Bukefalos 28 år!

Passivitetsträning - så fel för så många!

Swat

Trådstartare
Sticker ut hakan lite då jag i en annan tråd förklarade att jag aldrig någonsin passivitetstränat mina hundar. Ingen av dem faktiskt!

Fick då - av förklarliga skäl - bla. svaret: Jo men det har du säkert! Eller låter du alltid hunden springa runt som den vill?

Men svaret är: Nej, jag har ALDRIG tränat passivitets-träning! Särskilt inte med någon av mina valpar!
Men också: Nej, mina hundar får inte springa runt som de vill! Men det kallar jag lydnad!

De passivitets-övningar som förespråkas av många är att man skall åka till någon park eller till klubben och sätta sej på en bänk och bara låta hunden "ligga och titta"/"sitta och titta" tills den blir lugn/trött.
För mej känns detta som att det riskerar bli allt annat än passivitetsträning!
Många, många hundar ligger vid dessa tillfällen och gör MOTSATSEN till att går ner i varv! De ligger och blir frustrerade och "uppjagade".
De ser en massa saker/aktiviteter som de vill delta i, men få endast möjlighet att sitta/ligga och se på...
Så när ägaren tycker att "Nu har jag suttit en halvtimma/en timma, det räcker" så riskerar hunden vara MER stressad än när de kom till platsen!

Ingen av mina valpar skulle ha blivit lugn/lärt sej vara passiv genom sådan träning! För att den skall fungera så måste man ju VERKLIGEN sitta så länge så hunden - mer eller mindre - har somnat och innan någon av mina unghundar gjort det hade jag varit äldst i kommunen och mycket hungrig! :)

När jag tänker passivitet så tänker jag direkt HANTERINGS-träning!
Mina valpar skall lära sej att vara passiva vid min hantering!
När jag gosare med dem och lägger dem på rygg i mitt knä så har de bara att finna sej i det ;) "Tvångs-gos", som genomförs med milt tvång med andra ord!

För mej personligen så känns denna träning mycket bättre då hunden lär sej vara passiv i förhållande till mej.
När jag sedan har med valpen till klubben tex. och jag FÖRST låtit den "brejka loss" och göra av med en massa energi så tar jag upp den i famnen och kräver passivitet! Vilket den ju är van hemifrån!

Ju äldre de blir desto mer "flyttar jag ut" dem från knät och ner på marken/golvet, men behåller "tvångs-gos" känslan, eftersom det ju är den inställningen jag vill behålla i hunden som vuxen!
Känslan av samvaro, närhet och lugn!


/Swat
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Så när ägaren tycker att "Nu har jag suttit en halvtimma/en timma, det räcker" så riskerar hunden vara MER stressad än när de kom till platsen!
/Swat

Men vem har sagt att man ska göra så?

Jag rekommendrar varmt passivitetsträning, på en tillräckligt ung hund så behöver du inte vänta särskilt länge innan "de ger upp" och coolar ner.
Lär man hunden från riktigt ung ålder att "hoppa och hystera runt" lönar sig inte, men så fort man coolar ner, så åker tex kompostgallret bort.

Då fattar ju hunden snabbt att ett lugn alltid resulterar i något kul.
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Har heller aldrig passivitetstränat mina hundar, och dom har inga som helst problem att ligga ner å bara ta det lugnt.
Mina hundar följer oftast det jag gör, är vi ute och promenerar så stosar dom runt, busar eller roar sig med nått, sätter jag mig ner kommer dom oftast upp till mig och lägger sig bredvid.
Absolut inget jag har tränat utan det har kommit sig naturligt för dem.
Inomhus ligger dom nästan alltid och vilar, tidigare var det lite bus när v alpis var liten men nu är hon så pass stor så hon vilar när dom andra vilar
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Kanske för att många som jag har ett liv vid sidan av "hunderiet" och har varken tid/möjlighet eller ens ork att sitta många långa timmar för att hunden själv skall förstå att den bör lugna ner sej! :)

Mina hundar är coola och layed-back utan minsta lilla passivitetsträning enligt ovan, så som vanligt bär många vägar till Rom!

/Swat
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Exakt samma erfarenhet har jag!

/Swat
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Inte jag heller, inte heller har jag ensamhetstränat dem, eller varit speciellt på när de skall rumserenhets tränas.
De verkar bli det av bara farten.
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Less is more när det gäller hundar också är min fasta övertygelse! ;)

/Swat
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Jag har inte träna Gabbi (älsten) nåt men den yngre har fått en hel del passivitetsträning, eftersom hon är FM-hund och en sån måste kunna slappna av fastbunden i timtal när det vill sig illa.. Då är jag inte där, utan en "stallansvarig", denne måste kunna hantera hundarna så som sin egna:)
På cert-provet så kom vi dit kl 10 på morgonen (byggde koja åt vovva) och lämnade ifrån oss hundarna, för uppstallning, efter hateringen och såg dom inte mer än när det skulle jobbas (patrullstig kl 15, stillasittande bevakning kl 21 och spår vid 9 dagen efter..).

Detta har dock medfört en himla massa fördelar, har jag märkt! Tex. på sommaren när det ska badas och jag vill bada själv, så är det bara att binda fast Kiera och bada.. Gabbi däremot gnäller som en tok. Även när vi ska sola så sätter vi fast undarna i skuggan och då är det samma visa: Gabbi gnäller & Kiera ligger nöjd!
Jag har aldrig några problem i vardagen med Gabbi, om jag stannar och pratar med folk så lägger hon sig snällt. Det är om jag sätter fast henne för att göra något i hennes närhet hon "bryter" ihop:(
Detta är såååå mkt enklare när det gäller Kiera.. På lydnadsplanen så kan jag lägga henne & hjälpa en kompis. Gabbi måste jag lägga i bilen.
Min fasta övertygelse är att det aldrig kan skada att passivitetsträna, finns bara fördelar att hämta:idea:
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Kanske för att många som jag har ett liv vid sidan av "hunderiet" och har varken tid/möjlighet eller ens ork att sitta många långa timmar för att hunden själv skall förstå att den bör lugna ner sej! :)
/Swat

Många vägar till Rom kan jag absolut hålla med om, men att det skulle handla om långa timmar håller jag inte med om.

Du har tex en valp, ensamhetstränar genom att lämna den två minuter eller så. Låt säga att du har valpen i en "komposthage". När jag kommer tillbaka så väntar jag tills valpen lugnat sig innan jag låter den komma ut ur hagen. Det är ju också passivitetsträning som man kan få mycket nytta av i framtiden.

Jag brukar börja min valpkurser med en liten genomgång på vad vi ska göra just den kursdagen. Då vill jag att mina kursdeltagare passar på att öva passivitet. Men några timmar handlar det sällan om.
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

jag missade passivitetsbiten med labben och när jag försökte med "sitta på bänk"-metoden så var det alldeles för sent. jag tror mycket på hantering av valpen, just det att med milt tvång hålla fast den är grunden i hela passivitetsträningen. men många hundar av den översociala sorten behöver ett steg 2 också för att klara störningarna. det är där bänken kommer in.
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Fast nu var det ju inte ensamhets-träning jag talade om - eller "vara i buren" träning heller för den delen!
Utan just detta att man skall gå ut med sin valp/unghund och VÄNTA tills den själv varvat ner och förstått kopplingen "sitta stilla och titta på allt runt omkring" = passivitet! ;)

Cillamuffins: Visst kommer både steg två, tre, fyra, fem och elva när man lär glada, sociala unghundar "allt" om passivitet! :) Men ganska snabbt går i alla fall jag in och lägger lydnad på unghundarna när det gäller att stanna kvar i sin "passivitets-fil" även när hunden inte ligger i mitt knä eller i min omedelbara närhet.

/Swat
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Jag har heller aldrig aktivt och medvetet "tränat" passivitet med mina hundar, men jag kan förstå att behovet finns för andra.
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Det beror väl också lite på vilken typ av hund man har? Många hundar är väldigt aktiva och intensiva som unga, rena Duracellkaninerna, och är man då inte medveten om det hela utan försöker aktivera hunden "till trötthet" hela tiden, hamnar man lätt i en ond cirkel där hunder kräver mer och mer och aldrig lär sig koppla av och "bara vänta". Till slut är både hund och ägare aningen utbrända...!
På MH:t man gör vid ettårsåldern, kollar man också den sk "aktiviteten", dvs hundens förmåga att, när matte/husse står still och är tyst och inaktiv, själv lägga sig ner och bara avvakta. Många hundar fixar det galant, andra blir rastlösa, börjar traska runt, nosa, gräva, gnälla... MH:t är ju inte ett prov på vad man lärt sin hund, utan en bild av hundens mentalitet, den medfödda.
De hundar som har mycket kryp i kroppen, behöver lära sig att varva ner och "bara vara". Att sitta på en bänk och bara kolla läget, är väl ett sätt, men det finns många. Att matte/husse själv är lugn och inte svarar på hundens försök att gå igång, är lika viktigt.
Kanske du själv är just en sådan person och dina hundar lär sig av dig? Vilken ras har du?
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Missförstå mej rätt :) Jag motsätter mej inte tanken på att våra valpar/unghundar/hundar skall lära sej använda sin "på och av"-funktion!

Det jag anser riskerar slå så fel är tänket att man genom att ta sin normalaktiva, pigga, nyfikna valp/unghund och gå ut till en plats med en hel del aktivitet och rörelse skall få valpen att lära sej själv att sitta/ligga stilla = passivitet.

En hund kan ju ligga på helspänn med hjärnan inställd på 100%-ig aktivitet trots att den "på ytan" ligger ner och "är stilla".

Av den orsaken är det mycket, mycket viktigare för mej att jag tidigt - via hantering - lär valpen att just koppla av rent mentalt!
Med milt tvång lär jag valpen att när jag "säger" vila så VILAR vi - även med hjärnan :)

Mina hundar har varit minst sagt energizer bunnies som små, men trots detta snabbt lärt sej att på är på och av är av!

Så... Att försöka lära folk att man tränar passivitet genom att gå ut och sätta sej och titta på folk/hundar/aktivitet stämmer bara inte alls med hur jag ser på hela tänket kring aktivitet och passivitet!

/Swat
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Hm .. är inte helt med på vad du egentligen vill få fram. Jag är en utav dem som AKTIVT fått träna detta med passivitet. Bänken är alldeles utmärkt, främst för att jag eller terriern ska slippa bli blöta eller kalla i rumpan. Vad är problemet med att förespråka att ja, vissa hundar behöver tränas aktivt i att just vara passiva.

Att en hund ligger spänd eller 100% vaken är ju en del ev en process. Det handlar om att ge hunden en möjlighet att inse det positiva med att just slappna av. Det ska få lov till att ske successivt, liksom att man väljer platsen och aktiviteten runt omkring efter hundens utveckling. Så som du beskriver att du tränat dina valpar och unghundar, fungerar med stor sannolikhet med många hundar. Den JRT jag tog över vid 8 månader var överstressad och arbetas fortfarande aktivt med passivitetsträning. Med bänk.
 
Senast ändrad:
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

men är inte hunden avslappnad är den ju inte passiv. pålagd lydnad eller ej. poängen är väl att det aldrig får löna sig för hunden att jaga upp sig när vi vill att den ska vara passiv. men det är nog mycket lätt hänt att det stressiga blir självförstärkande för hunden och den oerfarne vet inte hur han ska bryta det.
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Det jag vill "få fram" är att den "passivitets-träning" som förespråkas av många i mina ögon är ALLT ANNAT ÄN just passivitets-träning!

Hur länge får du tex. sitta på en bänk och titta på andra hundar som tränar innan din JR faktiskt är LUGN? Med lugn menar jag helst att hunden sover eller är så avslappnad att den ligger med halvslutna ögon och ignorerar det mesta som sker.

Och hur ofta har det hänt att du fått avbryta denna "passivitets-träning" innan hunden har uppnått denna mentala "inställning"?

Jag har själ upplevt att många uppriktigt tror att passivitets-träning innebär att man sitter vid sidan av träningsplanen/parken/torget med hunden och när hunden ligger/sitter still så är den passiv. Vilket ju inte kan vara mer fel!!

/Swat
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Hur länge får du tex. sitta på en bänk och titta på andra hundar som tränar innan din JR faktiskt är LUGN? Med lugn menar jag helst att hunden sover eller är så avslappnad att den ligger med halvslutna ögon och ignorerar det mesta som sker.

(Nu vet jag att svaret inte var riktat till mig, men jag svarar ändå)
Mindre än 5 minuter.
Jag kommer ofta till pendeltåget ungefär 5 minuter innan avgång. Innan tåget kommit så har hunden(hundarna) nästan alltid lagt sig ner för att vila. Det har unghunden gjort sen hon var valp. (Gamlingen har jag inte haft sen valpstadiet, så med henne vet jag inte)

Sedan anser jag att en hund inte behöver vara sovandes för att vara passiv/avslappnad. Om jag sitter hemma och hundarna ligger och vilar, så kan de ligga och titta lite, titta på mig, titta på någonting genom fönstret osv, men vara helt avslappnade i kropparna och absolut uppfattas som lugna. Samma sak utomhus. De kan ligga ner, titta sig lite omkring, men inget stirrigt "Aaah vad händer där, och där, och där!" utan mer "Jaha, där går någon, okay, där sitter någon, jaha". Alltså - avslappnade.
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Sedan anser jag att en hund inte behöver vara sovandes för att vara passiv/avslappnad. Om jag sitter hemma och hundarna ligger och vilar, så kan de ligga och titta lite, titta på mig, titta på någonting genom fönstret osv, men vara helt avslappnade i kropparna och absolut uppfattas som lugna. Samma sak utomhus. De kan ligga ner, titta sig lite omkring, men inget stirrigt "Aaah vad händer där, och där, och där!" utan mer "Jaha, där går någon, okay, där sitter någon, jaha". Alltså - avslappnade.

Swat ; Ja, vad menas annars med passiv? En hund kan sova men ändå vakna av minsta lilla ljud,det tycker inte jag är ren passivitet.
Passivitet för mig är när hunden är helt avslappnad i kroppen och inte är stressad i huvudet,sen om den sover eller inte är oviktigt.
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Jag skulle gärna vilja få en klarare beskrivning av den felande passiva träningen du sätter dig emot. Den som du menar att många använder sig av. Att träna passivitet är något som givetvis faller in i vardagssituationer, men jag tränar det också med medveten strategi.

Ditt inlägg:
Hur länge får du tex. sitta på en bänk och titta på andra hundar som tränar innan din JR faktiskt är LUGN? Med lugn menar jag helst att hunden sover eller är så avslappnad att den ligger med halvslutna ögon och ignorerar det mesta som sker.

Det ovan får mig att tro, att det faktiskt är du som har missförstått träning av passivitet. Du förlöjligar ändamålet något. Som jag skrev tidigare handlar det om en process, med delmål med målet att hunden ska kunna vistas i olika miljöer, utan att behöva vara stressad eller orolig. Denna process är något som utvecklas, det får ta den tid det tar. Det djupgående syftet är inte att "se på andra hundar och vara avslappnad", vi tränar avslappning i områden med rörelse, också utanför hundens revir.

Du skriver:
Och hur ofta har det hänt att du fått avbryta denna "passivitets-träning" innan hunden har uppnått denna mentala "inställning"?

????
Jag känner min hund och vet vad hon har med sig i bagaget. Det gör givetvis jag lägger upp målet för träningen efter hennes möjligheter just nu. Den mentala inställningen är för mig inte = med att hunden ska sova. Att träna passivitet handlar om att hunden lär sig att det inte lönar sig att vara stressad, utan att det lönar sig att låta matte ha kontrollen och på så vis i nästa led kunna slappna av. Passiv är mycket mer än att ligga och snusa ...

Jag anser istället att allt för många har tagit till sig aktivitetsträning, men glömt passiviteten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 326
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 921
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 495
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp