Har en häst som hakar lite som du beskriver. Kan komma i skritt trav eller galopp. I början av passet eller slutet. I boxen också men det sitter bara i någon sekund så märks bara att han liksom tvekar när han ska flytta sig.
Det händer aldrig hos veterinären... Hästen går igenom röntgen och böjprov utan problem om den vilat.
Vi har återkommande hältor på detta bakben- som inte riktigt går att hitta. Hästen är behandlad i varje led inkl höften. Vi har provat operera. Men det verkar tyvärr inte hjälpt.
Jag hade faktiskt blivit rätt orolig att hästen är tunn för att den varit avställd för att kunna gå igenom en besiktning.

När vår hakat tar han kortare steg med det bakbenet en stund och sen försvinner det. Lite som att han är rädd för att det ska hända igen men sen glömmer bort det.
 
Har en häst som hakar lite som du beskriver. Kan komma i skritt trav eller galopp. I början av passet eller slutet. I boxen också men det sitter bara i någon sekund så märks bara att han liksom tvekar när han ska flytta sig.
Det händer aldrig hos veterinären... Hästen går igenom röntgen och böjprov utan problem om den vilat.
Vi har återkommande hältor på detta bakben- som inte riktigt går att hitta. Hästen är behandlad i varje led inkl höften. Vi har provat operera. Men det verkar tyvärr inte hjälpt.
Jag hade faktiskt blivit rätt orolig att hästen är tunn för att den varit avställd för att kunna gå igenom en besiktning.

När vår hakat tar han kortare steg med det bakbenet en stund och sen försvinner det. Lite som att han är rädd för att det ska hända igen men sen glömmer bort det.
Min häst har inga problem att flytta sig.
Också har den inte vilat innan besiktning, två dagar tidigare så provred jag den etc, och då red jag ett hyfsat långt pass inkl lite hoppning.

Jag är inte orolig att den är tunn, hästen stod på transport i 3 dygn (med pauser och uppställning såklart) när den åkte till Sverige från Belgien. ALLA hästar jag importerat (har inte importerat denna) har blivit tunna av dessa transporter ..

Dessa problem har endast varit när vi börjar trava, men beskriver inte att hästen hakar sig för jag ser inte vad som sker då jag sitter på, men det känns typ som att den snubblar lite också kastar bak med huvudet typ, också blir den rädd i munnen. Typ också exakt som att någon ryckt ordentligt i den som gjort den rädd.
Aldrig på gången eller dylikt.

Men att hästen är kort i ena bakbenet i steget är väldigt vanligt och det kan mycket väl bero på att hästen är svag och behöver inte alltid bero på skador.

Jag undrar också vad ni opererat? Om ni inte finner problemet någonstans och inte något på röntgen, hur vet man vad man ska operera om man inte hittat felet ?
 
Min häst har inga problem att flytta sig.

Jag är inte orolig att den är tunn, hästen stod på transport i 3 dygn (med pauser och uppställning såklart) när den åkte till Sverige från Belgien. ALLA hästar jag importerat (har inte importerat denna) har blivit tunna av dessa transporter ..

Dessa problem har endast varit när vi börjar trava, men beskriver inte att hästen hakar sig för jag ser inte vad som sker då jag sitter på, men det känns typ som att den snubblar lite också kastar bak med huvudet typ, också blir den rädd i munnen. Typ också exakt som att någon ryckt ordentligt i den som gjort den rädd.
Aldrig på gången eller dylikt.

Men att hästen är kort i ena bakbenet i steget är väldigt vanligt och det kan mycket väl bero på att hästen är svag och behöver inte alltid bero på skador.

Jag undrar också vad ni opererat? Om ni inte finner problemet någonstans och inte något på röntgen, hur vet man vad man ska operera om man inte hittat felet ?
Vi opererade ledbandet.
Vår snubblar till. Ser ut som han fastnar lite med hoven i underlaget. Sen har det blivit lite mer med tiden- eller så är man mer uppmärksam?

Detta med box och dyl märkte vi inte i början.
 
@unoannis
Om du bestämt dig för att det är minsann inget fel på hästen, varför skrev du tråden?

Du kan om du vill få exempel på tre olika åkommor som i slutänden inneburit slutet på hästens användning som ridhäst med mindre symptom än du beskriver. Du kan även få massor med exempel när samma symptom inte tytt på något allvarligt. Men man kan inte veta genom att gissa eller spekulera (tyvärr!) utan man måste noga utreda felet tills man hittar det.

Jag får känslan av att du inte vill utreda. Du beskriver starka/stora symptom men försöker sedan hela tiden tona ned dem och förklara att det är inget fel.
Det är mycket möjligt det inte är fel på din häst. Eller att det är fel på din häst. Men ingen I tråden kommer kunna ge dig svaret. Och det är inte ens säkert ett veterinärbesök ger det heller, det kan krävas fler besök.

Men ta med sadel osv, rid hästen inför veterinären så problemen syns om den tex inte reagerar på böjprov
 
Min häst har inga problem att flytta sig.
Också har den inte vilat innan besiktning, två dagar tidigare så provred jag den etc, och då red jag ett hyfsat långt pass inkl lite hoppning.

Jag är inte orolig att den är tunn, hästen stod på transport i 3 dygn (med pauser och uppställning såklart) när den åkte till Sverige från Belgien. ALLA hästar jag importerat (har inte importerat denna) har blivit tunna av dessa transporter ..

Dessa problem har endast varit när vi börjar trava, men beskriver inte att hästen hakar sig för jag ser inte vad som sker då jag sitter på, men det känns typ som att den snubblar lite också kastar bak med huvudet typ, också blir den rädd i munnen. Typ också exakt som att någon ryckt ordentligt i den som gjort den rädd.
Aldrig på gången eller dylikt.

Men att hästen är kort i ena bakbenet i steget är väldigt vanligt och det kan mycket väl bero på att hästen är svag och behöver inte alltid bero på skador.

Jag undrar också vad ni opererat? Om ni inte finner problemet någonstans och inte något på röntgen, hur vet man vad man ska operera om man inte hittat felet ?

Har du haft någon Equipterapeft ute och känt igenom hästen?Med tanke på den transporterats långt kan det ju blivit låsningar både här och där?
Säger inte att du ska avboka veterinär-tiden, men som komplement.
 
Har du precis köpt hästen och den redan har problem kontakta säljare och en veterinär.

Patella låter tveksamt, patella hästar brukar sitta fast (benet blir helt låst) när de har stått still i gången eller på box.
Shivering eller tuppspatt låter mer troligt men låt en veterinär ställa diagnosen.
 
Har du precis köpt hästen och den redan har problem kontakta säljare och en veterinär.

Patella låter tveksamt, patella hästar brukar sitta fast (benet blir helt låst) när de har stått still i gången eller på box.
Shivering eller tuppspatt låter mer troligt men låt en veterinär ställa diagnosen.
Tuppspatt förekommer mestadels i skritt, ibland i trav. Skritten är helt felfri inga problem.
Shivering är mestadels skakningar.
Ovanstående är inget som stämmer in på min häst :) om man läser på om dom båda.
 
Har du haft någon Equipterapeft ute och känt igenom hästen?Med tanke på den transporterats långt kan det ju blivit låsningar både här och där?
Säger inte att du ska avboka veterinär-tiden, men som komplement.
Nope, det kommer en till det stallet hästen står i inom några veckor
 
@unoannis
Om du bestämt dig för att det är minsann inget fel på hästen, varför skrev du tråden?

Du kan om du vill få exempel på tre olika åkommor som i slutänden inneburit slutet på hästens användning som ridhäst med mindre symptom än du beskriver. Du kan även få massor med exempel när samma symptom inte tytt på något allvarligt. Men man kan inte veta genom att gissa eller spekulera (tyvärr!) utan man måste noga utreda felet tills man hittar det.

Jag får känslan av att du inte vill utreda. Du beskriver starka/stora symptom men försöker sedan hela tiden tona ned dem och förklara att det är inget fel.
Det är mycket möjligt det inte är fel på din häst. Eller att det är fel på din häst. Men ingen I tråden kommer kunna ge dig svaret. Och det är inte ens säkert ett veterinärbesök ger det heller, det kan krävas fler besök.

Men ta med sadel osv, rid hästen inför veterinären så problemen syns om den tex inte reagerar på böjprov
Jag har inte bestämt mig att något inte är fel på henne. Men många av er får det att låta att hästen är döhalt och jätte skadad.

Också att åka till veterinär för att LETA fel, självklart kommer man hitta fel!

Jag har också ridit hästen EN gång. Jag ska rida idag igen för att se om det är samma sak.
 
Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom. (Hade en mjuk svullnad på ena hasen men helt ren högt och lågt böj)
Hämtade hem hästen och andra dagen när jag redan så kändes det konstigt, typ ville inte riktigt fram i trav, och när jag kommit igång i trav framåt framåt så gör hästen något konstigt med bak, känns det som typ som den snubblar med bakbenet och kastat upp huvudet, även svårt att komma igång bak. Efter några varv i trav så är den super fin! Inga konstigheter alls. Den tar dock inte riktigt ut steget i traven i höger. Inte oren eller så bara tar inte ut den lika som vänster.
När jag ska kratsa hovarna så sparka den med Höger bakbenet , inte vänster.
När den stått still länge på gården så går den dock som vanligt.
hästen är röntgad,ua (godkända av min veterinär), men endast bilder på knäet från sidan...?
hästen är väldigt tunn och omusklad efter resa från Belgien till Sverige.

mina frågor:
Ser man patellaupphakning(eller vad det heter) på den röntgen jag har? Dvs knä från sidan.
Bör jag åka in och göra om röntgen av knäet på hästen?
kan detta vara patella ?

Jag vill tillägga att hästen sprang i hagen i över 1 timme då den var orolig, tog in den och gjorde i ordning den, promenerade den innan jag började rida den och när jag började rida så känns den super fin (!!) i skritten men när man börjar trava så betedde den sig såhär i början. inget som oroade mig tills den började sparka lite när jag lyfte upp höger bak men inte vänster.. googlade och allt jag läser är bara patella..?
Det behöver nog inte vara mycket mera än att hästen ev kan ha svaga knän, brukar försvinna när hästen blir mer musklad och kan bära sig bättre. Att hästen var fräsch när du provred den kan mycket väl vara för att ryttarna innan har ridit hästen i en bra form helt enkelt och att den var mer avslappnad. En häst med svaga knän, omusklad och dessutom spänd kan mycket väl reagera som din.

Jag hade nog inte dragit slutsatsen att hästen är skadad eller så, helt enkelt omusklad och svag och förmodligen så blir det bättre när den får upp muskulatur osv igen.
 
Jag har inte bestämt mig att något inte är fel på henne. Men många av er får det att låta att hästen är döhalt och jätte skadad.

Också att åka till veterinär för att LETA fel, självklart kommer man hitta fel!

Jag har också ridit hästen EN gång. Jag ska rida idag igen för att se om det är samma sak.

Leta fel eller utesluta fel, det är väl en personlig aspekt hur man tolkar.

Jag vill - särskilt med en ny häst jag inte känner - utesluta att ev protester och svagheter och avvikelser beror på smärta. Dvs kunna tryggt jobba stärkande och jobba igenom det.

Alltså vill jag utesluta fel så jag vet att jag inte sitter och förvärrar någonting eller (lika illa) övertalar hästen att göra saker som utsätter den för smärta.

Sen så det är din häst och du väljer ju helt själv. Vill du inte åka in t ex för du inte tror nåt är fel så åk inte in. Poängen var att ingen här på internet kan gissa vad som är fel eller inte fel och skapar beteendet du beskriver.
 
Att hästen sparkar lite med ena bakbenet när du tar upp det behöver inte innebära att det är något fel. En del hästar kan ha den ovanan. Vad beträffar hasen så kan det vara en lindrig piphas, den kan mycket väl ha kommit under transporten till Sverige.

En lindrig piphas känns mjuk och svampig och sådana brukar sällan ge några problem. Det låter som att en veterinär har gått igenom hästen och att den är röntgad så då borde den vara ok. Om det hade varit min häst så hade jag avvaktat några veckor tills den hade återhämtat sig ifrån resan. Har du tur så försvinner problemet när musklerna har kommit tillbaka.

Det kan dock vara bra att kontakta säljaren och påtala problemet. Skicka ett mail eller ett sms till denne så det finns bevis på att du har påtalat de eventuella felen om det skulle bli en senare diskussion. Lycka till med din nya häst!
 
Jag har nu ridit ännu en gång. Sparkar fortfarande lite när man lyfter upp benet. Men ingenting i ridningen, det enda jag anmärker på i ridningen är att hon är väldigt svag i höger bak, hon orkar inte riktigt. Men inget snubblande eller dylikt i början av traven.
 
Jag har nu ridit ännu en gång. Sparkar fortfarande lite när man lyfter upp benet. Men ingenting i ridningen, det enda jag anmärker på i ridningen är att hon är väldigt svag i höger bak, hon orkar inte riktigt. Men inget snubblande eller dylikt i början av traven.

Är den svagheten i höger bak likadan som när du proved, eller har den förändrats?
 
Är den svagheten i höger bak likadan som när du proved, eller har den förändrats?
Den var kort i höger bak redan när jag provred.
Och hästen var svag redan i provridningen men mer liksidigt bak, men hade svårare att fatta galopp i höger varv då men inte nu.
kan tilläggas att hästen är 180 hög
 
Den var kort i höger bak redan när jag provred.
Och hästen var svag redan i provridningen men mer liksidigt bak, men hade svårare att fatta galopp i höger varv då men inte nu.
kan tilläggas att hästen är 180 hög

Förstår jag rätt om den var kort hb vis provridning och den är fortfarande kort höger bak men nu mer oliksidig bak? Dock har den nu lättare fatta hö galopp än vid provridningen?

Märks det här även avsutten vid tex longering, eller "bara" under ryttare?
 
Förstår jag rätt om den var kort hb vis provridning och den är fortfarande kort höger bak men nu mer oliksidig bak? Dock har den nu lättare fatta hö galopp än vid provridningen?

Märks det här även avsutten vid tex longering, eller "bara" under ryttare?
Nej, den är samma lika kort höger bak då som nu. Ingen skillnad. Ja precis lättare att fatta galopp i höger varv nu på provridningen. Den är dock svagare i höger än vänster men det kände jag redan vid provridningen, den är väldigt tunn över rygg och rumpa. Blir snabbt trött, dålig kondition.

Den är kort i höger bak även vid longering.
Tycker det är enklare att skritta och galoppera, (orkar bära upp sig mer då) traven är jobbig höger bak tycker hon, märks enbart i vänster varv i hörn och när man gör volt
 
Bara jag som undrar hur den gått igenom besiktningen UA?
I min värld, kort i steget på något ben, oavsett varv, underlag, belastning mm = oren/halt.
Eller är jag petig?
Var det du som köpare som valde vart hästen skulle besiktigas, eller säljaren?
 
Jag har inte bestämt mig att något inte är fel på henne. Men många av er får det att låta att hästen är döhalt och jätte skadad.

Också att åka till veterinär för att LETA fel, självklart kommer man hitta fel!

Jag har också ridit hästen EN gång. Jag ska rida idag igen för att se om det är samma sak.
Självklart är man hos veterinären för att leta fel? Helst behandlingsbara fel som gör framtiden lättare eller bristen på fel så man vet att hästen är sund och tex kan få hjälp med övningar från sjukgymnast. Ju förr man åker dit, desto billigare brukar det bli.
 
Självklart är man hos veterinären för att leta fel? Helst behandlingsbara fel som gör framtiden lättare eller bristen på fel så man vet att hästen är sund och tex kan få hjälp med övningar från sjukgymnast. Ju förr man åker dit, desto billigare brukar det bli.
Nej, för fel finns hos alla hästar, fel som kanske inte ens någonsin kommer påverka hästen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp