Bukefalos 28 år!

Pay and jump hjälp!

nattrexx

Trådstartare
Hej, på söndag gäller det!
Jag har åkt på pay and jumper tidigare men inte med min nya ponny. Jag ska bara hoppa 60cm och 70cm men min häst kan vägra på vissa hinder och ibland drar han iväg med mig och nästan sken. Jag skulle behöva lite tips om hur jag ska få honom lugn så han inte springer men inte seg så att han kan hoppa. Jag vill inte skämma ut mig om han vägrar på varje hinder eller måste gå in på en liten volt för att få stopp på honom, det ska vara lugnt tempo med mycket rumpa.. Någon som vet hur jag ska rida ihop honom?

Jag ska inte tävla för att vinna utan för att komma iväg och göra något nytt men det skulle ju vara roligt med en rosett.. Jag har bara haft honom i en månad.. tacksam för svar ;)
 
eftersom det är en tränings tävling så kan du lägga så mycket volter du vill, jag hade lagt in halter och skritt mellan hinder där du redan vid bangång misstänker att han kan dra iväg. sen lång framskrittning, fungerar för de flesta hästar att tagga ner, dvs 30 min skritt och uppmjukning.
redan vid bangången ska du "rida" vägen ordentligt, se var du ska hålla ut, se var du ska lägga volt och skritt för att kunna få med dig hästen över hindret (lägg hellreen volt och få kontroll än att hänga som en vante efter hästen). rid framåt och bromsa inte mer än nödvändigt, lägg istället in övergångar för att få hästen att tagga ner. bromsar du så är det lätt att ponnyn börjar vägra och inte vill gå framåt.

skit i om du skämmer ut dig, du är där för att träna.
 
Ska bara säga att jag fick två rosetter och allt gick jättebra! Han vägrade på första hindret på 60cm men jag hoppade det stillastående och fick rosett :P
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 213
Senast: AbCdE
·
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: Sirap
·
Fälttävlan Hej, Jag undrar om det är någon här som ridit pay and cross och hur det vanligen går till? Min brorsdotter rider en av mina hästar och...
Svar
6
· Visningar
3 286
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp