Påtvingat intresse eller ej - hur vet man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Påtvingat intresse eller ej - hur vet man?

Den äldste sonen måste ha en hjord av tjejer som suktar efter honom, en hästkunnig kille som inte tävlar själv, perfekt! ;)
 
Sv: Påtvingat intresse eller ej - hur vet man?

Då min son är 9 månader så är det inte aktuellt med ponny än men jag kommer att köpa en ponny när han är lagom stor att börja rida, ca 4 år. En äldre van barnponny i liten B-storlek att "leka" med och som jag kan köra, så att den får motion... Lektioner vid ridskolan som knatte.
Får han intresse så satsar vi men annars så är det inget att göra åt.
 
Sv: Påtvingat intresse eller ej - hur vet man?

Min 10 år yngre syster än mig blev lika fanatiskt intresserad som jag själv, även om jag bodde borta med min häst största delen av hennes uppväxt så hon fick "slå sig fram" själv. Vi har numera varsin häst och är båda vuxna.

Brorsdottern, 12 år, har ett hästintresse och fick en ponny av sina föräldrar förra året. Hon sköter och rider ponnyn plikttroget men inte med samma brinnande intresse som vi. Men i och med att hennes föräldrar inte har häst så hänger det på henne att ponnyn blir omskött. Den bor med våra hästar och vi finns och kan (motvilligt) hjälpa henne mellan varven. Ett ljummet intresse och ett halvt silverfat kan man nog säga om det fallet.

Min son är 3½ år gammal och har blivit tvingad att vara med i stallet sen första veckan. Mockning och annan stallskötsel är han med på och han verkar ha ett otroligt häst- och djurintresse så det är möjligt att jag hamnar på att överta ponnyn sen :-) Sonen älskar att rida och vara med och köra. Först när ponnyn kom till stallet fick jag hålla fast sonen när flickan red iväg med sin ponny - hände sig att sonen slet sig ur mitt grepp och kröp gråtandes efter... Sonen har också gråtit när han sett att min syster kört sitt halvblod och vi inte har varit med... Och staketet vid stallet är barn-säkrat så att inte sonen kryper in till hästarna.

Sonens pappa har ett ljummet hästintresse och klappar nog dem gärna men är ingen ryttartalang. Och jag vill ha hästarna som MITT intresse och går inte omkring med förhoppningar om att sonen aktivt skall ta del av intresset när han blir större. Men får se hur det blir med den saken. Westernsadel till ponnyn har jag dock kollat lite på... he he
 
Sv: Påtvingat intresse eller ej - hur vet man?

Jag har försökt få åtminstone det minsta barnet att bli hästintresserad. De andra har inte visat intresse alls, har alla möjliga andra intressen istället. Jag hade en sällskapsponny till min häst som jag hoppades att den yngste skulle bli intresserad av och han var det ett tag, tills en gammal sällskapsponny dog. Det hjälpte inte att köpa en annan ponny sen. Intresset svalnade betydligt. Så jag gav upp ponnytanken och har nu istället en sällskapshäst som jag själv kan rida.

Jag tror att det är så att antingen har man hästintresse eller också inte och det visar sig med tiden hur det står till med barn, kanske till och med oavsett vad man gör eller inte gör med dem.

Mitt största intresse har alltid varit djur. Barnen har helt skilda intressen, bilar, musik, golf, lagsporter. Varken jag eller min man är speciellt intresserade av sport eller (att utöva) musik, men ett av barnen är helt uppslukad av att spela (musik) och ett annat av att sporta. De har alltså valt helt själva och fastnat för något de själva passar för.
 
Sv: Påtvingat intresse eller ej - hur vet man?

Mina föräldrar tvingade på mig mitt hästintresse. Det är jag mycket tacksam för. :D
 
Sv: Påtvingat intresse eller ej - hur vet man?

Tican skrev:
Mina föräldrar tvingade på mig mitt hästintresse. Det är jag mycket tacksam för. :D

Det låter som balsam för mina öron! :D
Inte för att jag direkt tvingar mina ungar att rida, men frågan är om de varit lika mycket i stallet om det inte råkade vara så att det nästan är enda sättet att umgås med mig i vaket tillstånd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 540
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 694
Senast: Shixle
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp