser olika ut. Men svenska pass brukar vara blå. Mitt fullblodspass är ljusblått, halvblodens mörkblå men åsnornas är vita.
För att det ska vara ett gilltligt EU-pass ska det innehålla uppgifter om veterinärbehandlingar som gör att hästen inte får gå till livsmedel eller att står i passet att den inte ska användas som livsmedel.

Behöver du ett nytt pass så kan du läsa mer om det här: http://www.galoppsport.se/sinfo

som sagt, ring galoppsport och kolla! Om du har fel årgångspass så har du inget giltigt pass vilket du skall ha, oavsett om du ska tävla eller ej.

sen tycker jag nog att själva utseendet och färgen på passet är ganska orelevant huruvida det är snyggare än nån annans förening eller ej. ;)

Att det st¨r hingst i ett pass beror på att alla pojkar föds som hingstar;) Sedan är det upp till hästägaren att se till att veterinära ingrepp förs in i passet. Kastrering är en typisk sådan sak som ska föras in i ett pass när ingreppet utförs.

Kollade nu på galoppsports hemsida och det står att alla pass som är utfärdat innan 2002 inte gäller :eek:
Mitt är utfärdat 2001! Måste ringa dit med en gång på tisdag....
Måste ju få ett nytt!

Tycker inte att passet e fult i sig :smirk: , men det jag menade var att jag tycker det ser "konstigt" ut, och det är ju inte så konstigt att det inte ser ut som andras pass när det är ett gammalt pass. Är ju inte riktigt samma innehåll som i de nya eu passen.

det stämmer du måste byta ut passet för senare än 2002- min är född 2000 så jag vet.....

Ok, ringde du bara o beställde ett nytt? Eller var veterinären tvungen o komma ut o "rita" av hästen med trots att allt det var klart i det gamla passet?

Ska ringa dit på tisdag o fråga allt sånt men vill ju änna veta innan ändå... ;)

Ok, ringde du bara o beställde ett nytt? Eller var veterinären tvungen o komma ut o "rita" av hästen med trots att allt det var klart i det gamla passet?

Ska ringa dit på tisdag o fråga allt sånt men vill ju änna veta innan ändå... ;)

Nix, för fullbloden gällde då jag bytte ut att man EJ behövde nytt diagram, vilket många andra raser behövde, så nix, jag behövde bara skicka in passet för att få ett nytt, tillsammans med ägarbyte som jag gjorde i samma veva, då ska kopia på köpekontraktet med också. Men reglerna kan ha ändrat sig så det bästa är att ringa och fråga dem.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 039
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 382
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 942
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 951
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka