Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Jag hittade inlägget och funderar över om folk kanske är ironiska och skämtar för att det känns så hopplöst. Om man ska snälltolka kanske det är ett sätt att kommentera att det inte spelar någon roll hur blå en tunga är för det händer ändå ingenting.
 
Du tycker inte att det är konstigt isf att några som jobbar i förbundet, lite högre upp sas(dömer GP dressyr, håller i utbildningar bl a), sitter och löjeskrattar åt eländet istället för att aktivt jobba för bättre hästvälfärd och ta öppet avstånd?? även om det råkar vara så att de känner den aktuelle blåtungeherrn i fråga ? eller kan det vara så att de tror sig vinna mer på att stötta honom och hålla ihop? och raljera över fotografen ?
 
Ytterst osmakligt skämt i så fall

Eller som jag skrev till Nygren, hade det varit lika "humoristiskt" om någon i samma församling människor hade lagt upp en profilbild som föreställt en hästskötare i tonåren med kläderna på trekvart och tillrufsat hår? Jag vet inte, men tar man inte hästarnas mående på större allvar än att man kan göra sig lustig över debatten - så varför skulle man göra det i andra fall, som gudbevars inte gäller den egna fina kretsen utan bara de obetydliga individer som man anser sig ha rätt att utnyttja.
 
Ta screenshots och skicka till folk högre upp i förbundet. En sån person borde verkligen inte sitta i ett hästvälfärdsråd, det är ju uppenbart att den personen inte passar på den posten.
Aftonbladet är säkert också intresserade av sådana screenshots och info
Helt sjukt. När @Fiorano lyfte sexuella övergrepp skulle den letas upp och jagas och straffas men det här är helt ok enligt code of conduct eller vad de nu skyllde på då?
 
Det håller jag med om men jag tycker det är värt att lyfta frågan så att det inte blir ett drev på felaktig grund.
Så nu har jag fått en sökväg och efter att ha läst kommentarerna så är jag 100% säker på att den som postade ursprungsinlägget i alla fall inte skämtar. Detta med tanke på den här kommentaren som h*n gjort på ett av de svar som gavs
"aldrig! ...upphovsrättsligt skyddad, i andra hand hävdar jag källskydd 😜"
Det känns som att eventuell humor tar slut långt innan ett sånt inlägg görs.
 
Man vill ju gärna skriva till personen som la upp bilden och fråga hur hon tänkte men vill inte riskera att hon plockar bort allt. Vill gärna att Aftonbladet ska ta en titt först. Har iofs print screens på allt nu så det kommer ju oavsett finnas kvar
 
Man vill ju gärna skriva till personen som la upp bilden och fråga hur hon tänkte men vill inte riskera att hon plockar bort allt. Vill gärna att Aftonbladet ska ta en titt först. Har iofs print screens på allt nu så det kommer ju oavsett finnas kvar
Tror faktiskt inte att det är någon risk att personen tar bort det. Med tanke på vilka dumdryga inlägg personen har skrivit tidigare på sitt FB konto och även på sidor med stor spridning i ridsportvärlden. Men du kan nog räkna med att ditt inlägg blir borttaget. Tidigare har alla kritiska kommentarer rensats bort.
 
Tror faktiskt inte att det är någon risk att personen tar bort det. Med tanke på vilka dumdryga inlägg personen har skrivit tidigare på sitt FB konto och även på sidor med stor spridning i ridsportvärlden. Men du kan nog räkna med att ditt inlägg blir borttaget. Tidigare har alla kritiska kommentarer rensats bort.

Om man går in o kollar lite inlägg så visst finns det mer vanliga om tävling eller trädgård eller annat. Men det som slår mig-oavsett vad som skrivs- är att det är väldigt mkt gillanden och även kommentarer från eliten i sverige, det gäller domare, ryttare, tränare, uppfödare, försäljningsstall, förbundspersoner, så snacka om att känna att man kan skriva vad som utan att få kritik från den gruppen.
Jag Förstår inte att de som jobbar på förbundet kan ha såpass vett att hålla sig därifrån, särskilt som förbundet som sådant har en form av tystnadsregel.
Och GP-domare.........
 
Man tycker ju att GP-domare ska vara ett föredöme i ödmjukhet o hästars väl , jag blir så trött på både domare och för den delen överdomare som så gärna vill vara tjenis och bundis med ryttare och tappar omdömet om hästarnas väl pga det.
 
Om man går in o kollar lite inlägg så visst finns det mer vanliga om tävling eller trädgård eller annat. Men det som slår mig-oavsett vad som skrivs- är att det är väldigt mkt gillanden och även kommentarer från eliten i sverige, det gäller domare, ryttare, tränare, uppfödare, försäljningsstall, förbundspersoner, så snacka om att känna att man kan skriva vad som utan att få kritik från den gruppen.
Jag Förstår inte att de som jobbar på förbundet kan ha såpass vett att hålla sig därifrån, särskilt som förbundet som sådant har en form av tystnadsregel.
Och GP-domare.........

Ja om de tycker att detta är oproblematiskt att basuneras ut öppet för alla att ta del av, så hur går snacket i mer privata sammanhang?
 
Extremt osmakligt! Flera namn som reagerat med skratt som jag blev förvånad över att se, inte som jag känner personligt, men namn som jag brukar se kommentera vettiga inlägg i tex kommentarsfält till artiklar mm som lagts ut i ämnet.

Ni som skickar detta vidare till AB skriver ni med vilka namn som är domare och vilka som tillhör förbundet med? Där hade jag noll koll på vilka som var vilka när jag kollade.
 
Har man alltid mycket tryck i tyglarna så kan absolut vissa hästar "stänga av" genom att sätta upp ett muskelförsvar så gott de kan. Då upplevs de styva i halsen, tappar lösgjordhet och bärighet etc.
Men som sådan ryttare tränar man ju inte bara så hemma. Man rider med rätt mkt böjning och ev rollar man så att man böjer höger-vänster-höger-vänster etc. Om hästen följer med smooth i de överböjningarna kan de inte spänna underhalsen. Och de upplevs mjuka.
Det är ju numer ofta hästar som är väldigt mycket känsligare i trutarna, som rent fysiskt är mer överrörliga och känsligare öht. De svarar inte alltid som tex vissa av gamla militärstammen som bara styvnade till och blev väldigt svårroddade om man började dra för mkt i dem.
Att rida med massor i handen på en häst som annars inte bara rids i tävlingsform utan i rätt mkt mer böjning eller i andra ytterlägen den korta tid programmet tar behöver inte sluta med att man får en betongsugga a la militärstam som inte går att forcera igenom rörelser på.
Dagens hästar på den nivån är så begåvade att man kan rida riktigt jävla illa och ändå pressa igenom saker.

Hur skulle du säga att de av dagens hästar som är så mjuka skulle reagera på sådan ridning?
Har själv en häst som är modern och enormt mjuk. Hon är väldigt fin i munnen, men kan lägga sig på när hon blir rejält het. Är livrädd att ta för mycket i henne och i de lägena får man jobba väldigt mycket med övergångar o.dyl. för att bibehålla en lätt kontakt även när hon är superduperhet. Men det är ju på träning. Hade inte klarat det i ett GP program (och där är vi långt ifrån också förstås :))

Pratade med en gammal domare/tränare för ett tag sedan och h*n nämnde att dagens hästar är så mycket bättre än förr, men det är däremot inte ryttarna. Jag får också en känsla av att många har för bråttom och inte lägger tillräcklig vikt på grunderna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 063
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp