Passproblem

Pegija1

Trådstartare
Jag undrar om någon har erfarenhet av problem med pass på importhäst?

Ska ev köpa en imp som på besiktning och koll av chip ej visade sig ha chipnr med i passet.
De har skrivit livstidsnr på den raden samt på livstidsnr raden.

Vi har kontaktat de som chippat honom och de har erkänt fel samt att de garanterar att häst och pass hör ihop, men frågan är om man nu enkelt med ett intyg/korrigering kan behålla pass och slippa skapa nytt?

Allt känns lite halvosäkert just nu.
 
Finns det någon ordentlig ID-beskrivning med virvlar angivna i passet? I så fall identifierar man hästen utifrån det.
 
Du får aldrig byta ut ett pass, utan det ska följa hästen hela livet.
Är det rätt häst och den är chipad idag så kan du i vissa fall få det inskrivet i passet av någon som är behörig. Vem som är behörig beror på ras på hästen och rasförbundets regler.
 
Du får aldrig byta ut ett pass, utan det ska följa hästen hela livet.
Är det rätt häst och den är chipad idag så kan du i vissa fall få det inskrivet i passet av någon som är behörig. Vem som är behörig beror på ras på hästen och rasförbundets regler.
chipad blev han innan. Prolemet är att siffrorna inte stämmer för de fyllt i livstidsnr på chipnr raden.
 
chipad blev han innan. Prolemet är att siffrorna inte stämmer för de fyllt i livstidsnr på chipnr raden.
Kontakta utfärdaren av passet, vilket den som ägde hästen när den fick sitt pass skulle ha gjort redan från början eftersom det är fel.
Vad som sedan händer är upp till utfärdarens/rasens regler. Men livsnummer är i vissa fall viktigare än chipnummer. Beroende på ålder och ras på hästen t ex en svenskfödd SWB ( halvblod ) har inget krav på märkning om den är född innan 2006. Men alla hästar har idag krav på pass och livsnummer.
 
Be de som gjorde passet att fylla i att det är livstidsnr och under det skriva i det riktiga chipnr, med underskrift. Jag chipade min häst som 3 åring och till en utlandsresa så hittade de inte chipet och troligtvis har det vandrat och lagt sig i ett dolt läge någonstans i kroppen, men då gjorde veterinären så att han fick ett nytt chip och hon skrev i det i passet under där chip nr står att det blivit något fel, det gamla är inte överstruket ifall det skulle dyka upp, detta har godkänts av lands veterinärer i england, tyskland frankrike och belgien i många år sedan, så det behöver inte bli så krångligt för dig :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 236
Senast: Korven
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 852
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 602
Senast: athena
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 255
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp