Passion Dressage från equicomfort

Sv: Passion Dressage från equicomfort

Sensation säljs tillsammans med skitopadd enligt alla seriösa återförsäljare.

Passion dressage har flyttbara paneler och jag har satt dem så tätt för att de verkigen ska ge ryggfrihet på den häst jag prövade den på. Ju tydligare ryggrad desto tätare måste bossorna sitta för att ge ryggfihet - sitter de för långt ifrån varandra kommer kanalen vara så bred att ryggraden ligger emot sadeln upptill; svårt att förklara men om ryggen går ovanför filéerna så krävs det rejält tjocka bossor för att lyfta en sadel ovanför ryggraden om man har en bred kanal. Nu är min häst extremt tunn just nu i kombination med aningens tunna bossor, så därför valde jag att sätta dem lite tätare för hans ryggs skull.

Som jag förstått det så är kanal-bredden man anger för bomsadlar till för att ge rörelsefrihet i sidled; en stel bomsadel behöver alltså bredare kanal eftersom sadeln inte följer hästens sidrörelser i ryggen. I en bomlös följer hela sadeln med hästen i böjningen, då även kanalen. Och så beror det på ras hur breda ryggkotorna är om jag föstått det rätt.

En till sak som jag ser nu på bilden på Passions undersida är att bossorna i framkant sitter inte helt emot sadelns undersida = det ser ut att vara smalare kanal än det är eftersom de istället för att gå upp mot mankfriheten sticker ut rätt mot varandra. När sadeln läggs på en hästrygg så kommer överdelen av bossorna att hamna mot undersidan av sadeln och kanalen är då bredare (men som sagt kan man flytta bossorna hur brett man vill - detta är anpassat till den häst den prövades på.)

Tack för den infon. Dwet lutar nämligen åt att det blir en sådan åt brorsans häst. Egentligen var det tänkt att han skulle ha en ST CC som jag har men det finns inte pengar till en sådan förrens hans bomsadel är såld och det känns som om det går seegt på bomsadel-marknaden...

;) javet, men kunde inte motstå frestelsen att jävlas lite:devil:

Den där sadeln är verkligen precis vad jag har letat efter till medryttarhästen.... Hur är det med bomlöst på omusklade hästar, en jag känner som är himla duktig på sadlar och sånt hävdar att det inte är så bra. Just då pratade vi visserligen om modellerna som kräver pad (typ hööks), det kanske är annorlunda med de här sadlarna? Borde kanske ringa henne och be om utlåtande på denna... Jag är helt :bump: :bump: just nu, eftersom det Äntligen verkar bli av med sadelbyte. Hästen har behövt ny länge.

Vart köper man dessa tjockare paneler?

albasanis skrev:
Vart köper man dessa tjockare paneler?

Om panelerna från star trekks bomlösa sadlar passar dessa billigare varianter vet jag inte, men det kan vara värt att kolla iaf?

Star trekk säljs bla hos Kaupre, www.kaupre.se

Jag vill mer än gärna höra mer om Passion Dressage sadeln, tycker den ser lite tunn och aningen hård ut sen är jag lite fundersam över stigläderfästena..

Men det är helt klart en intressant sadel till mitt islandssto, dels att den är så pass kort (48 cm) och att den ser smidig ut..
och priset! :bow:

De ser ju liknande ut men om materialen passar ihop är ju en annan sak. :smirk:

Jag tycker ochså att den verkar intressant och är sugen på att prova till mitt kortryggade breda sto med obefintlig manke. Men som sagt, jag är som tidigare sagts här, skeptiskt till stigläderfästena. Men man vet ju inte förrän man provat. Någon med erfarenheter???

Sedan i vilken kvalite lädret är, får man väl tro efter priset. Har haft en Knights tidigare men gillade den inte.

Svart läder mot svart läder borde passa bra, dessutom kan man ju beställa ST's bossor i olika längder (beroende på modell av sadel.)

Jag har ingen aning om hur det svarta lädret i ST'n ser ut däremot, det på Passion ska vara genomfärgat enligt tillverkaren och det ser absolut kolsvart ut i färgen så jag tror att den kommer nötas på ett snyggt sätt (inte som ytfärgat eller "bleksvart" läder.)

Det enda som ser lite "halvdant" ut är skinnet på bossorna, som skulle behöva en del smörjning för att kännas riktigt bra. Knepigt att hela sadeln är gjord i rejält och fint läder medans bossorna är gjorda i ett skinn som känns "billigare". Men till det priset tyckte i alla fall jag att läderkvalitén var riktigt bra överallt utom på just bossorna. Men jag har inte prövat smörja upp den eftersom jag bara provred den som hastigast så de kanske känns mycket bättre efter lite smörjning.

Hur upplevde du att den var att rida i som?

Märker man av väldigt mkt att stigläderfästena är långt fram?

*puttar upp*

Jag är SÅÅÅ NYFIKEN på sadeln och är bara millimetern från att beställa efter nästa lön om det går ihop :) :d :bump:

Kl
Ska åka och hämta min nu så jag får snart stillat min nyfikenhet

fred skrev:
Kl
Ska åka och hämta min nu så jag får snart stillat min nyfikenhet

Lång leveranstid? (antar att du skickat efter?)

Skynda dig att klämma, kika och prova så att du kan berätta för oss hur sadeln känns sen :idea: ;)

Den kommer nog att få beställas från Finland snart och med ett lite högre pris - Svenska säljaren hade bara ett tillfälligt parti och en finsk firma har nu generalagenturen på dem i Europa om jag inte förstått det helt fel.

Det ska bli intressant att se vad någon annan tycker om sadeln. Jag tyckte faktiskt att den var skönare att rida i än väntat. Själv hade jag lite svårt med stigläderfästena, men det har jag ALLTID (oavsett vart de sitter så sabbas min sits så fort jag tar stigbyglarna... Varför ska man rida med stigbyglar för? :p )

Jag var övertygad om att den skulle kännas platt och hård och svår att sitta bra i, men min rumpa trivdes alldeles ypperligt i sadeln; och otroligt mycket barbackakänsla (de bra delarna av barbackaridning, närhet till hästen), vilket jag inte fått i de mera uppbygga bomlösa (så fort man börjar bygga upp sitsen så tar man ofta bort en del av barbackakänslan.)

vem är det som tillverkar dessa?
nyfiken då jag hellre beställer direkt utan några mellanhänder:)

Leveranstiden var inget att klaga på beställde den i måndags fick den idag och skickar tillbaka den i morgon. Läderkvaliteten och panelerna var så dåliga att det inte ens kändes meningsfullt att provrida den .La den på hästen men då hade jag redan bestämt mig för att det inte var något för mig. Lädret på bakvalvets baksida och panelerna är som pressat papper .Tråkigt men jag skulle inte ens betala 1000 spänn för den.

Den finska säljaren är inte tillverkaren - däremot har de nu som sagt europaagenturen (ensam försäljningsrätt inom Europa) vilket innebär att det är där man måste köpa dem om man vill ha dem (om man inte köper via EC som håller lägre pris och är de enda med flyttbara paneler.)

Senast ändrad av en moderator:

Visst är det knepigt att det är lädret på just panelerna som är dåligt? Man tycker en tillverkare borde hålla jämn läderkvalité men som sagt tycker jag själva lädret i resten av sadeln håller en kvalité som matchar priset, det är definitivt inte det billigaste och inte det dyraste. Det är just det på panelerna som jag reagerade på också, men på min egna häst hade jag ändå köpt nya paneler så det skulle inte bekomma mig. Nu har jag inte råd ens med en 5000:- kronors sadel så jag får så glatt rida runt i min lånesadel (bomlös) + islandssadel istället. Får man se hur länge man får ha kvar lånesadeln :s Gillar inte bomsadlar...

Tråkigt med så dålig läder kvalitet ,hade varit bättre att göra den i syntet om det går . Visst jag hade kunnat köpa nya paneler till men tyckte inte att den låg bra på mitt fullblod . Nu höll jag inte på o flyttade på panelerna då hade det kanske blivit bättre . Har sett bättre läderkvalitet på 1000krs sadlar.

Vi är också tillbaka i sadel-helvetet. Jag överväger skarpt att avveckla hästeriet, det blir ju bara kattskit av allt... (nåja, det har kanskte inte bara med sadeln att göra, min inställning ;))

Någon som hört något om detta underverk? http://www.equinewhispers.co.uk/dressagesupreme.html

Fast ärligt talat är jag SÅ NÄRA att beställa en Carlton och en Konklusion från Ansür, för att få slut på eländet. Om inte annat så får jag väl köra runt och visa upp dem, för att få igen de närmare 40 000 kr det kostar att få hit sadeleländena...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 552
Senast: lizzie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 409
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 928
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka