passgång?

Sv: passgång?

det där var ju intressant - jag som skulle sova - kommer kolla kameler på you tube hela natten... :D

Jamen VARFÖR måste gå snabbt?:confused::p:D

Visst att ni tävlar i flygande pass osv, men en långsam pass är inte önskvärd för att?
Blir inte gångarten ren eller vad är problemet? Kameler går ju i passgång i alla farter sas? Skritt fart, och travfart. Passgång oavsett.
Problemet är att det är stor skillnad på flygande pass och grisepass. Grisepassen är framtung (ofta mycket), saknar både bärighet och påskjut och ryggen är spänd (låst).

Långsam pass skulle, enligt mig, vara ok om hästen inte skulle vara framtung och den skulle ha bärighet och inte vara låst i ryggen. Men det har jag inte ännu sett...

Hur är en trav utan sväv (bärighet och påskjut)?

Hur är en trav utan sväv (bärighet och påskjut)?

Det var en bra jämförelse, eftersom jag vet att detta har stötts och blötts i flera trådar i ett annat forum. Här ansågs det inte ok, och att gångarten ansågs som felaktig.

Det finns en film med kameler som rids i dressyruppvisning men jag hittar inte den nu.

Snacka om markbundet. Den där "galoppen" ser ju helt sjuk ut - som en skum hälta av något slag. Tränar man fram dessa markbundna "gångarter" avsiktligt?

Ta dig också en funderar på varför man avlat bort den laterala gången hos halvbloden.;)

vet inte vad du vill med dina kommentarer - från ett vetenskapligt perspektiv så har hästen inte gångarter utan ett oändligt rörelsemönster, så gångarter anses vare en mänsklig uppfinning. Därför kan det inte avlas bort- utan människor avlar på det de tjusas av, eller anser praktiskt och förstärker det.

Varför man vill ha rena gångarter inom Dressyren vet jag - för det är det enda sätt man kan flytta vikten bakåt med bibehållen avspänning. Och att jag ramlade in här handlar om som jag skrev - vad gör en förhållande yttertygel i en pass?

Ingenting eftersom hästen inte har halsen i ett neutralläge. Halsen på verkar därför bröstryggen så den hamnar i dubbelspänning. Så jag har fått svar ang islandshästar. Men andra kan ju gå i en långsammare pass...

KL
"form" är ett ord jag är allergisk mot för skall hästen vara avspänd dvs få vara dynamisk och arbeta med avspända muskler så måste den arbeta med hela ryggraden välvd uppåt även bröstryggen - så att halsen blir en fortsättning på brötstryggen. De flesta islandshästar med få undantag rid med halsen konstgjort upplyft - så form blir fel ord för mig från ett Dressyrperspektiv - jag är inte här för att diskutera islandshästridning dock. Jag vill bara markera att specialkunskap inte alltid låter sig överföras.

Min utgångspunkt är också endast biomekanisk, jag hittade också lite giraffer.
Där man så tydligt ser hur fyrfotingar använder sin bakre hävarm och hur rörelsen påverkar manke och hals - om den får. Och inte hindras av för mycket inverkan

http://www.youtube.com/watch?v=WsaOn85TqUE

Vissa hästar/ridning hålls hals och huvud i så statiskt att det inte går, och i andra ridstilar så är det allra viktigaste att hästen håller ned hals och huvud så det inte är ivägen för ett lasso

Hästens huvud och halsposition och dess inverkan på ryggens kinematics har det forskats en hel del om - och forskning är min ingångspunkt

Jag påpekar jag är inte här för att kritisera islandsridning utan är mer här för att se vad som låter sig göras, ett svårighet är att islandshästar har en så lågt ansatt hals - finns det ett syfte med det - liknande varför man vill ha halsen lågt buren på en westernhäst

Tack alla :laugh:

Senast ändrad:

Islandshästar ska inte ha lågt ansatt hals.
Två hästar med hög poäng för hals/make/bog:
Kngur.jpg

Svala7maj.jpg

Min utgångspunkt är också endast biomekanisk, jag hittade också lite giraffer.
Där man så tydligt ser hur fyrfotingar använder sin bakre hävarm och hur rörelsen påverkar manke och hals - om den får. Och inte hindras av för mycket inverkan

http://www.youtube.com/watch?v=WsaOn85TqUE

Lite off-topic kanske: En kul detalj med giraffer är att de använder sig av korsgalopp när de förflyttar sig snabbt och passgång när de förflyttar sig långsamt.

Jag påpekar jag är inte här för att kritisera islandsridning utan är mer här för att se vad som låter sig göras, ett svårighet är att islandshästar har en så lågt ansatt hals - finns det ett syfte med det - liknande varför man vill ha halsen lågt buren på en westernhäst

Tack alla :laugh:
Att alla islandshästar har en lågt ansatt hals är ett felaktigt påstående. Däremot har de generellt en "kraftigare" hals proportionerligt sett.

Kan jag rå för att jag jämför med min giraff ang halsansättning?:angel:

KopiaavBild028.jpg

om du täker dig framgenens rörelse som en cirkel så kan du förändra cirkeln från rund till eliptisk

Om man lyfter en hals så pass att man istället för att räta ut den nedre kurvaturen, istället överböjer den (så undersidan börjar bukta utåt) så bromsar man frambenens framåtgripande och hästen börjar trampa mer uppåt = hägra framknän - vissa Dressyryttare fuskar så... Eftersom man där ser luftiga framben som ett kvitto på att den är samlad

Än en gång, kan man flytta vikten bakåt?

jag hittar inte din fråga tidigare i denna tråd - har jag missat den här eller annorstädes? Sorry isåfall

ja man kan flytta en massas (kropp) tyngdpunkt genom förändring i hållning och också genom att använda vissa leders hävstångsfunktion

Min häst har genom sin konformation (exteriör) sin tyngdpunkt längre bak - hon är avlad för att lättare få vikten bakåt

Liksom nordis är avlad föra tt ha tyngdpunkt fram med både lägre ansat och också lägre buren hals

Kopiaavpttson.jpg

tack alla för all info :bow:

KUL

Att alla islandshästar har en lågt ansatt hals är ett felaktigt påstående. Däremot har de generellt en "kraftigare" hals proportionerligt sett.

ja allt är ju realtivt och du har rätt de har en bredare halsansättning. jag grundade mitt påstående på att man ser så mycket underhalsar, men det kan ju ha att göra med att ryttarna rider med kortare tyglar.

Obs jag kritiserar inte ridningen som så, det är inte därför jag är här

Nyf. hur vill man ha bogbladet på en Islänning och överarmens längd.

och finns det skillnad nu när det tävlas världen över - försöker man avla fram andra typer. Jag har bott granne med en VM vinnare (minns ej namn - islänning - hans fru hette Johanna) de hade väldigt slimmade isisar
Är de mer burkiga en annan modell - eller mer än bruksmodell

(passar på att lära mer om allt)

Ja mer girafflik isis - modern i typen

bra att ni smiskar mig när jag har fel :) Jag har dessutom svarat på inläggen i fel ordning - skulle tittat på dina bilder ordentligt först. Sorry

Senast ändrad:

Nej det är så jäkla enkelt att dessa hästar rids och fodras på ett helt annat sätt än vad du är van vid. De har en väl kontrollerad foderstat, och fodras upp med en gränslöst massa kraftfoder i samband med tävling eller visning.;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Edla
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Fritid Hej, har en fundering då vi bygger om ladugården till hästarna. Vad är detta? Vill gärna ha hyllförvaring på övervåningen men verkar...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: misswilma
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur