Patellaupphakning

P

Pepparn

Hej!

Har nyss fått diagnosen patellaupphakning på min hästs vä bakknä. Har pratat med lite folk som haft erfarenheter av detta och känner mig förvirrad. Han visar inte alls lika mycket symtom som deras hästar gjort. Någon med erfarenhet av patellaupphakning här? Finns det olika grader av upphakning, för min häst har liksom aldrig hakat ur (vad jag sett) utan ibland när jag rider så kan baken bara försvinna. Men han är snubblig av sig.

Vore tacksam för svar

Hälsningar Karin
 
Sv: Patellaupphakning

Det finns olika grader av hakning. Känner tre olika hästar som hakat när de var unga. En är opererad innan hon kom till Sverige (imp danmark) och har aldrig visat några symptom mer än att hon kan vara lite rädd om det benet ibland. Den andra hakade en del till hon var 4 eller 5. Båda har gått/går 145 hoppningar, dvs inga men. Den sista är min.. Hon hakade mkt som ett-, två- och treåring men nu när hon är 4 och inte växer så mkt längre och har börjat bygga muskler hakar hon inte längre men är forfarande lite svagare i vä bak och "niger" ibland precis som du beskriver att din häst gör.
Hur gammal är din häst? Brukar bli bättre när de slutat växa och fått muskler. Hoppas du blev lite klokare ;)
 
Sv: Patellaupphakning

Tack för ditt svar! Blev klokare! Skönt att få svar från en som har erfarenhet.

Min häst är åtta år, jag har haft honom i snart två år och vet ju inte om han hakade mer när han var yngre. För tillfället är han rätt omusklad. Jag fick som råd att först skritta igång honom och sedan börja galopparbeta så att han bygger upp muskler och då förhoppningsvis inte kommer ha några men. Så som du skriver. Vad jag också fick som råd är att hålla igång honom mycket. Hur mycket rider/arbetar du din häst?

Tack för ditt svar.
Hälsningar Karin
 
Sv: Patellaupphakning

Vad bra! Min häst är ju bara 4 så jag kan ju inte arbeta henne allt för mkt men hon går 4-5 dagar i veckan. Försöker variera arbetet med klättring, mkt galopp i skog och mark, mkt övergångar då jag rider på banan och vid hoppningen lägger jag in mkt bommar och serier. Att hon hakat har inte påverkat ridningen något, jag har alltså inte behövt hålla igen ngt, däremot försöker jag massera och stretcha henne regelbundet, allt för att hjälpa muskulaturen:)
Just nu går min lilla på bete, hon har vuxit väldigt mkt på sista tiden och blivit längre i kroppen. Detta har gjort att hon fått lite jobbigare med bakdelen igen eftersom det krävs mer muskler för att bära upp sig nu.. Ska åka och kolla henne på klinik nu om en vecka (allmän hälsokontroll där benen ju ingår) och sedan sätta igång igen om allt är ok!
Det kan ju vara så att din häst har hakat när den var yngre och att det visade sig nu igen när han tappade muskler? Tror att det kommer försvinna igen när han byggt upp sig lite. Ett tips är att klättra, gå över bommar, göra mkt övergångar och tömköra för att hjälpa upp bakdelen. Lycka till och hör gärna av dig om hur det går med pållen!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en d ponny som vi har haft ca 4-5 år. Hon har en patella upphakning men hon har ändast hakat upp sig en-två gånger under...
Svar
4
· Visningar
3 380
Senast: miniola
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 948
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 663
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp