PC's SMB Elite, minskar de verkligen genomtrampet i kotan?

Sv: PC's SMB Elite, minskar de verkligen genomtrampet i kotan?

min häst har hängande kotor och har haft kotledsinflamtion i ett framben, nån som vet om nå sånna skydd kanske skulle kunna vara bra då ??

Jag skulle vilja ha SMB Elite (de nyaste varianten) i kornblått :love:
Någon dag... :cool:

Det är ju just SMB Elite hela tråden handlar om, alltså 'senaste varianten' ;P

Jag skulle mördat för de svarta med rosa 'piping' om jag haft en häst som kunde ha rosa =)

Men när lillponnyn här blir stor och behöver ordentliga skydd, så de röda med svart 'piping' var inte alls fel de heller, och redan bestämt att han ska ha rött (såvida han inte plötsligt under avskimling kommer minnas att han är född fux, då skiter det sig ju)

Jag hade velat ha "royal blue" med nå slags grön kardborre och kanter om man fått välja! Vill ha skydd som sticker ut, men ändå passar min pålles färger. Rosa på en brun vallack - det kan jag inte utsätta honom för ;)

*KL*

Palle - nu har jag utfört skavkontroll deluxe åt dig. Utfall som följer:

Klämt och känt och om man ska vara petig, dvs om jag hade Blå i åtanke, skulle jag haft ett pyttelitet frågetecken för resåren i nederkant, annars skulle jag lätt köpt dem åt henne.

Sen har jag ridit i 1½ h , myycket trav. Herrn hade inte rena ben till att börja med (avborstade, men skitiga), och red på grusväg med 'fingrus' (som lite större ridbanegrus) i ganska stor mängd. Herrn svettades dessutom under skydden. Dvs 'optimala' förutsättningar för ev skav.

Resultatet blev - inte ett enda synligt skav iaf. Nu kan de ju ha skavt lite fast det inte syns, men inget synligt alls. Herrn är inte extremt skavkänslig, men iaf med bootsen på kursen så blött + smågrus = hysteriska skav/brännsår i karlederna som inte läkt än.

Jag hade velat ha "royal blue" med nå slags grön kardborre och kanter om man fått välja! Vill ha skydd som sticker ut, men ändå passar min pålles färger. Rosa på en brun vallack - det kan jag inte utsätta honom för ;)

Ja, fick man välja så *drömmer* Då skulle jag ha svarta med gråa detaljer och kardborre.. Eller grå med svarta detaljer ännu hellre förresten..

Har just sådana till min räka. Gillar dem :love:

;)

Kornblå alltså. Med boots till, sådan nya med "silver" på spännena :D

Tusen tack :bow::bow::bow:

Då får jag väl bita i det sura äpplet och beställa sådana häsr i sverige...

Undrar vad det blir tillsammans med det nya specialbeställda bettet :confused:

Usch fy... inget jag vill tänka på just nu i alla fall :angel:

Jag har haft såna till min häst, veterinärerna är så gott som övertygade om att de hjälpte honom i tillfrisknandet från sina kotledsinflammationer. Hade runt om vid all ridning under konvalecenten, under återuppbyggandet och i två år till. Sen hade jag de endast vid uteritt och de få gånger jag hoppat. Nu är det sällan jag använder skydden, men jag älskar dom iaf.

(Han var alltså halt i sex leder och vet var beredd på att skriva på utdömningspapper.)

Någon som vet ifall dom där franska, :confused: , CHEVAL NOIR skydden är ungefär likvärdiga :confused:

Köpte 2 par sådana för ett tag sedan, och som jag endast har använt på ponnyn för att kolla skavrisken :angel:

HAN gillar dom bättre än några av dom andra liknande skydden han har.
Med dom och "fjärilsboots" har han ett steg som är mycket "lättare" och "schvungigare", finns det ett sådant ord :confused:

cheval noir skydden är inte lika kraftiga som ´P C´s skydd.

Jag gillar stängningen bättre på cheval noir.

Alexandra_W Hur stor skilland är det på fram och bak i höjd? Jag har änsålänge bara framskydden till min häst, funderar på om man ska kompletera med xl eller chansa på L.

ja har varit sugen på dem här skydden hur länge som helst, kan säga att mitt ha-begär blev inte direkt mindre efter att ha läst den här tråden! :d

ska genast börja leta efter återförsäljare med lägsta pris! :D

vad ska man säga men kotorna är lite längre bak än vad de ska vara för normal benställning. Min hovslagare har sagt att han har hängande kotor. kanske är samma som veka kotor, men vet inte riktigt vad som menas med veka kotor så :p

okej :) ja min polle blev friskföklard i början av mars han hade kot och knäledsinflamtion v.f och knäledsinflamtion v.b, och eftersom han har lite konstig benställning och tidigare gått på travet så vill man ju förebygga så mkt som möjligt. Han hade nyss ett sår som han blev halt av så vet var upe och gjorde böjprov i onsdags (för att kolla om han bar från såret) och det var han och han visade ingen hälta annars heller :D

Vart kan man köpa sånna ?? och finns det typ någon forskning som beviar att de funkar ?? eller liknande ?
PM:a om du vill :)

Då menar han nog veka kotor. Veka kotor är lite längre kotor, och som har ett större genomtramp än normalt. Ger ett mjukt, behagligt steg, men ger också extra påfrestning på hästen.

Om du tittar på den här länken, på bilderna i slutet, ser du en häst med veka kotor

http://hem.passagen.se/xyplex/ksadel05.htm

Tja, välsorterade hästsportaffären kan nog ha dem i sitt sortiment, vet inte om det nämts ngt om det tidigare i tråden. Mina skydd är över 12 år gamla och köpta på en tävlingsplats.

Om jag förstått det hela rätt så är skydden framtagna i samarbete med amerikanska veterinärer. Tror att ngn här länkade till någon sida längre upp i tråden.

ja har varit sugen på dem här skydden hur länge som helst, kan säga att mitt ha-begär blev inte direkt mindre efter att ha läst den här tråden! :d

ska genast börja leta efter återförsäljare med lägsta pris! :D

De finns ju i 'value pack' nu, komplett set, inkl boots, för 'paketpris' som är mkt billigare än att köpa själv. 1450 kr är billigaste jag sett i nätet på Sverige.

(Jag köpte ju mina från USA.. för 840 SEK *s*)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 471
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 324
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb OJ, det här blev långt. Sen ungefär ett halvår tillbaka har jag ett nytt jobb som projektledare inom ett område jag inte har någon... 2
Svar
38
· Visningar
4 475
Senast: Lingonris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka