passgång och galopp från start

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jahaja77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 313
J

jahaja77

Någon som har någon idè ang. följande problem?
Min häst är väldigt osäker från start, så fort man vänt upp går han i passgång och ställer sig inte utan man måste dra honom i galopp och sen få han och ställa sig i trav ( då måste man ta det väldigt försiktigt för annars blir det passgång igen, man måste stanna upp honom mycket för att sen starta om i trav lixom)
De gånger han travar från start är han mycket startsnabb, men 8 av 10 gånger blir det passgång och galopp. Eftersom man måste ta upp honom så mycket så tappar han ju oftast många, många meter och blir aldrig med i matchen.
Det känns som det sitter i skallen på honom och inte i te.x balanseringen, eftersom när han är själv så travar han ju oftast från start (i jobb te.x)

Vad kan man göra? Har ni några idèer?

Sv: passgång och galopp från start

jahaja77 skrev:
Någon som har någon idè ang. följande problem?
Min häst är väldigt osäker från start, så fort man vänt upp går han i passgång och ställer sig inte utan man måste dra honom i galopp och sen få han och ställa sig i trav ( då måste man ta det väldigt försiktigt för annars blir det passgång igen, man måste stanna upp honom mycket för att sen starta om i trav lixom)
De gånger han travar från start är han mycket startsnabb, men 8 av 10 gånger blir det passgång och galopp. Eftersom man måste ta upp honom så mycket så tappar han ju oftast många, många meter och blir aldrig med i matchen.
Det känns som det sitter i skallen på honom och inte i te.x balanseringen, eftersom när han är själv så travar han ju oftast från start (i jobb te.x)

Vad kan man göra? Har ni några idèer?
Som sagt, beror på varför? Komihåg en gamal kiropraktor som sade att alla hästar som galopperar från start har något problem uppe i manken...

Sen har man ju dom som blir så sönder-stressade att man inte får kontakt. Då gäller det att jobba med avslappnande, kanske ge "lugnande" örter som kamomill o sånt...

Jag har liknande problem, fast min dam galopperar och vägrar ställa sig... hon kan galoppera väldigt kort/långsamt/ vilket betyder att hon sällan blir diskad (om inte kusken driver på) med det är ju inte lämpligt att bli varvad av fältet innan man hunnit galoppera 100m :smirk:

Jag tror hon gör det för att hon vill mer än vad hon kan. Hon vill vara med från start och det går inte att ta i henne och det lixom låser sig för henne o då blir det galopp, även hon är ganska startsnabb. Men det blir bättre o bättre nu.. senast ställde hon ju sig o tappade "bara" 40m :angel:

Du kan ju testa t ex helstängt på din häst om han har liknande problem (överambitiös) då ser han ju inte de andra o störs inte av dem, huva är ju lugnande, annars så brukar springrem kunna hjälpa hästar som "slår upp huvudet" o vill galoppera/passa- ger lite bättre balans.

Montéryttare skrev:
Som sagt, beror på varför? Komihåg en gamal kiropraktor som sade att alla hästar som galopperar från start har något problem uppe i manken...

Sen har man ju dom som blir så sönder-stressade att man inte får kontakt. Då gäller det att jobba med avslappnande, kanske ge "lugnande" örter som kamomill o sånt...
Förlåt men den kiropraktorn ger jag inte myckte för om han sagt så? :smirk:

Jag har haft några såna där "passgångare" drån start...det enda som kan hjälpa är att komma på knepet...knepet som får dom att trava...oftast är det att låta dom sköta sig själva så hoppar dom i trav efter några meter själva...Ville Världsvan är en sån häst( förmodligen därför han hoppade i går med lärling i jollen) Många kuskar blir "rädda" och börjar dra i hästen vilket alltid slutar i galopp....en märr jag hade var hemsk...kuskarna som hade hästkänsla vågade bara släppa henne och då travade hon ( tog 12 segrar) men de flesta fegade och tordes inte och då hoppade hon...

prova med att bara släppa av( med visst stöd såklart) och förlita dig på att hästen ställer sig själv i trav...

Humelibumlan skrev:
Förlåt men den kiropraktorn ger jag inte myckte för om han sagt så? :smirk:

Jag vet inte om det är så, bara vad han sa.... själv rider jag ju bara lopp o då är det lättare att "ställa" hästen.. :d

martha skrev:
Jag har haft några såna där "passgångare" drån start...det enda som kan hjälpa är att komma på knepet...knepet som får dom att trava...oftast är det att låta dom sköta sig själva så hoppar dom i trav efter några meter själva...Ville Världsvan är en sån häst( förmodligen därför han hoppade i går med lärling i jollen) Många kuskar blir "rädda" och börjar dra i hästen vilket alltid slutar i galopp....en märr jag hade var hemsk...kuskarna som hade hästkänsla vågade bara släppa henne och då travade hon ( tog 12 segrar) men de flesta fegade och tordes inte och då hoppade hon...

prova med att bara släppa av( med visst stöd såklart) och förlita dig på att hästen ställer sig själv i trav...

:bow: :bow:

Montéryttare skrev:
Jag vet inte om det är så, bara vad han sa.... själv rider jag ju bara lopp o då är det lättare att "ställa" hästen.. :d
Att hästar kan ha problem och det gör att de startgalopperar kan jag hållamed om, men att ALLA skulle ha problem med manken är väl att ta i :smirk:

Nyfiken på detta med att rida, tycker du att det är lättare att få iväg en häst felfritt från start när du rider? *nyfiken trådkapare*
Jag tycker annars det verkar vara tvärt om, att det är svårare kontrollera hästen i volten från ryggen?

martha skrev:

Håller med du! :D
Oftast så är det bäst att de får gå iväg o bestämma själva!

Humelibumlan skrev:
Att hästar kan ha problem och det gör att de startgalopperar kan jag hållamed om, men att ALLA skulle ha problem med manken är väl att ta i :smirk:

Nyfiken på detta med att rida, tycker du att det är lättare att få iväg en häst felfritt från start när du rider? *nyfiken trådkapare*
Jag tycker annars det verkar vara tvärt om, att det är svårare kontrollera hästen i volten från ryggen?

Om hästen är dåligt inriden är det kanske svårt... :o Annars har man skänklar, vikter(KROPPEN ;) ), händer, och rösten... Hade en häst som ALLTID galoppera i starten bara för att han ville komma iväg, men så fick min kompis sitta upp och han vann montélopp då han kunde gå iväg felfritt med massa hjälp av ryttaren så klart :D

Montéryttare skrev:
Om hästen är dåligt inriden är det kanske svårt... :o Annars har man skänklar, vikter(KROPPEN ;) ), händer, och rösten... Hade en häst som ALLTID galoppera i starten bara för att han ville komma iväg, men så fick min kompis sitta upp och han vann montélopp då han kunde gå iväg felfritt med massa hjälp av ryttaren så klart :D
Mmm det var väl ungefär så jag trodde... kan vi misstänka att många travare inte är bra inridna och det inte är jätte ofta man har hjälp av skänkeln för att kontrollera/hjälpa hästen i volten?

tack att ni svarar.... :love:

Han drar gärna ner huvudet, och man kan absolut inte ha käk i volten för det är som att beställa passgång.....då känns det som om han blir sur och därför går i passgång.
Jag har haft samma kusk på honom och han vet ju hur han är som, och säger att man inte får ta i honom från start utan låta han sköta det själv. Hästen blir inte direkt stressad och dum i volten, han håller sig lugn och är snäll att volta med men får ingen ordning på benen när han ska iväg, det blir bara fel.
Ska prova med helstängt så får vi se.....springrem skippar jag nog med tanke på att han gärna vill ha huvudet lågt. I loppet sen så har han käk, då är det inga problem.
När han väl travar så känns han jättefin.

Montéryttare skrev:

Jag har ju både kört lopp och ridit ett antal provlopp i monté, visserligen har jag ju ridit de flesta loppen på en strulnisse men ändå.

Min åsikt är att om hästen vänder upp och ställer sig rak INNAN den accelererar så travar de flesta, även de som inte är riktigt sjyssta i framstället, men de som har brådis och försöker starta innan man vänt färdigt galopperar, eller om kuksen gasar för tidigt så klart.

Sen så är det svårare att starta i monté på grund av att man på nåt sätt inte har samma koll på startlinjen men det har ju inte riktigt med saken att göra. Det kanske bara beror på att jag har en häst som jag måste hålla koll på HELA tiden?

Sen är ju en del hästar mer lättstörda än andra och då kan de så klart bli störda av att de ser andra medtävlande bredvid och så blir det fel gångart.

Lite svamligt kanske, men så upplever jag det...

/// ghost

du tror inte då att han kan ha ont i rygg eller nacke...låter nästan som det då han vill sträcka ner huvudet och spjärnar emot om han har käken innan han kan känga på steget o lägga ner sig i den istället.....

jahaja77 skrev:
tack att ni svarar.... :love:

Han drar gärna ner huvudet, och man kan absolut inte ha käk i volten för det är som att beställa passgång.....då känns det som om han blir sur och därför går i passgång.
Jag har haft samma kusk på honom och han vet ju hur han är som, och säger att man inte får ta i honom från start utan låta han sköta det själv. Hästen blir inte direkt stressad och dum i volten, han håller sig lugn och är snäll att volta med men får ingen ordning på benen när han ska iväg, det blir bara fel.
Ska prova med helstängt så får vi se.....springrem skippar jag nog med tanke på att han gärna vill ha huvudet lågt. I loppet sen så har han käk, då är det inga problem.
När han väl travar så känns han jättefin.
Ja springrem är ju inte så bra om han drar ner huvudet ;)
Har ni maskinkäk på han då?

martha skrev:
du tror inte då att han kan ha ont i rygg eller nacke...låter nästan som det då han vill sträcka ner huvudet och spjärnar emot om han har käken innan han kan känga på steget o lägga ner sig i den istället.....
Tänkte jag oxå på, men å andra sidan är han ju lugn o snäll i volten o verkar inte vara problem att volta med?
Att han sen har lågt huvud i starten kan ju vara att han inte orkar få med sig bakdelen (lång rygg?) och behöver balansera upp sig med lågt huvud?

om han är snäll i volten utan käk....men är han det MED käk??

Jag har ju både kört lopp och ridit ett antal provlopp i monté, visserligen har jag ju ridit de flesta loppen på en strulnisse men ändå.

Min åsikt är att om hästen vänder upp och ställer sig rak INNAN den accelererar så travar de flesta,

Exakt, det är där man måste "hänga-med" å inte såsa-runt som jag gjorde en gång när jag skule ha igång klockan (rider aldrig mer med klocka, i kval :devil: )

även de som inte är riktigt sjyssta i framstället, men de som har brådis och försöker starta innan man vänt färdigt galopperar, eller om kuksen gasar för tidigt så klart.

Det är viktigt att man har kol på start linjen :angel: så hästen får ett jämt tempo, all gasning/bromsning innan linjen stör ju.

Sen så är det svårare att starta i monté på grund av att man på nåt sätt inte har samma koll på startlinjen men det har ju inte riktigt med saken att göra. Det kanske bara beror på att jag har en häst som jag måste hålla koll på HELA tiden?

Då är det inte lätt, då får man hålla igång o hålla koll ordentligt :D

Sen är ju en del hästar mer lättstörda än andra och då kan de så klart bli störda av att de ser andra medtävlande bredvid och så blir det fel gångart.

Vi hade en valack för nå't år sen som passgångade ibland o då var det framknäna,sen hade han dåliga bakknän oxå, pga det gick han alltid utan käk o kusken fick aldrig dra ihop han,bara släppa på o sen "fånga upp".

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 413
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 462
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 746
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 119
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka