Bara jag som undrar hur den gått igenom besiktningen UA?
I min värld, kort i steget på något ben, oavsett varv, underlag, belastning mm = oren/halt.
Eller är jag petig?
Var det du som köpare som valde vart hästen skulle besiktigas, eller säljaren?
Snälla, läs tidigare text innan du yttrar dig.
Hästen gick igenom för bara några dagar sedan, jag har själv pratat med veterinären efter besiktningen. Dopingtest gjort.
Detta fick jag till mig av min tränare (aktiv 160 ryttare) att mååånga hästar är kort i steget, det är vanligt och det kan betyda på att hästen inte är stark i det benet. Som kan försvinna när hösten musklat på sig, eller i värsta fall bli en rörelsestörning. Hon sa att exempel om människor är vänster eller högerhänt.
 
Snälla, läs tidigare text innan du yttrar dig.
Hästen gick igenom för bara några dagar sedan, jag har själv pratat med veterinären efter besiktningen. Dopingtest gjort.
Detta fick jag till mig av min tränare (aktiv 160 ryttare) att mååånga hästar är kort i steget, det är vanligt och det kan betyda på att hästen inte är stark i det benet. Som kan försvinna när hösten musklat på sig, eller i värsta fall bli en rörelsestörning. Hon sa att exempel om människor är vänster eller högerhänt.
Jag har läst texten, men tycker som sagt det är märkligt att den går igenom Ua trots kort steg,
Uppenbart är det ju något som bekymrar dig gällande hästen, annars hade du väl inte startat tråden.
 
Jag förstår heller inte riktigt. Jag vet ingen veterinär som skulle släppt igenom en häst med de symptom TS beskriver som ua genom en veterinär besiktning. Så endera är det en väldigt speciell veterinär, problemen låter värre när TS beskriver del i tråden än vad de är i verkligheten eller så gick den inte igenom ua.

Jag hoppas ts får en ordentlig undersökning av en annan vet än den som besiktigade och att hästen får hjälp oavsett vad som orsakar dess besvär.
 
Nånting är det ju uppenbarligen. Spatt, överrörlig, svag i bakknän.
Patella rycker upp bakbenet, spatt kan göra att hästen liksom tappar hoven och släpar det i backen.
En genomgång är ju ett måste i det läget. Det går inte att stärka hästen förrän man vet vad orsaken är.
 
Nånting är det ju uppenbarligen. Spatt, överrörlig, svag i bakknän.
Patella rycker upp bakbenet, spatt kan göra att hästen liksom tappar hoven och släpar det i backen.
En genomgång är ju ett måste i det läget. Det går inte att stärka hästen förrän man vet vad orsaken är.
Spatt brukar visas på böjprov dock.
att häst har svaga bakknän är inte en skada dock
 
Jag har varit med om tre hästar som snubblat med bakbenen eller ”tappat” bakbenet vid ridning/ motion.
Den ena var 3 år och både röntgad och besiktad ua innan köp. Några månader senare så tog jag upp problemet med att hon tappade ena bakbenet vid ridning när vi var hos vet för tandkoll. Vet gjorde en undersökning och misstänkte patellaproblematik. Fick övningar att göra för att stärka upp. Problemet blev dock värre och vi åkte in för att göra en ordentlig utredning. Det visade sig då att hästen var ordentligt trasig i båda handlederna pga lösa benbitar. Röntgenbilderna som togs vid försäljning hade tagits i en vinkel där benbitarna inte syntes.
Vi provade behandla men så fort vi slutade med smärtstillande blev hon sämre. Innan sista vet besöket där hon blev utdömd så hade hon så ont att hon ibland nästan ramlade omkull då hon skulle sätta ner framför allt det högra bakbenet. Hon sparkade även rakt ut med det rätt vad det var både inne och ute så att sköta om henne blev svårare och svårare.

Den andra var min gamla dressyrhäst som på ålderns höst började tappa bakbenen både vid motion och när han gick i hagen. Han var då 20 år och jag slutade rida honom. Han var dåligt försäkrad för rörelsestörningar så ingen utredning gjordes. Vet gissade på att han var slut i bakknäna och han fick somna in ett år efter då han även fick andra problem. Han var stor och tung och gått dressyr upp till PSG.

Den tredje är vår 4-åriga c-ponny som i sommar började visa på samma problem, dvs tappa eller snubbla till med höger bak vid motion. Ingen övrig rörelsestörning syntes. Var hos vet förra veckan och hon var helt ua på böjprov och röntgen. Men på UL så hittade man vätska i kotsenskidan hb så vet gissade på en vrickning. Så det blev metacam och vila i två veckor och sedan försiktig igångsättning. Hon är även väldigt stel i ryggen och vet trodde att även det kunde påverka problemet med att hon snubblar med bakbenet.

Så enligt min erfarenhet kan det finnas en mängd olika orsaker till varför din häst beter sig som den gör och den bör absolut kollas upp av en duktig veterinär för att utesluta problem som kan bli värre utan behandling.
 
Ett svagt bakben KAN vara ett tidigt tecken på en skada eller LEDA TILL en skada. Även om det inte är något "fel" på hästen - så låter det som om TS vill hoppa på hög nivå. I ett sådant scenario är ju ganska logiskt med ett besök hos veterinär (kanske i kombo med fysio) för att dubbelkolla och för att lägga upp en plan för hur man ska hantera ev. svaghet i ett långsiktigt träningsupplägg. En ambitiös, oliksidig individ drar lätt på sig skador till följd av snedbelastning.

Tills dess kanske tränaren kan känna på hästen? Hur upplever hen det korta steget och "hakigheten"?

På ett internetforum är åtminstone jag mer benägen att måla fan på väggen än IRL. Hellre att puffa iväg någon till vet en gång för mycket än en gång för lite.
 
Vill tillägga veterinär kollat på hästen idag, och det är inga fel på hästen, vare sig på böjprov eller ny röntgen på bakbenen. Så det som behövs behandlas ev är av en equiterapuet/kiropraktor och att den ska musklas på sig vid rumpan och det är inget som händer på en dag!! 😊
 
Spatt brukar visas på böjprov dock.
att häst har svaga bakknän är inte en skada dock

Det är otroligt få veterinärer som böjer has så att problem kommer fram när det än inte blivit spatt. De böjer åt fel håll för det. Böjer man leden bakåt/sträcker ut den istället så trycker man väck ledvätskan mer och får en reaktion även innan spatt.

I skedet innan spatt kan man genom att böja framåt/dra ihop leden faktiskt göra att hästen ser bättre ut, lite på samma vis som när man värmt ur en hasproblematik efter lite jobb.

Så nej, det är vanligt att veterinärer inte kan böja fram hasbesvär innan det blir spatt.
Det är ju oftast bara knäet man ser om man böjer högt bak(innan spatt).
 
Vill tillägga veterinär kollat på hästen idag, och det är inga fel på hästen, vare sig på böjprov eller ny röntgen på bakbenen. Så det som behövs behandlas ev är av en equiterapuet/kiropraktor och att den ska musklas på sig vid rumpan och det är inget som händer på en dag!! 😊
Hoppas din veterinär har rätt.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så syntes inget på longering eller böjprov på vår ponny utan endast på ultraljud. Där kunde vet se vätska samt förtjockade ledband som tyder på en liten inflammation.
 
Vill tillägga veterinär kollat på hästen idag, och det är inga fel på hästen, vare sig på böjprov eller ny röntgen på bakbenen. Så det som behövs behandlas ev är av en equiterapuet/kiropraktor och att den ska musklas på sig vid rumpan och det är inget som händer på en dag!! 😊

Fick du en återbudstid? :)

Nyfiken på vad veterinären ansåg svagheten och den ojämna steglängd en bak berodde på? Dvs vad fick du besked om är orsaken?
 
Hoppas din veterinär har rätt.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så syntes inget på longering eller böjprov på vår ponny utan endast på ultraljud. Där kunde vet se vätska samt förtjockade ledband som tyder på en liten inflammation.

Just knän är ju himla knepiga. Mer ofta än sällan de inte ger utslag på böjprov tycker jag. Även i fall där ultraljud visar rejäla inflammationer. Numera vill jag alltid ha ultraljud med vid minsta misstanke, helst för att kunna utesluta. Men mer gång än en har ultraljud visat inflammation och bedövning förbättrat. Trots ohalt innan och ren på böjprov. Lärt mig den hårda vägen att bättre safe than sorry när det gäller undersöka knän.
 
Hoppas din veterinär har rätt.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så syntes inget på longering eller böjprov på vår ponny utan endast på ultraljud. Där kunde vet se vätska samt förtjockade ledband som tyder på en liten inflammation.
Såklart jag litar på en veterinär med 35 års erfarenhet ....
 
Det är otroligt få veterinärer som böjer has så att problem kommer fram när det än inte blivit spatt. De böjer åt fel håll för det. Böjer man leden bakåt/sträcker ut den istället så trycker man väck ledvätskan mer och får en reaktion även innan spatt.

I skedet innan spatt kan man genom att böja framåt/dra ihop leden faktiskt göra att hästen ser bättre ut, lite på samma vis som när man värmt ur en hasproblematik efter lite jobb.

Så nej, det är vanligt att veterinärer inte kan böja fram hasbesvär innan det blir spatt.
Det är ju oftast bara knäet man ser om man böjer högt bak(innan spatt).
Veterinären idag: har hästen problem i has så kommer det fram nu när jag höjer högt här bak
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp