PC's SMB Elite, minskar de verkligen genomtrampet i kotan?

Alexandra_W

Trådstartare
Har långtråkigt och sitter och surfar skydd, NEW-skydd eg men snubblade över SMB Elite. Och började fundera.. Minskar de verkligen genomtrampet i kotan som påstås? Då kanske jag skulle överväga sådana till fblherrn. Är ju samma pris för 4 sådana som för 4 NEW-skydd, dock får man ju inte stålskenan, men..

Sv: PC's SMB Elite, minskar de verkligen genomtrampet i kotan?

har du ngn länk?
menar du genomtramp som att skada sig eller som att bli mindre rörlig? :o

Genomtramp som i rörlighet, om du tänker dig en häst med veka kotor, så ska de här skydden då minska genomtrampet. Och på så sätt minska risken för de skador som kan komma av belastningen veka kotor/för mkt genomtramp innebär.

De har någon drive nu, så för ca 1500 kr får man 4 st plus ett par boots. (Eller om man lyckas få pappa som är i USA att hitta till någon ÅF där så 800 - 900 kr för alltihop. Jag älskar dollarkursen nu). Men även om man köper i Sverige blir det ju samma pris som för NEW fälttävlansskydd runt om. NEW har ju förvisso skenan, och är lättare och svalare, men jag fastnade lite ang det där med att minska genomtrampet, på förekommen anledning..

Googla på SMB Elite får du massa svenska träffar, men länkar till PC:s egen hemsida så slipper jag det tas som reklam:
http://www.profchoice.com/htmldocs/prd/protgear/prd/smbex.html

Från två av de svenska sidorna, är ju 'bara' en översättning av det engelska dock:

"gjorda i mjuk neopren med Ultarashock (tm) foder som ger 360 graders skydd. Skydden är stötabsorberande och tar upp 26% av genomtrampet i kotan. De ger även skydd för senor och skenor. "

"SMB Elite är mycket lätta och framförallt anatomiskt utformade för att garantera en optimal passform

Exklusiva material i många skikt garanterar skydd runt om hästbenet. Den speciellt framtagna insidan motverkar genomtramp i kotleden. Det är vetenskapligt bevisat att SMB Elite absorberar mer än 26% av hovbelastningen och gör den därmed till det ultimata benskyddet
."

Aha...

Har nämligen tänkt att se om det fanns någon som hade sådana i rosa eller rosa med lila kantband till salu nästa helg när det är stora westerntävlingar på High Chaparall...

:love::love::love:

Hoppas dom är "mjukare" och mer formbara än dom gamla PC Elite som jag har... det är nog mest mina händer och fingrar som vill ha mjukare skydd att hantera :angel:

Och jag försöker mailledes dirigera pappa som är på semester i USA till någon lämplig ridsportsbutik. Jag ÄLSKAR dollarkursen. Blir motsvarande 866 svenska kronor för ett value pack (finns ännu billigare med, men får ju gå efter var pappa spattar runt därborta), jmf med 1450 kr + frakt för ett value pack som billigast här (dock tycks de inte skicka med boots i USA, men vem bryr sig med den prisskillnaden).

Jo ante mig du skulle gilla de rosa. Hade jag häst som kunde ha rosa skulle jag faktiskt slå till på ett par svarta med rosa kantband.. *erkänner skamset*

(Butiken med S-hacket svarar inte på mail.. )

Redan gjort, men är ju helg nu så ger dem några dagar till. Annars har jag kollat och det finns fler butiker ju :angel:

Kan ha ha COB-(Medium) i skydd kan du få provköra mina ett tag om du vill? Vi använder de inte nu.

Har just SMBII Elite.

Jag försökte ju kolla på deras sizing chart, och enligt dem är omkretsen runt kotan det viktigaste, viktigare än längd. Och där det blev krux, längdmässigt ska han ha medium, men omkretsmässigt ska han ha large. Så jag har bett pappa köpa large (om han nånsin hittar till den där affären, och inte får tuppjuck på priset..)

Men, borde veta av pappa innan helgen är över om han lyckats eller ej, annars provar jag jättegärna dina. Om de inte är chockrosa ;)

Haha, de hade visst boots på köpet *gnuggar händerna*

Nä de är kornblå.

Men det verkar som att pappsen har hittat :) ?

*delvis kl*

Är det någon som vet hur säkra de här källorna om "minska genomtrampet 26 %" är? Jag är väldigt nyfiken, har oxå en kille som har lite veka kotor bak.

jag är skeptisk... så kraftig är inte materialet och man drar inte så extremt hårt. att dom tar upp stötar från marken är jag med på däremot, jag tycker jag märker lite skillnad på min gammling som har slitna leder och inte tycker om frusen mark.

men har lite svårt att se hur dom ska hindra genomtramp eftersom en häst är så tung. skulle vara intressant att veta mer om hur dom kommit fram till detta.:)

Ingen aning ang källa, men borde gå att kontakta PC och be om rapporten/studien. Jag misstänker dock den är som många andra, för liten och inte blind/dubbelkollad.

Jag däremot kan inte förstå hur de skulle ta upp stötar från marken, minska de i hoven däremot? Minska genomtrampet kan jag förstå rent teoretiskt däremot, om nu materialet skulle 'hålla' emot tillräckligt.

Men iom att jag kunde få de så himla billigt iom pappa i USA, så är det ju bara prova och se om jag märker någon skillnad. Om nu storleken passar är ju det 'värsta' som kan hända att han har trevlilga, heltäckande skydd liksom.

JO precis, och om storleken inte passar eller jag alt hästen inte skulle gilla dem eller vad de nu månde vara, lär det ju INTE vara svårt få igen pengarna liksom, med tanke på vad de kostar i Sverige.

Nu har de kommit hem =) Satte på dem bara för att prova, och passar perfekt, lite korta bak men det är ju standardproblemet med långbenat fullblod. De sitter inte helt korrekt anpassat då jag bara ville prova, men:

thumbnail.aspx

Måste säga, jag som bara haft kopior förr, att jag är imponerad. De är tunnare tyg på ena sidan där de går omlott, men ordentligt vadderat/förstärkt/tjockt där det ska, men ändå mjuka och trevliga. Resår i nederkant, inga hårda kanter/sömmar etc, och ffa så är de 'figursydda' efter benet och kotan.

MYCKET nöjd såhär utan att ha provat dem rent praktiskt :love:

Så nu har bortskämda lilla röda raringen skydd för 'all occaisons' (han fick ju ett par NEW X-country häromdagen med, dock 'bara' fram, helt omöjligt få NEWskydd passa bak på honom tyvärr)

Aha... så du tror dom skulle kunna passa även min superskavkänsliga gamla dam :idea:

Jag ska för säkerhets skull klämma och känna på dem med hyperkritiska ögon igen imorgon, men jo spontant så. Det som förvånade mig mest var att de var så LÄTTA. Som sagt jag har bara kopior att jmf med innan, och när jag fick plastförpackningen med 4 st i av pappa, och kände fjädervikten kände jag 'men vafan, har jag köpt disktrasor för 850 spänn nu', och när jag packade upp dem så första spontana känslan de första sekunderna när jag fick dem i handen var 'men vafan', helt ärligt. Kändes mjuka och lätta och typ.. ja inte gediget iaf.

Sen började jag kolla och klämma och öppna dem och började le mer och mer och än har jag inte slutat utan är som sagt apnöjd med dem såhär första intrycket. Och har insett VARFÖR de kostar så mkt mer än kopiorna, harkel. Det är som att jmf porsche och volvo..

Men, ska klämma och känna och granska med skavkritiska ögon (ie, skulle jag tyckt att de var ett excellent köp till förra fbldonnan, om svaret är ja på den frågan så kan du nog med gott samvete prova på din =))

Om du vill vara helt säker får jag väl skicka ner ett par av dem så du får prova, men det blir isf efter FT-kursen när ett stycke röd ska få lite välförtjänt semester, men det är i början av augusti?

DU har PM i annat ärende btw.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 470
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 324
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb OJ, det här blev långt. Sen ungefär ett halvår tillbaka har jag ett nytt jobb som projektledare inom ett område jag inte har någon... 2
Svar
38
· Visningar
4 475
Senast: Lingonris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka